|
Air Baltic - åsikter, reseberättelser, betyg
|

2011-03-23, 13:45
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Air Baltic - åsikter, reseberättelser, betyg
Här kan du berätta om din resa med Air Baltic.
|
|
|

2011-03-29, 09:12
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 3
|
Åkte med AirBaltic sommaren 2010, Arlanda - Kiev/Borispol via Riga och Minsk/Minsk 2 - Arlanda och måste säga att det var en angenäm upplevelse. Bra pris, det kostade ca. 1000kr per väg (2000 ToR) med en incheckad väska.
Åsikter om Borispol äro många på forumet och visst är det en sliten flygplats, däremot fick vi hjälp av immigrationspersonalen när vi skulle fylla i ankomstdokumenten. Vi lämnade rätt snabbt flygplatsen så inga större bekymmer för vår del, åkte sedan tåg till Minsk och flög hem därifrån.
AirBaltic's nav, Riga har däremot en väldigt fin flygplats, närmare vad vi är vana i väst.
Kan varmt rekommendera AirBaltic för era resor österut!
|
|
|

2011-03-29, 11:22
|
Reg.datum: mar 2011
Rykte: 0
|
Jag ska åka med Air Baltic till Vilnius via Riga om några veckor och då jag är aningen flygrädd oroas jag lite över att flygplanen de använder på stäckorna är Fokker 50 och Bombardier Dash 8 (plantypen SAS fick ta ur trafik efter ett visst antal olyckor beroende på fel på landningsställen). Nu verkar det som att Dashplanet tillhör en nyare generation där man får anta att problemen är åtgärdade, men ändå..
Någon som åkt med dessa plan och vad tyckte ni isf?
|
|
|

2011-03-29, 13:50
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Projekt Tanz
Jag ska åka med Air Baltic till Vilnius via Riga om några veckor och då jag är aningen flygrädd oroas jag lite över att flygplanen de använder på stäckorna är Fokker 50 och Bombardier Dash 8 (plantypen SAS fick ta ur trafik efter ett visst antal olyckor beroende på fel på landningsställen). Nu verkar det som att Dashplanet tillhör en nyare generation där man får anta att problemen är åtgärdade, men ändå..
|
Vi åkte Fokker 50, samt Boeing 737-300 och 737-500. Fokkern är lite mindre men bekväm i mitt tycke, nu är jag inte det minsta flygrädd så jag är kanske fel person att fråga. Vad gäller Dash8-orna så är det bara SAS som haft problem vad jag sett, jag vet att planen används flitigt i många delar av världen med tuffare klimat och sämre flygplatsstandarder utan problem, så jag tror att det var SAS som inte var tillräckligt noggranna när de gjorde service på planen alt. att leverantörens instruktioner för service var lite luddiga/föll kort. Anledningen att man tog bort Dash8 togs bort av SAS var inte att de inte litade på den utan att kunderna blev skrämda och vad jag förstod även en hel del avbokningar när det planet skulle användas.
Trevlig resa!
Senast redigerad av chazzie den 2011-03-29 klockan 13:55.
|
|
|

2011-10-01, 21:15
|
|
|
Säkerhetskontrollen i Riga stjäl
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
|
Jag har aldrig blivit så illa bemött som på flyplatsen i Riga. Jag kom från Istanbil och skulle byta plan till Skandinavien. Av någon underlig anledning skulle vi igen genom en säkerhetskontroll- Jag hade med mig försäglade tax free varor som var köpta helt lagenligt. Konjak, choklad och parfym. En säkerhetsvakt började gasta om att de var förbjudna och han skulle beslagta dem. Engelskan var inte begriplig men innehållet förstod jag. Han backades upp av en kvinnlig dito. nå det slutade med att jag blev förbannad och dessa grejor åt dem och önskade dem en glad kväll på min bekostnad. I något skede blev jag hotad med polisanmälan. De tog konjaken ( den blev inte uttömd eller så) utan gick raka spåret till de här mafiosorna.
Så slutsatsen blir undvik Riga och flyg inte med Air Baltic. Det kommer jag åtminstone inte att göra,
|
|
|

2011-10-01, 23:18
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Jag har aldrig blivit så illa bemött som på flyplatsen i Riga. Jag kom från Istanbil och skulle byta plan till Skandinavien. Av någon underlig anledning skulle vi igen genom en säkerhetskontroll- Jag hade med mig försäglade tax free varor som var köpta helt lagenligt. Konjak, choklad och parfym. En säkerhetsvakt började gasta om att de var förbjudna och han skulle beslagta dem. Engelskan var inte begriplig men innehållet förstod jag. Han backades upp av en kvinnlig dito. nå det slutade med att jag blev förbannad och dessa grejor åt dem och önskade dem en glad kväll på min bekostnad. I något skede blev jag hotad med polisanmälan. De tog konjaken ( den blev inte uttömd eller så) utan gick raka spåret till de här mafiosorna.
Så slutsatsen blir undvik Riga och flyg inte med Air Baltic. Det kommer jag åtminstone inte att göra,
|
Jag har svårt att se att man inte skall flyga med Air Baltic för att du råkade ut för skurkaktig personal på flygplatsen i Riga. Dessa är ju inte anställda av Air Baltic.
|
|
|

2011-10-02, 10:58
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Jag har svårt att se att man inte skall flyga med Air Baltic för att du råkade ut för skurkaktig personal på flygplatsen i Riga. Dessa är ju inte anställda av Air Baltic.
|
Sant, man hade fått samma problem oavsett flybolag. Vi hade folk som råkade ut för samma saker när vi kom från Minsk och skulle vidare till Stockholm. Jag checkar alltid in sprit osv, dock är det ett problem om man köper på flygplatsen...
|
|
|

2011-10-11, 00:19
|
Reg.datum: feb 2010
|
Oavsett flygbolag, land eller flygplats - det säkraste är alltid att handla innan den sista sträckan (i detta fall i Riga). Då finns det inga flera säkerhetskontroller innan destinationen.
|
|
|

2011-10-11, 07:45
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth
Oavsett flygbolag, land eller flygplats - det säkraste är alltid att handla innan den sista sträckan (i detta fall i Riga). Då finns det inga flera säkerhetskontroller innan destinationen.
|
Ett vettigt tips tycker jag, eller, köpa innan man checkar in på flygplatsen så kan man ha det i incheckat bagage som jag skrev och därmed slippa samma problem.
|
|
|

2012-01-12, 11:06
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
|
Hej!
Jag och min falilj reste från Arlanda, via Riga till Dubai med Baltic Airlines, inga problem på väg ner men hem! Vi hade betalat för 4 väskor som vår dotter hade gjort via derar hemsida. När vi står i Dubai så får vi inte ta med väskorna för de var bokade i dottern namn, men betalda. På Arlanda var detta helt Ok men inte i Dubai. Det arbetade en kvinna där som bråkade och ställde till problem för alla som skulle checka in. Det tog oss 1, 5 timme och 1000 kronor för att få med väskorna som vi redan hade betalt för. Vi kommer aldrig mer åka Baltic airlines för det blev dyrare än andra bolag och massa onödigt tjafs.
|
|
|

2012-01-12, 11:11
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Projekt Tanz
|
Hej!
Jag har åkt dessa plan, fick en chock när jag såg dem, är också lite flygrädd. Det var helt ok lite hoppigt med ändå kändes det säkert/ Lycka till Nina
|
|
|

2012-04-24, 21:44
|
Reg.datum: apr 2012
Rykte: 0
|
Ett tips om man flyger med Air Baltic är att förbeställa mat på nätet. Då får man riktigt god mat till ett bra pris. Rekommenderas varmt!
Men precis som en del skrivit ovan så kan man inte ha flaskor med sig när man byter plan i Riga. Det är deras säkerhetsbestämmelser och handlar inte om att det är skurkaktig personal. Så packa ner, eller handla i Riga. Där finns för övrigt god lettisk öl som man kan köpa med sig.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|