ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-05, 11:36

Gäst

Thumbs down Aerosvit Airlines
Jag och min man och två barn reste Aerosvit Airlines till Bangkok den 12 juli-29 juli på vår smekmånad eftersom vi gifte oss den 10 juli 2010.
Och jag vill nu berätta om vilken dålig upplevelse vi hade med Aerosvit Airlines.

Resan började med att det inte serverades något annat drickbart en ljummet vatten, ljummen äpple, morot eller apelsin juice.
Tv apparaterna på planet var trasiga både på ditresan samt hemresan så våra barn fick flyga i först 13,5 h och på hemresan i 15.5 h utan att kunna varken lyssna på musik eller se filmer.
Jag hade tidigt meddelat att jag är extremt nötallergisk samt att vår dotter är laktos intolerant trots detta innehöll maten både nötter samt mjölk…. Och ingen annan mat fanns åt oss!
Vår 5 åriga sons säte (undersätet det man har rumpan på) släppte på resan mellan Ukraina och Bangkok då meddelade flygvärdinnan att passande det inte att sitta där kunde vår son sitta på golvet, kan tillägga att vår son är 5 år och vår dotter är 6 år.
Sen så fick vi endast filt och kudde till barnen, till mig och min man fanns det inga då de var slut.
Personalen förstod knappt engelska och när man bad de om hjälp som t.ex. att få ett glas vatten till barnen så vart de irriterade och väldigt otrevliga.

Sen på resan hem så stod vi still på Bangkoks flygplats ( inne i planet) i över 1 h och man meddelade inte varför vi stod stilla, utan piloten ropade ut på endast Ukrainska och vad han sa har vi ingen aning om då de aldrig berättade på Engelska varför planet stod stilla.

Men det värsta inträffade på Ukrainas flygplats då en kvinna kom och tog våra pass samt pappersbiljett samt flera andra Svenska resenärers pass och biljetter och sa att hon skulle ordna våra boardingpass/ biljetter.
Efter ca 20 min kommer hon ut med familjen Andersson pass samt bagage kvitton, och biljetter, 5 min senare kommer familjen Andersson tillbaka och meddelar oss att de har fått våra biljetter samt bagage kvitto…. Då när vi gick fram till samma kvinna igen så förstod hon inte vad vi menade och det tog lång tid att reda ut detta.
När detta var löst så fick tillslut vi våra pass samt biljetter, då visade det sig att de har spritt ut våra 4 platser över HELA PLANET så de menade på att våra två barn som är 5 år och 6 år gamla skulle flyga hela resan själva…. Kan tillägga att våra barn inte ännu pratar Engelska samt att de klarar inte av att sitta en hel resa själv utan sina föräldrar vid främmande vuxna.
När jag gick tillbaka för att lösa detta men kvinnan som ordnade biljetterna sa hon att vi hade fått de sista platserna på planet så det gick inte att lösa, och passade det inte kunde vi stanna kvar i Ukraina.
Här kan jag säga att mitt tålamod var slut och jag talade om för denna kvinna att hon skulle genast lösa detta med platserna eller hämta sin Manager så Managern kunde lösa detta åt oss.
Då löste kvinnan detta på två minuter…..

Jag kan säga att jag arbetar själv i service och resebranschen sen 12 år tillbaka och både jag, min man och våra två barn har rest runt i hela världen och aldrig någonsin upplevt något liknande!
Detta var den värsta resan vi någonsin har gjort med ett flygbolag och Aerosvit Airlines förstörde en stor del av vår bröllopsresa, samt att hade jag ätit av maten hade sannolikt inte mina två adrenalin sprutor samt mediciner hjälpt utan jag hade kunnat dö då jag genast måste komma in till ett sjukhus ifall jag får i mig nötter.

Jag kommer att avråda varenda människa att flyga med Aerosvit Airlines!

Veronica Härnlund Fält, Sales & Marketing Manager
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Direct ph.: +46 (0)8 506 400 04, Cell: +46 (0)709 388 911
Lilla Nygatan 5, Gamla Stan, 111 28 Stockholm
Svara med citat

Gammal 2010-08-05, 12:38

Gäst

Standard
Man får vad man betalar för, så gnäll inte.
Svara med citat

Gammal 2010-08-05, 12:49

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Man får vad man betalar för, så gnäll inte.
Det handlar inte om gnäll, utan om att avråda andra att flyga med de!
Och biljetterna var inte särskillt billiga om det var det du syftade på!

/Veronica
Svara med citat

Gammal 2010-08-05, 13:49

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Vi andra tackar för varningen. Anonyma fegisar ska man bara bortse ifrån.
Svara med citat

Gammal 2010-08-05, 13:51

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Pellsson Visa inlägg

Vi andra tackar för varningen. Anonyma fegisar ska man bara bortse ifrån.
Då tycker jag du ska bortse från varningen, för om inte ha sett fel var det från en gäst det också.
Svara med citat

Gammal 2010-08-05, 13:52

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Hon skrev under med namn och adress, eller hur?
Svara med citat

Gammal 2010-08-05, 15:41

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Pellsson Visa inlägg

Hon skrev under med namn och adress, eller hur?
Ja eftersom jag inte är medlem har jag inget konto, men mina kontaktuppgifter finns som sagt så jag är inte anonym

/Veronica
Svara med citat

Gammal 2010-08-05, 17:06

Emil.G

Medlem
Emil.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Har rest med Aerosvit airlines en gång förut och enligt mig så har jag inte haft problem förutom kommunikationen med personalen för jag kan inte prata ukrainska. Men nog så löste det sig på något sätt, men det flygbolaget igen så givetvis nej.
Svara med citat

Gammal 2010-08-07, 13:04

Gäst2

Standard
Jag tycker ni har rätt och vara missnöjda även om ni kanske borde haft en föraning om det kanskeskulle kunna bli så här. De här bolagen är billiga av en anledning.

Det finns visa minimikrav som bolagen skall uppfylla som till exempel att personalen skall kunna engelska. På det stora hela missar Aerosvit rätt grovt enligt din beskrivning. Det är inte första gången man hört riktigt negativa erfarenheter från Ryska/Ukrainska bolag.

Som tur är kommer antagligen Norwegian att börja flyga på Bangkok nästa år så finns det ingen anledning att välja östbolagen längre för den som reser på budget.
Svara med citat

Gammal 2010-08-07, 20:44

Gäst

Standard
Om nu inte priset var så mycket billigare, kan man ju undra varför man valt detta flygbolag.
Svara med citat

Gammal 2010-08-08, 12:44

Gäst2igen

Standard billigare meninte billigt
Kan ju har varit så att det var ännu dyrare att resa med SAS/THAI. Högsässong eller bara med kort varsel. Är man dessutom 4 personer skall prisskilnaden multipliceras med 4 också. I bland kan det vara denna skillnad som gör resan möjlig överhudtaget. Ingen väljer rimligen en mellablanding i Ukraina med ett sådant bolag om inte det inte är billigare än bolagen som flyger direkt.
Svara med citat

Gammal 2010-08-10, 11:24

Gäst

Thumbs down flyg inte med Aerosovit
Tack för din redovisning om detta flygbolaget. det hjälpte mig att ta in vad ni har utsatss för otrevlighetet så att avstå att flyga med det. mvh,Modji
Svara med citat

Gammal 2011-03-07, 10:19

MickeDahl

Nykomling
MickeDahl är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard Aerosvit
Jag har nu rest tur och retur till Bangkok via Kiev med flygbolaget i fråga, och jag instämmer med damen i första stora inlägget.

Det enda som var satisfying var egentligen incheckningen på Arlanda, för då var det svensk personal och hoppet fanns fortfarande för ett bra bolag.

Flyget går först via en ca 2.5 timme flight till Kiev, där man väntar ca 1.5-2 timmar för vidare färd mot BKK, och tvärtom på hemresan.

ARN-Kiev:

Första flighten var ok, det är ett mindre plan med ca 3 3x22 rader, där man serveras sandwich med juice och kaffe. Faktum är att sätena i detta plan är bra mycket bättre än dem på långflighten. Mer benutrymme osv. Så första resan är rätt smärtfri.

Sedan landar du i: Borispol
Denna flygplats är inte riktigt som Arlanda, heller inte så mycket som den lokala laid backa på ex. Kos. Den är stor som en på Kos, men den är rå, kall och rätt äcklig.
Med risk för att låta fientlig mot Ukrainare så vill jag klargöra att det är inget mot folket i sig, men det är inte världens varmaste klimat på den flygplatsen om man säger så.

Det jag såg var en litet rektangulär format ställe med 6 gates ihop bakade, 2 tax free affärer och en bar. Knappt engelska (du kan nog räkna orden dem kan på fingrarna), när vi landa där första vändan köade vi omgående i 45min för en säkerhetskontroll bara för att få veta att man skulle checkat in våningen nedanför. Lite ens eget fel, men info är obefintligt.
Man skulle checkat in direkt vid dörren när man sprang in från kylan från planet.

Kiev-BKK

Ja, beroende på vad ni är vana vid och vad ni kräver för standard avgör om ni kommer att trivas. Jag hade utan problem kunnat lägga till ett, två och tre tusen för att flyga bättre nu i efterhand.

Det är en boeing 767 med 2 3 2 x många rader. Det serveras som sagt enbart vatten och ljummen juice. Det var vad jag såg, jag vet inte om ukrainarna själva kunde prata till sig roligare drycker, vem vet. Personalen är arga, jävligt hårda i looken för att vara stewardes, men det kanske bara är deras allmänna utseende.
Bortsett från när dem serverar maten och dryck (vilket sker 1gång) så sitter dem och tar det lugnt och snackar skit längst bak i planet och blir irriterade när man kommer dit och vill ha något och dricka. Du tar det själv, ingen serverar dig.
Det var 2-3 måltider, lite halvdana. Ungefär vad du får när du flyger till Grekland på charter.
Film fanns på hemvägen men inte på ditvägen, 3 amerikanska och 1 ukrainsk film, det är större skärmar längst fram, ingen personlig i stolsryggen framför dig.
Jävligt snålt med benutrymme för en nästan 11timmar flight. Du får en filt och en liten kudde, thats it.

Inget bagage blev stulet, så jag får väl se det som en vinst.

Jag vet inte riktigt vad jag ska beskriva, fråga på vettja.

Aerosvit 2/5. Stabil flygning höjde betyget.

By the way, ukarinare har förbannat fett handbagage och plöjer in det utan mercy i luckorna ovanför, så jag hade allt mitt under stolen framför mig.

Ursäkta om det är ett råddigt och långt inlägg. Jag vill enbart ge så bra info som möjligt.

Be safe

Michael
Svara med citat

Gammal 2011-04-16, 13:27

Gäst

Thumbs up
Jag har flugit med Aerosvist 6 ggr och aldrig haft något problem med dem. Allt har fungerat ytterst bra och trevliga har de också varit.
Min väninna har också flugit med dem 6 ggr och inte heller haft några problem.
Visst kanske någon kan ha enstaka små problem, men överlag tycker jag att de sköter sej mycket bra.
Sen har vi svenskar en viss benägenhet att klaga på allt och alla.
Svara med citat

Gammal 2011-04-16, 19:06

MickeDahl

Nykomling
MickeDahl är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Jag har flugit med Aerosvist 6 ggr och aldrig haft något problem med dem. Allt har fungerat ytterst bra och trevliga har de också varit.
Min väninna har också flugit med dem 6 ggr och inte heller haft några problem.
Visst kanske någon kan ha enstaka små problem, men överlag tycker jag att de sköter sej mycket bra.
Sen har vi svenskar en viss benägenhet att klaga på allt och alla.

hej gäst

jag vet inte om jag lyckades pricka in deras sämsta dagar med tre månaders mellanrum, men trevliga var dem inte. jag uttalar mig inte om svenskar som folk "har en viss benägenhet att klaga på allt och alla", som du så stilfullt uttrycker dig, men då jag har backpackat i tre månader så är jag inte direkt någon jävla prins som begär lyx och fjäsk.

Du kanske är från ukraina och talar samma språk? För det var det språket och bara det som dem bemästrade kan jag informera om. Försökte man be om vatten eller fråga om det skulle komma en måltid inom närmsta timmarna blev man bemött som man bett deras mödrar dra åt helvete. Det var en medelålders kvinna som faktiskt kunde le ett par gr, men hon var den enda av ca 15 olika kabinpersonal som jag stötte på under mina 4 flighter med dem som hade det minsta slag av trevlighet i sig.

Nu vet jag inte vad du definierar som småproblem, men mitt armstöd lossnade och trillade ned på golvet, acn fungerade inte på min andra långflygning (tänkte inte på den på vägen dit) och personalen på ett flygbolag som flyger ändå ganska många internationella rutter? klarade inte av att tala engelska. Det anser iaf jag faktiskt vara ett så kallat problem.

Självklart har inte alla samma standard, och du kanske ansåg att du blev bemött som en prinsessa. trevlig för dig, dock delar jag "som svensk" inte din uppfattning om Aerosvit.

tack och hej
Svara med citat

Gammal 2011-04-19, 02:56

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av MickeDahl Visa inlägg

By the way, ukarinare har förbannat fett handbagage och plöjer in det utan mercy i luckorna ovanför, så jag hade allt mitt under stolen framför mig.
Det är östeuropeiska resenärer i ett nötskal.

Lite grov förklaring: Sverige är ett land där inte bara storstadsfolket är någorlunda allmänbildat. I länder som Ukraina, Rumänien, Bulgarien osv är det lite annorlunda. Folk från landet talar inte ett ord engelska, har oftast aldrig satt foten utanför landet och är inte lika välinformerade om hur saker och ting fungerar. Det resulterar i baggagevikter som överstiger resenärernas egen vikt, stress och allmän förvirring.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8