ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-19, 15:34

Gunel

Medlem
Gunel är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 0

Standard SAS eller United Airlines till New York?
Hej!

Idag tänker jag köpa biljetter till New York men jag vet inte vilken flygbolag jag ska åka med.

Jag har hört ganska mycket klagomål om SAS, att det är oskönt och åka med deras flygplaner.

Vilken flygbolag skulle ni rekommendera? Priset skiljer bara 500 kr mellan dom. Dvs. UA är 500 kr dyrare.
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 15:53

Emil.G

Medlem
Emil.G är inte uppkopplad

Standard
Hej, det är lite väl lätt att jämföra när SAS har fått en del klagomål dem senaste åren vilket är lite tråkigt. Men jag skulle nog välja UA för jag har aldrig hört något klagomål från det flygbolaget och sen så tar dem hand om sina resenärer och mer finns väl att inte behöva säga om något mer.

Förresten är det någon som vet om UA gör direktflygningar från Sverige, Danmark, Norge-USA, för jag har aldrig sett ett UA flygplan på Arlanda.
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 15:57

Gunel

Medlem
Gunel är inte uppkopplad

Standard
UA gör det. Det är vad jag ska boka ;p
Direkt flyg från Sverige till New York
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 15:58

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 1

Standard
Vi valde att flyga med SAS just eftersom att det är direktflyg. Vad jag har hört så är det bra service på deras långflygningar. Så hoppas verkligen på det!=)

Sandra
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 16:03

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 3

Standard
United Air Lines flyger INTE till Skandinavien.

Gammal 2010-02-19, 16:17

ElDolko

Globetrotter
ElDolko är inte uppkopplad
ElDolkos avatar

Reg.datum: jun 2008

Standard
Eftersom både United Airlines och SAS ingår i Star Alliance är chansen/risken (beroende på hur man ser det) stor att man ändå hamnar i en SAS-kärra, även om man bokar biljetten genom United Airlines.

När man bokar flygresa till USA av SAS är det rätt vanligt att man efter byte får flyga UA inrikes.

Jag kan dock trösta med att SAS går alldeles utmärkt att flyga med till USA eftersom man då får flyga deras Airbus A330/A340. Värre när man hamnar på någon gammal MD-80 om man flyger inom Europa.
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 16:58

Gunel

Medlem
Gunel är inte uppkopplad

Standard
Så vilket skulle ni rekommendera?
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 17:09

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Beror på vart i USA du skall. Om du skall till New York City så är ju SAS bekvämast eftersom de har nonstop flyg. Om du skall någon annanstans kanske United är bättre. De har nonstop flyg från London Heathrow till, bl.a. Los Angeles och San Francisco, och det finns ju inga nonstop flyg dit från Skandinavien.
Har själv inte flugit SAS på långdistans på många år, men har flugit med United många gånger över Atlanten och Stilla Havet. Tror inte det är någon större skillnad mellan dem på långlinjer. Välj vilket som är billigast och med bäst tidtabell.

Gammal 2010-02-19, 17:34

Gunel

Medlem
Gunel är inte uppkopplad

Standard
SAS

Stockholm-Arlanda » New York-Newark
.....2010-03-21.....10:40 Stockholm-Arlanda.....14:35 New York-Newark....SAS SK0903

New York-Newark » Stockholm-Arlanda
.....2010-03-28.....17:20 New York-Newark.......07:15 Stockholm-Arlanda....SAS SK0904

United Airlines

Stockholm-Arlanda » New York-Newark
.....2010-03-21.....10:40 Stockholm-Arlanda.....14:35 New York-Newark....United Airlines UA9369

New York-Newark » Stockholm-Arlanda
.....2010-03-28.....17:20 New York-Newark.......07:15 Stockholm-Arlanda....United Airlines UA9368

Så här ser tidstabellen ut. Det är exakt samma tider och både åker direkt till Newark.
När jag reser ska det vara skönt, bra med ben utrymme ochinte störande.
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 17:48

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Det är exakt samma flygning och flygplan: SAS. De olika flygbolagen i Star Alliance bokar gemensamt på varandras flygningar. United, Continental och US Airways är de amerikanska bolagen i Star Alliance och SAS och Lufthansa de 2största i Europa. När t.ex. United bokar på en SAS flygning så använder de sina egna ("UA") flyg-nummer på den flygningen, som i detta fallet, men det blir alltså SAS du åker med.

Gammal 2010-02-19, 17:53

Gunel

Medlem
Gunel är inte uppkopplad

Standard
Så båda info tillhör ett flygplan då?

Men varför kostar SAS 500 kr billigare än UA?
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 18:13

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Ja, det är intressant. De olika flygbolagen i t.ex. Star Alliance säljer biljetter på varandras flygningar men de sätter själva priserna individuellt, så du kan få olika priser på exakt samma flygning, beroende på vilket bolag du kontaktar!

Gammal 2010-02-19, 18:28

Gunel

Medlem
Gunel är inte uppkopplad

Standard
Så du skulle rekommendera SAS då?
Senast redigerad av Gunel den 2010-02-19 klockan 18:35.
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 18:37

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Eftersom det är exakt samma flygning så ta det lägre priset. SAS alltså.

Gammal 2010-02-23, 13:27

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Standard
Det kallas Codeshare och betyder att 2 eller fler flygbolag samsas om att sälja biljetter för samma avgång. I ditt fall reser du med ett SAS plan oavsett var du bokar.
Svara med citat

Gammal 2010-03-03, 02:02

Gäst

Standard
Välj INTE United Airlines för långflygning. Deras säten är skitsmå och trånga, det finns ingen underhållning whatsoever (TV-skärm finns, men den fungerade inte 95% av tiden, och när den väl fungerade var det på franska..samma sak på tillbakavägen). Egentligen skiter jag i underhållning, det viktigaste för mig är att ha tillräckligt med utrymme för att kunna sitta ordentligt och sträcka ut benen åtminstone två centimeter, men icke sa nicke. Jag fick fan nästan blodpropp! Åk INTE med UA.
Svara med citat

Gammal 2010-06-16, 10:14

Bergling

Medlem
Bergling är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 2

Standard
Nu kanske man inte kan förvänta sig ett svar från Gäst, men någon annan som har något att säga om United och långflygningar? Skall flyga till San Francisco i september och undrar lite om hur folk upplevt Uniteds plan?
Svara med citat

Gammal 2010-06-16, 11:48

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Standard
Om du vet vilket bolag (United i ditt fall) och vilken flygplansmodell du reser med, kan du titta på bilder tagna av andra resenärer på Airliners.net - välj kategori "cabin views" så listas alla bilder tagna på passagerardeck.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8