Jag vill börja med att beklaga att flygupplevelsen inte alls var så som du hade förväntat.
Speciellt tråkigt är det att läsa att det fanns flera olika faktorer som orsakade detta.
Samtidigt är det väldigt bra att vi får veta, så att vi kan förbättra oss.
Du har helt rätt i att man inte kan klämma ner en vattenflaska i facket i stolsryggen framför på våra Boeing 757. Facken är gjorda i hårdplast, vilket man kan se på interiörbilderna från flyget här:
TUI fly nordic - Boeing 757
Stolarna har dessutom förvaringsfacket högt upp på stolsryggen framför för att ge något mer benutrymme till de som sitter.
På just våra Boeing 757 har vi brottats med temperaturskillnaderna i kabonen och isolerat extra runt dörrarna och bytt gummilister för att förhindra kall luft från att tränga in. Arbetet pågår fortfarande att finna lösningar på detta.
Vi har även installerat teknisk utrustning som sitter mellan flygplanets ytter- och innervägg för att minimera kondens.
Eftersom kondens ändå dyker upp emellanåt arbetar vi intensivt för att finna en lösning som är godkänd av luftfartsmyndigheter och flygplanstillverkare.
Att det bildas kondens i ett flygplan beror helt enkelt på temperaturskillnaden utomhus och inne i kabinen.
Jag förstår ditt obehag av de avstängda toaletterna under flygningen.
Utan att veta exakt orsak i detta fall kan jag dock berätta att det tyvärr är rätt vanligt att sådant som inte får spolas ner ändå kastas i toaletterna och orsakar stopp.
Väl uppe i luften finns inte mycket att göra åt en toalett med stopp.
Antingen flyger man till slutdestinationen eller så görs en tidskrävande och kostsam teknisk mellanlandning på närmaste möjliga flygplats om problemen är akuta.
Vänliga hälsningar
Jim Hofverberg, informationschef TUIfly Nordic