ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-12-05, 09:56

Rufsrufs

Nykomling
Rufsrufs är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 0

Angry TUIfly 757
Vilket bottenkap....Har åkt 14 gånger till olika Kanarieöar, men detta var första gången med Fritidsresor/TUIfly.

Otroligt trångt, och inget fack i framförvarande stol. Alltså så kunde man inte lägga vare sig glasögon eller vattenflaska någonstans.

Hemvägen- Jättekallt i flyget, blöt vägg av kondens så det blev till att ha täckjacka på sig. Ingen filt eller kudde fanns att låna.
Förrätt. Vitkål med oliver o lite dressing?

Toaletten framtill avstängd, alltså var det till att gå längst bak o stå i kö till 3 toaletter i ca 45 minuter.
Vet att charter är trångt, men så här trångt har vi aldrig varit med om.
Snacka om att stoppa in 230 personer o 10 spädbarn....Överfullt......
Svara med citat

Gammal 2009-12-09, 15:34

Gäst

Standard Detta var verkligen trist att läsa
Jag vill börja med att beklaga att flygupplevelsen inte alls var så som du hade förväntat.
Speciellt tråkigt är det att läsa att det fanns flera olika faktorer som orsakade detta.

Samtidigt är det väldigt bra att vi får veta, så att vi kan förbättra oss.

Du har helt rätt i att man inte kan klämma ner en vattenflaska i facket i stolsryggen framför på våra Boeing 757. Facken är gjorda i hårdplast, vilket man kan se på interiörbilderna från flyget här: TUI fly nordic - Boeing 757

Stolarna har dessutom förvaringsfacket högt upp på stolsryggen framför för att ge något mer benutrymme till de som sitter.

På just våra Boeing 757 har vi brottats med temperaturskillnaderna i kabonen och isolerat extra runt dörrarna och bytt gummilister för att förhindra kall luft från att tränga in. Arbetet pågår fortfarande att finna lösningar på detta.

Vi har även installerat teknisk utrustning som sitter mellan flygplanets ytter- och innervägg för att minimera kondens.

Eftersom kondens ändå dyker upp emellanåt arbetar vi intensivt för att finna en lösning som är godkänd av luftfartsmyndigheter och flygplanstillverkare.

Att det bildas kondens i ett flygplan beror helt enkelt på temperaturskillnaden utomhus och inne i kabinen.

Jag förstår ditt obehag av de avstängda toaletterna under flygningen.

Utan att veta exakt orsak i detta fall kan jag dock berätta att det tyvärr är rätt vanligt att sådant som inte får spolas ner ändå kastas i toaletterna och orsakar stopp.

Väl uppe i luften finns inte mycket att göra åt en toalett med stopp.
Antingen flyger man till slutdestinationen eller så görs en tidskrävande och kostsam teknisk mellanlandning på närmaste möjliga flygplats om problemen är akuta.

Vänliga hälsningar
Jim Hofverberg, informationschef TUIfly Nordic
Svara med citat

Gammal 2009-12-09, 16:31

Gäst

Standard
Så är livet som charterturist, bara att gilla läget.
Svara med citat

Gammal 2009-12-09, 19:23

Rufsrufs

Nykomling
Rufsrufs är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Jag vill börja med att beklaga att flygupplevelsen inte alls var så som du hade förväntat.
Speciellt tråkigt är det att läsa att det fanns flera olika faktorer som orsakade detta.

Samtidigt är det väldigt bra att vi får veta, så att vi kan förbättra oss.

Du har helt rätt i att man inte kan klämma ner en vattenflaska i facket i stolsryggen framför på våra Boeing 757. Facken är gjorda i hårdplast, vilket man kan se på interiörbilderna från flyget här: TUI fly nordic - Boeing 757

Stolarna har dessutom förvaringsfacket högt upp på stolsryggen framför för att ge något mer benutrymme till de som sitter.

På just våra Boeing 757 har vi brottats med temperaturskillnaderna i kabonen och isolerat extra runt dörrarna och bytt gummilister för att förhindra kall luft från att tränga in. Arbetet pågår fortfarande att finna lösningar på detta.

Vi har även installerat teknisk utrustning som sitter mellan flygplanets ytter- och innervägg för att minimera kondens.

Eftersom kondens ändå dyker upp emellanåt arbetar vi intensivt för att finna en lösning som är godkänd av luftfartsmyndigheter och flygplanstillverkare.

Att det bildas kondens i ett flygplan beror helt enkelt på temperaturskillnaden utomhus och inne i kabinen.

Jag förstår ditt obehag av de avstängda toaletterna under flygningen.

Utan att veta exakt orsak i detta fall kan jag dock berätta att det tyvärr är rätt vanligt att sådant som inte får spolas ner ändå kastas i toaletterna och orsakar stopp.

Väl uppe i luften finns inte mycket att göra åt en toalett med stopp.
Antingen flyger man till slutdestinationen eller så görs en tidskrävande och kostsam teknisk mellanlandning på närmaste möjliga flygplats om problemen är akuta.

Vänliga hälsningar
Jim Hofverberg, informationschef TUIfly Nordic
Tack för din info Jim, men inte 17 hjälper det när täckjacks armen var dygnsur när man lutat sig lite mot väggen. Det rann efter väggen o fönstret var fullt av is.
Skinnsäten låter flott, javisst......men inte särskilt skönt att sitta på.Undrar hur bakomvarande gäst skulle ha gillat om man skulle försökt att ställa ryggdelen på sätet.
Brickbordet skulle säkert hamna i ansiktet på honom/henne.

Även en kommentar till eftersom du nu var så snäll o svarade. Luftintag fanns ju inte heller till varje stol. Otroligt dålig luft o det var flera som fick astmabesvär.
Är det inte dags att ta bort dessa dålig flygplan? Aldrig i hela mitt liv att jag rekommenderar dessa flygplan till några vänner.
Rent ut sagt skabbiga plan. Man förflyttas tillbaka till 60-talet när man åkte propeller plan till Kanarieöarna. Dessa plan var rymliga men tog ju dubbelt så lång tid.
Hälsningar Rufsrufs/som firar nyår i Fuerteventura/Corralejo
Svara med citat

Gammal 2009-12-10, 08:31

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 1

Standard
Problem eller inte, kul att flygbolagen verkar läsa detta forum, det är ett bra sätt att uppfatta vad kunderna tycker kan förbättras, extra trevligt att de svarar och inte bara "smyger i skuggorna".
Svara med citat

Gammal 2009-12-10, 08:40

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 5

Standard
Håller med. Det är rakryggat att svara under eget namn. Bra gjort, Jim Hofverberg. Vi ska själva åka till Gran Canaria från Karlstad den 23/12. Ska bli kul (?) att se vad vi får för plan.
Svara med citat

Gammal 2010-02-20, 13:08

Andreas91

Nykomling
Andreas91 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Thumbs up TUIfly
Jag vet inte vad ni har åkt med för plan, jag har åkt med TUIfly ett par gånger nu och jag kan verkligen inte klaga. Visserligen är inte benutrymmet det bästa men jag kan inte säga att dem är dem enda som har det problemet. Nu senast åkte jag B-767 till Thailand och jag måste säga att jag är förvånad över vilken komfort det var, resan kändes knappast som de dryga 11h de faktiskt tog och både mat och personal var jättebra tycker jag!
Svara med citat

Gammal 2010-02-20, 13:49

Gäst

Standard Charter e charter
Bra att Jim från TUi svara under eget namn. Kondensproblemen verkar inte rimliga men de verkar arbeta på åtgärder iaf.

Min gissning är annars att som överleva som charterbolag är det kostnadsjakt och åter kostnadsjakt som gäller. Vi konsumenter tycker att billigare är bättre. Därför flyger de med gamla 757 med minsta möjliga seat pitch där allt kosta extra. Marknaden bestämmer.
Svara med citat

Gammal 2010-02-20, 14:05

Emil.G

Medlem
Emil.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard
Ja jag måste säga att jag har svårt att ta något annat charterflygbolag än bara TUI fly nordic som har grymt bra service och sen så kan jag inte klaga på deras flygplaner. Deras flygplaner är inte alls gamla för jag har själv åkt med en B757 hos TUI och fick en otrolig trevlig resa jag hade ju bokat mat innan och maten har jag verkligen svårt att klaga på när det bara smakade så gott.

Personalen gick alltid runt och höll koll så att sina passagerare fick en trevlig resa. Jag kommer också ihåg en resa med B767 till Phuket med min släkt och vi var ju runt 15 personer alltså inte hela släkten för vi vill ha tre veckors avkopplande i ett paradis som Phuket. På B767 när vi skulle gå och lägga oss och flygplanets lampor släcktes ner så fick vi i economy class kudde och filt så att vi lätt kan sova en stund och jag har verkligen svårt att somna på ett plan när jag bara vill kolla på utsikten men mina ögon bara slocknade till på momangen. Så resan kommer jag och halva släkten aldrig att glömma bort med tanke på den servicen och personalen som finns till hands för bara oss.

Stora applåder till personalen, TUI fly nordic och deras informationschef Jim.

Dags för mig att planera semesterresan med TUI ser ut att bli mallis om inget annat.
Svara med citat

Gammal 2010-02-20, 15:10

Gäst

Standard
"På just våra Boeing 757 har vi brottats med temperaturskillnaderna i kabonen och isolerat extra runt dörrarna och bytt gummilister för att förhindra kall luft från att tränga in. Arbetet pågår fortfarande att finna lösningar på detta.

Att det bildas kondens i ett flygplan beror helt enkelt på temperaturskillnaden utomhus och inne i kabinen"

Det är skitsnack att det inte går att göra något åt kondensen, har Tui inte hört talas om företaget CTT ?
Svara med citat

Gammal 2010-02-21, 11:03

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Så är livet som charterturist, bara att gilla läget.
Jasså?,,,,,,,kanon att åka charter, man flyger, tar bussen sen gör man precis vad man vill det enda man måste ha kolla på när bussen hämtar fär hemresan
Verkar som om det är fult att åka charter?
ALLA vill inte flåsa runt med en ryggsäck och tro att man är berest
Svara med citat

Gammal 2010-02-21, 15:51

Gäst

Standard charter = ok
Nej det är inte fult att åka charter. Oilka människor söker olika saker i olika faser i livet. Tryggheten med charter är att du blir omhändertagen hela resan. Många vill ha en "det finns svenskt kaffe på hotellet" upplevelse. De vill träffa och imgås med andra svenskar på resemålet och så vidare. Helt ok i mina ögon även om det inte är min grej.

Sedan är ju Tui, Ving och allt vad de heter volymprocenter inom charter. Deras kunder - ofta barnfamiljer - är priskänsliga. Därför blir flygresan lite av boskapstransport där allsköns tingel-tangel som till exempel lotter skall säljs på planet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8