ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-09-11, 08:02

ludde

Angry Nordic airways
Hej
Jag och min fru bokade en resa till Rodhos via AirTours . Vi skulle flyga till Rodhos 2008-08-30 kl. 16.45
men vi blev sittande på gaten i över 4 timmar!Någon vettig information om förseningen fick vi inte. vi var hungriga och trötta men vågade inte lämna området eftersom ny tid för flygningen kunde inte anges.
vi och flera med oss frågade gång på gång om orsaken till förseningen samt om vi kunde få information om beräknad ny flygtid, förgäves.
efter 3 timmar när vi spenderande en del av vår semesterkassan på mat och dryck fick vi matkupong på 100 Skr , men vad kan man köpa för denna summa på Arlanda?( märkligt nog tar ni 140 kr för en liten måltid ombord)
till slut fick vi ge med oss och köpte lite mat , vi visste ju inte hur länge vi skulle tillbringa vår tid på Arlanda.Mitt i måltiden kom anropet om ombord stigning så vi lämnade kvar förstås.

När vi väl satt på planet frågade min fru efter ett glas vatten för att ta sin medicin, det gick inte sa er personal, man måste köpa den för 15 kr. det gick inte att byta måltiden mot dricka heller.
Efter ca 20 min sittande på planet fick vi äntligen lyfta.

Hemresan på lördag den 06 sep blev inte bättre. Er flygplan blev försenad IGEN, visserligen "bara 1 timme" men ändå...
Flygplanen var dessutom ostädad, det fanns smuts på säten, samt chips och godis golvet,man blev verkligen äcklad.
Svara med citat

Gammal 2008-09-24, 21:27

Gäst

Exclamation Håller med ludde
Hej!

Härligt att se någon mer som tycker bolaget är totalt värdelöst!
Åkte tillsammans med min sambo och vår 5 månader gamla son till malta med airtours.
Pratade med bolaget innan hur pass dem tar hänsyn till småbarn när dem delar ut sittplatserna och givetvis får man till svar att dem försöker ge så bra platser som möjligt.
När vi väl kliver på planet och söker upp våra platser inser vi att detta absolut var dem mest sämsta tänkabara platser man kunnat få. Planet vi åkte med var litet där motorerna satt intill kroppen bak. Och just där fick vi sitta! Vi var dem enda som reste med spädbarn och detta var det bästa dem kunde ge oss. Personalen delade ut öronproppar pga bullret och ljudnivån bak i planet, men inget erbjöds till vår son. Till historien hör också att det fanns fler lediga platser lite längre fram i planet.
Att sitta med sonen där i 4 timmar känns för mig som barnmisshandel!!
Kommer aldrig någonsin mer resa med dem och kommer heller aldrig rekomendera någon annan att göra det heller.
Svara med citat

Gammal 2008-09-27, 09:46

ludde1961

Nykomling
ludde1961 är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 0

Angry nordicairways
hej
jag hörde att de om inte beställer mat på flyget får sitta längst bak i flyget.
men de sommjobbar på nordicairways verkar då inte ha någon hjärta i kroppen
om det fans platser längre fram fick ni inte sitta där då????
Svara med citat

Gammal 2008-09-29, 12:03

Gäst

Standard
Konstig,måste säga...aldrig hade problem att byta plats om de fanns lediga...
Har ni frågat om detta???
Svara med citat

Gammal 2008-10-07, 22:58

Reste med bebis

Angry nordic airways
Citat:
Ursprungligen postat av ludde1961 Visa inlägg

hej
jag hörde att de om inte beställer mat på flyget får sitta längst bak i flyget.
men de sommjobbar på nordicairways verkar då inte ha någon hjärta i kroppen
om det fans platser längre fram fick ni inte sitta där då????
Kan säga att vi själva tog oss friheten att själva byta.
Jag gick själv fram andra passagerare om vi kunde sitta där med tanke på bebisen.
Och kan tillägga att jag såg flertal utan mat som satt bra.
Svara med citat

Gammal 2008-10-07, 23:00

Reste med bebis

Thumbs down
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Konstig,måste säga...aldrig hade problem att byta plats om de fanns lediga...
Har ni frågat om detta???
Självklart har vi det!
Jag har flera gånger vart i kontakt med deras kundservice som själva tyckte att detta var förj*vligt! Men tyvärr måste man maila till något kontor, och dem vägrar höra av sig tillbaka. Det har snart gått 3 veckor sedan hemkomst.
Svara med citat

Gammal 2008-10-14, 23:44

Gäst

Standard Har ni missat något?
Ursäkta men är det första gången ni rest med charter? Jag har rest med massor av charterbolag inkl Airtours och tycker inte det skiljer så himla mycket. Visst är det ganska ruttna flygplan men ofta är det ganska bra stämning ombord, transfern brukar vara snabb, jag slipper semesterklubbar och snorungar till reseledare. Dessutom är det ganska billigt.

Alla charterbolag tycks placera sina resenärer efter samma princip. Först plaveras de som bokat speciell sittplats. Sedan sätts de andra på lediga stolar. De som bokat mat framifrån och bakåt och de som inte gjort det bakifrån och framåt. Själv tycker jag inte särskilt mycket om maten men de 70 kronor den normalt kostar per väg är rena fyndet med tanke på att jag i princip aldrig hamnat längst bak. Hur ni som reser med småbarn har råd med att vara dumsnåla förstår jag inte? Har ni inte bokat speciell sittplats finns inte ens en garanti för att få sitta i samma del av planet.

Charter till Medelhavet på sommaren innebär oftast försening. I varje fall om du väljer en eftermiddagsavgång när planet nästan alltid är sent tillbaka från en tidigare flygning. Välj en morgonavgång så är chanserna bättre. Att sitta fyra timmar i gaten på relativt lilla Arlanda med skräck för att missa eventuella utrop låter ju helt vansinnigt. Vill ni förstöra för er själv så lyckas ni lätt. Varför inte äta en god middag på Arlanda? Ni hade väl ändå gått ut och ätit/druckigt när ni kommit fram till resmålet? Varför inte bara ta en drink till i baren/ombord och göra det lite kul?
Svara med citat

Gammal 2008-10-16, 16:42

ludde1961

Nykomling

Standard
Hej jag har inte klagat på Airtors
däremot Nordicairways,
jag har oxå åkt massor av ggr till medelhavet och visst har vi blivit sittande och väntat på att få flyga men då har vi fått klara besked vad som är fel och när o hur det kommer att flyga.
Nordicairways sa ingenting till oss som satt o väntade på nästan 4 timmar.
vi var flera som gick o frågade men ingen fick besked
och jag kan inte håll med dig att det är "vanligt med förseningar till medelhavet"
jag har varit i väg 34 ggr 2 grr har det varit försenad
1 gången var det med apollo då satt vi i nästan 13 timmar på arlanda då fick vi direkt besked att flyget blir sen och vi fick hotel rum äta valfrit på restaurang drinkar på hotell rummet hur mycket som helst.
Nordicairways vad fick vi jo en mat check på 100 kr ha ha ha löjligt
fick inte köpa öl med den inte och mat hadde jag bestält på flyget vad tycker du att man ska göra med checken???????????????
jag har på skoj följt nordicairways på luftfartsverkets hemsida det är inte så ofta de kommer i väg i tid
och till sisst on jag har bokat resa till medelhavet så inte f-n vill jag mig att sitta på en bar på arlanda o köpa öl för 70 kr
ludde
Svara med citat

Gammal 2008-10-20, 12:58

Reste med bebis

Talking
Alla charterbolag tycks placera sina resenärer efter samma princip. Först plaveras de som bokat speciell sittplats. Sedan sätts de andra på lediga stolar. De som bokat mat framifrån och bakåt och de som inte gjort det bakifrån och framåt. Själv tycker jag inte särskilt mycket om maten men de 70 kronor den normalt kostar per väg är rena fyndet med tanke på att jag i princip aldrig hamnat längst bak. Hur ni som reser med småbarn har råd med att vara dumsnåla förstår jag inte? Har ni inte bokat speciell sittplats finns inte ens en garanti för att få sitta i samma del av planet.

Dumsnåla?? Innan du kastar ut dig dina bessewisser svar så kanske du ska känna till fakta först. Det handlar inte alls om att vi var dumsnåla. Kan säga dig att vi försökte boka platser men deras service är det sämsta skit jag stött på. Man måste boka via deras hemsida som inte ens funkade!!
Har också rest massor med gånger och beställer ibland mat och ibland inte, beror helt på flygtider. Varför köpa äcklig mat och man inte är hungrig. Käkar hellre en god middag på arlanda innan. Dessutom har jag själv sett att dem som beställt mat inte alltid sitter långt fram, dem sitter hur som helst.
Kan tillägga att vi inatt kom hem från vår andra resa. Och där finns absolut inget att klaga på, vi reste med ving.
Att resa utomland två gånger på 1 månad kan inte jag kalla snålt!!
Du har säkert svar på allt, varför inte fixa världsfred??
Svara med citat

Gammal 2008-10-22, 11:09

Cola

Standard Om man inte är snål
Kan man visst boka vilken plats i planet man vill ha.

https://secure.paxport.net/nordicair...ces.xo?lang=sv
Svara med citat

Gammal 2008-10-23, 22:52

Reste med bebis

Lightbulb
Citat:
Ursprungligen postat av Cola Visa inlägg

Kan man visst boka vilken plats i planet man vill ha.

https://secure.paxport.net/nordicair...ces.xo?lang=sv
Åh se på f*n. Ännu en till som inte har med saken att göra!
Jag skrev att man måste boka via hemsidan, alltså betyder det att man kan. MEN, det kan vara en fördel om sidan funkar också! Kanske måste skriva i klartext att dderas hemsida INTE funkade då jag försökte i alla fall. Och ja, jag försökte ett flertal gånger.
Så typiskt att folk ska komma med pekfingret och säga vad man kan och inte. Tur att ni är så världsvana och satt brevid mig när jag då försökte typ 10 gånger.
Rikspuckon!!
Svara med citat

Gammal 2008-10-24, 08:08

ludde1961

Nykomling

Angry Nordicairways
har det gått 2 månader sen vi var till Rodhos
och Nordic-Airways har inte hört av sig med en förklarning eller ursäkt
det är ju bedrövligt
förstår inte hur man kan vara så nonchalanta
Jag kommer inte att sätta min fot på deras flygplan mera
Svara med citat

Gammal 2008-10-25, 14:55

Gäst

Standard väska ersatt
Fick i maj min resväska förstörd när jag reste med Nordic airways. Det tog lång tid att få svar men sen bliev jag uppringd i augusti. Dom hade ny pesonal som skulle jobba med att svara alla gamla brev. Nån innan hade slutat så de hade jätte mycket brev. Jag fick sen iallfall 600kr för jag hade kvitto kvar på min nyköpta väska. Killen jag prata med va sjysst o bad om ursäkt att jag fått vänta.
Svara med citat

Gammal 2008-10-25, 15:17

Gäst

Standard
Alla bolag verkar va kajko med att få ersatt sånt som gått snett. Åkte till Malta me Nordic o blev försenad på Arlanda i nästan två timmar. Blev bjudna på karameller ombord. Inga pengar tillbaka ingen gratis sprit. Fast sen va de en snygg värdinna som föklara att de inte fick ge ersättnining förrän efter 4timmar försening. O då får man mat på flygplatsen inte i planet. Min kompis åkte med tyska Lufthansa i maj och har inte fått pengar från sin förstörda väska (handtaget). Den va ioförsej ganska gammal men gick o använda. Fast vi som satt långt bak i planet på Nordic fick iallafall snyggaste värdinnorna. Och en glömde ta betalt för min kompis första öl för dom skynda sig jättemycket. Hemresan var i tid men bara killar som flygvärdinor utom en snygg men äldre.
Svara med citat

Gammal 2008-12-16, 23:23

Reste med bebis

Angry nordic airways
Det har nu gått 3 månader sedan vår hemkomst från malta och jag har fortfarande inte hört något från bolaget!! Under all kritik!!
Svara med citat

Gammal 2008-12-16, 23:53

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Nordic airways befinner sig i företagskonstruktion, att få kompensation då är ganska uteslutet eftersom alla betalningar är stoppade. Jag gissar på konkurs snart.
Svara med citat

Gammal 2008-12-24, 19:57

mulle mek

Cool Försening
Jag jobbar som tekniker själv, jag kan förstå att det oftast inte kommer fram någon info om hur lång tid det tar eller vad det är för fel.
Anledningen är enkel. Personalen i disken har ingen aning.
Det som kan ha hänt är att det är något mindre fel på flygplanet men med de regler som finns måste dessa fel lagas eller undersökas innan man kan flyga med flygplanet. Det är inte som med bilen hemma.
Om något låter konstigt luktar konstigt eller någon indikering varnar. så måste en certad flygtekniker hitta felet och helst laga det. Små flygbolag har ofta inga eller bara ett reservflygplan.

Innan flygteknikern har hittat felet så kan han inte säga hur lång tid det tar att fixa planet.
Och när felet är hittat brukar det gå rätt snabbt att laga felet.

Tänk att olje lampan börjar blinka på eran bil när ni står utanför Volvo. Hur lång tid tror ni att det tar innan felet är fixat? Så även om det är irriterande när man måste vänta och inte får någon info. Så kan oftast inte personalen göra något.

Det som händer är oftast att dom ringer flygteknikern var 10 min för att kolla, vilket är mycket irriterande när man har fullt upp att meka. När dom frågar mig hur lång tid det tar, brukar jag svara: Hur långt är ett snöre.

Men ni kan trösta sig med att det är ett seriöst bolag, som väljer att fixar felet. Istället för att flyga vidare med felet och åka på tid som en del små och stora flygbolag väljer att göra.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8