|
Aerosvit Airlines -åsikter, reseberättelser, betyg
|

2008-04-02, 12:52
|
|
|
Aerosvit Airlines -åsikter, reseberättelser, betyg
Hej alla,
Vi har funderat på att boka en resa med Aerosvit från stockholm till bangkok. Är det någon som flygit den sträckan med dem? Va tyckte ni isåfall om utrymmen,maten, service, tv ect??
Tack på förhand
|
|
|

2008-05-04, 13:23
|
|
|
Det är inga problem anser jag.
Kommer utan vidare att välja dem nästa gång.
Flyger med Bowing plan.
Även om det inte är den senaste årsmodellen.
Visar film eller gps hela vägen.
Trevlig personal och standard flygmat.
Och en lagom lång mellan landning i Kiev.
|
|
|

2008-05-07, 21:53
|
|
|
Tack för svaret, det låter bra för nu har vi bokat resan med dem. Åker den 21 Januari, längtar redan!
|
|
|

2008-05-10, 18:32
|
|
|
Sunkigt Aerosvit
Åkte med dem till Bangkok med mellanlanding i Kiev 2005. Dålig service, sunkigt plan och massa fulla vit(ryssar). Möjligt att det kan ha blivit bättre, men då var riktigt dåligt.
|
|
|

2008-07-10, 00:19
|
|
|
Inställt flyg
Själva flygplanen är OK. Vårt flyg blev dock inställd på hemvägen från Bangkok. Vi fick ingen information om detta. Vi åkte till flygplatsen kl 2 på morgonen och där fick vi se att vårt flyg kl 0500 inte fanns med på "avreseskärmen". Det fanns ingen representant från bolaget på flygplatsen så det var bara att åka tillbaka till hotellet. Vi blev ombokade till Thai 2 dygn senare. Skulle inte rekommendera Aerosvit och tänker inte åka med dem igen. Jag hörde från Big Travel att de har ställt in flyg förut.
|
|
|

2008-12-18, 18:52
|
Reg.datum: dec 2008
Rykte: 0
|
skraj som fan
men alltså vågar man åka med detta flygbolag ?
nu är det iofs för sent har redan bokat men är skit skraj för planet . massa ryssar och dålig servis gör mig inget för att stillnock är på plats.
men måste bara fråga, stod dom för flyget med thai airways eller fick ni betala detta själva ? ..
tack på förhand .
|
|
|

2008-12-18, 19:04
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Tror jag nämnde det här i någon annan tråd: Aerosvit Airlines har bara 3 (tre) flygplan för sin långdistanstrafik. Det är tre st. Boeing 767-383ER, som faktiskt alla har flugit för SAS. De byggdes 1989-1991. Problemet med ett flygbolag som har en så liten flotta av en flygplanstyp är att när det blir fel på en maskin så har de ingen reserv, och de kan då antingen tvingas ställa in flygningar, eller få stora förseningar. Säkerhetsmässigt så har de aldrig haft en olycka.
|
|
|

2009-03-16, 14:54
|
|
|
Sant att de bara har tre långdistansplan. Men en annan svaghet de har är deras hemmahamn Kiev Borispol. En helt otroligt underdimensionerad flygplats. Den byggdes väl ca: 1960, och har inte förändrats mycket sedan dess. En utbyggnad är på gång, men när det blir färdigt vete gudarna. Jag har flugit dit många gånger. Där kan ofta uppstå förseningar. Ur säkerhets synpunkt kan jag däremot inte se några problem.
|
|
|

2009-06-01, 13:53
|
|
|
Aerosvit Airlines
Hej
Jag funderar på att åka med Aerosvit Airlines tilll thai!
Vi funderar på att åka så här:
12 jul 16:05 Stockholm/Arlanda 12 jul 19:20 Kiev 13 jul 14:00 Kiev 14 jul 03:30 Bangkok
Är det nåt att rekomendera?
=)
|
|
|

2009-06-02, 03:00
|
|
Man "rekommenderar" väl något när man tycker det var bra, eller kanske rentav utmärkt?
Måste nämna att jag har själv aldrig flugit Aerosvit och jag har aldrig varit i Kiev, men jag vet exakt vilka flygplan som Aerosvit använder, och hur gamla de är. Det enda positiva med Aerosvit är tydligen deras pris. Jag har sett en hel del kommentarer, både här, och på ett annat forum från de som har flugit med Aerosvit, och de mest positiva kommentarer har varit att allt fungerade som det skulle, tidsmässigt. Men stoppet i Kiev är tydligen ingen höjdare, och Aerosvit's service inget att skryta med. Sen jag skrev mitt inlägg ovan (dec 2008) så har Aerosvit lämnat tillbaka en Boeing 767-300ER till leasingbolaget, men hyrt in en annan 767-300ER i stället. De 2 äldre maskinerna som de alltså fortfarande har (båda tidigare hos SAS) byggdes båda i juni 1989. Deras "nyaste" 767:a som de hyrde in i jan 2009 byggdes i feb 1998. Men, som sagt, man tar sina risker när man flyger långdistans med ett flygbolag som bara har 3 långdistansplan. Fungerar allt som det skall (vilket det nog gör på flertalet av deras flygningar) är det säkert ett acceptabelt alternativ. Men om de råkar få ett mekaniskt fel på en av deras Boeing 767 maskiner, kan det resultera i långa förseningar.
En positiv nyhet med Aerosvit är att de kommer att hyra in 2 helt nya Boeing 737-800 maskiner senare i år från ett amerikanskt leasingbolag. Dessa maskiner har inte räckvidd att flyga nonstop från Kiev till Bangkok, men kommer att användas på deras viktiga linjer till Väst-Europa.
|

2009-06-12, 00:44
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av malama
Tror jag nämnde det här i någon annan tråd: Aerosvit Airlines har bara 3 (tre) flygplan för sin långdistanstrafik. Det är tre st. Boeing 767-383ER, som faktiskt alla har flugit för SAS. De byggdes 1989-1991. Problemet med ett flygbolag som har en så liten flotta av en flygplanstyp är att när det blir fel på en maskin så har de ingen reserv, och de kan då antingen tvingas ställa in flygningar, eller få stora förseningar. Säkerhetsmässigt så har de aldrig haft en olycka.
|
In December 1997, Aerosvit Flight 241 crashed near Thessaloniki, killing all 70 people on board.
Källa Aerosvit Airlines - Wikipedia, the free encyclopedia
|
|
|

2009-06-12, 04:04
|
|
Sanning med STOR modifikation. Den olyckan var den 17 december 1997 och flygplanet som kraschade var en Air Ukraine Yakovlev Yak-42. Den flög in i Mount Olympus, efter att ha missat 2 inflygninar i snöstorm, och vraket hittades inte förrän tre dagar senare. Air Ukraine flög mycket riktigt Aerosvit Airlines flight 241 Kiev-Odessa-Thessaloniki med den här maskinen men att kasta "skulden" på Aerosvit Airlines är nog att ta i....
|

2009-07-25, 10:34
|
|
|
Om man kan åka med Ryanair utan att skämmas så kan man åka med det här bolaget. Ur säkerhetssynpunkt är det inget att tala om, och om man nu måste ha bra service - välj Thai.
Man ska ju bara transporteras från A till B, släng på mp3, kolla en rulle, köp en ljudbok. Det är lugnt.
|
|
|

2009-08-02, 09:20
|
|
|
Aldrig mer Aerosvit
Kom i natt hem från en mardrömsresa med Aerosvit. Ingen information, 8 tim försening i Kiev. Mycket svårt att få kontakt med personal från flygbolaget. Informationsdisken på flygplatsen bara hånlog och ryckte på axlarna. När personal från Aerosvit slutligen dök upp, gav man löften om mat vid bestämda klockslag, vilket man sedan bara struntade i att hålla. Vi fick två glas vatten och två torra mackor under hela väntetiden. Aerosvits personal uppträdde mycket arrogant och nonchalant, man visade med hela sin attityd att man inte brydde sej det minsta om oss passagerare. Att jag sedan vid hemkomsten upptäckte att personalen på flygplatsen utnyttjat väntetiden med att gå igenom hela resväskan och stjäla det man tyckte var intressant, gjorde ju inte saken bättre. Kommer aldrig, aldrig mer att resa med Aerosvit eller via Kiev. Måste besämt avråda alla att resa med detta usla flygbolag.
|
|
|

2009-08-02, 18:32
|
|
|
Res inte med Aerosvit
Jag var även själv med på resan Bangkok - Kiev - Stockholm i går och kan inte mycket mer än bekräfta ovanstående inlägg. Det största problemet med att vara fast i Kiev i 11h är ju den totala avsaknaden på matställen. Och blir man inte grinig av att man betalat extra för att bara behöva vänta 2h på nästa flyg, och nu måste vänta 11h pga man ställt in just det dyrare flyget. Så blir man det när man blivit lovad ett "meal" om 3h, men istället får man en liten torr macka efter 4,5h.
Som med alla andras väskor så hade man även plundrat och förstört min. Man har nog försökt öppnad väskan med våld men slutligen gett upp och sedan systematiskt knäckt koden till mitt kodlås. Jag ska försöka få aerosvit att ersätta den, nu, oanvändbara resväskan. Men med tanke på bemötandet i Kiev så har jag inga förhoppningar.
Personligen kommer jag INTE resa med detta bolag igen, och jag kommer INTE att rekommendera det till någon annan heller.
|
|
|

2009-08-02, 22:11
|
|
|
aldrig mer aerosvit
kan bara instämma i dessa 2 senaste inlägg,var en av dom drabbade igår.kommer aldrig mer att åka med detta bedrövliga bolag.Mvh/en mkt trött man från varberg.
|
|
|

2009-08-03, 22:32
|
|
|
Aerosvit....
Håller till 100% med i övriga inlägg i denna tråd !! Var med en av de drabbade....
Total katastrof !!!
Lågprisbolag eller ej,släpper Aerosvit 1kr biljetter hädanefter så får de ändå aldrig mig som kund mer!!
Lägg ner skiten.......
|
|
|

2009-08-09, 13:55
|
|
|
Stölder utöver väntetider
Som hemkommen ifrån resa med Aerosvit Airlanes resa ifrån Bangkok - Kiev - Stockholm kan även meddela att under den oväntade väntetiden på 8h extra i Kiev så passade även bagagepersonalen på att gå igenom mångas väskor och en hel del vart av med smycken och andra saker...
Så utöver att man fick tid stulen ifrån sig så vart även väskan länsad...
Skall du åka med detta bolag så se till att bara har riktigt smutsig smutstvätt, gammal mat och ev något annat illaluktande i bagaget och ha det du tycker om och inte vill bli av med i handbagaget?
Ett annat tips är att ha med dig mat på flygningen mellan Kiev -Bangkok då det var riktigt långt mellan måltiderna och det finns inget att få i snacksväg samt den enda dryck som serveras ombord är Ukrainsk tomat samt apelsin juice (även vatten och kaffe)
men flygplanet hade vingar (än så länge innan någon snott aluminiumet i vingarna) trots att TV-skärmen inte fungerade så fanns även den i planet...(än så länge)
Billigt ja, men inte värt dessa kr då totalpriset för resan blir högre då mat måste köpas på Kievs flygplats under väntetiden, mat till flygningarna och Självrisk till försäkringsbolaget för stölden i väskan.
Men har du tid i överflöd, inget av värde med dig samt att du inte tycker att människor skall ha någon som helst förståelse för service så kan du åka med Aerosvit...
|
|
|

2009-08-26, 14:39
|
|
|
Aldrig mer
Reste denna sommar inrikes i Ukraina med Aerosvit mellan Simferopol och Kiev. Till att börja med hade vi blivit ombokade från 0715 till 1215 utan att ha blivit meddelade. Planet en JAK (Yakulev)42D såg vid ombordstigningen riktigt risig ut. En ukrainsk kvinna vägrade att gå ombord och krävde pengarna tillbaks, ville ta tåget istället, vilket givetvis inte gick att ordna.
Som tur var hade jag laddat med två 6  r vodka och somnade ganska omgående. Under min sömn hade min fru tydligen suttit med knäppta händer och bett till Gud att allt skulle gå bra. Flygplanet flög underligt i luften och kastade fram och tillbaks samtidigt som det lät konstigt. Flera människor hade varit väldigt oroliga. Som tur var så sov jag som sagt men under flygningen började det även droppa vatten från innertaket ner på mitt vänstra ben vilket inte gjorde situationen bättre för det som satt bredvid mig. Lyckligtvis landade vi hel-skinnade i Kiev dock 1 timme försenade vilket gjorde att vi missade anslutningsplanet till Dusseldorf.
När vi vände oss till Aerosvit´s disk för att föklara situationen och frågade om vi skulle få ersättning för ombokade biljetter med Lufthansa och en extranatt på hotell så var det nobben direkt. Jag förklarade att det var pga Aerosvit´s sena ankomst som vi missade vår nästa flight men med högdragen min och ett oförskämt beteende från markpersonalen blev vi avvisade/hänvisade till LH´s disk. Ombokning med LH gick på 144 USD samt en extranatt på hotell och taxi 600 SEK. ALDRIG MER AEROSVIT,read my lips ALDRIG inte ens om dom arrangerar gratisflyg över Atlanten. Personalen ombord var det dock inget fel på.
|
|
|

2009-09-01, 17:10
|
|
|
Aerosvit och Borispol
Jag bor i Kiev och åker regelbundet med Aerosvit. Aerosvit har ekonomiska problem och ställer konstant in flyg. Vad många här säger stämmer också, de har en total avsaknad av kundservice och man ska inte förvänta sig varken korrekt information eller någon form av kompensation. Dock kan man inte, som gästen före mig, förvänta sig kompensation vid 1 timmes försening när anslutande flyg är bokat med annat bolag. Finns inget bolag som hade kompenserat dig för det!
Gällande Borispol: I mer än två års tid har det pågått konstanta och systematiska stölder på Borispol och detta drabbar resenärer med alla bolag som flyger till och från Kiev. Man kan under inga omständigheter lägga pengar, elektronik eller smycken i incheckat bagage. "Stöldsystemet" är mycket sofistikerat och en del resenärer följs från det att kommer in i avgångshallen för att deras väskor anses intressanta. Att låsa väskan är lönlöst för de kommer bara bryta upp den, så det enda som gäller är att inte ha något i väskan eller att som någon tidigare påpekat: Plasta in väskan. Firmorna som gör detta är så klart i maskopi med stöldmaffian, så de lämnar faktiskt de väskorna i fred. Det har anmälts otaliga gånger till flygplatsen och flygbolagen att det stjäls på flygplatsen, av privatpersoner, företag, företagsorganisationer och ambassader. Trots det händer inget. Det är en skam för Kiev och Ukraina och jag tycker gott man kan undvika Borispol så länge de inte ids åtgärda ett så enkelt fixat problem.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|