|
United Airlines - åsikter, reseberättelser, betyg
|

2008-03-19, 09:12
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
United Airlines - åsikter, reseberättelser, betyg
Detta gäller en resa Singapore <-> Hong Kong.
Positivt överraskad. Blev vid incheckning tillfrågad om jag ville ha nödutgångsplats. Bra om man är lång. Skönt att slippa tjata.
OK service, bra med plats pga nödutgång.
På hemresan överraskande uppgraderas till business. Riktigt trevligt. Inte lika bra service och säten som Qatar Airways i samma klass, men jag trivdes utmärkt!
Jumbo jet åt båda hållen.
|
|
|

2009-05-23, 10:54
|
Reg.datum: jul 2007
Rykte: 0
|
United är ett bra bolag, har i och för sig enbart flugit med dom inrikes men blev uppgraderad till business mellan L.A och San Francisco eftersom jag vid den tidpunkten var silvermedlem i ett annat Star Alliance bolag. För övrigt håller dom ofta tiden, har rena och fräscha flygplan och trevlig personal ombord.
|
|
|

2009-08-19, 19:12
|
Reg.datum: dec 2008
|
Mycket dålig erfarenhet av United - inrikes USA. Oftast förseningar och kass service när man behöver boka om. Av 10 US inrikes har det nog varit 6-7 st förseningar som har resulterat i mååånga timmar på flygplatsen. Har man dessutom flygit från Sverige tidigare så blir det dygnet väldigt långt.
|
|
|

2009-08-20, 09:02
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Alltid tråkigt med förseningar, men samtliga flygbolag har ju förseningar då och då. Är själv medlem i United Air Lines Mileage Plus program och har gjort bortemot 200 flygningar med United de senaste 15 åren. Makalöst nog har jag aldrig haft en enda försening under alla dessa åren! Kan därför givetvis rekommendera United!
Ett litet tips om man råkar ut för en försening eller inställd flygning (oavsett vilket flygbolag): i stället för att stå i kö med hundratals andra arga resenärer, ring upp flygbolaget och förklara situationen. De kan omboka till annan flygning, och man kan sedan gå direkt till den nya gaten och få ett boarding card där.
|

2009-08-21, 22:20
|
|
Reser mycket så självklart inser jag att det blir förseningar någon gång. Det måste vara ovanligt att du aldrig har råkat ut för det på 200 resor med ett bolag!
Tack för tipset men det har jag försökt. Vid flera tillfällen har jag ringt jobbets resebyrå och de har lyckats boka om mig men boardingkortet ska hämtas ut vid Service desk (på den flygplats där man är strandsatt). Då får man likt förbannat köa för att få det. Trots guldkort i Star Alliance så hjälper det föga. Fick t.o.m. en utskällning en gång, då för att biljetter till den aktuella flighten hade blivit "låsta" p.g.a. min resebyrå och de ombokningar United jobbade med. Jag har i och för sig aldrig försökt att direkt gå till gaten utan boardingkort och be om det där. Menar du så?
Minst en gång (säkert fler ggr utan att jag vetat om det) så har jag "automatiskt" blivit ombokad till annan flight men aldrig fått informationen så då har det flyget redan gått. Hur får man sådan information när man väl landat och ska vidare? I mitt fall kom jag till Washington och skulle vidare till Köpenhamn med SAS (som redan hade lyft) och så visade det sig att jag blev ombokad till London någon timma efter ankomst till Dulles (med ngt bolag som inte var Star Alliance - minns inte vilket). Det planet missade jag givetvis när man stod i den lååååånga kön till United.
Allt detta har hänt med United. Åkt flera ggr med US och Delta utan problem. Men det kan i.o.f.s. bero på destinationer oxå.
|
|
|

2009-08-22, 00:34
|
|
Ringa till resebyrån i stället för direkt till flygbolaget kan nog vålla lite problem om man har ont om tid - t.ex. vid en försening, och om man vill ha snaba besked. Alltid bäst att ringa till flygbolagets 800 nummer om är här i USA. Och har man väl blivit ombokad till annan flygningan kan man definitivt gå direkt till den nya gaten. Det finns alltid personal där ung. en timme innan avgång och de kan ge dig ett nytt boarding card.
Ang. exemplet med Dulles - eftersom ditt ankommande flyg var försenat utgår jag från att du insåg att SAS planet till CPH hade redan gått? I så fall skulle du antingen kunna kontakta SAS 800 nummer i USA och få reda på din nya flygning, eller helt enkelt kolla med någon United personal där. Att de satte dig på ett plan som inte var Star Alliance var nog i och för sig bra service och positivt. Det visade ju att de satte dig på första bästa maskin och inte väntade på att boka om dig till en Star Alliance maskin, som kanske hade inneburit en rejäl försening!?
|

2009-08-28, 22:33
|
|
Tack Malama för dina tips. Jag ska "ligga på" ännu mer... Du verkar mycket berest i framför allt USA.
Vid ett tillfälle ringde jag SAS i USA (som ju är kompis med United och det var SAS jag skulle vidare med till CPH) och talade om att jag kommer missa boarding med några minuter (det förelåg ju en stor risk att jag kunde missa flyget) och att jag ville att de höll planet! (! hotade med guldkort!) men ändå missade jag lfyget (kunde se det taxa ut...) - allt på grund av Dulles j-vla shuttles som ÄR SÅ omständiga... men det är en annan historia...
Svaret jag fick av SAS USA var att de ALDRIG kommer hålla kvar maskinen (som jag i och för sig kan förstå...). Jag var stressad och skulle precis boarda maskinen till Dulles men fick vid samtalet INGA erbjudanden om ombokning till annan maskin How come? När man ringer i en så pressad situation så förväntar man sig att de föreslår en ombokning så man kommer med en annan maskin? Tyvärr missade jag att kräva det.
Skulle jag ringt United? United orsakade problemet (det var deras flight som var sen), det var United som skulle ta mig till Dulles och det var United som hade andra maskiner till Europa som kunde vara tänkbara så sent på dygnet?
När jag väl landade på Dulles (efter en löpning genom halva flygplatsen och tillbaka till SAS gaten) så var det ingen information vart jag skulle och jag visste inte alls vilka maskiner som var aktuella till Europa. Min första uppgift var att försöka hinna till SAS men det gick ju som sagt inte. Då utgick jag från att United disken var enda möjligheten till att komma vidare. Givetvis lååååång kö och när man väl kommer fram (med sitt Star alliance guldkort fiftande) då får man beskedet att jag redan "automatiskt" var satt på en annan flight (London/ej star alliance som tidigare nämnt) som redan hade lyft. Det var i denna kö som jag ringde jobbets resebyrå och försökte få mig på en annan maskin - inte populärt av United personalen när man väl kom fram... Men vad gör man? Jag ville inte tillbringa en extra natt i Washington när man har saker hemma som behöver hanteras.
Dock - efter myyycket tjat (hängandes vid disken i 1 h) lyckade jag denna gången ändå komma på den sena (överbokade) United maskinen till - just - London. Transfer i London hem till Sverige var perfekt så förseningarna blev inte så besvärlig - denna gång. Men United har satt "sina ärr"...
Så min fråga: HUR ska man veta vart man ska gå när man inte har en susning vilken maskin man (eventuellt) har blivit ombokad till? I detta specifika fall försökte jag till och med få flygvärdinnan att prata med piloten och få kontakt med Dulles. Men inget resultat.
Men min erfarenhet av United är att alla inkommande maskiner från just Chicago O'Hare till minde flygplatser i USA för sedan vidare färd till större städer ALLTID orsakar förseningar! Continental klarar det med bravur (trots Dash plan...).
Om några veckor ska jag till USA igen. Jag har valt Continental som "vidare-flyg". Det känns tryggare.
|
|
|

2009-08-28, 23:31
|
|
Trist att höra om dina svårigheter, och sådana här grejer kan ju tyvärr hända med vilket flygbolag som helst. Alla har förseningar, och alla har också personal som kanske då och då inte har sin allra bästa dag.
Ang. att hålla maskinen - oavsett vad de sade är detta något som avgörs från fall till fall. Jag har själv arbetat på SAS OP på Kastrup där sådana beslut görs, och de besluten görs helt och hållet beroende på antalet passagerare som skall vidare. Om tillräckligt många passagerare skall vidare håller de maskinen, förutsatt att det inte rör sig om timmar. Och det varierar från fall till fall - hur länge de är villiga att hålla maskinen. Om t.ex. Stockholms planet till Kastrup är 30 minuter sent och där är 50 personer som skall vidare till Washington kan du helt utgå från att de håller Washington planet! Men är det bara 5 personer som skall vidare till Amsterdam bokar de helt enkelt om dem till nästa plan. Och är det bara en eller 2 passagerare håller de nästan aldrig maskinen.
Om du hade en genomgående biljett, d.v.s. allt bokat på en och samma gång skulle det i princip kvitta om du kontaktade SAS eller United, även om United nog hade varit mera praktiskt och också större chans att få snabbt besked. SAS 800 nummer här i USA stänger ju efter ett visst klockslag!
Har själv kommit genom Chicago (med United) ett antal gånger de senaste 15-20 åren, och som sagt aldrig några problem. Men jag är medveten om att jag har haft tur! Hoppas turen håller i sig... Flög just med United förra månaden Honolulu-Los Angeles-London (och SAS till Kastrup) och en vecka senare med United London-San Francisco-Honolulu. Alla 4 United flygningarna landade tidigt!
|

2009-09-18, 22:03
|
|
Vi var 4 personer som hade en "genomgående biljett" från inrikes US via Dulles till CPH. Vi ringde SAS US och pratade med dem. Men de vägrade (2 timmar innan Dulles Departure till CPH) att hålla maskinen. Trots "krav" så höll man inte maskinen... Men det är ju klart - mindre än 5 personer... Jag såg vid detta specifika tillfället airbus:en taxa ut (t.o.m.!). "Skandinavier som ska hem" - va fan..? Ingen hjälp.
Jag tror (?) mig ha listat ut att alla "mindre" US destinationer blir lidande (oavsett US flygbolag) för de större städerna i USA. OM det blir trafikproblem då blir de mindre platserna lidande. Fråga: "byter" man plan/destionationer för att det hela "gå ihop"? Jag vet inte men det är min magkänsla. Så ska man resa från en mindre flygplats i USA till en större med vidare flyg till europa så är mitt budskap: varning!
Jag tar just nu för vana att boka transfer flyg så att man får många timmar i ex.vis Dulles eller Newark innan vidare flyg hem till Europa.
Snart bär det av till USA igen - åter med Continental (inrikes). Vet inte varför, men det funkar bra. Som det verkar göra med United för dig, Malama. Om det sedan har att göra med "tur" eller val av destinationer - ja, det kan vara svårt att avgöra.
Eller så är det SNAFU för min del... Take Care!
|
|
|

2009-10-04, 06:15
|
Reg.datum: mar 2009
|
Måste berätta hur grymt bra United var mot oss idag.
Vi missade våran flight från L.A till London av olika anledningar.
När vi tog kontakt med en kvinna vid incheckningsdisken så bad hon oss vänta ett slag tills det lugnat sig med folk(var ganska hektiskt vid tidpunkten).
Sen vinkade hon fram oss och tog reda på vad vårt problem var.
Sen knappade hon på datorn en stund och ringde ett samtal.
Sedan berättade hon att hon bokat in oss till nästa flight till london, imorgon, och även ordnat med anslutningsflyg från London till Göteborg med Sas(samma som vi skulle åkt idag).
När jag frågade vad det skulle kosta oss extra så sa hon bara att vi skulle se till att inte missa detta planet oxå.
Det var helt otroligt hyggligt.
Undrar om nåt lågprisbolag a la ryan gjort samma.....
Så all cred till United.
|
|
|

2010-09-05, 04:40
|
Reg.datum: apr 2010
|
Jag har slutat stressa till mina flyg..
Citat:
Ursprungligen postat av w1shmast3r
Måste berätta hur grymt bra United var mot oss idag.
Vi missade våran flight från L.A till London av olika anledningar.
När vi tog kontakt med en kvinna vid incheckningsdisken så bad hon oss vänta ett slag tills det lugnat sig med folk(var ganska hektiskt vid tidpunkten).
Sen vinkade hon fram oss och tog reda på vad vårt problem var.
Sen knappade hon på datorn en stund och ringde ett samtal.
Sedan berättade hon att hon bokat in oss till nästa flight till london, imorgon, och även ordnat med anslutningsflyg från London till Göteborg med Sas(samma som vi skulle åkt idag).
När jag frågade vad det skulle kosta oss extra så sa hon bara att vi skulle se till att inte missa detta planet oxå.
Det var helt otroligt hyggligt.
Undrar om nåt lågprisbolag a la ryan gjort samma.....
Så all cred till United.
|
Jag har varit med om detta två gånger, en gång med Air Canada andra med United Airlines. Om man missar sin flight och det finns plats på nästa avgång blir man inbokad där. Jag gillar när dom poängterar att dom faktiskt är snälla som låter mig åka gratis.
|
|
|

2010-09-05, 04:44
|
Reg.datum: apr 2010
|
Maten
Vad jag egentligen ville skriva var att jag fick 50% rutten, 50% fryst kosher mat på flyget.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|