|
Aeroflot - åsikter, reseberättelser, betyg
|

2009-12-07, 16:05
|
Reg.datum: dec 2009
Rykte: 0
|
Vad ska man då dra för slutsats av det hela? Att Aeroflot har varit ett riskbolag som har ett flertal krascher på sin lista men att de har ryckt upp sig och nu flyger med fina Airbus plan som håller högre säkerhet?
Är de fortfarande kraschrisk? nån mer krasch på 2000-talet?
|
|
|

2009-12-08, 13:35
|
Reg.datum: mar 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av tacomannen
Hur var maten för jag har fått för mig att maten inte ska vara tipp topp...??
|
Mat tipp topp? På flygplan oavsett bolag?
Rent generellt är det inte maten som är problemet. Det är bristen på utrymme och alla motpassagerare ;-) :-P
Jag har flygit några ggr m Aeroflot. Maten smakade som mat på flygplan gör, dvs det finns ett visst inslag av flygbolagets hemland i rätterna. Jag gillar inte finsk/ryskt surbröd, utan tar då hellre en SAS/Lufthansa/KLM/AA/Britannia/Novair,mfl.-rykande varm frall-bulle, men det är ju bara jag. Jag har inget neg. att säga om Aeroflot. Det är billigare och måhända är servicen något sämre än t.ex Gulf Air/Garuda Indonesia/Qatar airways, men på en långflygning är det inte problemet. Problemet är det jag skrev i inledningen...
|
|
|

2009-12-08, 15:43
|
|
Jag håller med.. Flygplans mat i allmänthet är väl ingen höjadre inte ens i första klass/business kan man väl vara helt nöjd o andra sidan så flyger man förmodlgien inte för att äta bra mat utan för att mabn skall någon stans..
Men håller med om att jag inte heller föredrar rysktungersk mat..
|
|
|

2009-12-08, 16:21
|
|
|
Hej
Hej,
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter från Aeroflot. Vill först bara säga att innan jag åkte med dem var jag skräckslagen efter ha googlat runt och läst mkt obehagligt som blodiga slagsmål mm. Men i efterhand kan jag summera det som att är man inte kräsen och endast vill ta sig säkert fram så fungerar det utmärkt! Kan tänka mig att åka med dem igen om det behövs.
Lite kommentarer:
* Maten var som vanlig flygmat
* Flygvärdinnorna var inte direkt trevliga och de nästan vägrar prata annat än ryska (med undantag för 1 manlig flygvärd).
* Det finns ingen speciell komfort förutom nerfällbar bricka och stol som kan luta sig bak (dvs ingen film osv).
* Väntetiden i Moskva var det stora minuset, det var den sämsta flygplatsen jag har varit på, fanns inget att göra och då menar jag ingenting. Ett smörgåsstånd, en liten butik och det var i princip allt. Eller en bar också såklart! Bänkar finns det inte många av, ca 4 st på hela flygplatsen vilket gör att man får sitta på golvet. Så jag rekomenderar att man tar med sig saker att underhålla sig med samt täcke och kudde eller liknande och skynda till bänkarna om ni ska mellanlanda länge, vilket det verkar som att de flesta brukar få göra. På flygplatsen var det svindyrt och ingen ville prata med än eller ge någon som helst information. Men allt löser sig, man får tjata lite och fråga många gånger =)
* Säkerheten på planen ska det självklart inte vara något fel på, de plan som inte flyger inrikes ska ha samma säkerhet som vilka plan som helst oavsätt flygbolag.
* Medpassagerarna - det blir ju lite annat än om man åker från Sverige, det doftar mkt av sprit, svett och rök. Och en hel del huttande ut spritkorkar var det runt omkring oss i planet.
Lycka till!
Hälsningar, Emelie
|
|
|

2009-12-08, 18:36
|
|
Vad var det som fick dig att flyga med Aeroflot iaf? Var det pga priset eller gick det inga andra plan till dit du skulle???
Jag har fått berättat för mig att Aeroflot skall vara mycket bättre nu än tidigare, var det första gången du flög med dem?? Kommer du göra det igen?
Hur var maten? har sett att den ska vara influerad av ryskt och ungerskt? gillade du den?
|
|
|

2009-12-10, 08:44
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 3
|
Citat:
Ursprungligen postat av malama
I dagens läge har de enbart Airbus och Boeing plan i flottan, och säkerheten är mycket bättre.
|
De har även Ilyushin-plan i sin flotta, även på internationella linjer, närmare bestämt IL96-300. De fåtal Tupolev 154 de har kvar tror jag bara går inrikes och till forna Sovjetstater samt ev. vissa länder i mellanöstern då de inte klarar dagens utsläpp- och bullerkrav.
Dock är det nästan uteslutande Airbus och Boeing i deras flotta.
|
|
|

2009-12-15, 22:33
|
|
bra bolag
rekommenderar de starkt aldrig haft några problem allt har flytit på och vid minsta problem har de kompenserat mig på olika sätt
|
|
|

2010-01-21, 18:05
|
|
|
Billigt om man inte är kräsen.
Hej!
Hela vår familj (tre barn i åldrarna 8,10,13) åkte julen 2007. Säkerheten innan ombordstigningen var rigorös och personalen som värsta Gestapo dvs otrevliga.
Maten var ok, ingen hit men helt ok.
Ingen talade engelska, ingen TV/film till barnens stora besvikelse.
Medpassagerarna drack flitigt ur både det en och det andra...hur de nu kunde smuggla ombord drickat. En drack sprit ur en nackkudde!!
Värmen ombord var ändå det värsta, 26-27 grader varmt!!! Sen har jag fått höra att de gör så för att man ska sova och bli slö...vi frågade förgäves varför inte fläktarna funkade...
Väntan i Moskva var hemsk. 8 timmar på ett stengolvm för vi fick inte sitta inne på stolarna i avgångshallarna, det fick ingen. Alla och då menar jag alla rökte på flygplatsen, huuuu!
Men billigt och det gjorde 7000 kr för oss, fast vi kommer aldrig mer åka med dem.
MEN är man inte kräsen så tycker jag inte man ska tveka...
// Tina
|
|
|

2010-04-06, 10:46
|
|
|
Ska vi eller inte??
Hej
Läste din kommentar om flygresan med Aeroflot Air, blir jag kallsvettig...
Vi ska iväg i Juli med Aeroflot Air, ska vara på Sheremetyevo International flygplats i 8 timmar sedan vidare till Kina.
Vi har två barn med oss, vad ska man tänka på när man är på flygplatsen? Är det säker att åka med dem, jag tänker på ombord säkerheten... är det så lätt att smuggla sprit ombord???
Tveksam
|
|
|

2010-04-06, 10:53
|
Reg.datum: nov 2009
|
Aeroflot
Hej..jag har aldrig åkt med dem utan jag har även ställt frågor om dem eftersom vi skulle åka till Thailand..hoppas du kan få svar av någon som nyss har åkt.
Trevlig resa!
Mvh/Anna
|
|
|

2010-04-07, 00:26
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 3
|
Aeroflot ryssens alternativ om man vill dricka sprit på flyget utan att någon bryr sig. Bra marknadsföring med att sälja sprit på Aeroflot skulle nog funka eller vad tror ni?
Jag känner vissa som har flygit med dem till Moskva och var resan bra? Ja det funkade ju och inte såg dem någon som drack sprit på hela flygresan och dem har ju två småbarn som fick block och färgpennor så att dem kunde rita under resan. Men personalen verkar inte kunna så god engelska utan vill helst prata ryska men tur så kan man använda sorts teckenspråk även om man inte kan det.
Peka på en penna och peka på något med färg och vips så har ett block med färgpennor och det finns inget att klaga på för barnens del. Men filmerna rekommenderas inte utan det råkade finns ryska filmer bara på flygningen och det fanns en hel del ryssar på resan som uppskattade detta mer än svenskarna som hellre sov en stund enligt sällskapet.
Mitt tips är att inte va rädd för att flyga med Aeroflot för inte kan dem va sämre än Ryanair även om Ryanair är ett bra transportflygbolag från punkt A till B så får man ändå bra service från just Aeroflot.
Men ha en trevlig resa annars ni som ska flyga med detta flygbolag.
|
|
|

2010-09-05, 10:59
|
|
|
Reser snart med aeroflot
Hej, vet ni hur reglerna för bagage ser ut? Hur mycket får man ta med på planet samt hur mycket får man checka in? Någon som råkat ut för övervikt, vad kostar det isåfall?
Hoppas att de inte längre är tillåtet att röka på planen?
|
|
|

2011-01-20, 12:37
|
Reg.datum: jan 2011
|
pass och namn
Hej!
Någon som vet hur hårda de är med namnen i passet när man reser med aeroflot? jag glömde skriva dit mitt andranamn, men i övrigt stämmer allt. Deras kundservice via mail är under all kritik, skrivit två mail utan svar. Fick tag på ett nummer till dem i sthlm och kvinnan där sa att det inte skulle vara några problem, men vad jag har läst på andra forum om problem med bolaget över lag, är jag inte helt redo att lita på hennes ord.
/Tobias
|
|
|

2011-01-31, 14:47
|
Reg.datum: nov 2005
|
Helt ok!
Jag och polaren åkte på vår första Thailandsresa med Aeroflot från Köpenhamn i mars 2004.
Flyget från Köpenhamn till Moskva gick smärtfritt och om jag inte missminner mig så var det en Airbus vi flög med.
Väl i Moskva hade vi 18 timmar innan vi skulle flyga vidare till Bangkok.
Vi hade tagit med oss en laptop, en cd-freestyle samt någon bok, och vi hade varsen kudde i ryggsäcken, så tiden flöt på rätt bra ändå, man sov emellanåt, men med tanke på att man fick sitta och sova så blev det inte så mycket av den varan. På de gamla flygplatsen så fanns det ett antal butiker, några parfymerior, ett par restaurangen och minst en bar. Rökning tilläts på ett antal ställen, där det fanns askkoppar utsatta, i närheten av toaletterna.
Väl igenom inchekningen som gick bra så kom vi ombord på ett ryskt flygplan, stort, rymligt och med gott om benutrymme. Maten var helt ok, och hade lite "öststatskänsla" över sig, men smakade absolut inte dåligt.
Nu sov vi då desto mer och med det generösa benutrymmet så var det inga problem att sträcka ut sig.
Min andra upplevelse gick hösten 2006 via samma rutt, fast denna gången var det jag och tjejen som åkte. Vi hade då "bara" 12 timmar mellan flygningarna och väntetiden gick bättre då vi hade tagit med oss uppblåsbara madrasser och en kudde samt en filt var. Bara att sova en stund när man tröttnade på att stå och titta på folk eller sitta och läsa.
Till de som ska flyga eller funderar på att flyga: Mycket av det negativa som finns att läsa är en kvarleva från förr i tiden, men idag så har de samma krav som andra bolag på sig när det gäller internationella flighter.
Jag tror dock inte att jag kommer åka med dem igen då jag uppskattar en kortare restid samt en ljus och öppen flygplats med leende och skrattande folk som hjälper till att spä på sin egen resglädje.
Dessutom har jag idag råd med de där extra 1500kr det kostar att åka med tex Turkish och då få dels 5kg extra i bagaget samt egen tv i stolsryggen framför mig.
Senast redigerad av Laggeman den 2011-01-31 klockan 14:52.
|
|
|

2011-10-06, 13:14
|
|
|
Jag skulle resa med dem igen.
När vi skulle resa förra året så fick vi höra av alla att flygen skulle vara hemska och att folk rökte på planet och att flygplatsen i Moskwa skulle vara så hemsk. Så vi var livrädda när vi klev på planet. Men det var jättefina plan. Med skärmar på varje säte och med playstations på så man kunde välja själv om man ville se på film,lyssna på musik,spela spel och en massa andra saker. Maten var god. Servicen helt okej och gott om utrymme för benen. Flygplatsen var stor och med mycket plats och utrymmen att vila på. Det enda var väl att man ska ha kontanter med sig eftersom det var struligt med bankomater på flygplatsen. Jag skulle lätt välja dem idag igen.
|
|
|

2011-10-08, 15:39
|
|
|
Åkte med aeroflot i sept, kan erkänna att jag var lite orolig efter ha läst på nätet om dom.
Men flygärdinnorna kunde engelska, tillräckligt bra och var inte alls otrevliga. flyget till hanoi var ett nytt airbuss a330 så det var fräsh och fint och underhållnings systemet höll bra kvalitet.
MEN, benutrymmet var det värsta jag varit med om. inte änns på ryan air har jag varit med om så då ligt benutrymme.
Var lite sådär att sitta med knäna i ansiktet i 10 timmar, men detta går att lösa igenom att ni tar den så kallade "comfort" ellr va det nu hette. då får man sitta vid nöd utgångarna, kostar ca: 40dollar/person.
Vilket inte är så mycke när man kan få biljetter från sthlm - hanoi för runt 4k.
Vill ge dom lite credd för att dom uppgaderade oss från ekonomi plats till business när vi bara frågade om dessa "comfort" samt att vi, hade för lite dollar på oss för det.Och ändå vart vi uppgraderad till business för 78dollar för 2 personer.
Angående flygplatsen i moskva så landar dom oftast i terminal D nu förtiden som är helt nybyggd och inte alls så himmla dum. Utan som en normal stor flygplats vart som helst.
Iförsig väldigt otrevlig personal men vem bryr sig om det när man ändå bara ska vara där några timmar.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|