ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-11-10, 16:22

Lucky_star

Globetrotter
Lucky_star är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Rykte: 0

Standard Novair
Vad tycker ni om detta bolag. Jag tycker det är bra. Och Airbusarna de är ju bara så bra. Speciellt eftersom man nu har toa en trappa ner det slipper bli kö i gången!
Svara med citat

Gammal 2007-11-10, 17:10

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Nu är det inte riktigt så enkelt.

Till att börja med så har Novair haft 2 olika plan, A321 och A330. A321 är ett mindre kortdistansplan och A330 är ett större långdistansplan. Det är detta plan som har 2 mittgångar och toaletterna en trappa ner. Novair hade ursprungligen 2st A330 men gjorde sig av med det ena för några år sedan. Den andra sålde man för bara 2 månader sedan. Båda dessa plan har hamnat hos ett Indiskt flygbolag.

Nu för tiden har Novair alltså bara 3st A321 kvar. Men Novair har byggt om dessa med mindre antal stolar som fått ner vikten lite och samtidigt ökat räckvidden. Detta har även gjort att comforten ombord på dessa plan blivit bättre och inte det är inte alls så trångt som man är van vid när det gäller charter. Dessa plan flyger mest till destiationer runt medelhavet men även till Brasilien och Indien, men då med en mellanladning på vägen för tankning.

För mer avlägsna destinationer som Thailand och Vietnam hyr Novair in en Airbus A330 över vintern från det portugisiska flygbolaget Orbest. Denna skilljer sig dock från Novairs gamla A330 och har inga toalleter på nederplanet. Trots att det i grunden är samma flygplan, Airbus A330, som Novair hade för i tiden, så är denna A330 lite lättare, bl.a. genom att toaletterna flyttats upp så färre passagerare får plats ombord så klarar denna A330 att flyga till Thailand eller tillbaka utan att stanna och tanka på vägen. Novairs A330 klarade bara flyga till Thailand men motvinden på vägen tillbaka gjorde att man alltid fick flyga genom gulfstaterna och stanna till och tanka där på hemvägen.
Svara med citat

Gammal 2007-11-10, 17:23

Lucky_star

Globetrotter

Standard
Därför suger det att åka med novair till thailand för de har inte personlig tv skärm på alla sätet vilket mytravel har vilket dels är roligare. flög med deras långdistans till gran canaria en gång. det var coolt man fick välja på en massa filmer mm. men en sak var bra va när vi var på Dr var att då satt vi mitt igången och hade värsta största ben utrymme.
Senast redigerad av Lucky_star den 2007-11-10 klockan 17:28.
Svara med citat

Gammal 2007-11-10, 17:24

Lucky_star

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Nu är det inte riktigt så enkelt.

Till att börja med så har Novair haft 2 olika plan, A321 och A330. A321 är ett mindre kortdistansplan och A330 är ett större långdistansplan. Det är detta plan som har 2 mittgångar och toaletterna en trappa ner. Novair hade ursprungligen 2st A330 men gjorde sig av med det ena för några år sedan. Den andra sålde man för bara 2 månader sedan. Båda dessa plan har hamnat hos ett Indiskt flygbolag.

Nu för tiden har Novair alltså bara 3st A321 kvar. Men Novair har byggt om dessa med mindre antal stolar som fått ner vikten lite och samtidigt ökat räckvidden. Detta har även gjort att comforten ombord på dessa plan blivit bättre och inte det är inte alls så trångt som man är van vid när det gäller charter. Dessa plan flyger mest till destiationer runt medelhavet men även till Brasilien och Indien, men då med en mellanladning på vägen för tankning.

För mer avlägsna destinationer som Thailand och Vietnam hyr Novair in en Airbus A330 över vintern från det portugisiska flygbolaget Orbest. Denna skilljer sig dock från Novairs gamla A330 och har inga toalleter på nederplanet. Trots att det i grunden är samma flygplan, Airbus A330, som Novair hade för i tiden, så är denna A330 lite lättare, bl.a. genom att toaletterna flyttats upp så färre passagerare får plats ombord så klarar denna A330 att flyga till Thailand eller tillbaka utan att stanna och tanka på vägen. Novairs A330 klarade bara flyga till Thailand men motvinden på vägen tillbaka gjorde att man alltid fick flyga genom gulfstaterna och stanna till och tanka där på hemvägen.

Det finns ju en del fördelar med att mellanlande trots allt. Om vi inte hade mellanlandet då vi skulle till Thailand 2000 så hade vi aldrig sett den coola flygplatsen i Abhi Dahbi med marmor överallt där vi var transit i 1 timme typ dock tar det längre tid när man mellanlandar men också skönt då det kan bli lite jobbigt att sitta trångt i 13 timmar. Nu när vi ska dit i december mellanlandar vi dock ej det är faktiskt lite skönt pga av att då får man längre semester för man kommer fram fortare. Senast 2004 då vi också ockås med apollo så mellanlanda vi inte heller och jag tyckte iof att det gick asfort ner då 13 timmer kändes som typ 6 timmar som det tar till kanarieöarna.

Men man får hoppas jag får ha min bärbara dvd spelare på flyget då som man köpt enbart för resan. Ibland säger de att man ej får ha såna saker men hem från phuket 2004 hade en framför en sån!
Senast redigerad av Lucky_star den 2007-11-10 klockan 18:33.
Svara med citat

Gammal 2008-01-28, 09:45

Gäst

Standard Orbest
Någon som har åkt med Novair´s inlånade Orbest-plan??

Hur är det med utrymme och service etc.?
Svara med citat

Gammal 2008-03-31, 18:26

Memme

Nykomling
Memme är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Question Följdfråga
Är det lika trångt i turistklass i den inlånade A330 som i TuiFly's inlånade 767 som bl.a. flyger till Isla Margarita? Och är det lika gammalt som jag upplevde Tuifly's 767, och ser man TV-monitorerna bra?
Svara med citat

Gammal 2008-03-31, 19:17

Mama

Medlem
Mama är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Standard
Jag upplevde Novairs Airbus 330 som bekvämare än Tuifly men det kan också bero på att maten och betjäningen var så mycket bättre....och så är jag inte sååå långbent heller...TV monitorerna är lika kass i båda.Alltså om du inte sitter rätt så ser du inget. Jag åkte turistklass.Men å andra sidan kan man ju läsa en bok och lösa korsord istället.

Gammal 2008-07-31, 13:22

Flugit_och_bedömt

Nykomling
Flugit_och_bedömt är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard Novair till Kreta
Jag flög med Novair när jag flög till Kreta förra sommaren. Jag och mitt resesällskap hade i förväg bokat plats i Comfort class vilket innebar att vi satt längs fram i planet (En airbus 330-200). Komforten var den bästa jag varit med om. Breda stolar med bra benutrymme...och det bästa med allt var detta benstöd som var instalerat i stolen vilket gav en helt klart bättre sittkomfort. Dessa stolar används annars vid Nova superiour class vid långdistans.

Vet någon om dessa typer av stolar även förekommer på Orbis air?

Servicen var annars det man har att förvänta sig hos charter..helt ok. Men helt klart lyfte stolskomforten upp betyget med min resa med Novair.
Svara med citat

Gammal 2011-03-30, 10:28

Nallemaja

Globetrotter
Nallemaja är inte uppkopplad
Nallemajas avatar

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Standard
Förra året åkte jag ensam med Novair. Jag hade uppgraderat mig till Novair Easy, vilket betyder följande:

Extra frivikt - totalt 30 kg inklusive 5 kg handbagage.
Ombord placeras du i den främre delen av kabinen med bättre benutrymme än i övriga flygplanet.
Under båda resvägarna finns en filt placerad i ditt säte som du har tillgång till under flygresan.
3-rättersmåltiden som serveras ombord ingår och du får en gratis dryck till maten (1 öl/vin/vatten).
Gratis hörlurar på utresan ger dig fri tillgång till alla våra filmer och musikkanaler. Glöm inte att spara dina hörlurar till hemresan.
Barn under två år är ej tillåtna på dessa platser

Jag är så kort så det blir inte trångt i vanliga stolar heller så just den biten bryr jag mig inte om .

Men jag förbokade även min plats. Tog plats 1C, dvs allra längst fram vid gången. Nackdelen var att man fick toakön vid sidan om sig och värst var det när föräldrar tog sina bajsiga barn på armen och ställde sig i kön. Barnets rumpa hamnade liksom i mitt ansikte och det doftade ju inte viol precis . Men jag är ju inte blyg så jag bad dem flytta på rumpan. Mitt säte 1C är längre fram än andra sidan som börjar med radnr 2, så om de bytte arm drabbade det ingen liksom.

Men i vilket fall, superbra service under resan (åkte till Rhodos). När vi sedan fick det taxe-fria, hade jag en liten påse med bara en vara. Sen får man ju vänta med att gå av tills alla har kollat sina inköp och fixat ev fel. Men under tiden detta hände, vinkade en flygvärdinna diskret till mig att jag kunde gå av, jag var ju klar.

Toppen att komma ut i friska luften, sätta sig på bussen som ska ta en till flygplatsbyggnaden. På bussen är det tvärdrag så det är helt underbart.

Samma fina service på hemresan. Först av där med och fin service hela vägen.

Gör om samma resa i år, uppgraderade till Easy naturligtvis men denna gång bryr vi oss inte om att boka stol, sak samma var vi hamnar gubben o jag, vi kan sitta var som.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8