ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack (3) Ämnesverktyg

Gammal 2007-09-13, 23:02

Gäst pelle

Smile Air Finland
Hej ! Vi ska snart åka med Air Finland till Dominikanska republiken och undrar hur dom är att flyga med?
Svara med citat

Gammal 2007-09-15, 10:49

Gäst

Smile Om Air Finland
Hej Pelle,

Jag bor personligen i Finland och har rest många gånger med deras charterflyg, och jag kan komma på bara en ända negativ grej. Air Finland har bara tre plan, och trots de flyger de till massor av destinationer, så förseningar är därför möjliga. Vanligast står deras plan bara 1h på flygplatsen innan de åker igen.

Om man jämför med stora bolag såsom SAS och Finnair, är servicen betydligt bättre och framför allt personligare. Kabinpersonalen talar flytande svenska, engelska och finska. Det som jag inte vet om att något annat bolag skulle göra är att kabinpersonalen i början av flyget presenterar sig åt passagerarna. Piloterna var aktivt i kontakt, och det kom högtalarutrop från cockpiten varje kvart. Förutom var vi flög, hur högt o.s.v. berättade han roliga historier och berättade om sitt jobb. Maten var god ( sallad + varmrätt + efterrätt). Maten serverades först åt barnen under 12 år. Alla specialmater ( vegetarisk o.s.v.) är gratis men måste beställas på förhand. Personalen var speciellt vänlig mot barnen, och gav en karamellpåse och Air Finlands badboll, åt barnen. Informationen var god. I god tid före turbulens, anmälde piloten. Samma sak gällde varför vi var försenade en timme på vägen tillbaka. Planet har större fotutrymmen än de flesta liknande plan, men huvudstödet var kortare än vanligt. Vatten, kaffe och te var gratis, övrigt kostade ca 2 €. Dynor och filtar fanns (gratis).

Trevlig resa!

( PS. Kom ihåg att besöka Air Finland - Tervetuloa Verkkokauppaan, och du kan förhandsbeställa på flyg utanför EU på internet: https://shop.inflightservice.se/iwos...StartPage.aspx
Svara med citat

Gammal 2008-01-09, 20:55

Gäst

Angry nä du
Jag har att säga och flera med mig: det sämsta som jag någonsin åkt en gång och aldrig mer.
det säger allt.
Svara med citat

Gammal 2008-01-14, 21:25

Gäst

Standard Air Finland
Redigt skabbiga plan och underlig service.
Sämsta jag har vart med om. (resa till Dom Rep. jul/nyår-08).
Svara med citat

Gammal 2008-03-12, 00:31

Guest

Exclamation AirFinland
Jag reste med AirFinland till Mexiko i februari 2008. Har aldrig rest med ett sämre bolag någonsin och jag har rest mycket. Stängda toaletter på grund av att de blev fulla. Väldigt varmt och dålig luft (säkert för att sälja mer dricka...). Ostädat och skitigt, väldigt dålig mat, ingen underhållning mm mm. Om ni som läser detta har möjlighet så boka inte med detta bolag, alla andra är ett bättre alternativ.

Mvh
Svara med citat

Gammal 2008-03-12, 12:34

AngelicaL

Nykomling
AngelicaL är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Smile FinnAir
Dem är mycket bra, jag var hel nöjd! Dem klassas även som ett av de säkraste flygbolagen i världen, dem är stora och kända = mycket bra

/Angelica
Group and Tour Manager
Svara med citat

Gammal 2008-03-12, 13:38

von resen

Medlem
von resen är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av AngelicaL Visa inlägg

Dem är mycket bra, jag var hel nöjd! Dem klassas även som ett av de säkraste flygbolagen i världen, dem är stora och kända = mycket bra

/Angelica
Group and Tour Manager
Ser på din "titel" att det borde vara omöjligt....men du blandar inte ihop Air Finland med Finnair nu...........??
Svara med citat

Gammal 2008-03-12, 15:18

AngelicaL

Nykomling
AngelicaL är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Standard
jo jag läste fel, sry
Svara med citat

Gammal 2008-03-21, 12:24

Gäst

Standard Air Finland
Imorgon tidigt ska jag åka Air Finland till Gran Canaria. Normalt ser jag fram emot flygresan men den här gången känns det mer ångestladdat efter allt negativt som jag läst om Air Finland. Jag hoppas att dom tagit till sig kritiken som dom fått och ändrat sig. Kanske tur att jag även pratar finska eftersom många skriver att det är dåligt ställt med såväl svenska som engelska.
Jag berättar sen när jag kommer hem hur det var.
Svara med citat

Gammal 2008-03-22, 11:27

Gäst från Finlad

Standard
Det finns också svenskspråkiga flygvärdinnor på planet. Jag har rest bara en resa, till Egypt och tillbaka, med dem, från Helsinki förstås, och då fanns det åtmistone en flygvärdinna på planet, som inte förstod finska als, vilken tur att jag klarar också på svenska. Finland är ju ett tvåspråkigt land med 7 % minoritet på svenska (finlandssvenska) och därför måste vi alla läsa svenska i skolan. Jag skulle kunna föreställa mig att de väljer sina flygvärdinnor så, att från/till Sverige reser enbart svenskspråkiga flygvärdinnor, och de finskspråkiga flygvärdinnor jobbar på rutter som reser från/till Finland.
Svara med citat

Gammal 2008-03-23, 16:49

Pipp

Standard
Hej! Jag och min man kom hem från DK den 20/3-08, vi åkte med Air Finland. Det vi kan säga är att planen är för små för att åka så långt, det fanns ingenstans att ta vägen för om man ställde sig i gången var man ivägen för kabinpersonal och deras vagnar. Och varmt kan jag också intyga att det var på planet. Det positiva vi kan säga är att kabinpersonalen alltid var trevliga, och gjorde vad dom kunde, det kan inte vara lätt att jobba under dom dåliga förhållandena. Vi kommer hädanefter att noga kolla vilken typ av flygplan vi ska åka med innan vi beställer en så lång resa.
Svara med citat

Gammal 2008-03-28, 10:25

Gäst

Cool Air Finland
Åkte med Air Finland till Thailand den 21 februari i år. Det är absolut det sämsta bolag jag någonsin åkt. Har rest väldigt mycket under många år och ej varit med om något liknande. Trånga, skitiga plan. Kan inte förstå att man använder ett sådant litet plan på en sådan långresa. Personalen verkade ganska handfallna, verkade inte som om de förstod vad de gjorde där. Åker aldrig någonsin mer med detta bolag. Har även vänt mig till Fritidsresor och klagat på detta.
Svara med citat

Gammal 2008-03-30, 15:24

Gäst

Angry Air Finland
Vi har just kommit hem från Kambodja och flög med Air Finland. Aldrig mer! Urusel mat och service. Ingen information om varför ingen mat serverades (utom äpple och juice) mellan 16.10 och 23.30. Över huvud taget mycket dålig information. Först mycket varmt och sedan en period mycket kallt. Ner i Phuket för att man skulle byta personal. Satt där i 1 tim 45 min utan att få röra oss. Till slut kom informationen att det varit så starkt trafik var personalen försenade från hotellet. Antagligen hade det samband med att piloterna strejkade när vi flög ner så att vi blev försenade 29 tim och fick flyga ökenflyg med Luz Air. Vi kommer i fortsättningen att aktivt välja bort Air Finland.
Svara med citat

Gammal 2008-03-30, 17:39

Gäst

Standard Vi också..
.. fick (=belv tvingade till) åka Luz Air från Skavsta till Las Palmas oche det var det värsta jag upplevt. Iskallt när vi kom ombord. Besättningen svepte in sig i filtar men för passagerarna fanns det inga filtar. Hela planet såg ut som om det rymt från något museum. Helt obeskrivligt. Jag kommer heller aldrig mer att åka Air Finland eftrsom man när som helst riskerar att åka med detta museiplan.
Svara med citat

Gammal 2008-03-31, 16:05

Gäst

Thumbs down Air Finland
Är också nyligen hemkommen från Kambodja, i lördags 29/3. Nerresan blev 30 timmar försenad pga pilotstrejk på Air Finland. Fritidsresor raggade upp ett annat plan( LuzAir) från Portugal. Visst var det planet lite äldre men jag föredrar det i alla fall istället för Air Finlands Boeing 757 som är alldeles för trånga och små för en sån lång flygning.
På hemresan blev det tyvärr Air Finlands Boeing,(pilotstrejken var över)
vilken borde vara försedd med varningstext för personer längre än 160 cm.
Skitjobbig flygning, mellanlandningar i Phuket (som skulle ta 1 timme, men tog 2) utan att få gå av planet och sen i Abu Dhabi, där vi i alla fall fick sträcka på benen.
Tänker i framtiden undvika Air Finland. Även Fritidsresor har fattat samma beslut och kommer att ha en annan transportör kommande säsong.
Svara med citat

Gammal 2008-03-31, 16:15

Gäst

Thumbs up Air Finland
Åkte med Air Finland till Mexico den10 mars och visserligen var planet försenat i 4 timmar från Arlanda men service och planets skick finns inget att klaga på (Jag är 190cm.lång)Personalen var både trevlig och mycket proffsig!!Cockpit skötte sig exemplariskt med uppgifter om varför försening och flygväder mm. Hälsningar Lasse
Svara med citat

Gammal 2008-04-13, 10:15

Gäst

Standard Jag har själv jobbat på air finland
Jag har jobbat på air finland och kan intyga er om att fast planena kanske är en aning gammal modiga är det fullt trygga! I vårt boeing 757 ryms 219 passagerare, i andra bolag som flyger med boeing 757 har dom tom 20 säten mera intryckt där, så jag förstår inte varför ni klagar på att det inte finns till räckligt med fot utrymme. Med tanke på att ni alla tycks ha något emot maten som serverades så kom den från sverige, medan vi kom från finland. Och ingen svensk språkig service? Jag plus många mer har svenska som modersmål..
Men jag måst medge, råkade själv vara en i besättningen med Luz Air från Skavsta till Las Palmas och tillbaka, och medger att det var annat än vi tänkt oss.. Men huvudsaken var väl att ni kom fram till ert resemål efter allt? Jag förstår att ni vill klaga, men det är inte ett så hemskt bolag som ni får det att låta som!
Svara med citat

Gammal 2008-06-30, 18:53

Gäst

Smile Service på Air Finland
Jag har åkt med Air Finland flera gånger dock från Finland. Varje gång så har service varit mycket bra och maten också. Kan ni som har upplevt att det var dåligt vara lite mera nyanserade? TuiFly Nordic har mindre benutrymme i sina 757or än Air Finland. Det fanns en test i finska Teknikens Värld tidigare där de jämförde TuiFly, Finnair och Air Finland och gissa bara så visst Air Finland vann som bästa flygbolag. Det låter att alla klagomål är inte helt objektiva.
Svara med citat

Gammal 2009-01-27, 10:06

Mathias

Standard Air Finland
Jag flög med Air Finland med min familj till Surat Thani, Thailand i Februari 2008.
Hade läst i forum om att Air Finland va kass så man va ju lite nervös inför resan.
Vi hade dessutom med oss våran son på 1,5 år.
Men det visade ju sig att det inte va så illa....utan det va riktigt bra, visst planet va väl inte "nyskick" men det va betydligt bättre än vad folk skriver i dom flesta forum iaf.
Maten och servicen va riktigt bra.
Jag tycker inte att man ska "skrämmas" av det som skrivs i forumen, varför ska man gå och va orolig i veckor (kanske månader) inför flygresan när man ska ha en trevlig semester??
Detta tror jag kan bero på att i flesta fall (99%) så skriver folk i forum bara om det har varit dåligt, det är ju inte många som skriver i forum om hur bra det har varit.

Så till dom som ska flyga med Air Finland så vill jag bara säga:
Oroa er inte för mycket pga vad folk skriver, ha en trevlig semester!

Och när det gäller förseningar, det händer nog dom flesta flygbolag till och från.

//Mathias Lindersson
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reseforum.se/forum/tyck-till-om-flygbolag/14145-air-finland.html
Postat av For Type Datum
Dominican Republic - Air Finland This thread Refback 2007-12-18 10:01
Dominican Republic - - Jocke och Malin på kärleksresa i världen... This thread Refback 2007-11-26 16:13
Charter, Charterresor, Paketresor och Sista Minuten This thread Refback 2007-09-16 10:21

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8