ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-18, 12:34

Nalle

Nykomling
Nalle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jul 2007

Rykte: 0

Standard Air France - en varning
Att flyga med Air France kan bli dyrt - om man har otur. Det hade jag när jag flög från Amsterdam/Shiphol till Strasbourg den 17:e juni. När jag landat på söndagskvällen var mitt bagage inte med. Den vänliga damen på Air France bagageservice beklagade och förklarade att det skulle komma till hotellet dan därpå. Om det inte skulle göra det kunde jag få ersättning för mina utlägg genom att lägga kvittona i ett kuvert med förtryckt adress som jag fick.
Det kom inget bagage nästa dag - det kom på onsdag kväll klockan 21. Jag blev tvungen att handla underkläder och skjortor för 1700 kr. och när jag kom hem skickade jag en redogörelse med kvitton och uppgifter om flightnummer och namn till Air France skadereglering.
Drygt två veckor senare får jag ett svarsbrev med krav på att jag ska bifoga bagagetagen, boarding-passet och "your flight coupon" för att få ersättning.
Jag har letat men hittar inte alla dessa dokument. Slarvigt kan tyckas, men faktum är att ingen upplyste mig om att denna dokumentation skulle krävas för att få ersättning. Och på företagets hemsida (Bagage Claim) instrueras man enbart att belägga sina utgifter, inte ett ord sägs om att man också måste bifoga resehandlingar.
Sen kan man undra om orsaken till detta i de elektroniska biljetternas tidevarv, men viktigast är nog ändå den attityd till kunden som Air France visar. Kan man krångla till det hela för en redan drabbad kund så slipper man säkert betala en del ersättning. Men förhoppningsvis slipper man också allt fler kunder.
Svara med citat

Gammal 2007-07-18, 12:57

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 6

Standard
Har du bestridit kravet?

Man ska aldrig acceptera ett sånt svar och nöja sig med det. Jag har aldrig råkat ut för bagageproblem, men har i andra sammanhang råkat ut för företag och myndigheter, som först kommer med ett negativt svar men som sen tvingas backa när man bestrider det hela.

De har sina standardformuleringar eftersom de vet att kanske 50% eller fler nöjer sig med detta första svar. Jag är övertygad om att du får din ersättning om du bestrider och hänvisar t.ex. till hemsidan.
Svara med citat

Gammal 2007-11-20, 00:06

flyingnurse

Medlem
flyingnurse är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Standard
Jag har rest mycket till Asien med olika bolag och nu sist var det Air France, vilket var ett totalt fiasko!! Jag åker ALDRIG mera med dem, det finns inget mera byråkratiskt bolag. Jag hade beställt sittplats vis exit eller mittengången eftersom jag har långa ben och behöver resa på mig lite då och då. Men det hade konsekvent placerad mig vis fönstren på alla flighter och det var stört omöjligt att ändra på detta!
Jag fick ha total 32 kg bagage med mig och någon hade tydligen läst max skylten på handbagage som måste, så alla som hade mera än 20 kg i Cargo bagage och mindre än 12 kg handbagage fick packa om allt på flygplatsen, sedan fick man springa till ett ställe och väga det så det verkligen blev 12 kg. Alltså man var tvingad att ha 12 kg handbagage först och främst sedan fick resten vara i Cargo. Var det därefter övervikt med så mycket som ett kg fick man betala 40 euro vilket är 1 % av bussines Class biljett!!! Har aldrig sett någon sitta i baggageutrymmet!!! Det svagaste punkt i cabinen på ett plan är just hatthyllan, för de faller ner om något händer och de flesta bolag vill att man minimera handbagaget till så lite som möjligt till förmån för att ha det i Cargo. Men inte Air France de vill maximera risken för passagerarna.....
Personalen var väl ok, men maten dålig och benutrymmet var som en billig charterresa inom Europa. De skriver på sin hemsida att det är 32 cm mellan sätena, men var det 28 var det högt satt. Vansinnigt med så litet utrymme på en 14 timmars resa!

Så jag vill varna för AIR FRANCE de är endast dyra!
Svara med citat

Gammal 2008-07-31, 13:35

Flugit_och_bedömt

Nykomling
Flugit_och_bedömt är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard riktigt konstigt
även om jag inte flugit med Air france så måste jag säga att det låter helskumpt att de vill att du ska skicka med bagagetaggar osv. Normalt när du gör en sk. PIR-rapport skriver de på rapporten vilken taggnummer den borttappade väskan har. Taggnummer står även på bagagekvittot.
Sedan borde det ju stå i PIR-rapporten när väskan är levererad till dig som passagerare. Därav står det ju hur länge din väska varit försnvunnen vilket reglerar reglerna för ersättning.

Du var inte alls slarvig när du reste...de upplyste ju inte dig att du blev tvungen att spara på taggar och dyl. Jag tycker definitivt att du ska gå vidare med detta.

Lycka till och skriv gärna hur det gick.
Svara med citat

Gammal 2008-08-14, 17:13

jesperw

Medlem
jesperw är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
1% av Business eller Förstaklass priset är industristandard, så det känns inte konstigt.

En del flygbolag har specialpriser för golfbaggar, skidutrustning och liknande. Om man vet att man ska ha mycket bagage är det väl värt att kolla sådant i förväg, eftersom det kan bli dyrt..

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8