|
Air France - åsikter, reseberättelser, betyg
|

2007-07-06, 17:53
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Air France - åsikter, reseberättelser, betyg
Här kan du berätta om din resa med Air France.
|
|
|

2007-07-07, 17:55
|
Reg.datum: jan 2007
Rykte: 0
|
För mig är Air France ett av de sämsta flygbolagen. Detta beror kanske inte på själva flighten som sådan utan allt det strul som varit i samband med flighterna.
Dubbelbokningar, påstått felaktiga biljetter (utställda av svensk resebyrå)
för korta transfertider och nu senast i maj en 4- dagar försenad resväska på utresa till Istanbul. Allt detta vid olika tillfällen - inte bara med ekonomi- utan också businessklass.
Nej, jag unviker Air France och framförallt Charles de Gaulle-flygplatsen om jag kan....
|
|
|

2007-07-10, 00:11
|
Reg.datum: sep 2006
|
Har inte åkt med dem, men fruktar nästan för att byta plan på CDG. Ska åka rutten Sthlm - Paris - Geneve (och tillbaka) nästa år och bokade med Air France för att de hade klart bäst priser och tider för min del. Har dock hört en del negativt om både Air France och CDG, men tänkte att jag skulle ge mig på en chansning.
Önskar därför gärna fler åsikter
|
|
|

2007-07-10, 09:44
|
Reg.datum: mar 2006
Rykte: 6
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Yezzie
Har inte åkt med dem, men fruktar nästan för att byta plan på CDG. Ska åka rutten Sthlm - Paris - Geneve (och tillbaka) nästa år och bokade med Air France för att de hade klart bäst priser och tider för min del. Har dock hört en del negativt om både Air France och CDG, men tänkte att jag skulle ge mig på en chansning.
Önskar därför gärna fler åsikter 
|
Om du åker Air France hela vägen, vilket du tydligen ska göra, så behöver du inte oroa dig över CDG. Då är det samma terminal och enkelt att byta. Om man däremot ska byta terminal så är det långa avstånd och uselt - eller i alla fall konstigt - skyltat. Terminalerna är som separata flygplatser och det ges t.ex. ingen information om ankomster/avgångar på terminal 1 när man befinner sig på terminal 2 - eller vice versa.
|
|
|

2007-07-10, 12:31
|
|
Måste nog rätta föregående talare lite (men inte skrämma Yezzie mer för det) men alla de gånger jag åkt har jag faktiskt åkt hela rutten med Air
France, nu senast Göteborg-Paris CDG-Istanbul och bytt terminal ändå!
Visst ges det information om vilken terminal du ska till - bl a vid din incheckning på avreseflygplatsen. Dessutom står det på boardingcardet!! Info finns också på varje terminal- om än lite svår att hitta. Mellan de olika terminalerna går det sedan en buss som går en ständig tur (när den är full) mellan de olika terminalerna. Trots det har jag haft mycket strul - men aldrig missat ett plan.....
|
|
|

2007-07-10, 13:06
|
Reg.datum: mar 2006
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av oldie
Måste nog rätta föregående talare lite (men inte skrämma Yezzie mer för det) men alla de gånger jag åkt har jag faktiskt åkt hela rutten med Air
France, nu senast Göteborg-Paris CDG-Istanbul och bytt terminal ändå!
|
Alla Air France flyg går från, och kommer till, terminal 2. Däremot är terminal 2 uppdelad på fem hallar, A-F
Citat:
|
Visst ges det information om vilken terminal du ska till - bl a vid din incheckning på avreseflygplatsen. Dessutom står det på boardingcardet!! Info finns också på varje terminal- om än lite svår att hitta. Mellan de olika terminalerna går det sedan en buss som går en ständig tur (när den är full) mellan de olika terminalerna. Trots det har jag haft mycket strul - men aldrig missat ett plan.....
|
Har aldrig påstått att det inte finns information om vilken terminal man kommer till. Men när man är i terminal 2 finns det ingen information om avgångar/ankomster till/från terminal 1. Jag kom från Zurich med Swiss till terminal 2 i början av juni och skulle byta till SAS på terminal 1. Det var lång, lång väg att gå och sen var det tåg till terminal 1. Och mellan terminal 1 och 2 - och även 3 är det rätt dåligt skyltat.
|
|
|

2007-07-15, 15:26
|
|
|
När jag åkte till new york via paris, (från arlanda) så blev vi som skulle till usa skjutsade till rätt terminal. Det var inget jag hade tänkt på att det var ont om tid för att ta sig till rätt gate, så när jag gick av flygplanet så passerade jag först kvinnan som stod där med en skylt "new york, LA", och fick sedan vända om då jag insåg att kvinnan stod där för min skull!
Så jag gick tillbaka och sa att jag skulle till nyc, och denna kvinna skjutsade oss (ca 5-6 personer som skulle vidare till usa), i en minibuss till rätt terminal. Detta tycker jag var väldigt bra, men man hade lätt kunnat missat denna service om man går i andra tankar! jag hade säkert hittat till rätt terminal ändå och kommit med planet men det var ju skönt att få skuts ända fram.
|
|
|

2007-09-02, 01:01
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hallmat
Om du åker Air France hela vägen, vilket du tydligen ska göra, så behöver du inte oroa dig över CDG. Då är det samma terminal och enkelt att byta. Om man däremot ska byta terminal så är det långa avstånd och uselt - eller i alla fall konstigt - skyltat. Terminalerna är som separata flygplatser och det ges t.ex. ingen information om ankomster/avgångar på terminal 1 när man befinner sig på terminal 2 - eller vice versa.
|
Jo precis, det är Air France hela världen så man kan ju tycka att det inte skulle vara några problem i alla fall. Det kan ju inte gå mer än åt helvete
|
|
|

2007-12-13, 00:28
|
|
|
Åkte med dom 2005 när jag skulle till New York och det är det ruttnaste och jävligaste jag har åkt med någonsin. Eller, när jag skulle till New York höll jag på att missa, men där kom någon i sista sekunden på CDG och fick lämpat över oss som skulle till NY. På tillbakaresan så var mitt plan försenat, och pga detta så missade jag min connection till Oslo med 15 minuter. Irriterad som jag var, letade jag upp Air France och berättade för dom lugnt och sansat att jag hade missat flighten pga deras förseningar och frågade när nästa plan som dom hade till mig skulle komma. Det var 8 jävla långa timmar extra jag fick vänta och inte en simpel lunch kupong eller några ursäkter kunde dom komma med.. Nej usch o fy för dom. Grodor. Det är det enda flygbolaget som inte har gett mig den servicen som man som resenär ska kunna förvänta sig. Till och med ett gammalt bulgariskt flygbolag med rostiga flygplan och rökning påbjuden i planet gav mig bättre service, men det var innan dom konkade
Tummen ner för Air France allt i allt.
|
|
|

2007-12-13, 11:58
|
Reg.datum: feb 2006
|
Ja, Air France har ingen aning om begreppet service. När vi missade flyget Paris - Miami pga att deras anslutningsflyg från Göteborg - Paris var försenat, fanns det en (1) person som skulle serva ett hundratal irriterade passagerare. Och hon var suveränt nonchalant och pratade en fruktansvärt dålig engelska. Det verkade som hon tog det som en personlig förolämpning att vi inte pratade franska nu när vi stod framför henne i Paris.
När vi sedan skulle åka tillbaka från Miami till Paris, var stolarna så tätt inpå varandra att jag över huvud taget inte kom ner i sätet (jag är 1.90). Då kom en flygvärdinna och TRYCKTE på mitt huvud för att få ner mig i sätet. När inte det gick, blev hon skitsur och gick och hämtade kaptenen. När inte han heller fick ner mig i sätet, fick jag flytta till ett säte längre fram i planet med några centimeters bättre bredd. Och blev sedan nonchalant bemött under hela flighten.
Nä, MERDE för Air France. Jag åker aldrig mer med dem, och jag rekommenderar alla jag känner (och inte känner) att bojkotta dem tills de har lärt sig vad service innebär.
|
|
|

2008-02-09, 15:15
|
|
|
Air France
Hej!
Air France har bara strulat. För lite folk vid incheckningen på Arlanda, därav
försening med 5 h. Otrevlig personal på Arlanda. Vi flög via Paris (Cdg) och
sedan till Rio. När vi kom till Rio var inte vårt bagage där. Personalen från
Air France kunde ingen eng, bara franska och porugisiska. Väskorna till mig och
kompis kom efter 35 h. Flygresa hem via Paris. Inga väskor till kompis när vi
kom till Arlanda. De kom sedan efter 3 dygn. När man sedan ringer Air France
i Sthlm så är det inte lätt att komma fram. Ska man klaga kan man inte göra det
till de utan man måste skicka brev till Frankrike. De krävde sedan kvitto på det
vi köpt in annars ingen ersättning. Att vi var försenade 5h ville de inte heller ersätta.
Skrev brev 2-3 gånger och tog kopior men de ersatte inget.
Åk aldrig med Air France!! Jag repeterar åk aldrig med Air France!!
/Marcus
|
|
|

2008-03-29, 11:04
|
Reg.datum: mar 2008
|
Air france.
Hej själv så har jag åkt en resa från arlanda till paris cdg med air france .Men det var struligt och att man hittar bra från arlanda mot cdg men när man ska åka från cdg mot arlanda så hittar man först inte gaten i terminalen .Dåligt skyltat överallt personalen var ganska otrevliga när man måste visa upp passet för dem tre gånger .Ingen där borta kan riktigt bra engelska för att kunna förstå dem så nej aldrig nån mer flygresa med air france och aldrig mer landa eller åka från cdg .
|
|
|

2008-05-11, 22:30
|
Reg.datum: feb 2008
|
Nöjd
Jag reste med AirFrance 2003 mellan Köpenhamn-Havanna (med mellanladning på CDG) och på dit resan fanns det absolut inget att klaga på. När vi var på väg att landa i Paris på vägen hem hade flygvärdinnorna dock ingen information om mitt anslutningsflyg och när jag kom av flyget upptäckte jag på en tv-skärm att flyget till Köpenhamn var inställt. På egen hand fick jag söka upp rätt help desk för att få reda på vad som skulle hända. (tror jag blev vidarskickad från tre olika ställen innan jag hamnade rätt). När jag väl kom till rätt ställe fick jag dock veta att de ordnade allt för mig och att jag automatiskt hade bokats om till nästa flyg mellan paris-köpenhamn. Som plåster på såren fick jag en check till valfri restaurang på flygplatsen så att jag kunde äta en rejäl middag. Jag fick även ett telefonkort så att jag kunde ringa hem och berätta vad som stod på. Möjligtvis att AirFrances personal hade kunnat vara mer spontant hjälpsamma, men annars har jag faktiskt ingenting att klaga på. Anledningen till att flyget blev inställt fick jag sedan reda på var för att det hade blivit bombhotat och då föredrar jag att äta en lyxmåltid på CDG i väntan på att få åka med ett icke-bombhotat flyg.
Det var första gången jag flög i så många timmar (över atlanten) och jag fann flygen bekväma och flygvärdinnorna både trevliga och hjälpsamma. När jag nu ska åka över atlanten igen (den här gången till LA) valde jag t.o.m. att betala några hundra extra för att få åka med AirFrance istället för DeltaAirlines eller Continental Airlines.
|
|
|

2008-06-25, 20:55
|
|
Mer än nöjd!
Nu är jag hemma från min Frankrikeresa och allt har gått hur bra som helst. Flög Arlanda-CDG-Genève ibörjan av februari och flög Genève-CDG-Arlanda i slutet av maj.
Planen var som man kan vänta sig på en rutt inom Europa, varken bättre eller sämre måste jag säga. Däremot har maten på flyget varit över förväntan helt klart. För att vara flygplansmat får den toppenbetyg! Servicen på planet var även den riktigt bra. Extra bra var det på hemvägen då jag och min "granne" pratade lite med flygvärdinnorna. Slutade med att vi som satt på den sista raden blev bjudna på champagne till maten. Ett glas var bara det en överraskning, men när hon frågade om jag ville ha påfyllning blev jag mer än förvånad.
På tillbakaresan hade jag även övervikt på bagaget som jag slapp betala extra för eftersom att även hon tyckte 20 kg var lite väl snålt när man varit borta flera månader.
Och angående CDG, ja, det är ju en stor flygplats, men jag följde skyltarna som fanns och kom rätt på en gång. Landade på samma terminal som sagt var, men man fick gå en bit. Väldigt fräscht och bra information vid varje gate!
|
|
|

2008-07-31, 20:35
|
|
Ska åka göteborg- paris, paris - miami i september.. Brukar det ta lång tid att komma från ett plan till ett annat? Hur lång tid rekomenderas att man behöver. Kommer inte riktigt ihåg nu hur lång tid just vi har på oss.
Verkar inte så bra att åka med air france tydligen, har aldrig åkt med dem förut, inte hört nåt, tog det billigaste priset.
|
|
|

2008-08-01, 18:27
|
|
|
Är det ingen som har något bra att säga om air france?
Jag antar att man ska ha det vikigaste i sitt handbagage för många personer verkar inte ha fått sitt bagage i tid. Är det nån som inte fått sitt bagage alls?
|
|
|

2008-08-01, 19:52
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Baggage med Air France
Min syster och hennes man flög med Air France i mars i år Kastrup-Paris CDG-Los Angeles (och vidare till Honolulu med Delta Air Lines). Själva flygningen var OK, men baggaget blev försenat 24 timmar. Deras tidtabells ankomst CDG var kl. 09:00 och avgång 10:15. Planet från Kastrup var en halv timme försenat, men planet till Los Angeles var c:a 45 minuter sent också (avgången från CDG), men trots det så lyckades inte Air France få med deras baggage vid bytet i CDG!
Rent allmänt bör man alltid ha med extra kläder i handbaggaget om ifall att incheckat baggage inte kommer fram som planerat. Oavsett vilket flygbolag man använder. 24 timmars förseningar med incheckat baggage är mycket vanligt (har själva råkat ut för det ett antal gånger de senaste 10 åren). Att baggaget försvinner och aldrig kommer fram är nog mycket ovanligt.
|
|
|

2008-08-12, 16:22
|
|
|
Aldrig mera air france!
Jag och min fru åkte på bröllopsresa från landvetter til neapel och mellanlandade i paris(samma rutt hem). I Paris upptäckte vi på min frus baggagetag att hennes väska var incheckad i ett mansnamn och hade flugits till Tunisien i stället. När vi landade i Neapel, över en timma för sent hade vi missat den buss till Sorrento vi skulle med. En av våra väskor var i tunisien och den andra såg ut som om det blivit över körd. Väskan kom visserligen till hotellet på kvällen 4 dagar senare(på vår 7 dagar långa resa). Resan hem gick ganska bra tills vi landade på landvetter och möttes av beskedet att båda våra väskor var kvar i Paris och att de haft lite problem med bagaget därifrån "under dagen". Nu sitter vi och försöker kräva tillbaka pengarna för hela resan och vi ska inte ge oss. Detta är lite lurigt dock då det inte finns en människa på Air france att prata med. Allt ska ske via brev och med kopior på alla dokument från resan. Om vi någonsin reser med Air france igen, vilket jag betvivlar tar vi oavsett hur stora väskor vi har med dem som handbaggage.
/ D o E
|
|
|

2008-10-10, 01:49
|
|
ALDRIG mer
Aldrig mer air france kan jag säga..
När vi skulle åka hem från miami via paris så strulade allt..
Vi satte oss på planet i miami o det blev nåt fel så dem hade inget vatten på planet, dem sa varje kvart att dem återkommer om en kvart.. sa ingenting mer utan lät alla sitta där.. efter 3 !! timmar kom vi iväg.. då hade vi redan konstaterat att vi missat vårat connection från paris till gbg. När vi kom fram till paris hade dem fått informationen för 10 timmar sen att vårat flyg var sent och det var huur många som helst som skulle byta plan. vi fick nån halvtaskig tjej som knappt kunde prata engelska..
iaf var vi tvugna att åka genom köpenhamn.. när vi kom till köpenhamn strulade det massa med biljetterna där med o höll knappt på att komma med vårat sista plan..
Tilläggas ska att dem är fruktansvärt otrevliga,, flygvärdinnan på flyget var skitsur o suckade åt alla passagerare. CDG är fruktansvärd att byta plan på o om man inte kan franska så skiter dem i dig kan man säga..
Plus att bagaget inte kom med hem...
Nej, Mååånga på den resan var fruktansvärt missnökda o sa att det var typiskt air france.. och jag, min sambo o alla andra på det flyget kommer aldrig resa med dem igen,, hemskt små o trånga säten o en trasig tv ,, inte varsin utan en gemensam o den funkade inte.
2 Damer på våran hemresa hade också haft en Fruktansvärd ditresa som dem aldrig kommer att glömma...
|
|
|

2008-10-10, 09:14
|
Reg.datum: feb 2006
|
Otroligt att Air France inte har ändrat beteende på alla dessa år. Med tanke på konkurrensen, inte minst. Men de där snorkiga stollarna kan lika gärna gå i konkurs, vad mig beträffar.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|