|
Air France - åsikter, reseberättelser, betyg
|

2008-10-16, 09:53
|
|
|
Ajdå,låter inte bra det här,,
bokade just resa till Bangkok med dom från göteborg via Paris,,,
Priset var ca 15000:- billigare än exempelvis Thai,,,
Någon som åkt den rutten med dom och vill delge hur det är?
|
|
|

2008-10-16, 09:57
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
En viktig sak: hur långt är stoppet i Paris?
|
|
|

2009-01-04, 16:59
|
|
|
Baggaget borta...?
Min flickvän åkte till Brasilien med Air France den 18 december -08 och har inte än fått sitt baggage! Dagligen i ett par veckor nu har vi både från Brasilien och Sverige ringt till AF. Snorkiga och bara massa bortförklaringar. "Vänta lite till" är det enda dom kan harkla ur sig på extremt dålig engelska. Sämre service har vi inte upplevt och då har vi rest en hel del. Inga problem med andra bolag, men AF är alltid struliga. att det skall vara så svårt att få personalen att lära sig engelska, det är ju trotts allt ett "internationellt" jobb dom har...
Nej, bojkotta AF, rena skiten!
|
|
|

2009-01-26, 09:26
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 0
|
Gbg - Caracas
Undrar om någon har erfarenhet av sträckan Göteborg - Caracas med mellanlandning i Paris. Något man ska tänka på?
|
|
|

2009-02-09, 16:41
|
|
|
Katastrofbolag!!!!!
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Här kan du berätta om din resa med Air France.
|
Min senaste resa med Air france var under all kritik!!!!
Åkte till Miami i november, väskan försvann spårlöst och efter 4 dagar utan varesig ersättning och utan information flögs den i land på vår första ö som vi gick i land på.
Väskan var uppbruten, förstörd, halva innehållet hade stulits och resten utom 4 topar var förstörda.
Nu har 3 månader gått och jag väntar fortfarande på ersättning av 4 dagar utan väska samt nödvändigheter som jag var tvungen att inhandla.
Varje gång jag ringer dem på 0771210050 och antingen väljer knappval 1 för engelska så man hamnar i Filippinerna eller knappval 2 för franska och hamnar i Frankrike så har de ursäkter och flyttar fram datum för ersättning! Nu, senast idag,säger den engelsktalande damen att de mottagit mitt ärende på ekonomiavdelningen 6/2 och att jag skall få hem ett brev i slutet på februari, då har jag varit tålmodig i 16 veckor!!!! Är inte det under all kritik????? Jag är rosenrasande och lovar och svär att jag A-L-D-R-I-G någonsin kommer åka till destinationer som endast de flyger till!!! Vill självklart eftersom jag är så besviken, sprida det vidare för inte nog med att deras service är katastrofal också har otrevlig personal som uppenbarligen inte fått någon som helst utbildning i kundbemötande och serviceinriktning!
Droppen som fick bägaren att rinna över var när jag 09-01-05 ringde till samma nummer men valde att tala med Frankrike och en anstäld som jag pratat med tidigare säger (efter att tidigare per telefon ha bekräftat att mina papper inkommit i slutet på november) säger att de mottagit allt 08-12-31!!! jag blev vansinnig och ifrågasatte honom allt jag kunde, hans svar var att han gärna kunde ljuga om det skulle passa mig bättre och säga att allt inkommit tidigare, vilket han faktiskt hade bekräftat per telefon i december.(det samtalet spelade jag dock aldrig in tyvärr) nu var jag då tvungen att fortsätta att vara tålmodig. När jag ringe i slutet på januari hade allt inkommit i slutet på januari, när jag sedan ringer 3:e februari säger samma dam som jag fick på tråden idag att hennes manliga kollega skulle mejla mig en bekräftelse dagen efter där det skulle framgå när ersättningen skulle nå mitt bankkonto(förmodligen inom 30 dagar)
Som grädden på moset efter dagens samtal väntas jag få besked per brev i slutet på februari!!!!!
Vart vänder man sig för att få tag i en ansvarig? -Nej det är omöjligt på Air France, ingen anställd får uppge varesig hur många anställda de är, vem som är deras överordnade och ej heller kan de uppge belopp som ersättningen kommer att bli.
Kort och gott för att avrunda! Pratar resenären inte Franska så välj ett annat bolag för de har kommunikationssvårigheter på annat språk än sitt eget och du kan inte prata med någon i Sverige, inte ens att de kan hjälpa dig på Landvetters flygplats utan alla hänvisar till just ovan angivna nummer och där finns ingen svensktalande!
UNDER ALL KRITIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|

2009-02-09, 16:47
|
|
|
Du har helt rätt!
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus 567
Hej!
Air France har bara strulat. För lite folk vid incheckningen på Arlanda, därav
försening med 5 h. Otrevlig personal på Arlanda. Vi flög via Paris (Cdg) och
sedan till Rio. När vi kom till Rio var inte vårt bagage där. Personalen från
Air France kunde ingen eng, bara franska och porugisiska. Väskorna till mig och
kompis kom efter 35 h. Flygresa hem via Paris. Inga väskor till kompis när vi
kom till Arlanda. De kom sedan efter 3 dygn. När man sedan ringer Air France
i Sthlm så är det inte lätt att komma fram. Ska man klaga kan man inte göra det
till de utan man måste skicka brev till Frankrike. De krävde sedan kvitto på det
vi köpt in annars ingen ersättning. Att vi var försenade 5h ville de inte heller ersätta.
Skrev brev 2-3 gånger och tog kopior men de ersatte inget.
Åk aldrig med Air France!! Jag repeterar åk aldrig med Air France!!
/Marcus
|
Min senaste resa med Air france var under all kritik!!!!
Åkte till Miami i november, väskan försvann spårlöst och efter 4 dagar utan varesig ersättning och utan information flögs den i land på vår första ö som vi gick i land på.
Väskan var uppbruten, förstörd, halva innehållet hade stulits och resten utom 4 topar var förstörda.
Nu har 3 månader gått och jag väntar fortfarande på ersättning av 4 dagar utan väska samt nödvändigheter som jag var tvungen att inhandla.
Varje gång jag ringer dem på 0771210050 och antingen väljer knappval 1 för engelska så man hamnar i Filippinerna eller knappval 2 för franska och hamnar i Frankrike så har de ursäkter och flyttar fram datum för ersättning! Nu, senast idag,säger den engelsktalande damen att de mottagit mitt ärende på ekonomiavdelningen 6/2 och att jag skall få hem ett brev i slutet på februari, då har jag varit tålmodig i 16 veckor!!!! Är inte det under all kritik????? Jag är rosenrasande och lovar och svär att jag A-L-D-R-I-G någonsin kommer åka till destinationer som endast de flyger till!!! Vill självklart eftersom jag är så besviken, sprida det vidare för inte nog med att deras service är katastrofal också har otrevlig personal som uppenbarligen inte fått någon som helst utbildning i kundbemötande och serviceinriktning!
Droppen som fick bägaren att rinna över var när jag 09-01-05 ringde till samma nummer men valde att tala med Frankrike och en anstäld som jag pratat med tidigare säger (efter att tidigare per telefon ha bekräftat att mina papper inkommit i slutet på november) säger att de mottagit allt 08-12-31!!! jag blev vansinnig och ifrågasatte honom allt jag kunde, hans svar var att han gärna kunde ljuga om det skulle passa mig bättre och säga att allt inkommit tidigare, vilket han faktiskt hade bekräftat per telefon i december.(det samtalet spelade jag dock aldrig in tyvärr) nu var jag då tvungen att fortsätta att vara tålmodig. När jag ringe i slutet på januari hade allt inkommit i slutet på januari, när jag sedan ringer 3:e februari säger samma dam som jag fick på tråden idag att hennes manliga kollega skulle mejla mig en bekräftelse dagen efter där det skulle framgå när ersättningen skulle nå mitt bankkonto(förmodligen inom 30 dagar)
Som grädden på moset efter dagens samtal väntas jag få besked per brev i slutet på februari!!!!!
Vart vänder man sig för att få tag i en ansvarig? -Nej det är omöjligt på Air France, ingen anställd får uppge varesig hur många anställda de är, vem som är deras överordnade och ej heller kan de uppge belopp som ersättningen kommer att bli.
Kort och gott för att avrunda! Pratar resenären inte Franska så välj ett annat bolag för de har kommunikationssvårigheter på annat språk än sitt eget och du kan inte prata med någon i Sverige, inte ens att de kan hjälpa dig på Landvetters flygplats utan alla hänvisar till just ovan angivna nummer och där finns ingen svensktalande!
UNDER ALL KRITIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|

2009-02-25, 22:52
|
|
|
Helt ok
Måste haft flyt, vad det verkar på tidigare svar i alla fall.
Åkte till Mauritius för två år sen och allt funkade perfekt. Visst hade jag oroat mig för planbytet i Paris men tyckte inte det var värre än på andra ställen. Fanns tydliga anvisningar.
Comforten var utmärkt liksom käket. Nu hade jag bara handbagage så de fick aldrig chansen att chabbla bort packningen, så den biten kan jag inte utala mig om.
|
|
|

2009-03-14, 19:48
|
|
|
Usch fy
En stor varning för Air France,
när vi skulle åka Köpenhamn till Shanghai via Paris hände följande:
Planet från Köpenhamn till Paris var försenat och för att hinna byta i Paris bytte de oss till en tidigare flight.
Denna tidigare flight blev inställt och vi blev åter bokade på det försenade planet.
Väl i Paris hade planet till Shanghai redan gått och de bokade om oss till Peking med byte till Shanghai.
Fransosen i transferdesken garanterade 2 gånger att bagaget skulle komma med planet från Peking till Shanghai utan att behöva gå igenom tullen i Peking.
Så var inte fallet utan efter koll (på eget initiativ) så var 1 av väskorna i deras left luggage rum.
Den andra väskan var helt borta (fortsättning om väskan följer).
Fransosen lovade också att försöka ge oss en upgrade till business som plåster på såren, och tryckte på sin dator för att lämna meddelande till personalen vid gaten.
Väl vid gaten frågade vi om detta, men de kunde inte hitta någon notering någonstans i sitt system. Så det var en ren och skär lögn.
Åter till den försvunna väskan(som kunde spåras tillbaka till Paris som den aldrig lämnat).
Det var omöjligt att få tag i någon i Sverige som kunde hjälpa till med att få iväg väskan från Paris till Shanghai, hela tiden kopplades samtalen över till bokningen i London där de inte kunde spåra förlorat bagage.
Fick så 2 telnr till kontoret i Paris där det på ena numret inte fanns någon abbonent, och på det andra var det ingen som svarade.
Efter att ha gjort av med säkert en 1000-lapp i telefonkostnader fick jag till slut tag i en person i Paris som kunde fixa över väskan till Shanghai, och den kom efter 2 dagar.
Hemresan gick från Singapore till Köpenhamn via Paris, och i Paris var det omöjligt att hinna med bytet så det blev ett senare plan.
Akta er!!
|
|
|

2010-06-04, 02:37
|
|
|
Jag fick ersättning av Air France!
Den 1 januari i år (2010) åkte jag till Thailand och mellanlandade i Paris (CDG). När vi kom fram till Bangkok fick vi min killes väska men min kom aldrig.
Jag fick ett värdelöst "kit" innehållande tandborste, rakhyvel, deo och sånt. Juste, en stor ful t-shirt också. Fick uppge hur väskan såg ut och de sa att jag skulle spara kvitton på det jag behövde köpa under min vistelse tills de hade hittat väskan, det brukar ta ett par dagar, sa de.
Jag var i Thailand i 2 veckor, var utan bagage i 2 veckor. Nu sitter jag här, ett halvår senare - fortfarande ingen väska.
Blev såklart förbannad, de förstörde halva min semester! Det blev inte bättre av att de bortförklarade allt, gav inga raka svar och bara fördröjde allt...
När jag kom hem mailade jag dem. Jag ringde dem och fick luren kastad i örat. 2 gånger.
Otrevliga svin är vad de är.
De vill bara att man ska ge upp vilket jag var nära att göra. Men jag var förbannad, halva min resväska bestod av nya grejer OCH presenter till min mammas 50-årsdag som firades i Thailand.
Jag fick hem ett brev av någon random man från Air France som skrev att ersättning inte kan ges utan kvitton på allt i väskan. Det är ju sinnessjukt att tro att man behåller sånt i mer än nån vecka.
Jag skrev ihop ett argt brev och skickade det till både mannen jag fick brevet av, den ansvarige för Baggage Claim-avdelningen och chefen för International Sales.
Nu idag, nästan en månad efter jag skickade brevet fick jag insatt nästan hela värdet på det som försvann.
Så mitt tips är - ge dig inte!
Det är det de förväntar dig att du ska göra. Prata inte bara med en person vars vardag går ut på att säga nej till folk. Prata med/skicka brev till de "högre" personerna också! De inser att folks åsikter är mer värda än några tusen kronor.
|
|
|

2010-06-10, 00:39
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 3
|
Har själv rest med Air france och blev tvungen att ta det flygbolaget framför Lufthansa. Hände för ca ett år sen när jag endast var 17 år gammal och ville ha den billigaste flygresan till Colombia tillsammans med min kompis och hans mamma. Dem tog Lufthansa för lite lyx medans jag fick ta Air france. Vi bägge flög från Arlanda på kvällen utan förseningar och mitt flyg gick 25 minuter före deras flyg. Jag hade endast 1h och 40 minuter på mig att byta flyg och frågade en flygvärdinna om hon visste hur man kunde ta sig snabbast från gate 12 till gate 31 och hon sa bara att ta vänster och gå framåt och mitt bagage skulle automatiskt ta till det nästa flyget och tur med ingen incheckning. När vi började komma in i Frankrikes luftrum så var vi nära in för landning utan försening tills kaptenen svarar med halvbra engelska att dem blir tvugna att runda runt flygplatsen i luften när vi har mest bränsle i tankarna och låta dem 4 andra flygplanerna landa före oss. Jag frågade flygvärdinnan igen om jag hinner och hon svarade att detta endast skulle ta 15 minuter innan vi skulle göra våran landning. Efter 35 minuter så kunde vi äntligen landa och det tog 10 minuter extra att på marken ta sig till gate 12 och när vi kunde få gå av planet så försökte jag ta mig fort från planet för att kunna gå till gate 31.
Men vart var skyltarna? Såg ingen skylt från gaten och började genast ta vänster och bara gå framåt fast då när jag kom fram till en sida så hade jag gått till gate 25 och sen så vart det stopp. Försökte kommunicera med personalen om vart gate 31 ligger någonstans fast dem sa endast att dem talar franska och inte engelska. Ett försök på teckenspråk gick inte heller och nu blev det verkligen panik 20 minuter kvar innan flyget går och jag springer till andra hållet och kommer till gate 31 fast då hade dem redan stängt gaten 5 minuter tidigare därför att det var så få som skulle resa med flyget. Så jag missade flyget och gick till kundtjänsten för att få ut en ny biljett och det första dem undrade var att om jag skulle resa med bagage. Men mitt bagage låg redan på planet som lyfte nyss till Colombia och sen så sa han lite surt att när jag ändå missade flyget så är det mitt fel för att jag inte kan franska.
Jag tappade humöret mot mannen och sa lite argt att alla kan inte franska och en biljett vill jag ha nu och ett hotellrum så att jag inte spenderar natten ute på flygplatsen. Han bara skrattade och började prata med dem andra i personalen på franska och det blev ett skrattande från dem också. Jag fick bara en ny biljett och den skulle gå nästa följande dag på kvällen. Så kontaktade min kompis om att när dem anländer till Colombia så ska dem försöka få tag på mitt bagage och jag ringde min far om han kunde skicka över cash så att jag kan bo någonstans och han kollade först upp om det gick någon tidigare flight med Air france och det gjorde det klockan 10:00 och biljetter finns att köpa men mitt flyg gick klockan 23:25 så snabbt tillbacks till kundtjänsten om att byta flygtid och det kunde dem göra utan problem.
Då tyckte jag inte att det var värt om att få tag på ett hotellrum utan då stannade jag kvar inne på flygplatsen och morgonen därpå så checkade jag in på nytt och snabbt som attan så kom man igenom säkerhetskontrollen. Nu var det 50 minuter kvar och jag gick fram till gaten och väntade tills jag kunde få gå ombord på flyget. Efter att jag kom på flyget så skulle jag stänga av min mobil men fick sms från min kompis att mitt bagage inte finns i Colombia. Smsade min far om han kunde kolla upp detta med Air france när jag ändå skulle stänga av mobilen. Flyget gick i tid och allt gick smidigt till Colombia. När jag anlände till flygplatsen så fick jag flera sms från min kompis om jag har kommit fram. Ett sms kom från min far om att flygbolaget trodde att jag skulle vänta på bagaget i Paris men skulle skicka den på nytt till Colombia men då mot en kostnad som kostade mig 1000 kr för att ha jävlats med Air france vilket jag inte gjorde. Pratade inte ens med dem om bagaget när jag trodde att bagaget skulle va någonstans på Colombias flygplats.
Men två dagar senare så kom mitt bagage och jag ville inte resa om tre veckor med Air france utan min far betalade avbokningen och bokade in mig på min kompis flyg till Sverige och flygresan med Lufthansa var tusen gånger bättre än Air france vad gäller service och smidigheten med att vänta 1 timme på flyget i Frankfurt.
Så ett tips res inte med Air france om inte du blir tvungen till det för jag gillade inte hur dem skötte om sina kunder.
|
|
|

2010-12-29, 12:38
|
|
|
air france behandlade oss som djur
Jag flög med air france stockholm - chicago t/r. Det var det värsta jag har varit med om. Jag vet inte vart jag skall börja för det finns så mycket negativt att säga om Air France, CDG, terminalerna, informationen som inte ges och fransmännen rent generellt. Vi fastnade i Paris i fyra dagar på hemresan och sämre behandling har jag aldrig varit med om. Glöm allt som heter information och vänlighet. Glöm hotell, mat och vatten. Inrikesflygen i frankrike gick hela tiden och fransmännen fick vatten och mat och all tänkbar service. T.om. deras hundar och katter fick mat. Vi fick ingenting!!! Och vi kommer inte få våra kostnader betalda för de 4 dagar vi tvingades tillbringa på CDG. Det här är bara en kort sammanfattning då jag inte orkar skriva ner allt de utsattes för. Slutsatsen är: Flyg aldrig med Air France och undvik allt som har med Frankrike att göra. EU kommer misslyckas då fransmännen är med.
|
|
|

2011-01-01, 19:00
|
|
Att CDG är helvetet på jorden tillhör allmänbildning idag. Sen är frågan hur mycket AirFrance har med det att göra. Visst är dem störst på CDG och det är deras viktigaste hub. Men AirFrance och Aeroports de Paris är inte samma företag och det skall inte glömmas! Vad gäller ombokningar och ersättningar är det AirFrance som ska stå till tjänst. Men allmän komfort och effektivitet på flygplatsen är en uppgift som går till flygplatsen själv.
Väl ombord på AirFrance är det inte många som klagar, och det säger ju något!
|
|
|

2011-01-19, 13:30
|
Reg.datum: jan 2008
|
Jipii...
Jag ska åka Arlanda - Caracas via CDG på lördag... Ska bli spännande att se vad jag har för historia att berätta om 2 veckor.
|
|
|

2011-02-10, 13:39
|
Reg.datum: jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av H@ns
Jipii...
Jag ska åka Arlanda - Caracas via CDG på lördag... Ska bli spännande att se vad jag har för historia att berätta om 2 veckor.
|
Hemma igen då, och det gick alldeles utan problem! T.o.m. bagaget kom med på nerresan trots bara 1,5 timme på CDG.
Sen att Caracas flygplats är ett kaos och man inte törs sticka näsan utanför terminalen är en annan historia.
Det som är lite surt är att om man, som jag, tänkte handla lite god rom på taxfreen i Caracas så upplyste de om att i Paris kommer de då att norpa all vätska, inklusive taxfree påsen, i säkerhetskontrollen för att komma in i terminalen. Men det gynnar väl taxfreeförsäljningen där istället!
|
|
|

2011-02-10, 13:47
|
|
Det är alltid kul att höra när folk klarar en transfer på CDG problemfritt!
|
|
|

2011-04-05, 23:17
|
Reg.datum: maj 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Här kan du berätta om din resa med Air France.
|
Mina omdömen bygger enbart på en flygning mellan New York och Paris i ekonomiklass, april 2011:
Mat och dryck: Middagen var sannerligen inte någon uppvisning i fransk kokkonst, men det mesta slank väl ner. Dock var vinet oväntat bra och kom i en liten flaska, ingen tetra. Och de bjöd på avec till kaffet, det trodde inte jag förekom längre i ekonomiklass. Brukar inte de flesta bolag ta betalt numera? Och man kanske får stå ut med att det serverades en blåbärsmuffins till frukostkaffet istället för en vanlig macka...
Underhållning: Sofistikerat underhållningssystem i egna skärmar med massor av olika valmöjligheter.
Service: Vad man kan begära, varken mer eller mindre.
Komfort: En besvikelse, eftersom det var flaggskeppet (flaggplanet?) Airbus 380 vi åkte med. Men att planet är störst av alla trafikplan är väl egentligen ingen garant för att komforten ska vara bättre i respektive klass än på andra plan?
Senast redigerad av staern den 2011-04-06 klockan 14:00.
|
|
|

2011-04-06, 22:50
|
|
"Det som är lite surt är att om man, som jag, tänkte handla lite god rom på taxfreen i Caracas så upplyste de om att i Paris kommer de då att norpa all vätska, inklusive taxfree påsen, i säkerhetskontrollen för att komma in i terminalen. Men det gynnar väl taxfreeförsäljningen där istället!"
Är det inte så att detta är regel sedan några år på alla europeiska flygplatser? Du kan endast handla taxfree på "sista" flygplatsen innan hemkomst.
|
|
|

2011-04-06, 23:36
|
|
"Är det inte så att detta är regel sedan några år på alla europeiska flygplatser? Du kan endast handla taxfree på "sista" flygplatsen innan hemkomst."
Nej, det är tydligen inte riktigt så! Detta är hämtat ur en artikel i SvD:
"En regel vore dock inte en regel om det inte fanns minst ett undantag. Så därför gäller det som står ovan inte om man flyger från: Singapore Changi Airport, flygplatserna i Dubrovnik, Rijeka, Pula, Split, Zadar och Zagreb i Kroatien, samt från alla internationella flygplatser i USA och Kanada. Här kan du köpa taxfree i flytande form och ta med dig i handbagaget hela vägen hem, trots mellanlandning."
Artikeln i sin helhet:
Taxfree-regler - detta gäller på dina flygresor | SvD
|
|
|

2011-04-06, 23:59
|
|
När du handlar varor med vätska i Duty Free butiker på flygplatser inom EU är det regel att varorna ska förslutas i genomskinliga plastpåsar vid butikskassan. Kvittot på ditt köp försluts i påsen tillsammans med dina varor, och är giltigt som handbaggage vid säkerhetskontrollen på samtliga flygplatser i EU i 24 timmar. Detta betyder att du har rätt att ta med varorna som handbaggage överallt inom EU vid omstigning, eller returresa inom 24 timmar efter köptillfället, så länge dem är förslutna i påsen.
Dessa regler gäller dock inte på varor som ska transporteras in eller ut ur EU. Där gäller andra regler, så det är mycket möjligt att vätskor från USA beslagtas i Paris.
|
|
|

2011-04-07, 08:55
|
|
|
Om man passerar en säkerhetskontroll under sin mellanlandning så får man ju inte ha någon större mängd vätskor med sig. Och mellanlandar man i ett EU-land på väg hem till Sverige så får man ej ta med taxfree-sprit. Flög nyligen från Nairobi och mellanlandade i Amsterdam och vi fick info i Nairobi att det var ingen idé att köpa alkohol för den skulle beslagtas i Amsterdam.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|