ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-06, 16:04

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard Thai Airways - åsikter, reseberättelser, betyg
Här kan du berätta om din resa med Thai Airways.
Svara med citat

Gammal 2007-07-06, 17:13

Standard
Bästa flyget som jag har åkt med. Tom god mat, vilket man inte är bortskämd med på flygplan. Bra med plats. Vi hade 4 platser på 2 pers när vi flög ner till Bangkok. Det är så klart ett undantag, men kändes lyxigt. Ska även åka med dem till Vietnam 2008. Hade jag haft råd skulle jag aldrig flugit med någon annan. Susanne
Svara med citat

Gammal 2007-07-16, 23:36

Norrman

Standard Thai
Hej,

Jag flyger med Thai varje månad till bangkok men jag tycker service blir dårligare och dårligare. Men det är jo bara min åsikt :-). Hoppas de snart går tillbake till hur de var för 1,5 år sedan så kommer jag att bli glad igen.
Svara med citat

Gammal 2007-07-18, 00:56

Standard
Helt okej men inte outstanding.
Tycker att ryktet är bättre än verkligheten men de är absolut inte dåliga på något sätt. Tycker dock att Malaysia airways är bättre.

...men smaken är ju som baken....
Svara med citat

Gammal 2007-07-23, 07:54

kille_30

Medlem
kille_30 är inte uppkopplad
kille_30s avatar

Reg.datum: jul 2007

Rykte: 0

Standard medelbetyg
Lite överskattat bolag, helt ok men se får lov att installera skärmar i alla stolar som de flesta konkurrenterna har annars blir de rejält akterseglade i underhållninggsdelen.

Flyger hellre Cathay Pacific eller Singapore Airlines.
Svara med citat

Gammal 2007-10-02, 10:13

Gäst

Standard Thai
Flög med Thai till Bangkok från Arlanda förra hösten och tyckte det var riktigt bra. Maten är suverän (2 menyer att välja på) och man äter med vanliga bestick, inte något plastskit här inte. Helt ok benutrymme och service, det enda negativa är att underhållningen ombord kanske itne är den bästa. H
Svara med citat

Gammal 2007-10-22, 23:30

MLarsson

Nykomling
MLarsson är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Smile Hur bra som helst!!
Åkte med Thai ner till phuket förra åtet, gott om benrymme, bra mat, trevlig personal, ja, helt enkelt kanon bra!! =) Rekomenderas varmt!!
Svara med citat

Gammal 2007-11-06, 10:59

Elemental

Nykomling
Elemental är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Standard
Också åkt med dem t/r Arlanda - Bangkok och tyckte det var riktigt bra! Som sagt har de ju matalternativ och maten var riktigt bra tyckte jag - utom när vi flög inrikes i Thailand med dem då var det lite mer skum mat men det kanske är att vänta.
Underhållningen tyckte jag var helt ok. Spenderar inte mina 10h-flygningar med att glo på film utan lyssnar på musik och sover. Blir det Asien åker jag helst med dem, utan tvekan.

Gammal 2008-01-08, 16:19

Kenneth

Medlem
Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 5

Thumbs up Har det blivit sämre??
Om lite drygt en vecka drar vi till Bangkok med Thai, har aldrig flugit med dom tidigare, blir även första gången jag flyger 747 jumbo, ska bli tycker jag.
En jobbarkompis till mej har flugit med dom några gånger, han tyckte servicen blivit klart sämre med tiden, likaså att dom flyger med gamla slitna maskiner på linjen Kastrup - Bangkok, nedsuttna obekväma stolar, fast bättre benutrymme än charterplan.
Flög med 767-300 till Isla Margarita och tyckte det var hyfsat benutrymme. och relativt bekväm stoppning i stolarna.
Någon som har erfarenhet av båda maskintyperna och kan jämföra.
Svara med citat

Gammal 2008-01-08, 16:45

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Boeing 767-300, precis som Boeing 747-400, finns i massa olika konfigurationer. T.ex. TUI har 2-4-2 stolar i bredd och Primera har 2-3-2 stolar i bredd. Dessutom kan avståndet mellan stolarna vara olika. Så det går inte ge ett generellt svar vilken flygplansmodell som har mest utrymme. Däremot stämmer det bra att Thai flyger med gamla slitna kärror till Arlanda och Köpenhamn eftersom det är mest lågpristurister som flyger och som betalar lite för biljetterna. De nyare planen får flyga på linjer med högre intäkter.
Svara med citat

Gammal 2008-01-29, 09:05

sula58

Nykomling
sula58 är inte uppkopplad
sula58s avatar

Reg.datum: jan 2008

Smile Mycket bra!
Thai har ett rykte att leva upp till och folk har stora förväntningar och krav.Men visst e Thai ett bra bolag,men på vissa punkter kan dom förbättra sig.
Sist jag åkte med dom hade min son fått fel namn på flygbiljetten och sånt kan ställa till trassel,jag upptäckte detta 6 veckor innan vi skulle åka så jag kontaktade Thai's representant på Arlanda som hjälpte mig med den saken.Dessutom som en liten bonus blev vi seatade och fick platserna vid nödutgångarna....sånt känns bra.
Svara med citat

Gammal 2008-02-17, 11:19

Kenneth

Medlem
Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 5

Thumbs up Bra från Kastrup
Vi flög med en av Thai:s jumbo från Kastrup till Bangkok, och inte var det med någon gammal sliten maskin heller, vare sej dit eller hem, inga nedsuttna flygstolar, rent och frächt. Vi flög även Bangkok till Phnom Penh med Thai.
Perfekt service på båda sträckorna, jumbon hade jättebra benutrymme, 3+4+3 säten i ekonomiklassen.
Jag kunde till och med sova på hemvägen, bra mat, trevlig personal.
Sträckan Bangkok Phnom Penh flög vi med ett Airbusplan, med 2+4+2 säten, bättre benutrymme på den korta sträckan, tog ca en timme, än charterbolagen erbjuder till Kanarieöarna, eller vad vi hade till Isla Margarita med Fritidsresors Boing 767-300, och det tyckte vi ändå var acceptabelt.
Så skulle jag någonsin återvända till sydostasien så blir det med Thai.
Svara med citat

Gammal 2008-02-20, 20:50

kille_30

Medlem
kille_30s avatar

Standard
Bra bättre bäst...

Thai är helt ok tycker jag själv och sa lika som du för några år att jag enbart skulle flyga med dem men har efter det flugit med både Singapore Airlines, Emirates och Cathay Pacific. Samtliga dessa överträffar Thai i det mesta kring flygningen såsom mat, benutrymme men framförallt underhållning. Det enda Thai Airways har som är bra är förstås att dem flyger direkt från Arlanda medans de andra innebär byten i Europa men så länge jag är ung och fräsch väntar jag gärna i London 3 timmar och slipper dessutom flertaler barnfamiljer med skrikande barn.

Qatar Airways vill jag dock testa! bara ett byte i Doha och med ett mycket stort nätverk i asien.

Klas
Svara med citat

Gammal 2008-07-02, 19:39

Gäst

Question Förflyttning mellan nya och gamla flygplatsen
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Här kan du berätta om din resa med Thai Airways.
Har under många år åkt med Thai Airways och har bara gott att säga om dom. Fin service.
Alltid fräscht och trevlig personal. Rekommenderar Thai.

Har en liten fråga som någon kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Denna resan som blir i dec-08 kommer att gå till Bangkoks nya flygplats för att sedan flyga till Phuket från den gamla.
Hur förflyttar man sig lämpligast mellan nya och gamla flygplatsen i Bangkok och hur långt är det mellan dessa? Har c:a 3 timmar mellan flygningarna.
Hälsningar
Monica
Svara med citat

Gammal 2008-10-20, 17:40

MrTreveler

Nykomling
MrTreveler är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Standard Ang. Thai Airways "nedsuttna" säten.
Thai flyger oftast med deras nyaste plan (B747-400) mellan Stockholm/Köpenhamn - Bankok. Dock har Thai's äldre B747-400 genomgått en s.k. halvpensions renovering och då har stolarna i Business (Premium Economy, Royal Silk) och i deras First Class (Royal First Class) bytts ut mot modernare alternativ ( Photos: Boeing 747-4D7 Aircraft Pictures | Airliners.net ).
Thai's nyare plan som levererades mellan cirka 1995-2003 inte genomgått denna renovering än, så dem har kvar dem klassiska standard Business Class säterna. ( Photos: Boeing 747-4D7 Aircraft Pictures | Airliners.net ).

Det händer ibland att dem sätter in dem nyrenoverade planen (B747-400) mellan Stockholm/Köpenhamn - Bangkok ibland.

Slutsats: Det ni säger om nedsuttna säten och gamla plan stämmer inte. Sätena är inte nedsuttna utan väldigt mjukt och skönt preparerade, vilket kan missuppfattas av fel person som nedsuttna. Thai Airways har för övrigt en väldigt bra service i samtliga tre klasser. Så småningom kommer dem 6 planen som oftast används i Stockholm/Köpenhamn - Bankok linjen också att genomgå en s.k. halvpensions renovering och få nya stolar i Business och First Class samt nya tygöverdrag till Economy Class stolarna.

Mvh,
Mr Traveler (Mikael Erlandsson)
Svara med citat

Gammal 2008-10-20, 21:27

kille_30

Medlem
kille_30s avatar

Standard Thai sucks
Om du flugit med Cathay Pacifics nya 747 plan så vill du aldrig flyga Thai igen...deras nya stolar var inga problem att sitta i 13 timmar mellan LHR och HKG. I Thai's plan önskar man att flighten vore slut efter 3 timmar, ialla fall jag står inte ut längre i deras nedsuttna stolar utan PTV. Dessutom slipper man de skrikande barnen och diverse berusade individer som försöker ta för sig för mycket.

Nu åker jag dock sällan till Thailand som är alldeles för sönder exploaterat utan hellre Filippinerna eller Kina.
Senast redigerad av kille_30 den 2008-10-20 klockan 21:29.
Svara med citat

Gammal 2008-10-21, 00:08

MrTreveler

Nykomling
MrTreveler är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Standard Svart till kille_30
Citat:
Ursprungligen postat av kille_30 Visa inlägg

Om du flugit med Cathay Pacifics nya 747 plan så vill du aldrig flyga Thai igen...deras nya stolar var inga problem att sitta i 13 timmar mellan LHR och HKG. I Thai's plan önskar man att flighten vore slut efter 3 timmar, ialla fall jag står inte ut längre i deras nedsuttna stolar utan PTV. Dessutom slipper man de skrikande barnen och diverse berusade individer som försöker ta för sig för mycket.

Nu åker jag dock sällan till Thailand som är alldeles för sönder exploaterat utan hellre Filippinerna eller Kina.

För det första: Så är inte Thai's stolar/säten nedsuttna. Utan väldigt mjukt och skönt preparerade, vilket kan missuppfattas av fel person som nedsuttna.

För det andra: Så håller jag med dig om att Thai saknar PTV's i Economy Class vilket är väldigt ovanligt idag. Det är klart mer tids fördrivande att välja ut och kolla på filmer som passar en själv. För övrigt så har Thai en underbar service, mycket benutrymme och en väldigt hög "seat pitch" i sin Economy Class.

Vill du bli av med alla "skrikande barn" finns det bara en utväg, Business eller First Class. Det spelar ingen roll vilket flygbolag du flyger med, det kommer alltid finnas gott om småbarns familjer i ekonomi.

Mvh,
Mr Traveler (Mikael Erlandsson)
Svara med citat

Gammal 2008-11-12, 08:55

Gäst

Standard Charter vs Reguljart
Verkar som att inte alla inser att Thai Airways ar ett reguljart bolag och inte ett charterbolag. Som reguljart bolag ar de okej, inte mer. Vore de ett charterbolag sa vore de fantastiska...
Svara med citat

Gammal 2009-03-10, 14:05

Gäst

Smile thai
flög med thai i oktober från Arlanda och det vart försenat 7 timmar från arlanda och då missade vi vårt anslutnings flyg till phuket så då vart det försenat 10 timmar till men vi fick bo på sky city hotell och något 5 stjärnigt vid bangkoks nya flygplats och då flög vi ekonomi klass så jag kan lugnt rekommendera thai
Svara med citat

Gammal 2009-03-19, 10:59

Cia58

Nykomling
Cia58 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Thumbs up Bra flygbolag!
Har flugit med Thai ett antal gånger, mellan CPH och BKK. Min erfarenhet är:

Dom taxar ut exakt 14.30....som är avgångstid varje dag.
Vänlig och snabb service, och ett enormt utbud av drycker.
Bra plats mellan sätena även i ekonomi.
Brukar åka i premium economy (byter ganska ofta namn)...en class mellan business och ekonomi....fantastiskt prisvärd!
Någon gång har jag råkat ut för den gamla maskinen, men oftast är det dom nya.

Det enda jag kan fundera över ibland är besättningens vackra kläder. Långa åtsittande klänningar/kjolar eller saronger vid takeoff.
OM det skulle hända något......hur skulle dom kunna göra ett enda dugg, när dom knappt kan ta ett steg?

Har aldrig flugit Cathay eller Singapore....men det SKA jag!
Qatar lär också vara helt fantastiskt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8