ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-06, 16:04

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard KLM - åsikter, reseberättelser, betyg
Här kan du berätta om din flygresa med KLM.
Svara med citat

Gammal 2008-02-06, 13:30

Tomas83

Nykomling
Tomas83 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Rykte: 0

Thumbs up extra hotellnatt KLM
Åkte i januari 08 till ecuaror med KLM och då var det ett byte i Amsterdam, skulle ha fått vänta ca 4 timmar på nästa plan. Men planet var försenat med 8 timmar så alltså sammanlagt 12 timmar innan vi kunde fortsätta våran resa. Men KLM tog sitt ansvar för förseningen och bjöd på en hotellnatt i Amsterdam. Hotellet låg bara ca 10-15 min från flygplatsen och var av hög kvallitet.
Aldrig kul med förseningar men KLM gjorde de bästa av sitivationen.
Senast redigerad av olov den 2008-04-23 klockan 08:51.
Svara med citat

Gammal 2008-07-31, 13:29

Flugit_och_bedömt

Nykomling
Flugit_och_bedömt är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard Med KLM till Madrid
Jag flög med KLM när jag skulle ner till Lanzarote för 2 år sedan. Resan gick via Amsterdam och Madrid.

Ombord bjuds du på lättare tilltugg...i mitt fall var det 3 kantsmörgåsar med härlig fyllning som bjöds. Tillsammans med vin eller öl. Detta servicekoncept används över hela Europa i ekonomiklass.
Jag blev positivt förvånad när jag flög ner till Amsterdam...där blev jag uppgraderad till Europe select-buisness class. Förutom lite lyxigare måltider (små snittar och tunnbrörulle) så var det obegränsad med sprit. Mycket bra service.

En rolig sak när man flyger via Amsterdam är deras roliga utrop. När vi på Arlanda gör en final på en avgång (Final är när du hör utropet "avgång med SAS till köpenhamn, sista startutrop för linje...osv) så är det av mer personlig klang de har på Amsterdam. Om det är en incheckad person som inte har infunnit sig vid gaten vid omordstignen säger de kort och gott "Passenger Mrs Smith travelling to Stockholm...please go to gate..you are delaying the flight"..just detta att de säger att passageraren "försenar flighten"...något man kanske skulle införa på Arlanda??
Svara med citat

Gammal 2009-03-07, 07:10

l.andersson

Nykomling
l.andersson är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Standard
Flög med KLM när jag skulle hit till Kanada och kan nästan bara säga gott om bolaget!

Det enda jag har att klanka ner på är början. På deras hemsida står det att man 3 dagar innan kan checka in, när jag lite orolig över min första ensamresa på lördagen (Flighten var på Tisdagen) var inne och skulle checka in så stod det bara att mitt e-ticket nummer inte fanns, blev väldigt orolig men tänkte att jag väntar till dagen efter med att göra något. Då funkade det helt plötsligt! Så det var ju inget allvarligt, men ändå gjorde det mig som första gångs resenär (eller tja, första gången pappa inte ordnade allt!) orolig!

Jag hade riktigt tur med resan då jag på Landvetter - Amsterdam resan hamnade vid en nödutgång (2dm extra benutrymme) och dessutom fick de två sätena bredvid mig lediga så jag hade väldigt gott om utrymme! (planet var bara helvfullt)

På Amsterdam - Vancouver flighten så fick jag det kanske enda lediga sätet bredvid mig, så även där hade jag väldigt gott om plats.(visserligen mer tur än flygbolagets förtjänst!) Fick också bra mat, trots att jag ofta är kräsen så åt jag gott av båda de rätterna som serverades, även om jag tyvärr inte minns vad det var.
Men det kanske allra bästa med hela resan var att alla i hela planet hade en egen "mediastation" - Alltså en skärm (7"?) med fjärrkontroll där man hela tiden (utom typ 30 min vid start och landning) kunde välja bland massa filmer (kanske ett hundratal) , TV-serie avsnitt (20 serier? á 2-3 avsnitt), TV-spel (typ i klass med tetris, men ändå!), läsa på sig lite om några olika resmål som KLM flyger till, Ringa/SMS:a hem, osv..
Detta var verkligen något som jag älskade då jag brukar ha väldigt mycket problem med tristessen på en så lång flight..

Att det slumpade sig så att flygbolaget delade ut en kundenkät till mig var mer tur för dom
Svara med citat

Gammal 2009-07-02, 23:33

robert_06_

Nykomling
robert_06_ är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Smile Amsterdam-Dallas/Fort Worth
Åkte med KLM flight 669 20 juni från Göteborg via Amsterdam till Dallas-Fort Worth. Detta var min första atlantflygning på 9 år. En hyfsat ny airbus 330-200 från Amsterdam var det och jag hade fönsterplats på rad 17. Helt okej benutrymme även om underhållningsboxen tar lite utrymme för benen men det var inte så det störde. Underhållningstationen är suverän med väldigt många filmer, en del avsnitt från kända serier och en del spel. Detta gjorde resan väldigt smidig och de 10 timmarna försvann fort. Bra mat och dryck samt trevlig personal.

Kan verkligen rekommendera KLM!
Svara med citat

Gammal 2009-12-06, 21:11

Daniboiii

Medlem
Daniboiii är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard BRABRa
Jag har flygit med KLM ett antal gånger till Amsterdam och sedan vidare till Atlanta... Deras flygvärdinnor under sträckan ARN-AMSTERDAM är ganska eller ofta sura.. lite äldre och purkna.. Men det är helt okej mat och resan går snabbt. aldrig varit försenat eller inställt.. BRa plan ingen säkerhets risk....

Sitter du i första klass får du fina hus i att välja bland. som innehåller BOLS sprit mkt najs
Svara med citat

Gammal 2009-12-08, 02:51

amani

Medlem
amani är inte uppkopplad

Standard
Vi var en skolklass som åkte med KLM till tanzania och fick byta i Amsterdam. Flyget var försenat pga vädret i 13 timmar så vi fick sova där på flygplatsen i deras obekväma stolar, fy! Sen kom det fram att det inte alls var vädret utan en kapten som hade vägrat att lyfta,(varflör framkom ej...) men alla var rätt trötta och upprörda, vi fick bara lunch och en necessär som kompensation...
Svara med citat

Gammal 2009-12-08, 16:45

Bennythecop

Medlem
Bennythecop är inte uppkopplad

Standard
KLM håller noramlt sett ganska hög klass tycker jag.. inga lyxplan men bra standard.. helt okej service osv.. Schiphol är superenkel att hitta på.. enkelt att komam frram bara att hoppa på rullbandet o se glad ut hehe
Svara med citat

Gammal 2009-12-11, 20:11

robert_06_

Nykomling
robert_06_ är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Standard Landvetter-Amsterdam-Madrid-Gran Canaria och tillbaka
23/11 var det dags att åka till Gran Canaria för att jobba.
Gjorde samma resa för två år sedan men då med Sas/Spanair.

Flög 10.10 från Landvetter med en Fokker 100 i Europe select class. Bra benutrymme (34") och bra service.
Sen var det lite mer än en timme på Schipol som gick snabbt eftersom jag skulle in från plattan och sen vidare till gate så det var knappt någon dötid alls.

Sträckan AMS-MAD flögs i en 737-800 där jag satt precis bakom europe select men fortfarande i sätena med bra benutrymme (34"). 2h 20min gick snabbt. bra service som vanligt på KLM flighterna.

3 timmars väntat på Barajas i Madrid sen. Tur att jag hade tillgång till en Lounge, Playa del Sole, där jag satt och halvsov, kollade på flygplan och åt/drack gratis.

Sista sträckan ut till Las Palmas flögs av Air Europe i en 737-800 och det vara inte gott om plats. Knäna satt fast mot sätet framför och då är jag inte direkt lång (183cm). Ingen service alls och man fick köpa om det var något man ville ha.

Hemresan gjordes i likadana plan och på samma platser även om det inte gick att checka in via internet eftersom första sträckan var med Air Europe.

KLM kan jag rekommendera återigen men Air Europe skall jag försöka undvika då det var det sämsta jag flugit med även om planen var nya och fräscha men dåligt med utrymme och noll service.
Svara med citat

Gammal 2009-12-12, 16:53

Resemonkan

Medlem
Resemonkan är inte uppkopplad

Standard
KLM har bra standard....

Dock är en del plan lite äldre och lite smp skabbiga om man ska uttrycka sig så.. Annars bra service överlag trevlig personal på Shiphol osv..
Svara med citat

Gammal 2011-03-17, 18:02

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Jag funderar att åka med KLM till Vancouver från Amsterdam men jag är orolig för deras kärra som flyger den sträckan - MD-11. Har varit en del olyckor inblandat med dessa kärror.

Kan man förboka plats i economy på KLM till Vancouver från Amsterdam?

Hur är det med dryck på flighten till Vancouver från Amsterdam? Är det gratis öl eller kostar det 50 kronor för en burk på 33cl?

Gammal 2011-03-17, 20:06

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
MD-11an är ett plan med mycket historia och många rykten. Men risken att just det planet under just din resa ska ha problem är lika minimal som hos vilket annat plan som helst. Det lönar sig inte att tänka på det viset. Jag läste nyligen en omfattande artikel i Aero International om just MD-11an och det visade sig att planet har en mycket bättre statistik än vad ryktena påstår. Att den förekommer allt mer sällan beror på åldern och inte på tekniska problem. Men inom flygfrakten förekommer den fortfarande ganska ofta.

Jag har för mig att KLM endast erbjuder förbokning av platser i Business/Select. Reser du i Economy kan du välja plats när du checkar in på internet eller via self-service automaterna.

Mat och dryck serveras utan kostnad på alla flighter, men om alkohol ingår vet jag tyvärr inte.
Senast redigerad av PeterSouth den 2011-03-17 klockan 20:15.
Svara med citat

Gammal 2011-03-17, 21:22

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Standard
Flög med en MD-11 till Panama city från Amsterdam (KLM,Ekonomiklass) i höstas, standarden var bra,god mat med 2 middagsalternativ,öl ,vin, drinkar kostade inget extra,servicen var jättebra.

Gammal 2011-03-17, 21:36

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Rykte: 4

Standard
Jag vet inte var rykltet har kommit från att MD-11:an inte är en säker maskin. Här är lite fakta:
Totalt 200 har tillverkats. Första leverans December 1990. Av de 200 som byggdes var 131 i passagerar-version och 13 i "combi" (blandad frakt/pax) och resten rena frakt-maskiner. Många av pax maskinerna har byggts om till frakt maskiner och i dagens läge finns det bara 17 MD-11 i ren pax version. KLM flyger med 10 stycken och amerikanska flygbolaget World Airways har 7 stycken.
Totalt har åtta (8) MD-11 förstörts i olyckor, men sex av dem var med rena frakt-maskiner. Inga passagerare. En del var i samband med landning, där det var pilotfel. Inte maskinens fel.
Bara EN ENDA MD-11 har kraschat med ödesdiger följd: det var Swissair planet vid Nova Scotia den 2/9/98. Alla 229 dog. Den enda andra olyckan med en pax MD-11 var en China Airlines maskin som försökte landa i Hong Kong mitt i en "typhoon" den 22/8/99. 3 i bestättningen dog, men inga passagerare.

Gammal 2011-03-18, 22:52

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
KLM har i alla fall grymt bra priser från Stockholm till Vancouver måste jag säga.

4-11 Maj ~12.000, två personer ToR.
Stockholm-Amsterdam-Amsterdam-Vancouver
MD-11 mellan Amsterdam och Vancouver.
Stockholm-Paris-Paris-Seattle-Seattle-Vancouver
Delta Airlines A330-300 mellan Paris och Seattle.

Båda flygen landar vid 14.00 i Vancouver. Funderar på att slå till ganska så snart för jag hittar inga bättre priser.

Gruvar mig bara för flygtiden. Har aldrig flygit över fyra timmar, blir intressant att se. Plus att jag är ganska flygrädd av mig trots att jag har flygit kanske 20-30 ggr och är 24 år gammal.

KLM MD-11 såg ut att ha en fin kabin i alla fall.

Gammal 2011-08-01, 09:59

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Vancouver bokat i December med KLM, ARN-AMS-YVR för 6040kr/pp, måste jag säga är klart godkänt. Hittade ett hyffsat billigt hotell inte allt för långt från Rogers Arena, så nu återstår bara hockeybiljetterna =}
Svara med citat

Gammal 2011-08-03, 09:42

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Rykte: 4

Standard
Har gjort 2 långflygingar T&R till/från Asien med KLM samt 2 kortare flygningar i Europa. Har inte haft något att klaga på, det har varit bra service och personalen har alltid varit vänliga och hjälpsamma. enda att anmärka på har väl varit att några av planen har varit av äldre modell.

Prismässigt så är ju KLM något av ett "mellanbolag", de står inte för de dyraste resorna men inte de allra billigaste heller. KLM är lite som Skoda, "mycket bil för pengarna" men räknas inte som en premiumbil om man säger som så. Jag tycker att KLM är väldigt prisvärt. Har flugit med andra bolag där man betalat mer än vad man skulle gjort på KLM och jag har inte fått någon "mervärdeskänsla" av det.
Svara med citat

Gammal 2011-08-04, 13:59

Laggeman

Globetrotter
Laggeman är inte uppkopplad
Laggemans avatar

Skicka ett meddelande via ICQ till Laggeman Skicka ett meddelande via MSN till Laggeman
Thumbs down Flyger inte med KLM igen.
Håller mig ifrån dessa i framtiden. Jag och min dåvarande flickvän, numera hustru, åkte till Maldiverna 2006 med en natt i KL dessförinnan. Hade bokat biljetter ett halvår innan (Kastrup - Amsterdam - Kuala Lumpur - Male) med Passport travel, kom till Kastrup och hamnade långt bak i kön till inchekningen för flyget till Amsterdam, mest pga ett inställt tåg från Sverige, men kom ändå i tid.
Väl framme får vi reda på att de redan har börjat släppa på och dessutom har de släppt på en skolklass där hälften köpt stand-by och hälften bokat, men eftersom de inte ville dra av halva klassen igen med tillhörande baggage så valde flygbolaget att låta oss som kom sist i kön att få ta nästa flyg till Amsterdam. Överbokat och släppt på stand-by innan de med ordinarie biljetter, jo tack.
Behöver jag berätta att flyget blev försenat så vi missade anslutningsflyget i Shithole och då kom 12 timmar senare till KL så vi missade en hel dags planerade och förbetalda utflykter?
Ersättningen på 2kkr efter en lång och utdragen brevväxling med kopior på alla biljetter kändes mager ändå. Enda ljusstrimman här var damen på flygplatsen i Amsterdam som tyckte synd om oss och påpekade att vi skulle spara alla boardingkort och skicka det till kontoret när vi kommit hem igen, det var tack vare henne som vi fick ersättning över huvud taget.

För mig och min fru blir det inte KLM igen, fastän det var en ytterlighet som gjorde att vi blev så besvikna som vi blev, men vi har ändå bestämt oss för att åka med andra bolag, och när priset dessutom är bättre hos andra så fins det ingen anledning att åka med KLM.

Gammal 2011-08-04, 17:23

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
Det var en sorglig historia!

Det verkar dock som att flygplatspersonalen på Kastrup var klantiga och inte KLM...
Svara med citat

Gammal 2011-08-05, 13:48

Laggeman

Globetrotter
Laggeman är inte uppkopplad
Laggemans avatar

Skicka ett meddelande via ICQ till Laggeman Skicka ett meddelande via MSN till Laggeman
Wink
Peter, du har självklart rätt, det var personalen på Kastrup som klantade till sig genom att släppa på stand-by innan alla med ordinarie biljetter hade checkat in.
Att ha endast en disk öppen med den långa kön det innebar borde ha kastat ett ljus på det faktum att flera längre bak i kön kunde ha ordinarie biljetter och att man kanske skulle väntat med att släppa på planet innan alla checkat in... Vi var ju inte de enda att bli drabbade kan jag säga.
KLM som sådant var inget speciellt, ganska ordinärt. Deras ovilja att först veta om problemet och sen en långdragen snigelpostsväxling gjorde att de inte framstår som särskilt service-minded i våra ögon iaf. Det var bara en enda som bad oss om ursäkt, det var damen på Shithole som sa till oss att inte slänga någon del av biljetterna utan att vi skulle spara på dem så vi kunde visa på att vi hade bokat rätt och hela den biten.
Senast redigerad av Laggeman den 2011-08-05 klockan 13:54.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8