ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack (1) Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-22, 13:22

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Wizzair gör löpande ändringar i tidtabellerna beroende på tillgång på plan och lokal efterfrågan. Wizzair flyger även ganska många W-rutter d.v.s. A-B-C-B-A, precis som Peter skrev. Dessa rutter är ofta tillfällig lösning när en bas har brist på plan och en annan har överskott på plan.

Maila kundservice och tyck till om avgångstiden så kanske det blir en ändring i framtiden.
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 19:34

lyukaslyuk

Nykomling
lyukaslyuk är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 0

Standard Jag är ny medlem
Som ny medlem här tog jag mig besväret att läsa alla inlägg om Wizz.
Dom klagomål som framförs mot Wizz är i mångt och mycket bara gnäll och elakt förtal: Jordnötsallergikern,Januari tornado snubben...
Man får aldrig glömma att det handlar om ett lågprisflyg.
Dom tänker inte avlöna en hel hoper med personal som skall sitta och svamla med okunniga resenärer som inte är kapabla att läsa och godkänna alla regler.

Angående 10 kg handbagage. Ryan har på en del flygplatser anlitat ett företag som kommer ut till gaten med en bärbar våg, och tjänar grova pengar på övervikten i kabinväskorna. Själv har jag en jacka där jag som mest haft 16kg extravikt... ! Funkar dock bara på vinter halvåret..
I Budapest påstår Tax Free personalen att man visst får ha en förseglad påse från dem förutom kabinväskan. Alltså 2 bagage. Jag frågade honom om vad jag skulle göra om jag blev stoppad vid gaten, och han sade att jag skulle hämta honom, så skulle han fixa det med personalen vid gaten.
Jag har rest så nu flera gånger, utan att ha blivit stoppad.
I realiteten är det ju så att jag har långt över 10 kg i detta läge. Ska bli intressant att se vad som händer den dagen jag blir stoppad på Ferihegy i Budapest.
Angående stölder ur incheckat bagage från Budapest: Tyvärr är det så att Ungern har problem med stölder överhuvudtaget: Man kan inte skicka rekomenderade brev från Sverige till Ungern, värdepost likaså.
Att betala Wizz biljetter per bankgiro: det är Citi Bank som administrerar det hela, dom skall underrätta Wizz om att pengar är inbetalda under rätt bekräftelsekod. Kan något bli fel...? Försök inte betala med bankgiro en fredagskväll, lördag eller söndag. Banken håller sig till Bankdagar, Wizz till sin tids limit.
Svara med citat

Gammal 2011-09-27, 10:39

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Du har alldeles rätt vad gäller handbaggage. Wizzair har som regel att man får ta med sig 1 handbaggage, men det verkar inte gälla på tax-free påsar. Det har gått bra hittils att ha 1 handväska och 1 påse med sig. (jämfört med t.ex easyJet som vägrade mig ombordstigning i Budapest med 1 handväska och 1 påse, eftersom dem helt enkelt var mer strikta). Den här sommaren flög jag dessutom med Wizzair från Lübeck och från Gdansk, och där var det inga prolem alls att ha flera handbaggage med sig. Så det varierar beroende på flygplatsen man reser ifrån. Det säkraste är såklart att hålla sig till reglerna, då kan man inte bli nekad ombordstigning.
Svara med citat

Gammal 2011-10-10, 13:15

sebbivism

Medlem
sebbivism är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av lyukaslyuk Visa inlägg

Angående stölder ur incheckat bagage från Budapest: Tyvärr är det så att Ungern har problem med stölder överhuvudtaget: Man kan inte skicka rekomenderade brev från Sverige till Ungern, värdepost likaså.
Jo, jag känner igen det där, kommer ihåg att min farmor och farfar brukade skicka ner paket till släkt men efter ett tag slutade dom med det eftersom paketen oftast aldrig kom fram (pga stöld), så på nått sätt var jag inte helt oförberedd ang stölden ur mitt bagage.

För övrigt fick jag svar från Wizz Air och de hade ej möjlighet att ersätta mig för det som blev stulet pga villkoren man godkänner i samband med biljettköp så står det "klart och tydligt" att incheckat bagage inte får innehålla vätskor. Det är smällar man får ta, ingenting att tjafsa om egentligen.

Angående handbagage+taxfreepåsar, enligt Stockholm-Skavsta så måste ALLT ner i handbagaget. Det var många i samma flight som jag åkte med, som blev skitsura vid boardningen när de blev tillsagda att här och nu trycka handväskor, allt de köpt i taxfree osv ner i handbagageväskan. När man steg ombord på flygplanet så skulle man ha max EN väska med sig in och inget annat.
Så länge man har X kg kvar outnyttjat så är det ju inget problem.
Svara med citat

Gammal 2011-10-10, 13:20

sebbivism

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Wizzair gör löpande ändringar i tidtabellerna beroende på tillgång på plan och lokal efterfrågan. Wizzair flyger även ganska många W-rutter d.v.s. A-B-C-B-A, precis som Peter skrev. Dessa rutter är ofta tillfällig lösning när en bas har brist på plan och en annan har överskott på plan.

Maila kundservice och tyck till om avgångstiden så kanske det blir en ändring i framtiden.
Tack för tipset, ska lämna synpunkter på avgångstiden.

Upptäckte att Skvasta-Budapest är sammanlänkade med Malmö och Gdansk, så Budapest<->Skavsta är sista rutten de gör för dagen.
Svara med citat

Gammal 2012-02-19, 22:25

Gäst

Standard Incheckning på Webben
Resan är nu beställd Malmö- Warszawa. Fyra nätter i Warschawa. Det som nu återstår är incheckning på Webben. Min fråga är följande, går det att checka in för både ditresan och hemresan samtidigt och naturligtvis skriva ut alla nödvändiga boardingcards? Initialt ser det ut som man bara kan fylla i passagerarinformation för avresan från Malmö. Vad gäller återresan från Warszawa måste jag då åter igen fylla i alla dessa passageraruppgifter på plats i Polen? Vi är ju 7 st gubbar på denna resan.
Svara med citat

Gammal 2012-02-19, 23:47

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Det står klart och tydligt på checkin-sidan att incheckning kan göras från 7 dagar före avresa vilket betyder att du kan checka in för utresan tidigast 7 dagar före utresedatumet och att du kan checka in för hemresan tidigast 7 dagar före hemresedatumet. Kort sagt kan ni checka in för hemresan 3 dagar före er utresa
Svara med citat

Gammal 2012-02-20, 15:06

sebbivism

Medlem

Standard
Som Peter redan svarat så beror ju det hela på hur länge ni är borta?

Är ni borta längre än 7 dagar så måste du tyvärr vänta med incheckningen av hemresan "Warszawa→Malmö".

Jag kan bara tala från min egna erfarenhet, jag har alltid checkat in via webben när jag ska resa FRÅN Sverige, men utomlands har jag checkat in på flygplatsen när jag ska hem till Sverige igen bara för att slippa allt krångel med att hitta internetuppkoppling utomlands som även har en skrivare...
Senast redigerad av sebbivism den 2012-02-20 klockan 15:09.
Svara med citat

Gammal 2012-03-31, 08:54

Vansinne

Thumbs down Wizz-air Bokad om utan min tillåtelse ...
Bokade min resa till Polen allt var klart, ...bara efter två veckor kom meddelande fr Wizzaír att dom har bokad om min tillbaka resan från Poznan till Skavsta, utan att först fråga mig skickade en färdig blanket att jag skall acceptera. Wizzair har förkortat min resa 3 dagar.

Är mycket osäker hur det skall bli om jag överhuvudtaget kommer att åka, vad dom hittar på.

Ringer man till Wizzair då pratar hela tiden automat, du får ingen personligt kontakt med någon varken, där eller här i Sverige.
Har bestämd mig att ALDRIG, ALDRIG åka med WIZZAir.
Svara med citat

Gammal 2012-03-31, 12:21

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Den situationen har jag varit med om även hos andra bolag, bl.a Sterling (innan dom togs över av Cimber) och Germanwings....

Av Sterling fick jag inte ens någon information, utan märkte av en slump att mitt flyg inte längre fanns i deras tidtabell. Efter ett långt (och dyrt) telefonsamtal fick jag reda på att jag var ombokad på en helt annan rutt och att jag kunde avboka och få pengarna tillbaka.
Hos Germanwings gick det lite smidigare. Där fick jag information om att min avreseflygplats hade ändrats p.g.a ändringar i tidtabellen och att dom var villiga att betala mina reskostnader för att ta mig till den alternativa flygplatsen. Det löftet höll dem också!

Hursomhelst kan denna situation uppstå och olika bolag hanterar det på olika sätt. Men du borde absolut kunna avboka din resa och få pengarna tillbaka.
Svara med citat

Gammal 2012-04-01, 10:33

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Enligt EU-reglerna som har du rätt att omboka eller avboka. Läs på reglerna på konsumentverket, EU-parlamentet eller på Wizzairs hemsida.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reseforum.se/forum/tyck-till-om-flygbolag/13253-wizzair-asikter-reseberaettelser-betyg.html
Postat av For Type Datum
Billigt hotell i Gdansk This thread Refback 2007-10-02 12:40

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8