ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-06, 13:07

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard Finnair - åsikter, reseberättelser, betyg
Här kan du berätta om din flygresa med Finnair.
Svara med citat

Gammal 2007-09-15, 09:57

Gäst

Thumbs down Nej...
Hej

Trots att jag bor i Finland, tycker jag inte om Finnair. Servicen börjar bli robotlik, priserna stiger. Tidigare var Finnair ett fint bolag, ett av de bästa som fanns. Det va ren lycka att få flyga med lyxiga Finnair. Men vad har hänt? Man betalar fortfarande det där extra för att man flyger med Finnair men, den goda servicen har försvunnit.

Kabinpersonalen talar finska och knagglig engelska men inte ett ord svenska. Alla högtalarutrop är inbandade. Fotutrymmena är små. Maten har blivit sämre.

Varför försvann hederliga Finnair? Finnair har 70 plan, och lilla Air Finland har 3 plan, men mycket hellre reser jag med Air Finland. Pröva fast själva.
Svara med citat

Gammal 2007-09-18, 19:07

Gäst

Wink
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej
Kabinpersonalen talar finska och knagglig engelska men inte ett ord svenska.
De talar säkert svenska och de måste tala åtminstone finska, svenska och engelska för att få jobb i Finnair. Det gäller inte de några asiatiska personer, som flyger till Kina och Japan, för att servera passagerare med deras eget språk. (Och svenska är inte min modersmål, som kan ses).
Svara med citat

Gammal 2007-10-03, 18:33

Gäst

Unhappy
Citat:

De talar säkert svenska och de måste tala åtminstone finska, svenska och engelska för att få jobb i Finnair.
Vet du inte om de nyaste arbetsintervjuerna? Svenska var inte ett krav där.
Svara med citat

Gammal 2008-01-13, 21:04

reseproffset

Medlem
reseproffset är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 0

Standard Finnair - En hit!
Åkte med Finnair i deras Business klass till Bankok i julas.
Suveränt! Nya säte, sleepers som gick att fälla raklånga och vinkla i 160 grader. Eftersom flygplanet var en äldre MD-11, fanns inga TV skärmar i Stolen, men vi vi låna varsin portabel DVS med en hel mass filmer till.

1,60 m till framförvarande säte. God mat (man fick välja fr. menyer precis som på rest.), vinerna ypperligga, servicen verkligen toppen.
Visst alla kunde inte perfekt svenska, men helt tillräckligt.

Ett plus för korta transfertider i Helsingfors.

Perkälä
Svara med citat

Gammal 2008-01-21, 10:02

Gäst

Standard Är Du IgÅng Igen
nu är reseproffset här igen,

många säger att resorna är dåliga med "fin" inte reseproffset inte...

han måste ju skoja lite med oss va?
såg ju även att han tror att en resa till thailand kostar ca 70.000 svenska kr för en familj..
en resa för 3 per 3 veckor ca 37.000kr.
han är rolig han.

STEFAN
Svara med citat

Gammal 2008-01-21, 11:25

reseproffset

Medlem

Standard Lär dig läsa!
Stefan fattar tydligen inte skriven tesxt på svenska dessutom verkar han vara lite trög och byger sina åsikter på vad andra sagt inte personliga upplevelser. Han har tydligen alldrig åkt BUSINESS klass i största allmänhet och speciellt inte med Finnair.

Har han någonsoin åkt långdsitans med bolag som SAS, Finnair, Thai, Malaysia, Lufthansa, Swiss, Singapore m.fl.? Jag tvekar.

Jag har åkt dessa i alla klasser ekonomi, business och första (där sådan finns) och även åkt. TUI, MyTravel och Nova, våra bästa vänner har åkt Primera, så VI VET :-).

Det går alltid att hitta någon enskild missnöjd person, men gällande dessa bolag så går det fulla varje dag till Thailand och de som åker är mestadels nöjda.

Och vad kan jag klaga på gällande Finnair? 1,6 meters mellanrum till nästa sätesrad, sätet går att luta 160 grader och är i övrigt fullt reglerbart med massa elektroniska inställningar. mat fr. en meny där man kunde välja fr. 3 olika rätter och flera fina viner och champange.
Sedan om någon jantelags svenne inte har råd/inte prioriterar denna typ av flygning och eller hotell av Sheratons klass är inget jag tyvärr kan ta hänsyn till. Skippa jantelagen nu

Gällande charterpriser, nu är vi där igen,

Mitt exemepl byggde på en svensk familj (våra vänner) som fick betala
70 000 kr för en resa 2 v förra julen med Solresor avresa 22 dec och i
2 veckor. Så alal som INTE tror att man kan få betal över 70 000 Kr för en cahrterresa, gör så här. Gå in Fritte, Ving eller Apllos hemsidor, sök resor med avrersa runt 21-23 decv och en familj 2 vx plus 1 barn. In ga problem som helst att komma upp i över 70 000 Kr, Apollo och Fritte har öven resor för närmare 100 000 kr. och lita på mig, dessa resor blir inte osålda. Om man istället tar dessa resor med reguljärflyg så blir det någon 10 tusen lapp billigare. Men viist kan du säkert hitta en resa för 37 000 för men familj vid något givet tillfälle, men INTE till de BÄSTA hotellen under högsäsong.

Följande info är hämtad fr, Fritidsresor.se - Fritidsresor.se

Wora Bura Resort FFFFUnik design med strandläge
Datum längre fram »
22/12
Avresa 17:00
Sthlm/Arlanda
15 dagar
Premium class 22/12
Sthlm/Arlanda
15 dagar

Dubbelrum: 87 029:- 80 429:-

BlueSelection®
Centara Sofitel Grand Resort & Villas FFFFFBlue Selection - Vårt mest exklusiva boende
Datum längre fram »
22/12
Sthlm/Arlanda
15 dagar
Premium class 22/12
Sthlm/Arlanda
15 dagar

Dubbelrum: 98 009:- 91 409:-

Så kom inte och snacka om saker du inte vet något om!
Svara med citat

Gammal 2008-01-21, 11:29

reseproffset

Medlem

Standard Blind Anders
Citat:

nu är reseproffset här igen,

många säger att resorna är dåliga med "fin" inte reseproffset inte...

han måste ju skoja lite med oss va?
såg ju även att han tror att en resa till thailand kostar ca 70.000 svenska kr för en familj..
en resa för 3 per 3 veckor ca 37.000kr.
han är rolig han.

STEFAN

Så du tror inte att det går att köpa charterresor för över 70 000 kr?
Du måste fan antingen vara blind eller också har du blivit janteförgiftad!
Gå in på ALLA de stora charterarrangörerna, Ving, Fritte och Apollo
sök resor 2-3 veckor 3 personer under högsäsong fr. Arlanda, Västerås, öreebro, Nyköping eller va fan varifrån som helst, du hittar alltid s.k. premiumsegment, där det kostar eftersom det smakar...
Svara med citat

Gammal 2008-07-30, 16:09

Gäst

Smile Bra!
Jag har flugit med Finnair (först från Göteborg då) sen Helsingfors-Guangzhou 3 ggr t.o.r och tycker det är ett mkt bra flygbolag! Känns stabilt och säkert. Helt OK mat, fri alkohol (ej starksprit), bra utrymme (jag är visserligen knappt 1,60 så jag kanske inte ska uttala mig för långa personer) och väldigt trevlig personal!
Största fördelen med att flyga till Fjärran Östern med Finnair är ju att resan tar ett bra tag kortare tid pga att de flyger över Sibirien (kortare tur). Det är ju himla skönt!

Jag har bara gott att säga om Finnair!

Varma hälsningar från mig
Svara med citat

Gammal 2009-04-20, 11:00

Gäst

Standard
Jag har åkt med Finnair åt öster ett antal gånger nu och alltid samma sak. Senast åkte jag till New Dehli från Landvetter via Vantaa. På ditvägen var det inga större problem med någonting. Kort och smärtfi transfer etc. Problemen har alltid kommit på hemvägen då vårat bagage inte har lastats på den sista sträckan till Landvetter. Alla de som hade kommit från Dehli senast blev utan bagage. Det tog senast ett dygn att få bagaget. När vi påpekade att det knappast var en slump att ingen hade fått sitt bagage möttes vi av axelryckningar från Finnairs sida. Typ - detta händer hela tiden.. Sorry!
De prioriterar helt enkelt bort de mindre flighterna från Vantaa är jag rädd.
Svara med citat

Gammal 2009-04-23, 10:20

Janne81

Nykomling
Janne81 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Standard
Jag har vart nöjd de 5-6 gångerna jag åkt Finnair ned till Asien. Tycker bemötandet från flygvärdinnorna och servicen i allmänhet varit klart bättre än hos SAS.

Något annat jag tyckt varit praktiskt är att det är så lätt att byta plan i Helsingfors. Man behöver inte åka tåg eller buss för att ta sig till en annan terminal och man riskerar inte att gå vilse.
Svara med citat

Gammal 2009-06-03, 21:44

Kjelleman

Medlem
Kjelleman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 2

Standard
Flög till Guangzhou för två år sedan med Finnair från Arlanda. Tyckte att servicen var helt ok, och som tidigare sagts var bytet på Vantaa mycket smidigt. Vädret var dock inte det bästa vid ankomsten till Guangzhou, vi kryssade mellan åskmolnen med en rätt häftig turbulens under nerstigningen mot landningsbanan. Jag hade med mig en liten hand GPS så jag kunde följa med i svängarna se höjden och farten, det var rätt kul. Lite terapi mot flygrädsla i dåligt väder. Ja MD 11:an hade ju några år på nacken och det var rätt mycket oväsen där bak, men det gick bra att sova ändå.
/Kjelleman
Svara med citat

Gammal 2009-09-08, 21:50

flygaren

Nykomling
flygaren är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Smile toppen finnair
Januair 2009 blev frugan och jag uppgraderade till Buissnis klass från
Helsinki till Bangkok. Det var helt otroligt: toppenmat mycket bra service
sköna stolar som ställdes om till "sängar" när vi ville sova. Vi kom fram
till Bangkok i mycket god form helt utsövda och inga problem med tids-omställningen (6tim) !
Svara med citat

Gammal 2009-12-27, 12:42

Gäst

Standard sparka cateringchefen på finnair
Åkte med finnair till Bombay kvällsflygning från Helsinki. Bra tidtabell.
95 % av resenärerna var svenska, finnar och ryssar. 5% var indier.
Ändå så serverades en "sk varm vegetarisk gryta" baserad på linser och kikärtor
Varken skandinaver eller ryssar är vana att äta ärtbaserad kost.
Ca 2 timmar efter måltid luftade det som ett utedass under högsommar i kabinen. Fy fan va äckligt när 250 pers satt och pruttade en gång i minuten.
Enligt flygvärdinnan så var valet av mat pga av respekt för de indiska passagerarna (5%)
inte att det förmodligen bara kostade 2-3 kr att laga. ( ris och ärtor är ju inte dyrt )

Nästa gång jag åkte till Bombay var med Austrian Airlines via Vienna. Vilken skillnad.
Mycket bra service, bra mat och mycket att välja på, massor av filmer mm
Nej Finnair har en hel del att lära, det enda finnair är bra på är deras tidtabeller.
Oftast snabb rutt till Asien, men väl ombord ? Ei Ei Ei
Svara med citat

Gammal 2009-12-28, 12:00

flygaren

Nykomling

Question Finnair igen!
Det här låter mycket konstigt tycker jag! När vi blev uppgraderade till
Buisiness class i januari 2009 så hade vi en helt underbar flygning till Bangkok
med toppenstolar "sängar" samt helt underbar mat flera olika rätter att
välja på samt därtill valfria drycker efter egen önskan. Har även bekanta som har flugit med Finnair flera gånger och aldrig hört talas om Er typ av resa
tilll Thailand. Jag undrar bara i vilken del av planet som Ni satt?
Har Ni klagat till Finnair, vilket jag tycket att Ni absolut skall göra, för så dåliga
trodde jag inte att de kunde vara. Vilken typ av flyg var det. MD 11 eller
deras nya Airbus 340? Hoppas verkligen att detta var en udda händelse för
Finnair har ju väldigt bra tidtabell för flyg till Thailand.
M.V.H.
Flygaren Göran
Svara med citat

Gammal 2009-12-28, 21:19

Lottapotta

Medlem
Lottapotta är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
'Jag har bara positivt att säga om Finnair.. Bra service :

Härliga flyvärdinnor
Helt okej mat
Vänlig personal

Det enda som man kanske kunde fått bättre är väl utrymmet men det är så med de flesta bolag.. (om man är lång)-
Svara med citat

Gammal 2009-12-29, 16:39

flygaren

Nykomling

Standard Om Finnair
Kul att det är fler som är nöjda med Finnair! Man måste ju tänka på att det ju finns flera olika classer på långflygen och därför så kan ju åsikterna gå starkt isär. Därav de olika betygen från andra resenärer som förmodligen har rest i
economiclass där får man ju räkna med att allt inte är toppen.
Flygaren Göran
Svara med citat

Gammal 2010-03-06, 20:41

Pikkulilla

Nykomling
Pikkulilla är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard Nöjd med Finnair
Jag har inget att klaga på då det gäller Finnair (och nej det har inget att göra med att jag är född i Finland). Har flugit med massor av olika flygbolag i hela mitt 32 åriga liv så har nåt att jämföra med.

Jag är extremt flygrädd (men älskar att resa), och har alltid blivit mycket vänligt och professionelt bemött av flygpersonalen på Finnair. De har alltid gjort något litet extra för att göra det så behagligt som möjligt för mig och min rädsla (blivit uppgraderad, fått en flaska vin innan vi lyfte, låtit mig vara med i cockpit osv).

Tidtabellerna har hållit fint, och bagaget har aldrig försvunnit.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8