|
British Airways - åsikter, reseberättelser, betyg
|

2007-07-06, 14:06
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
British Airways - åsikter, reseberättelser, betyg
Här kan du berätta om din resa med British Airways.
|
|
|

2007-07-10, 00:09
|
Reg.datum: sep 2006
Rykte: 0
|
Har förvisso bara åkt med dem vid en resa, då rutterna: Arlanda - Heathrow, Heathrow - Narita och så tillbaka samma väg. Planet från Stockholm till London var katastrofalt och det kändes som att det skulle falla i bitar, och till och med Ryanairs plan kändes fräscha i jämförelse. Servicen var det dock inget att klaga på.
Både fram och tillbaka till Tokyo fungerade allt riktigt bra. Personalen var trevlig, planet var fräscht och allt fungerade utan några anmärkningar. Dock måste jag ge ett stort minus till BA's personal på Heathrow som verkligen inte var något att hurra för. Planet tillbaka till Stockholm var oerhört försenat och informationen från dem var ytterst knapphändig och tycktes aldrig stämma. Till slut kom vi iväg men varför det blev försenat med timmar fick vi aldrig reda på.
Allt som allt är jag dock nöjd
|
|
|

2008-03-11, 21:15
|
Reg.datum: nov 2005
|
Har flugit med BA ett flertal gånger. Stockholm - London - Belfast och tillbaka, samt Stockholm - London och tillbaka.
Båda resorna till och från Nordirland fungerade felfritt. Trevlig personal och bra service.
Innan hemresan från London den andra gången kom jag flygande från Singapore. Planet från just Singapore var försenat, vilket innebar att jag och min kompis fick tokspringa genom terminalerna på Heathrow för att hinna med planet hem till Sverige.
Framme vid gaten, 10 minuter innan planet skulle gå, fick vi veta att våra väskor inte skulle hinna transporteras i tid. Väl på plats i planet kom sedan en trevlig flygvärdinna och meddelade att våra väskor skulle komma till Stockholm med nästa BA-flyg senare under dagen. Det tycker jag var bra service!
|
|
|

2008-05-28, 23:22
|
|
|
Jag har rest med BA ett antal gånger. Alla gånger mellan Köpenhamn och London (man är väl london fantast).
Jag har inget negativt att säga om detta flygbolag. Allt sköts proffsigt. Planen är bra, maten bättre än på många nagra bolag, flygvärdinnorna är trevliga, in-checkning online fungerar supersmidigt osv osv.
Det enda något i närheten av negativt om jag kan komma på är att man inte kan flyga till London City med dem.. Inte för att det är svårt och jobbigt att ta sig från Heatrow, utan mest för att man blir bekväm när man landat där med SAS...
|
|
|

2008-07-22, 20:11
|
|
|
Har flugit med BA till många destinationer i USA
Jag har som sagt flugit till ett par destinationer i USA med BA och allt har funkat felfritt för oss. Dom har aldrig varit överbokade utan det har faktiskt funnits många platser över som man kan lägga sig på och sova. Även maten är bra med olika alternativ (måste förbokas bara).
Jag flög till och med med dom dagen efter att T5 öppnat och jag böt mellan T5 och T4 och mitt bagage kom med mina plan som det skulle (Inte Naomi Cambells  .
|
|
|

2008-07-31, 12:36
|
Reg.datum: jul 2008
|
British Airways
Tidigar har jag flugit med British Airways vid 3 tillfällen. Jag föredrar BA framför SAS. Mycket pga ombordservicen, nya maskiner (flyger mestadels med Airbus 319). Man får alltid något lätt ombord t ex. macka med dryck. Dock så har jag förstått att att de ändrat servicekonceptet något på senaste tid.
Sist jag flög med BA hade vi lite tur i oturen. Oturen var att vi inte kom med det bokade flyget och erbjöds 2500:- i erstättning för att ta ett flyg som gick 2 timmar senare (som skulle bli ytterligare en försening på 2 timmar). Just turen var dessa pengar vi fick (våra flygbiljetter gick på 1600:-). Under tiden fick vi vänta i en Buisnessclass lounge där det var fri mat och sprit...;=)
För mig är British airways det självklara alternativet när jag reser.
Läs gärna nästkommande redovisning med dem när jag testar deras långdistans.
På återseende
|
|
|

2008-08-19, 19:50
|
Reg.datum: jul 2008
|
BA-inget jag tyvärr vill rekommendera
Utvärdering utav Stockholm-London-Miami-London-Stockholm
Utresa till Miami:
Var ganska tidigt ute på Arlanda för att inte behöva stressa. Iom att jag löst biljett hela vägen till Miami taggas min väska enda fram. Smidigt och gick fort...dock tycker jag att check-in agenten både var oproffisig i sitt bemötande och hade inte särskilt mycket kunskap om jobbet. Fördelen med terminal 2 är de korta tiderna vid säkerhetskontrollen.
Flygningen fungerade felfritt. Vi kom iväg i tid och trevlig besättning ombord. Ombord fick vi också något lätt att äta och dricka.
London till Miami:
BA opererar ifrån terminal 5 vilket jag tycker är en mycket smidig terminal. Allt är nytt och välorganiserat. Lätt att hitta osv. Terminal 5 består utav 2 separata byggnader med förarlöst tåg som trafikerar emellan. Väl vid gaten visar det sig att flyget är försenat pga något fel. 1 timme senare sitter jag på flyget och vi är påväg. Iom att jag reste i World Traveller plus innebar det bredare stolar och mer benutrymme än i World traveller. Stolen är också utrustat med ben/fotstöd. Något dock jag inte får så mycket bekvämare sittkomfort då benstöden i sitt fulla utfällda läge inte når till mina långa ben. Jag är 187cm. Dock bekvämar hos mig än hos de i ekonomiklass.
Lunch serverades ganska så omgående och det var val mellan 2 varmrätter. Maten smakade helt ok och genomtrevlig besättnig. En stort sett ok flygning förutom förseningen.
Miami till London.
Innan flyget skulle gå till London hade jag väntat i 9 timmar då jag tidigt på morgonen kommit med nattflyg ifrån San Francisco. Här verkade till en början att vi skulle avgå i tid. Vi kom ombord...säkerhetsfilmen visades och vi var snart påväg ut på startbanan. Då upptäcks ett fel vid ena flygets motor. Vi fick taxa in..och för att göra en lång saga kort; Vi blev 4 timmar försenade ifrån Miami och det var även tal om att vi skulle få sova över på hotell. Iom att jag hade anslutning i London och jag missade det flyget så blev jag 6 timmar försenad. Här är jag besviken på BA...dels var informationen inte den bästa. Man rår inte på motorfel, men detta fel tycker jag är rimligt att man borde ha upptäckt när man checkade planet före start. Vad hade hänt om felet upptäckts mitt över Atlanten?
Vid BA:s kundtjänst på Heathrow kompenserade de mig med en matcheck på 10 pund. Senare fick jag även en uppgradering till Club Europe, men det berodde mer på att de var fullbokade i ekonomiklass. Jag frågade om de kunde ge mig en uppgradering, men de förklarade att de inte kompenserar på det sättet utan att jag får kontakta kundservice.
I stora hela är jag nöjd med ombordservicen..men att passa tider är inte BA:s starka sida. I detta fall hade jag hellre flugit med SAS. SAS service på långdistans är likvärdig BA:s. Förutom att på BA ingår fri sprit...men det är å andra sidan något jag inte storkonsumerar när jag flyger...;=)
|
|
|

2008-10-20, 23:16
|
Reg.datum: okt 2008
|
Brittish airways
Har åkt med BA några gånger men oftast inte fått väskor med som jag ska. Sist var från London till Singapore. Jag funderar än idag hur min väska kunde hamna i JAPAN!!! Därifrån kom den till Australien en vecka senare! När vi kom hem från Australien....ingen resväska var med....då stod alla i London! Nåja där hade vi iallfalla varit...
men Japan......hmm......
|
|
|

2009-01-26, 14:08
|
Reg.datum: jan 2009
|
BA är för mig det självklara valet på mina rutter. Jag har haft lyxen att resa mycket både privat och med jobbet sedan unga år. Tidigare var jag lojal mot SK och Star Alliance. Testade BA parallellt i ett par år i samtliga kabiner, och har sedan hösten 2006 alltid BA som första val. SAS finns inte med i bilden längre.
Dom har inte en chans mot BA.
Bortser man från de problem som BA drabbades av under stora delar av 2007 och fram t.o.m. öppnandet av T5 i mars 2008, är dom riktigt bra. Deras kundtjänst har blivit mycket bra på senare tid.
Flyg BA, ni kommer inte ångra er. Är man rätt ute hittar man som regel samma eller bättre pris i Economy. Du känner dig inte som en fattiglapp som på SAS. Talar vi sedan om premium kabiner har SAS inget att komma med...
BA:
Du får mat/fika/kaffe/alkohol.
Man får plats med benen även i Euro Traveller (Economy)
9/10 resor har du relativt nya moderna effektiva plan. (A319,320,321,747,777,767)
Priserna är mycket bra om du är ute i god tid.
Du kan ändra även den billigaste bokningen mot en avgift (flex).
Du kan boka billig Business (CE) för 3500 t/r mellan ARN och LHR tex. som
ger full miles och poäng. (ej flex) Jämför med SK som tar över 8000. (flex)
Terminal 5 är förträffligt fin nu när barnsjukdomarna är på väg bort.
Mycket bra frequent flyer programm (Executive Club) där redan silver ger
dig många förmåner, bl.a. lounger och priority boarding.
Fantastiska lounger; BA har tre nivåer och redan den lägsta gör att SAS bleknar.
BA World Traveller (Eco long haul) är en helt ok produkt som nämnts tidigare i tråden.
Premium Economy (WT+) är bättre och mer prisvärt än SK Eco Extra.
Club World (BA long haul business) är en mycket bättre produkt än SAS motsvarighet. Du får en stol som blir till en helt platt 185cm säng. SK har lie-flat (du ligger i en vinkel), vilket får anses som omodernt.
BA har också First på long haul... börjar ha några år på nacken, men är fortfarande ett fantastiskt sätt att resa på.
Ska ni resa till London, eller långt med byte, är det kriminellt att inte kika på BA via LHR, speciellt nu med T5 som fungerar. Loungerna är som sagt fantastiska och så även resten at T5.
BA punktligheten har blivit otroligt bra. Det beror mycket på deras 35 min flight check policy. Har ditt boarding kort inte scannats vid en check-point innan säkerhetskontrollen 35 minuter före avgång får du inte resa.
Rekommenderas varmt.
|
|
|

2009-02-07, 00:10
|
Reg.datum: feb 2009
|
Blev grymt besviken när jag i november 2007 kom till Heathrow från Nairobi och skulle byta till BA sista biten till Sthlm. Hade biljett, men ingen plats på planet. Hur i hela friden har det gått till???? Massa strul hit och dit, blev bemött som om det var mitt fel trots att jag hade giltig biljett. MEN, i sista sekunden fick jag åka med iaf. De placerade mig i Business Class (där det dessutom fanns säkert 10 lediga säten vid avgång) med fri tillgång till all lyx som jag absolut inte ville ha efter nästan 4 månader i Afrika. Där satt jag med mina skitiga jeans och gympaskor och blev erbjuden champagne, oh my good. I ett annat läge hade man kanske kunnat njuta av situationen, men inte just då.
Senast redigerad av _Lina_ den 2009-02-07 klockan 00:14.
|
|
|

2009-08-23, 20:42
|
Reg.datum: jan 2009
|
Fortfarande tummen upp från mig  Åkte BA First nyligen och det kan varmt rekommenderas.
Om ni vill veta mer om BA kan ni läsa denna rapport som jag skrev nyligen. Den behandlar First Class, lite Club World (lång-biz), Club Europe (EU-biz) samt Euro Traveller (EU-eco).
|
|
|

2009-10-03, 14:09
|
Reg.datum: okt 2009
|
Har flugit ca 6 gånger de senaste 2 åren med BA, varenda gång så var flyget från Heathrow-Arlanda försenat.
|
|
|

2009-12-07, 09:57
|
Reg.datum: dec 2009
|
Jag kan verkligen rekommendera
jag kan verkligen rekommendera British Airways. Visserligen har vi bara flygit med dom en gång och det var till Egypten, men vi var jättenöjda med den flygningen. Och nånting jag verkligen blev imponerad av var deras toalett, haha. Ni vet väl hur flygplanstoaletter brukar se ut? I alla fall den här var den största jag någonsin sett och där fanns även ett fönster.
|
|
|

2009-12-07, 11:32
|
|
en gång för mycket
Har åkt me BA en gång och det var nog en gång för mycket , fick obekväma platser där vi nästan "trängdes" med 2 andra passagerar jag och min kompis, inget och rekommendera från min sida iallafall
|
|
|

2009-12-07, 15:40
|
|
Passar inte riktigt tiderna...
Så vitt jag vet har jag bara åkt en omgång med brittish airways och inget att klaga på på själva flygturen, men problem med att passa tiden hade de definitivt! Först till london då blev det 2 timmars försening vilket gjorde att vi också missade sista tåget från flygplatsen och sedan på väg hem då de istället gjort något fel och meddelat en försening på drygt en timme, men sedan glömde berätta för alla passagerare att den bara var på en halvtimme.... Kul!
|
|
|

2009-12-07, 17:01
|
|
När jag flög med BA till Heathrow så var det inga problemas... Satt fint och snygag flygvärdinnor hehe..
Vad har ni upplvet som dåligt med BA då? kör de fortfarande från T2 på Arlanda?
|
|
|

2009-12-23, 15:18
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Micke
Här kan du berätta om din resa med British Airways.
|
Har flygit med dem en gång, Arlanda-Heatrow.
Var väldigt nöjd med det. Helt okej benutrymme och dessutom fick man ju en gratis macka och någonting att dricka.
|
|
|

2009-12-27, 13:31
|
|
|
london !
Jag skulle gärna åka med BA om dom slutade flyga på Heathrow.
Vilken jävla skitflygplats ? Snöar det 1 (en ) cm så blir allt försenat med 3-4 timmar eller så ställer man in flygen. Har aldrig haft så mycket strul med bagage som med BA, borttappat försenat är standard.
Nej tack - tycker du om förseningar, borttappat bagage, bli bussad runt mellan terminalen i iskalla bussar och allmän förvirring och kaos åk med BA.
Tycker du om att köa 1 timme för att checka in ? ytterligare 1 timme i kö till säkerhetskontrollen och sedan springa 2 km till din gate ? Välj Heathrow som flygplats.
|
|
|

2009-12-29, 13:30
|
|
|
Nej
Citat:
Ursprungligen postat av tacomannen
När jag flög med BA till Heathrow så var det inga problemas... Satt fint och snygag flygvärdinnor hehe..
Vad har ni upplvet som dåligt med BA då? kör de fortfarande från T2 på Arlanda?
|
Nu har T2 blivit en terminal för lågpris flygbolag. Så alla flygbolag från Oneworld Alliance som flyger till Arlanda har flyttat till T5
|
|
|

2010-05-23, 19:12
|
|
|
British airways
Funderar att åka till Kenya och Zanzibar med dom , men jag vill veta om man får egna tv-skärmar där?
Jag är tacksam för svar!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|