ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-06, 13:05

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard SAS - åsikter, reseberättelser, betyg
Här kan du berätta om din flygresa med SAS.
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 00:41

Standard
Senast jag flög med SAS, London-Göteborg, 2006, blev jag strax före landing utskälld av en flygvärdinna för att jag hade min tröja i knät. Hon sa inte ens varför utan skällde bara vidare. Jag blev tagen helt på sängen och fattade inte vad hon menade och frågade henne varför, jo, jag satt i närheten av en nödutgång och vid nödlandning fick inga lösa föremål förekomma. Ok, det är väl ok, men det går väl att säga till om något sådant på ett mänskligt sätt.

I övrigt kan jag inte klaga på servicen eftersom den inte existerar - om du inte flyger i Business Class. Den enda kontakten med flygvärdinnor du eventuellt har i ekonomiklass är när de rullar förbi säljvagnen, 50 spänn för en macka och ramlösa. Du kan inte få ett glas vatten utan att betala.

Planen är gamla och känns lite skruttiga.

Jag flyger mycket hellre med Ryanair, både trevligare personal, nya plan och billigare.

Hade inte flugit med SAS på många år innan förra årets flygning, och det var sista gången jag flyger med SAS. Uselt.
Svara med citat

Gammal 2007-08-08, 23:31

Van resenär

Standard Dåligt och dyrt
SAS känns som en gammal dinosauriekoloss som har överlevt sig själv. Det tronar på minnet av fornstora dar, vilket gör att det kan ta ut hutlösa priser - utan att ge särskilt mycket i gengäld.

Servicen är undermålig, och flygvärdinnorna under all kritik. De är gamla, tröga, slitna och fula. (Stewardarna är bättre - yngre, snyggare och charmigare - även om jag får bögvibbar av vissa...) Unga, vackra flygvärdinnor är faktiskt en del av servicen! En del av det man betalar för - eller TROR att man betalar för - när man betalar ett så skyhögt pris!

Det verkar som om flygvärdinneyrket har blivit ett livstidsyrke nu, och det är inte bra. Förr var ju de flesta bara flygvärdinnor tills de gifte sig.

En annan sak man osökt undrar, är var de här madamerna gör av sina barn medan de befinner sig på andra sidan jorden? Det kan inte vara bra för barnen, hur-eller-hur - och har en kvinna normal modersinstinkt så gör hon knappast så. Eller - de som blir kvar i yrket efter 28 kanske har misslyckats med att skaffa karl och barn..?
Svara med citat

Gammal 2007-08-16, 14:39

Standard
Flög med SAS senast för några veckor sedan mellan Stockholm-Nice och har väl egentligen inget speciellt att anmärka på. De utmärkte sig varken till det positiva eller negativa. Planet kändes ganska gammalt och slitet, men visst, under en resa på tre timmar är det också helt okej.

Van resenär, Vet inte om du var seriös när du skrev inlägget om flygvärdinnor, men jag tänker både anta och hoppas att du inte var det. Jag hade i alla fall inget att klaga på när det gällde flygvärdinnorna på min senaste resa
Svara med citat

Gammal 2007-08-16, 18:41

L

Standard
Ja, snälla "Van resenär" - säg att du skämtar!
Annars var dina kommentarer om SAS flygvärdinnor det dummaste och mest osakliga jag läst. Du betalar allra främst för transport mellan A och B och sedan för service. Den kan man klaga på om man vill men INTE att värdinnorna inte faller dig i smaken rent utseendemässigt. Och definitivt inte på att de inte är tillräckligt unga och snygga!!!

Är du verkligen van resenär? Du låter extremt inskränkt! Har inte själv jobbat som flygvärdinna men dock inom branschen under flera år. De flesta flygvärdinnor jag vet har både man och barn och mer ledig tid hemma än någon som arbetar kontorstid. Du vet just inte mycket du! Är du verkligen så nedlåtande, ytlig, sexistisk och gubbsjuk som du låter kan jag bara beklaga.

/Linn
Svara med citat

Gammal 2007-10-09, 13:29

Gäst

Smile Inte sååå van men....
Gjorde två flygningar med SAS ganska nyligen och de var helt ok båda två. Den ena var en kortare sträcka och ingen mat serverades, bara dryck och vad ska man säga om det? Inte lätt att vara extra serviceinriktiad på knappa två timmars flygning. Däremot satt jag vid ena vingen och inte ens min ipod på högsta volym kunde överrösta det oväsendet.

Den längre sträckan (till NYC) upplevde jag som mycket positiv. Dansk personal som gjorde allt vad de kunde för att alla skulle trivas. Planet var väl utrustat med video screens i ryggstöden och tiden gick ganska fort. Har bara gott att säga om den flygningen.
Svara med citat

Gammal 2007-10-09, 13:45

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 7

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Den ena var en kortare sträcka och ingen mat serverades, bara dryck och vad ska man säga om det? Inte lätt att vara extra serviceinriktiad på knappa två timmars flygning.
Inga problem alls att vara serviceinriktad på kort tid. Flög 45 minuter med Swiss fram och tillbaka Paris-Zurich i somras - perfekt service med gratis käk och dricka. Sthlm-Paris med SAS däremot var sämre än Ryanair. Risigt gammalt MD80-plan, svindyr mat och dricka. Kaffet tror jag dock de bjöd på....
Svara med citat

Gammal 2007-10-10, 11:59

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Hallmat Visa inlägg

Inga problem alls att vara serviceinriktad på kort tid. Flög 45 minuter med Swiss fram och tillbaka Paris-Zurich i somras - perfekt service med gratis käk och dricka. Sthlm-Paris med SAS däremot var sämre än Ryanair. Risigt gammalt MD80-plan, svindyr mat och dricka. Kaffet tror jag dock de bjöd på....
Fast nu menade jag inte att de INTE var serviceinriktade alls, utan de fick bara inte chans att visa det eftersom det var så väldigt kort tid uppe i luften. Gbg - Köpenhamn. De hann ju i princip bara dela ut dryck sedan var det dags för landning.
Svara med citat

Gammal 2007-10-30, 07:28

Gäst1001

Standard
Har flugit med SAS ett fåtal gånger de senaste åren och upplevt att planen är både gamla och slitna. Servicen är väl okej i bästa fall. Nu efter det senaste årets bekymmer med DASH-plan och strejker undviker jag SAS i möjligaste mån.
Svara med citat

Gammal 2007-11-07, 13:31

Sussi

Standard hellre SAS än Lufthansa
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst1001 Visa inlägg

Har flugit med SAS ett fåtal gånger de senaste åren och upplevt att planen är både gamla och slitna. Servicen är väl okej i bästa fall. Nu efter det senaste årets bekymmer med DASH-plan och strejker undviker jag SAS i möjligaste mån.
Nu har ju inte jag flugit med något såpass litet plan. Och kan bara jämföra SAS med Lufthansa som jag också använt mig av nyligen. Lufthansas personal var inte alls serviceinriktade jämfört med SAS. Tvärtom verkade de tycka att passagerare var något nödvändigt ont som endast var i vägen för deras framfart i gångarna. Kvinnliga besättningen var något trevligare än den manliga dock.

Dessutom var deras plan (över Atlanten) mer slitna och ingen tv fanns det att tillgå som på SAS plan. Dåligt på en såpass lång flygning. (NYC - Frankfurt)

Har flugit med SAS för länge sedan också. Var mer än nöjd då också....Dash-planen kanske jag inte skulle vilja åka med dock....får välja annat än propellerplan helt enkelt.
Svara med citat

Gammal 2007-11-10, 16:32

Lucky_star

Globetrotter
Lucky_star är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Rykte: 0

Standard
Sas suger vi flög med det hem från kreta fanns ingne film eller nått.

Sne har jag aldrig åkt regeuljärt. jo hem från turkiet då var det reguljär flyg dfet är himla bra alltså man slipper betala för maten på flygen kan dricka hur mycket man vill!
Svara med citat

Gammal 2008-06-12, 10:55

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 7

Standard
Flög med SAS t/r New York för ett tag sen och de flygningarna bekräftade det jag tyckt länge - SAS är ett utmärkt flygbolag om man ska utanför Europa. Ska man däremot inom Europa så är det inte riktigt samma klass på bolaget....

Det enda jag har att "klaga" på vad gäller Sthlm-NY är snarare en undran....Jag fattar inte alls vitsen med att servera varm mat innan man serverar dryck. Det känns ganska bakvänt att få maten (som förresten var utmärkt) och sen en kvart senare få vinet man tänkt dricka till den.

Gammal 2008-07-02, 20:06

LoveIbiza

Medlem
LoveIbiza är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 5

Standard
Blev faktiskt besviken på SAS när jag åkte inom Europa med de, har hört att de ska vara dåliga när det gäller flighter inom Europa - men aldrig på vilket sätt.

Men det var katastrof, enligt mig. Det fanns överhuvudtaget ingen underhållning, ingen TV som visade film eller något annat trevligt att titta på och det fanns ingen radio iheller. Tyck om ni vill att jag har höga krav, men jag är inte ute efter att bara sitta i några timmar och stirra rakt fram på en stol och bara föras från punkt A till B. Servicen kan jag dock inte klaga på, då de gjorde sitt bästa de kunde och så snabbt som möjligt.

SAS är väl bara ute efter att flyga sina kunder från A till B när det gäller flygning inom Europa.
Svara med citat

Gammal 2008-07-17, 08:28

alexzien

Medlem
alexzien är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Standard
Tycker själv att SAS är ett bra bolag att flyga med. I alla fall när man flyger i de större planen. TV-filmerna är oftast bra och servicen helt OK! Maten brukar funka bra den med. Sedan är det ju störtskönt att flygvärdinnorna kan prata svenska med en!
Svara med citat

Gammal 2008-07-31, 11:48

Flugit_och_bedömt

Nykomling
Flugit_och_bedömt är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Standard SAS har tappat
Tyvärr är det så att SAS har tappat mycket på servicenivån. Det är dock inget man kan beskylla flygvärdinnorna/värdarna för. Detta är något som bestäms på högre ort. Vad för service du får och inte får.

Gämförelsevis är SAS dyrare än vad BA är på sträckan Stockholm- London, dyrare än Air France på sträckan Stockholm- Paris. (Jag har gjort slumpmässiga prisgämföresler). Och när man idag flyger med SAS i ekonomiklass och inom Europa så ingår inte maten utan man får köpa till det man önskar.

Jag flög senast med SAS mellan Stockholm- Newark-Stockholm. Har inget speciellt att anmärka om den flygningen. Jag tycker att besättningen var trevliga, bra service ombord. Faktiskt bättre service än du får på motsvarande resa med t ex. Finnair, Continental, US eller Icelandair. Ombord får man alltid en varm måltid (3rätters) med vin till. Före måltidsservicen alltid ett alkoholalternativ. Därutöver får man betala för starksprit. Innan landning får man alltid en enklare snacks eller frukost.

De gånger jag flugit med SAS har jag alltid blivit trevligt bemött. Jag kan inte hålla med att flygvärdinnorna är otrevliga....även när vi här fick se svart-på-vitt att en passagerare hade blivit utskäld vilket inte är OK eller ens befogat. Men ingenting negativt att kabinpersonalen är gammal. Av förklariga själ blir det de som får vara kvar när bolaget skär ner. Jag har flugit med t ex Novair där det varit ung personal och NEJ...även om de är snygga...så går det inte upp till den service man får utav van och erfaren personal.

Kan till sist påpeka att den mest genuina och erfarne flygvärdinnan jag flugit med är en äldre dam från flygbolaget Monarch. Hon var närmare pensionsåldern. Men ingen kunde utropen, servicen lika bra som hon kunde.
Svara med citat

Gammal 2008-09-26, 20:05

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard SAS Stockholm - New York
Flög med SAS Stockholm - New york nu i september 2008. (Arlanda - Newark)

Senaste åren har jag flugit en hel del, och jag måste säga att jag var positivt överraskad av SAS på denna flygning.
Det var länge sedan jag flög långt med SAS, senaste gångerna till London, och detta var enorm skillnad.

Bra service, lite trångt för benen (jag är 189cm lång) men det är det överallt, bra underhållningssystem med bra filmutbud.

Att rekomendera helt klart.
Svara med citat

Gammal 2008-10-01, 12:05

Gäst

Standard Flög vi samtidigt?
Citat:
Ursprungligen postat av olov Visa inlägg

Flög med SAS Stockholm - New york nu i september 2008. (Arlanda - Newark)

Senaste åren har jag flugit en hel del, och jag måste säga att jag var positivt överraskad av SAS på denna flygning.
Det var länge sedan jag flög långt med SAS, senaste gångerna till London, och detta var enorm skillnad.

Bra service, lite trångt för benen (jag är 189cm lång) men det är det överallt, bra underhållningssystem med bra filmutbud.

Att rekomendera helt klart.
Nej, jag har alltid blivit mycket trevligt bemött av SAS-personalen och tycker absolut att flygplanen är fina och ser inte slitna ut. Detta gäller iofs flygningar Sverige-USA nu för tiden. Däremot flög jag med Airexpress STHLM-GOT, ett flybolag SAS tydligen samarbetar med. (hade bokat SAS) Den flygningen tyckte jag inte om. Ett litet plan som lät otroligt jobbigt och när det var dags för inflygning såg jag att det var fler än jag som tyckte undrade hur detta skulle gå....

Allt gick naturligtvis bra, men storleken på planet (antar jag) gjorde att det kändes som om piloten aldrig hade tänkt att bromsa...vilket han gjorde sekunderna innan planet tog mark. Det var inte trevligt hur som helst.
Svara med citat

Gammal 2008-10-01, 14:18

Owe sandal

Globetrotter
Owe sandal är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Smile SAS=kvalitet
Jag har rest med SAS många gånger både inom EU och till Asien o USA ,och har bara goda erfarenheter,
Svara med citat

Gammal 2008-10-04, 18:46

Biggles

Medlem
Biggles är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Cool SAS-flyg
Vi, två par, som åkte Köpenhamn - Peking med SAS. Det var den sämsta flygresa som vi någonsin gjort. Service, vad är det, och vänligt bemötande, ingenting som SAS kan ge sken av. Efter start kom de mycket riktigt och frågade om man önskade något att dricka före maten, jag och kompisen begärde då varsin dubbel whiskey medans fruarna tog varsin flaska vin. När maten kom så ville jag ha en öl till det, javisst, svarade killen då, men den kostar 30 sek, varför det, undrade jag, jo för du har min själ fått vad du ska ha på denna resan, frugan svarade då att då tar jag en öl, du har också fått vad du ska ha, blev svaret. Träffade 4 andra svenskar på en ölservering vid sidenmarknaden i Peking, vi kom i snack och fann att vi skulle åka hem samma dag men på olika tider, så jag undra hur det kunde vara, ni åker väl för f-n inte med SAS, frågade de då, jo, svarade jag, nä fy f-n de åker vi inte med, vi åker varje år men med Lufthansa, SAS kan man bara inte åka med.
Svara med citat

Gammal 2008-10-06, 18:22

Gäst

Thumbs down Var är den fria maten??
SAS har top of the line check-in standard, det går t.o.m att flyga med fingeravtryck om man har bagage inrikes. Planen är väl OK och personalen erfaren. MEN varför får man ingen mat??
För några veckor sedan flög jag till Reykavik och hade 3 flighter utan mat. Jag tog med mig egen mat ombord och fyllde på vatten EFTER säkerhetskontrollen. Skall det vara så här? De tar rejält betalt för att flyga till Island, men ingen mat. Tur man fick Eurobonus poäng i alla fall. Alla andra fullpris bolag erbjuder enklare måltider som ingår i economy biljetten.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8