|
SAS - åsikter, reseberättelser, betyg
|

2010-10-06, 14:16
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 3
|
Du får nog läsa andras inlägg lite närmre. Ingen har klagat på Business, så det är förståeligt att inte heller du gör det. Men i regel består en flight av fler Economy resenärer än Business, och de flesta Economy resenärer har visat missnöje.
Du har rätt vad gäller mat ombord. De flesta andra bolag ger inte mer än en smörgås och en kopp kaffe. Det är ingen festmåltid, men det är en symbol på deras service-tänkande och att kundens välmående står i centrum, även kunder som reser i Economy. Hos SAS har man inte den känslan.
|
|
|

2011-08-10, 22:50
|
Reg.datum: nov 2005
Rykte: 10
|
Är det bara jag som tycker att SAS rykt upp sig ordentligt i sin service senaste tiden. Jag tycker att personalen ombord är väldigt trevlig och försöker anstränga sig det där lilla extra. Jag har flugit en hel del med SAS i sommar, både med och utan barn och alltid har SAS bjudit på nån glad och positiv överraskning. Däremot så har jag drabbats väldigt mycket av försenade flyg. Av 8 SAS flighter denna sommar så har 3 kommit iväg sent p.g.a. tekniska problem och jag har haft 2 flygplansbyten, bl.a. en CRJ900 till CPH, vilken jag iofs tyckte enbart var positivt. Det har inte handlat om några stora förseningar och ofta har man flugit in en del av tiden, och kollar man statistiken så verkar SAS just nu ligga i världstoppen när det gäller att hålla tider.
Har du märkt nån skillnad med SAS senaste tiden?
|
|
|

2011-08-11, 08:43
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 0
|
Service på SAS
Orsaken till att SAS tog bort fri catering på sina midhaul sträckor inom Europa/Ryssland var att man gick ut med en undersökning vad kunderna önskade sig? Betala högre och bli bjuden på mat, eller betala lägre biljettpris och köpa det man handlade. De bolag som har fri catering ombord bakar in det i biljettpriset, inget de direkt "bjuder" på eller har det för att visa en högre servicekänsla även för dem som reser i economy. Det finns säkert de som kanske flyger med BA och inte alls är intresserad utav den smörgåsen de får, och får betala ett högre biljettpris. Vissa uppskattar den servicen att få något ätbart, då ska de välja de bolag som erbjuder den servicen. Men för mig och andra som väljer SAS, vi gör inte det för att vi tar illa upp att vi får betala för det vi vill äta.
Kan också tillägga att SAS blivit bättre på senare tid, på något sätt så är kabinpersonalen trevliga, man kommer fram i tid. Servicen är lika bra i economy som i ec. extra och bus. bara det att i economy får jag betala för min mat och dryck.
|
|
|

2011-08-30, 19:33
|
Reg.datum: aug 2011
|
Flög med SAS till Chicago och har väl ingenting att anmärka på vad gäller servicen. Trevligt och helt okej. Däremot märkte jag efter ett tag att det både för mig och säkerligen många andra skulle bli väldigt svårt att hinna med anslutande flyg p.g.a. en stor försening. Så jag ringde på flygvärdinnan. Fick svar att jag absolut skulle hinna. Men det fanns inte en chans med tanke på tullen som ju tar en timme minst och sedan ska man ta sig till den andra gaten. Alla som varit på Chicago O'Hare vet att det är enormt stora avstånd och det är inte ovanligt att det tar någon timme att ta sig från en plats till en annan. Detta måste väl ändå flygvärdinnan vetat om? Fick känslan av att de mörkade informationen för att slippa en konfrontation. Är rätt säker på att ingen på det planet hann.
När jag väl missat mitt anslutande flyg gick jag till SAS:s disk. De sa att jag skulle kolla om jag kunde komma på en standbyplats med Continental, kunde jag inte det så skulle jag komma tillbaka och få en voucher. Men när man väl gått genom scanningen för att komma till disken där man kan ansöka om standby så kan man inte gå tillbaka och få den där vouchern av säkerhetsskäl. Detta måste de också ha vetat om.
Jag upplevde att SAS slingrade sig och inte gav mig vare sig information eller den ersättning jag tycker att jag hade rätt till.
|
|
|

2011-09-03, 20:21
|
Reg.datum: nov 2009
|
Är det inte lite så, att vi som svenskar värnar gott om SAS, att vi väl ge bra betyg om vårt bolag?
Jag har bara åkt inrikes med SAS och tycker inte att dom skiljer sig så mycket mot Skyways som jag också åkt inrikes med.
|

2011-09-09, 16:18
|
|
|
troligen inte SAS i framtiden
Blev ombokad till annat bolag efter incheckning och frågade då om mitt bagage skulle hinna lastas om. INGA problem svarade de, om inte blev då min fråga. Då skickar vi den och du har den senast en dag försenad. Men inte funkade det.... vid framkomsten var ingen väska med så jag ringde då från USA för att få hjälp men ingen verkade bry sig, skickade då direkt ett mail där jag skrev var min väska borde befinna sig. Inget svar på mailet eller de fyra som skickades de första dagarna. Blev då tvungen att köpa kläder och annat som behövs för ett par veckors resa. Vid hemkomst fick jag äntligen svar från dem efter flera telefonsamtal där jag fått tag på ett namn. Deras avdelning kundrelationer funkar inte att kontakta ,dels för långa vänte tider per telefon och då man väl kommer fram tar ingen ansvar för att hjälpa en. Mail funkar inte heller bra. Jag skickade in mina kvitton med en uppspaltning på mina kostnader och utlägg, inget hördes från dem och jag mailade flera ggr. Fick efter fyra veckor ett svar att de inte fått något brev från mig, mailade då och berättade att jag skulle skicka två lika brev med kopior på utläggen. Dagen efter kom ett svar att de mottagit det första brevet. Ersättning betalades då ut med alla mina krav.
Så efter detta strul vill jag knappas resa med SAS igen. Deras kundrelationer funkar inte och det kändes som det helt enkelt inte brydde sig.
|
|
|

2011-09-09, 19:41
|
|
Vad var anledningen till att du blev ombokad? Inställt flyg? Hursomhelst var det ingen trevlig historia.
|
|
|

2011-09-09, 21:36
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Blev ombokad till annat bolag efter incheckning och frågade då om mitt bagage skulle hinna lastas om. INGA problem svarade de, om inte blev då min fråga. Då skickar vi den och du har den senast en dag försenad. Men inte funkade det.... vid framkomsten var ingen väska med så jag ringde då från USA för att få hjälp men ingen verkade bry sig, skickade då direkt ett mail där jag skrev var min väska borde befinna sig. Inget svar på mailet eller de fyra som skickades de första dagarna. Blev då tvungen att köpa kläder och annat som behövs för ett par veckors resa. Vid hemkomst fick jag äntligen svar från dem efter flera telefonsamtal där jag fått tag på ett namn. Deras avdelning kundrelationer funkar inte att kontakta ,dels för långa vänte tider per telefon och då man väl kommer fram tar ingen ansvar för att hjälpa en. Mail funkar inte heller bra. Jag skickade in mina kvitton med en uppspaltning på mina kostnader och utlägg, inget hördes från dem och jag mailade flera ggr. Fick efter fyra veckor ett svar att de inte fått något brev från mig, mailade då och berättade att jag skulle skicka två lika brev med kopior på utläggen. Dagen efter kom ett svar att de mottagit det första brevet. Ersättning betalades då ut med alla mina krav.
Så efter detta strul vill jag knappas resa med SAS igen. Deras kundrelationer funkar inte och det kändes som det helt enkelt inte brydde sig.
|
SAS i ett nötskal, undvig detta bolag.
|
|
|

2011-09-20, 02:11
|
Reg.datum: sep 2011
Rykte: 1
|
Sas, dyrt och dåligt
SAS fungerar i Europa, men vid longhaul-flygning är de otroligt utdaterade. Bättre service, underhållning och mat med i princip alla andra bolag. Var otroligt besviken med den flygning jag gjorde till Chicago för något år sedan.
Betala mycket mer och få mindre för att flyga skandinaviskt? nej tack
Faktum är att SAS är det enda bolag jag nuförtiden aktivt undviker vid längre flygningar.
|
|
|

2011-11-05, 11:56
|
|
|
SAS....
Vänta bara då ni tvingas kantakta deras kundrellationer....
|
|
|

2011-11-05, 14:00
|
|
Någon skrev tidigare att man gått ut och frågat folk om de hellre ville betala mindre för flygbiljetter och istället vara utan mat och dryck på shorthaul flighter. Det låter egentligen inte som någon dum idé, men nu är det så att SAS har slutat servera mat och dryck i economy UTAN att sänka priserna (bortsett från vissa tidsbegränsade kampanjer).
Sedan 7 år tillbaka jämför jag aktivt priser innan jag bokar en biljett och i 9 fall av 10 finns det andra bolag (KLM, AirFrance, Lufthansa, Malév, AirBerlin, Austrian osv...) som erbjuder lägre priser i economy på samma datum. Alla dessa bolag erbjuder mat och dryck ombord utan extra kostnad. Vad har SAS att säga till försvar?
Vad gäller kundrelationer känner jag att SAS inte utsträcker sig varken positivt eller negativt. Flygbolagens kundservice är alltmänt dålig och långsam. Att SAS erbjuder live chatt på deras hemsida är ett plus, men det är sällan man får ett ordentligt svar utan snarare det kan jag tyvärr inte svara på. Ring det-och-det numret och pröva hos dem, jotack...
|
|
|

2011-11-14, 21:29
|
|
|
SAS
Hoppas jag gjorde rätt nu i inlägget?
Men jag måste verkligen berömma Sas,direkt när jag och min man åkte till Las Vegas nu i somras så var servicen på topp från början.
Vi hade ekonomibiljetter men det fanns plats över så vi blev uppgraderade vid ombordstigningen utan kostnad.
Vi fick god mat och dryck hela tiden,även kaffe,glass och dvdskärm i sätet.
Däremot fick de inte med bagaget från Arlanda och när vi kom till chicago saknades bådas väskor,väl framme i Vegas fick vi anmäla det då hos A.A.
Det tog flera samtal att upptadera våra saknade väskor hos A.A och ingen på arlanda kunde titta efter väskorna.
Efter 2 dagars shopping i 45 graders värme kunde vi gifta oss,(allt låg i väskorna),väskorna kom inte föräns dagen innan vi åkte hem.
Men hemma i sverige efter att ha kontaktat sas via deras hemsida så fick vi bra,Väldigt bra kompensation för det.
Jag åker gärna med Sas igen,känns tryggt och resan kändes kort.
Jag är dessutom flygrädd och detta var första redan på 20 år i flyg !!
|
|
|

2011-12-08, 00:45
|
|
|
hehehe
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Fanatiker finns i alla olika skepnader, men detta tar nog priset.
|
den var bra
|
|
|

2011-12-08, 18:30
|
Reg.datum: jul 2011
|
Reste till/från USA med SAS i höstas och det var hur bra som helst! Nya och bra filmer att välja mellan också vilket var bra när det trots allt tar rätt många timmar att flyga. (Flög till New York) Åkte ekonomi och mat och allt ingick, maten var t.o.m. god! Vägen hem gick till Köpenhamn och byte där till annat SAS-plan. Men inga problem alls. Svensk personal på alla flygningar. Flygen har alltid varit i tid när jag flugit med SAS vilket är annat än när jag åkt med Norwegian. Föredrar SAS alla gånger. Även fått väldigt bra hjälp från deras chatt på hemsidan!
|
|
|

2011-12-29, 02:30
|
|
|
Ombokning med strul.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth
Vad var anledningen till att du blev ombokad? Inställt flyg? Hursomhelst var det ingen trevlig historia.
|
Oj det var en tid sedan detta hände men anledningen var någon inspektion av SAS planet och jag samt fyra andra som skulle till San Fransico blev då ombokade tiill Island AIR.
Min bokning skulle annars gått över New Ark och det var just där min resaväska tillbringade en lång tid innan den sändes till Köpenhamn. jag förstod direkt att väskan hamnat på New Ark och försökte påtala det för SAS genom mail och mobilsamtal från USA men det gav inget rersultat.
Man känner sig mycket åsidosatt och illa behandlad när SAS inte ens visar en reaktion på ens försök att reda ut allt. Då jag efter hemkomsten till slut lyckades komma fram per telefon svarade man bara... det är min ärade kollega som handhar detta ärende.
ja/Jaså..... är han då i närheten? SAS/ Ja han sitter här bredvid mig..... jag/kan Jag få tala med honom? SAS/Nej det går inte..... jag/be honom då kontakta mig.
Men inte fasen kom det någo kontakt därifrån....
Nej SAS har en kundrellationer är en skitavdelning som inte fungerar. Nu vet jag inte om andra bolag är bättre, men det hoppas jag i fortsättningen inte behöva ta reda på.
SAS är i framtiden ett val för mig som ligger långt med på listan
|
|
|

2011-12-29, 02:53
|
|
|
SAS
Att det kan gå fel och uppstå besvär för oss som resonärer kommer alltid att hända.
Men med då SAS kundrelationer inte fungerar och vi som försöker få ett svar på frågorna känner att de helt enkelt struntar i oss gör att förtroendet för bolaget upphör.
Det är inte rimligt att man skall jaga dem under 5 veckor för att få svar per mail eftersom telefonkontakten inte fungerar. Våra upplevelser är det som format våra omdömmen
|
|
|

2012-01-28, 23:07
|
|
Hur set det ut för de gamla McDonnell Douglas planen i nuläget? Det har ju länge talats om att ersätta dem mot yngre Boeing plan. Har för mig att 737-400orna också var på väg ut... Någon som har koll?
|
|
|

2012-01-29, 20:15
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 4
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth
Hur set det ut för de gamla McDonnell Douglas planen i nuläget? Det har ju länge talats om att ersätta dem mot yngre Boeing plan. Har för mig att 737-400orna också var på väg ut... Någon som har koll?
|
MD-8X och 737 Classic (-400 och -500) skall fasas ut när deras nyleasade 737NG och A320 kommer i drift. Någonstans har jag läst att utbytet kommer succesivt att ske under året...
|
|
|

2012-01-29, 20:54
|
|
Tack för det!  Jag har en resa planera i juli med en MD81. Jag hoppas att det inte ändras innan avresan, så att man hinner njuta en sista gång
|
|
|

2012-03-31, 14:43
|
|
|
Usel SAS service
Jag reste med SAS för första och sista gången, behöver inte ha deras bonusar som de erbjuder pga. oacceptabel personal beteende och dålig mottagning av SAS. Flygplanet var gammal, smutsig och personalen otrevlig. Jag hade beställt mat via internet sida. SAS erbjöd sådan servis men på flyget visade sig plötsligt att SAS serverar ingen mat de senaste fyra år. Varför erbjuder då SAS mat via internet sidan om det inte finns sådan på flyget? För att ser ut bättre än de är? Mat som jag fick att köpa på flyget var fruktansvärd, det kan man inte äta sådan (rostbiff salat)! Aldrig mer i livet kommer jag att flyga med SAS.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|