ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-06, 13:05

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard Ryanair - åsikter, reseberättelser, betyg
Här kan du berätta om din resa med Ryanair.
Svara med citat

Gammal 2007-07-06, 13:28

ronny

Standard
Jag tycker att Ryanair ordnar transporten från A till B till ett otroligt lågt pris. Man måste vara medveten om var man landar (Nyköping=Stockholm, Paris=Beauvais och inte minst Hahn=Frankfurt) men det finns alltid bussar som tar dig till "rätt" ställe. Se också till att den incheckade väskan inte väger mer än 15 kg (det är dyrt med övervikt), men i gengäld får man ta med 10 kg i kabin. Klarar du av detta så kan du resa snabbt, bekvämt, säkert och till ett löjligt lågt pris. Ät och drick hemma eller på flygplatsen innan du åker!
Svara med citat

Gammal 2007-07-09, 23:05

Yezzie

Medlem
Yezzie är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via ICQ till Yezzie
Standard
Har rest med Ryanair fyra gånger tror jag nog att det är. Två gånger till Paris (Beauvais), en gång till London (Stansted) och en gång till Bryssel (Charleroi). Har aldrig haft något att klaga på och det har fungerat riktigt smidigt. Bara man är medveten om att det främst gäller transport och inte är tal om någon vidare komfort etc. Visst är det dyrt ombord, men jag tycker inte att det är så galet dyrt att man inte kan unna sig en flaska vatten eller cola.

Själv föredrar jag nästan de lite mindre flygplatserna än de stora, då man snabbare tar sig ut till bagagehallen, till incheckning o.s.v. Så då är Ryanair ett ypperligt val. Skulle inte tvivla på att åka med dem igen.

Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 18:23

oldie

Globetrotter
oldie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard
Har bara goda erfarenheter av Ryanair och håller definitivt med om att de sköter transporten bra.
Att ta betalt för allt ombord tycker jag är OK när biljetten är så pass billig som den i regel är.
Åker snart med Ryanair igen!
Svara med citat

Gammal 2007-08-15, 11:39

Rob

Nykomling
Rob är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: aug 2007

Standard bagage ryanair
Jag ska åka till Barcelona med ryanair om en vecka. Min fråga gäller bagage.

Jag och min flickvän anmälde enbart ett bagage (då man måste betala för varje bagage), har alltså tänkt att dela på en väska. Läste sedan efter att bokningen var gjord att man inte får dela.

Någon som vet om de kollar igenom väskorna och ser att vi delar eller går det att checka in en extra väska/person trots att men inte anmälde det vid bokningen?
Svara med citat

Gammal 2007-08-15, 12:02

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 7

Standard Re: bagage ryanair
Citat:
Ursprungligen postat av Rob

Jag och min flickvän anmälde enbart ett bagage (då man måste betala för varje bagage), har alltså tänkt att dela på en väska. Läste sedan efter att bokningen var gjord att man inte får dela.

Någon som vet om de kollar igenom väskorna och ser att vi delar eller går det att checka in en extra väska/person trots att men inte anmälde det vid bokningen?
Jo, det går att checka in en extra väska på flygplatsen och betala avgiften för den då. Men då blir det dyrare än om man gör det vid bokningen.

Men att man inte skulle få dela väska verkar ju näst intill kriminellt (även fast det faktiskt står så). Inte ens myndighetspersoner har rätt att leta igenom din väska hur som helst och jag kan knappast tro att Ryanair's personal har nån sorts dispens. Speciellt inte om syftet är att kolla om det ligger både kalsonger och trosor i väskan....
Svara med citat

Gammal 2007-08-15, 12:50

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Rykte: 10

Standard Re: bagage ryanair
Citat:
Ursprungligen postat av Rob

Jag tror inte det är nån fara att dela på en väska. Jag har gjort det flera gånger och normalt sett kollar personalen aldrig genom väskor. Det enda som kan hända är väl om väskan skulle försvinna (vilket är ovanligt hos ryanair) så kan det vara svårt att kräva ersättning för både kalesonger och trosor

Och som Hallmat skrev så kan man betala för väskan vid check-in men jag tror det blir dubbelt så dyrt som när man gör det i förväg. Jag tror även man kan ringa Ryanair och lägga till en väska till bokningen.
Svara med citat

Gammal 2007-08-15, 13:04

Häpp!

Standard Ryan air
Med att 'dela på vikten' menar dom naturligtvis att man inte får ha en väska med 10 kg och en med 20 om man är två som reser ihop!
(Kalsonger och trosor - man är väv tranasvestit!! eller?)
Svara med citat

Gammal 2007-08-15, 13:23

Hallmat

Globetrotter

Standard Re: Ryan air
Citat:
Ursprungligen postat av Häpp!

Med att 'dela på vikten' menar dom naturligtvis att man inte får ha en väska med 10 kg och en med 20 om man är två som reser ihop!
Det trodde jag också först men på Ryanair står det så här:

No pooling/sharing of the checked baggage allowance is permitted, even within a party travelling on the same Confirmation Number.

Om detta med att dela på vikten står det:

Passengers may not use the unused checked baggage allowance of other passengers.
Svara med citat

Gammal 2007-08-22, 14:17

Lasse2

Standard Relax
Har flugit många (8-10) gånger med Ryan Air sedan de började ta betalt för bagaget.

Om du läser nogå så står det ju:
No pooling/sharing of the checked baggage allowance is permitted, even within a party travelling on the same Confirmation Number.

Alltså du får inte låna "bagagefrivikt" från någon annan passaagerare. Har ni betalt för en väska kan ni ha 15 kg bagage inkl handbagage. Betalr ni för en väska till kan de var för sig väga max 15 kg - det går alltså inte att ha 20 kg i den ena och 10 i den andra.
Svara med citat

Gammal 2007-10-03, 09:24

Göran

Medlem
Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Thumbs down Service vad är det!!!
Det här handlar inte om mig men om min syster. Hon skulle åka tur och retur Göteborg (Säve) London (Stansted) över dagen. Resan dit gick utan problem men resan hem blev problematisk och inte med Ryanair, kunden är kung har de inte hört talas om. När hon skulle resa hem flyttades avgången helt plötsligt fram utan att någon informerade om varför. Det här upprepades flera gånger under 4-5 timmar innan någon information kom. Då hette det att det berodde på dåligt väder i Göteborg (åska), när min syster påtalade att det inte alls åskade eller var dåligt väder i Göteborg så snäste personalen i informationen bara av henne. Hon upplyste dem då om att hon pratat med mig som skulle hämta henne och var på plats och väntade. Då hette det helt plötsligt att det berodde på dåligt väder i London (Stansted). Där var det visseligen mulet men det åskade eller regnade inte och andra flygplan landade och startade så den förklaringen höll inte heller. Till slut kröp det fram att planet som de skulle flyga med hade blivit försenat från en annan destination. Till slut fick hon och alla andra besked om att flighten var inställd. De fick även information om att det inte fanns några platser på flyg kommande dagar. På frågan om de kunde hjälpa till att ordna platser hos andra flygbolag eller hotell var svaret nej.

Hon kom hem ett dygn försenad med Air France via Paris. (På Air France var de hur hjälpsamma som helst och en flygvärdinna (på flyget mellan London-Paris) sade att de fått många nya kunder senaste tiden på grund av RyanAirs ovilja att hjälpa sina kunder vid minsta lilla problem.) När hon sedan ville ha ersättning för merkostnader för hotell, nya biljetter, taxi m.m. ville de först inte betala men efter påtryckningar (från advokat) kom pengarna till slut.

Sammanfattningsvis kan man nog säga att om du vill resa billigt och inte vill ha någon service eller hjälp när något oförutsett skulle hända, flyg med RyanAir. Vill du ha service och få hjälp när något händer välj SAS, Air France eller något annat bolag.
Svara med citat

Gammal 2007-12-03, 21:21

Missnöjd

Angry Ryanair är ett dåligt val
Om allt funkar går det ju bra, men om nåt strular vill inte Ryanair ställa upp. Detta har jag personligen råkat ut för och det innebar fördyrade kostnader om 6k.

Ryanair vägrar att följa ARNs rekommendationer och stäms just nu av KO - det säger en del.

I dag finns det mång lågprisbolag och kostnaden är int emycket större - dessutom får du då landa på huvudflygplatser och får hjälp av ett bolag som inte använder EUs reglemente som en medveten sköld och ursäkt (de är väldigt duktiga på att tolka den till sin fördel).

Mitt råd, för er egen skull flyg inte med Ryanair, det kan straffa sig.

Vill man kan man också anföra deras usla personalpolitik som ytterligare ett skäl att välja någon annan.
Svara med citat

Gammal 2007-12-12, 13:43

Kariiiin

Nykomling
Kariiiin är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Skicka ett meddelande via MSN till Kariiiin
Thumbs down Jag har åkt en gång och kommer inte göra det igen!!!!
Det säger nog allt tror jag!!!
Svara med citat

Gammal 2007-12-12, 15:33

Hallmat

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Kariiiin Visa inlägg

Det säger nog allt tror jag!!!
Det säger tvärtom ingenting. Alla flygbolag kan ha dåliga dagar.

Personligen har jag flugit med Ryanair två gånger och båda gångerna helt utan problem.
Svara med citat

Gammal 2007-12-12, 23:02

casimir4

Nykomling
casimir4 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Smile Ryanair!
Jag har flugit med Ryanair till Lübeck, Prestwick, Rom, Sardinien och 7 ggr till Stansted, alla gånger förutom 1 gång till London så var inte den "närliggande stora staden målet", därför har det inte varit några problem att inte landa på närmaste flygplats. Dessutom bor jag 1 timme söder om Nyköping varför Arlanda är extremt opraktiskt att flyga från.

Har aldrig haft några problem förutom till Rom (där Ryanairs flygplats f ö ligger närmast city). Det var dimma så 5 sek före landning avbröts landningen och vi började cirkla över flygplatsen, efter 20 min beslutades att vi skulle få landa i Pisa istället. Sedan blev vi bussade till Rom, Ryanir betalade givetvis och det var ju inte de som var orsaken till dimman

Sist jag åkte checkade vi in online och hade som vanligt bara handbagage (behöver man mer inom Europa??..) och slapp inchecknings deadlinen och kön.
Att de dessutom alltid är i tid och bara har nya flygplan skadar inte heller. Vad gäller benutrymme så har både SAS och Ryanair 30 tum per stol i utrymme.
Svara med citat

Gammal 2007-12-13, 11:04

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Har heller inte haft problem med Ryan Air. För några veckor sedan åkte vi till Berlin, och på både dit- och tillbakvägen var det helt nya och fräscha plan. Tidtabellen hölls perfekt, och allt gick helt smärtfritt. Vi betalade 1:- (plus avgifter) så jag är jättenöjd. Att man får betala extra för bagage är OK, tycker jag. Man får ju ta med sig 10 kg som handbagage, och det räcker oftast för en weekendresa i alla fall.
Svara med citat

Gammal 2008-03-11, 20:26

darlingen

Nykomling
darlingen är inte uppkopplad

Standard
Jag har åkt med Ryanair tre gånger, till London, Paris och Frankfurt. I maj åker jag till Paris igen, men Ryanair. Har aldrig varit några problem.
Inför resan till Tyskland var jag tvungen att kontakta flygbolaget och fick då ringa till Irland. Det var inte gratis kan jag lova, men jag får skylla mig själv eftersom jag stavade fel på biljetten...
Svara med citat

Gammal 2008-03-25, 23:24

Gullanpullan

Medlem
Gullanpullan är inte uppkopplad
Gullanpullans avatar

Reg.datum: mar 2008

Standard Ryan air är inget flygbolag
Jag har åkt med Ryan air en gång -00, Nyköping-Stansted. Det fungerade klanderfritt (kom till rätt plats i rätt tid med rätt bagage) och var billigt.
Det här var ju rätt många år sedan och jag hade flygit en hel del tidigare med diverse flygbolag. Väldigt snart blev jag varse att detta inte var något flygbolag. Efter incheckningen fick man en garderobsbricka som tydligen var någon form av miljövänligt, återanvändningsbart boardingpass. Inga tilldelade sittplatser ombord så huggsexan om bra platser var tumultartad. Mat och dryck var skitdyr.
På den tiden visste jag inte att de hade egna regler för sina flyg jämfört med alla andra av mig kända flygbolag. Det här gör att jag inte heller kan betrakta Ryan air som ett flygbolag. Det är ett bussbolag som tydligen använder flygplan för vissa transporter. Personligen har jag inget emot att betala en spottstyver för att komma ganska nära dit jag vill, men det är ju bra om man är medveten om det när man anlitar dem. Jag skulle t.ex aldrig använda Ryan air där jag var tvungen att byta plan på vägen om det inte finns en god tidsmarginal inbakad i resplanen...
Senast redigerad av Gullanpullan den 2008-03-25 klockan 23:27.
Svara med citat

Gammal 2008-03-30, 19:42

flynordic

Nykomling
flynordic är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Hej nu har jag nyss bokat en resa med ryanair från skavsta - london stanstead och jag undrar om det är nåt positivt om flygbolaget. Är det moderna flygplan dem kör med eller är det bara gamla. Är det långt från stanstead flygplatsen till staden london . Det är dem frågorna jag undrar över skriv gärna vad ni tycker om flygbolaget.
Svara med citat

Gammal 2008-04-20, 19:26

Gäst

Standard
Det går säkert bra att ta med sig en baby. När jag åkte Frankfurt - Skavsta så satt det ett par med en baby i raden framför
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8