ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-07-16, 02:00

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Ryanair erbjuder inga transfers, så du har förmodligen köpt 2 separata biljetter? Det betyder att du måste checka in din väska på nytt i Paris, så var noga med att hämta den på baggage-bandet. Risken att krasha är allmänt liten, men ännu mindre hos just Ryanair som har en modern flotta. Ryanair är dessutom ett punkligt bolag så risken att bli rejält försenad är liten.

Du kommer att flyga till och från Beauvais flygplats i Paris. Det ska du vara glad för, eftersom det är den minsta av stadens flygplatser. Risken att gå vilse är liten och du hittar alltid någon som kan engelska.

Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2011-07-16, 02:05

majblomma

Nykomling
majblomma är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Rykte: 0

Standard ryanair
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth Visa inlägg

Ryanair erbjuder inga transfers, så du har förmodligen köpt 2 separata biljetter? Det betyder att du måste checka in din väska på nytt i Paris, så var noga med att hämta den på baggage-bandet. Risken att krasha är allmänt liten, men ännu mindre hos just Ryanair som har en modern flotta. Ryanair är dessutom ett punkligt bolag så risken att bli rejält försenad är liten.

Du kommer att flyga till och från Beauvais flygplats i Paris. Det ska du vara glad för, eftersom det är den minsta av stadens flygplatser. Risken att gå vilse är liten och du hittar alltid någon som kan engelska.

Trevlig resa!
Lättad över det du nyss skrev, tack så hemskt mycket! Får hoppas på att allt går som det ska! Jag ska faktiskt flyga hem via stansted london, men dock med sällskap, därför är jag inte lika orolig över hemresan som ditresan hehe!
Svara med citat

Gammal 2011-08-17, 05:18

ibizajunkie

Medlem
ibizajunkie är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Standard Åkte med Ryan
Hej! Som jag nämnt tidigare så blev det Ryan till Ibiza. Jag måste säga att det gick riktigt bra! Varken bättre eller sämre än andra "billigare" bolag. Ok, jag hade kanske tur denna gång, men med tanke på priset så fanns det inte mycket att klaga på. Det enda jobbiga var deras försök att sälja lotter och annat skräp på planet. Det som är lite jobbigt, är att man skall ta sig ut till Skavsta, men bussarna går ofta från centralen. man får hoppas att det går lika smidigt om man väljer Ryan nästa år :-) Totalpriset T/R med tillägg för 20kg bagage och alla möjliga avgifter så blev det ca 1750:- och med bussresan T/R Skavsta så landade jag på ca 2000:- totalt, vilket är riktigt prisvärt.
Svara med citat

Gammal 2011-09-07, 11:18

Gäst

Question Har ryanair/City Arlines vart bra med just flygningen ??
Hejsan jag är ganska flyg rädd men flyger just nu för att FC Barcelona möter AC Milan i champions league match.. Och jag har en flight med ryanair på hemvägen från Spanien Girona till Göteborg City Säve, Och jag ville kolla läget här inne på och på andra sajter om ryanair är bra oavsett om biljetterna redan är bokade jag 15år och min bror 22år ska åka så undrade jag mest över om dom som har åkt nyligen med ryanair om dom har bra piloter och bra plan just nu, Och om dom gör trevliga åkningar och det med lyftning och landningen om den är okej och bekväm.. Jag såg ju ett inlägg som kom in här för drygt 1,5 år sedan om att landningen för den hade varit väldigt obekväm gällande landning snett och hjulen ej placerade i marken så dom fick lyfta och landa igen och sedan göra en mycket mycket skakig landning vad jag förstod.. Och då gav den informationen att dom iallafall tog in så kallade kanske folk som övar sig mer på att bli pilot som dom låter styra planet, Är detta verkligen sant om någon ska ha en anning om det skulle jag vara väldigt tacksam =) ??.
Och om någon som har flygit denna biten innan hur det är att lyfta från Girona och landa på Säfe ??, Och så åkter vi till Barcalonas stora flygplats från Landvetter med City Airlines om dom är bra gällande resan med lyfning och landning med dom och uppe i luften, Alltså om dom brukar ha bra piloter =) ??, Skulle vara grymt tacksam för svar på dom här frågerna eller något svar på någon fråga mvh Andreas Larsson =).
Svara med citat

Gammal 2011-09-07, 11:26

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Lågprisbolagen sparar in på allt dem kan - annars hade ju biljetterna inte kunnat vara så billiga - och oftast gäller det även piloter. Nyexaminerade piloter är billigare att anställa eftersom dem är villiga att ta vilket jobb som helst för att samla på sig flygtimmar. Det betyder absolut inte att piloterna är sämre. Men räkna med manuella starter och landningar (läs: skakiga).

Flygplatsen i Girona ligger en bra bit utanför Barcelona, men det går bussar direkt från city.
Svara med citat

Gammal 2011-11-16, 04:27

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Maya_90 Visa inlägg

Ryanair är ju otroligt billigt så man ska väl egentligen inte klaga. De var otroligt irreterande en gång när jag flög från London Luton dock. Det var ungefär tio personer som kommit med samma buss som jag till flygplatsen från centrala London. På vägen hade det varit någon olycka eller nått så bussen tog väldigt lång tid och 38 minuter innan avfärd var vi vid incheckningsdisken. Incheckningspersonalen var fortfarande där, det var inga köer eller någonting på flygplatsen och vid säkerhetskontrollen, gaten var på andra sidan av en vägg eftersom det är en liten flygplats. Det hade tagit högst 10 minuter för samtliga av oss att ta oss till gaten, men vi var alla tvugna att boka om eftersom det står i Ryanairs terms and conditions att gaten stänger 40 min innan avgång. Uselt sätt att tjäna mer pengar på...

Ryanair är ett perfekt bolag för en människa med sämre ekonomi, som t.ex en student som jag.
Jag har flygit med dom ett x antal gånger och aldrig stött på problem. Jag har alltid varit bemött med trevlig personal, själv har jag aldrig handlat på planet för att jag äter innan och efter flygningen. Har själv en historia när jag skulle flyga från Skavsta-Stansted 2010. Bestämde mig för att ta ett tåg tillräckligt tidigt för att vara på flygplatsen till åtminstonde 2 timmar innan avgång, och då har jag 40 min mellan hemstad och flygplats. Tåget braka och stannade mitt i ingenstans.. Efter mer än 2 timmar om o men så lyckades jag få skjuts till flygplatsen från där vi stanna... Jag kom mer än 20 min EFTER att gaten stängde, gick direkt till informationsdisken och blev bemött trevligt och jag frågade hur jag skulle göra. Då hade dom inga problem att slinka mig och en annan kille som skulle med samma flyg emellan för att hinna, dom ringde upp flygpersonal och dom kunde ta emot oss eftersom det fortfarande var ombord stigning. (Dom sista 3 människor som skulle på) Så själv steg jag på planet bara 10 min innan avgång och fick en trevlig resa som jag trodde skulle bli en mardröm.

Så servicen tror jag har med o göra vem det är som bemöter er. Tråkigt nog finns det skum till allt.
Jag kommer verkligen flyga med Ryanair i fortsättning.
Svara med citat

Gammal 2011-12-22, 12:21

Gäst

Standard FR
FOs finns det såklart unga och utbildade. Kaptenerna har självfallet erfarenhet. En 737 lyfter och landar man manuellt. Och att landa på ena hjulparet är fullkomligt normalt i crosswinds. Kan också tillägga att FR har en utav dom nyaste flygplansflottorna.
Svara med citat

Gammal 2012-01-14, 12:52

Gäst

Standard
Hej,

Jag ska flyga mellan Köpenhamn och London på onsdag 18/1. Jag har betalt för ett incheckat bagage á 15 kg. Är det någon som checkat in bagage när de rest med Ryan air och vet om den kostnaden man betalt för bagaget gäller både på dit och hemresan?
Svara med citat

Gammal 2012-01-14, 13:15

Gäst

Standard
Hej!

Jag flyger med Ryanair ett par gånger per år, och bagaget har alltid ingått tur och retur. Har dock inte flugit med dem efter de nya bagagereglerna, men det borde framgå av din Voucher.

Lycka till och vad folk än säger om Ryanair... jag har aldrig stött på problem, är jättenöjd och kommer flyga med Ryanair i fortsättningen med.
Svara med citat

Gammal 2012-01-14, 19:10

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
1. Ryanair flyger INTE alls från Köpenhamn, så kontrollera din biljett en gång till! Står det Malmö på biljetten är det Sturup flygplats som gäller. Ta en titt på deras ruttkarta så hittar du nog rätt flygplats.

2. När du bokar din biljett på Ryanairs hemsida blir du alltid frågad om du vill lägga till baggage i bokningen. Baggage-avgiften ligger på runt 160 SEK per sträcka. Reser du t/r kostar det runt 320 SEK.
Svara med citat

Gammal 2012-01-15, 08:31

Gäst

Standard
Tack för snabba svar! Du har helt rätt, jag ska flyga från Malmö. Skrev Köpenhamn av gammal vana. Jag har betalt 330 kronor, så då får jag förhoppningsvis ha med mig väskan både tur och retur.

Tack igen för hjälpen!
Svara med citat

Gammal 2012-01-18, 15:12

Gäst

Standard Handbagage
Jag ska åka till Rom nästan vecka och läste på ryanairs sida att måtten för handbagage är 55x40x20. Jag rest 3 gånger med ryanair, en gång med en weekendbag, en gång bara handväska och sist en ryggsäck, måtten på dem har jag inte en aning om eftersom jag aldrig mätt och det aldrig är någon som sagt något. Nu vet jag att ryggsäcken var för lång.

Hur om helst så har jag köpt en kabinväska nu och upptäckte att måtten va, 53x36x25. Vågar man åka med den? Om man inte packar fullt kan man ju alltid trycka ihop den så den så den platsar i "stålburen"

Har bara haft bra erfarenheter av ryanair, mycket bra priser för den lite fattigare!
Svara med citat

Gammal 2012-01-18, 15:15

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Bör inte vara nåt problem om du kan trycka ihop den, som sagt. Var noga med vikten, förresten. När vi åkte från Skavsta förra månaden provvägdes samtliga handbagage innan man fick passera tullen.
Svara med citat

Gammal 2012-01-18, 16:22

Gäst

Standard Handbagage
Vi ska med flyga från Skavsta! Kolla de allt bagage i stålburen med eller vägde de dem bara?
Svara med citat

Gammal 2012-01-19, 08:01

Pellsson

Globetrotter
Pellssons avatar

Standard
När vi var där kollade de samtliga gällande vikten och bara handbagage som såg väldigt stora ut gällande måtten.
Svara med citat

Gammal 2012-04-02, 19:17

Gäst

Angry Varning för att inte checka in 4 timmar innan!
Vi ska flyga till Edinburgh från Skavsta och hade missat ryanairs allmängiltiga regel om att man måste checka in och skriva ut boardingkorten minst 4t innan avgång. Inte nog med en hel del smygavgifter som de la på i bokningsprocessen, det kostade 1260 kr extra för oss två att få ut korten. Har inte varit med om sämre service!!!
Svara med citat

Gammal 2012-04-02, 23:29

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouths avatar

Standard
Vågar man överhuvudtaget boka en biljett med Ryanair då får man banne mig se till att läsa igenom det finstilta (vilket man egentligen bör göra oavsett var man bokar något). Har ni inte följt reglerna då är det inte Ryanairs fel att ni fick betala extra... Att deras prispolitik är helt vrickad kan jag dock hålla med om!
Svara med citat

Gammal 2012-04-03, 07:59

Pellsson

Globetrotter
Pellssons avatar

Standard
Ja, men precis så är det. Läs ALLTID igenom det finstilta, och kolla ALLTID datum och att namnen är rättstavade. Pga av de låga priserna har Ryanair satt i system att ta ut skyhöga avgifter på i stort sett allt. Men det är väl ingen nyhet???
Svara med citat

Gammal 2012-04-11, 22:15

Tremere

Nykomling
Tremere är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Standard
Det står tydligt (och då menar jag TYDLIGT) på både deras hemsida och i bekräftelsemailet man får att man måste själv checka in mellan 15 dagar och fyra timmar innan planets avgångstid.

[citerad text från översta delen av bekräftelsemailet]

TACK FÖR DIN BOKNING MED RYANAIR
Vänligen svara inte på detta e-postmeddelande.

DITT BOKNINGSNUMMER ÄR: XXXXXXX

FÖR ATT FÅ RESA MÅSTE DU CHECKA IN VIA INTERNET OCH PÅ FLYGPLATSEN VISA UPP DITT INTERNETBOARDINGKORT OCH GILTIG ACCEPTERAD RESEHANDLING. PASSAGERARE SOM INTE VISAR UPP ETT BOARDINGKORT PÅ FLYGPLATSEN KOMMER ATT BLI DEBITERADE EN STRAFFAVGIFT FÖR NY-UTSKRIFT PÅ EURO60/GBP60.(varje boardingkort måste vara utskrivet och presenteras på individuella A4-ark).
Passagerare kan checka in via Internet från 15 dagar till och med 4 timmar innan varje flygs schemalagda avgångstid.

[slut citat]

Sedan får man betala en massa konstiga avgifter för att betala med kort och för internetincheckning (som man inte kan komma undan) vilket är absurt.

Jag köpte en biljett där man hade rabatterat just kostnaden för incheckning, men istället tillkom det någon annan form av avgift som jag tidigare inte varit med om.

Men som sagt...
Det framgår tydligt att man själv måste checka in och skriva ut boardingkort!

Hoppas ni fick en bra resa för övrigt.
Senast redigerad av Tremere den 2012-04-11 klockan 22:20.
Svara med citat

Gammal 2012-04-27, 03:19

Madicken

Medlem
Madicken är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 1

Standard
Flyger ganska ofta med Ryanair och har aldrig haft problem. Var orolig inför första gången av alla skräckhistorier som går och som cirkulerat i flera år. Blev positivt överaskad första gången och efter allt jag läst faktiskt glad att jag överlevt. Ärligt har jag svårt att förstå allt negativt som skrivs. Flyger med olika bolag och har sällan problem, så jag undrar om inte problemet ofta ligger i att man inte läser informationen ordentligt?

Att checka in med Ryanair senast 4 timmar innan avgång betyder inte att du måste vara på Skavsta eller annan avreseort 4 timmar innan. Checka in via nätet i god tid innan så kan du ta det lugnt på avresedagen. Har själv hamnat i snöstorm på vägen när jag och sonen skulle flyga från Skavsta till Milano, och vi kom in på terminalen och igenom säkerhetskontrollen idet man skulle börja gå ombord, puh. Men det gick bra det med :-)

Fördelen med små flygplatser är att du har lätt att få parkering, kort avstånd till terminalen och liten eller ingen avstånd inne på terminalen mellan gaterna. Flyger du lätt, med enbart handbagage, och checkar in via nätet i tid så har du en kanonstart på din resa och lägger minimalt med tid på köer mm.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8