ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-22, 22:16

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979 är inte uppkopplad
Maria_1979s avatar

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 4

Standard Marmaris eller Bodrum/Bitez??
Jag är i valet o kvalet ifall jag ska boka antingen Marmaris eller Bitez till sommaren! Jag kan helt enkelt inte bestämma mig, o frågar därför er andra Turkietfantaster om råd!

Marmaris har jag besökt flera ggr, o om jag åker dit så vet jag att jag kommer att bli nöjd!
Dock lockar Bodrum o särskilt Bitez, som verkar vara en sådan lugn o gemytlig liten ort.

Vad ska jag välja??
Det är jag o två barn som ska åka, o det vi söker är mest sol, bad, o att se oss omkring en smula!

Gammal 2012-02-24, 16:47

merhaba

Medlem
merhaba är inte uppkopplad
merhabas avatar

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard
Jag har varken varit i Marmaris eller Bodrum (har för avsikt att besöka båda någon gång) men jag skulle ändå föreslå att du väljer Marmaris.

Mitt tankesätt kring detta är att har man hittat en stad/område man verkligen tycker om så har man en tendens att alltid jämföra med det och då blir man nästan alltid besviken (själv gillar jag Alanya och har inte hittat någon annan plats i Turkiet som tilltalar mig lika mycket. Andra föredrar Side framför Alanya, etc).

Det är åtminstone mitt råd om det är enda Turkiet-semestern ni ska göra under året. Sen kan man ju alltid göra en dagsresa eller liknande till Bodrum från Marmaris för att känna av läget (det går säkert att åka "långfärdsbuss" mellan dem vilket är billigt och bekvämt i Turkiet).

--------------------------------------------
MVH, Magnus
Turkietforum - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet.
Svara med citat

Gammal 2012-02-24, 18:42

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Jag HADE bokat Bitez, men vad jag förstår är det samma stil där som i Cesme och Alacati, som jag besökte i somras, dvs stenrika turkars favoritställen, där skall det tydligen bara finnas exclusiva butiker, folk med lyxbåtar, dyra bilar och dyra vanor, en annan stil av turister.

Kanske nån kan rätta mig om jag har fått fel info om Bitez, Bodrum.

Bodrum - Turkiets guldkust - Bodrum - RES – cityguider, resereportage, resebloggar, resor
Svara med citat

Gammal 2012-02-26, 10:04

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
Tack Magnus för svar!
Ja, det är lite så jag tänker också!
Jag var inte i Marmaris förra året heller, då jag hittade en jättebillig resa till Alanya istället - så längtan efter Marmaris har funnits sen sommaren 2010 nu!
Så kanske är det bäst att boka en resa till Marmaris ändå; ett säkert kort o man vet att smestern blir lyckad o att man inte blir besviken!
Och så kan man testa Bitez ett annat år, alt ta en utflykt!

Oneway; har du avbokat din Bitez-resa?
Ja, jag har ju också läst att Bodrum är en semesterort för rika turkar - men samtidigt så har jag fått lite olika svar när jag har frågat runt på olika forum.
Men det gäller väl att ta steget o våga testa kanske - men det är svårt när man inte kan bestämma sig..!!

Gammal 2012-02-26, 11:01

Gäst Sussie

Standard valet och kvalet
Efter att ha varit i Marmaris och Bitez finns inga kval.
Inget går upp mot Bitez och reser man med barn är detta Paradiset!
Svara med citat

Gammal 2012-02-26, 15:28

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Sussie Visa inlägg

Efter att ha varit i Marmaris och Bitez finns inga kval.
Inget går upp mot Bitez och reser man med barn är detta Paradiset!
Tack för svar!

Hur ligger prisnivån i Bitez/Bodrum, är den likt övriga semesterorter i Turkiet eller högre?
Är det lugnt o skönt i Bitez, såsom resebyråerna beskriver det?

Vad tycker du annars är så fantastiska med just Bitez?? :-)

Gammal 2012-02-26, 18:11

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Maria, ja jag har avbokat Bitez, just nu alla fall, kanske kan åka senare, så jag följer tråden med spänning, jag tror det är ett helmysigt ställe.
Svara med citat

Gammal 2012-02-29, 20:40

LasseBez

Nykomling
LasseBez är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Thumbs up
Hej!

Jag har varit en del i Bodrum och omnejd, och jag skulle påstå att om någon nämner en plats i närheten som är snobbig, så tänker jag snarast på Marmaris! Dyra båtar osv.
Nu är det absolut så att Bitez är väl en av de "finaste" delarna av Bodrum, men att det skulle krylla av rika turkar... nja, jag vet inte det jag. Men jag har inte hängt där några längre stunder, får väl erkännas.

Vill du ha något barnvänligt tror jag säkert att både Bitez och Gümbet passar, men det finns betydligt lugnare ställen en bit bort från Bodrum stad som är minst lika trevliga.

Om du tänkt se dig om rekommenderar jag för övrigt att hyra bil några dagar och åka runt ute på Bodrumhalvön, besök flera städer och stränder tills du hittar ett ställe som faller i smaken.

Marmaris kan jag inte lika mycket om, men om du ändå är "där bortåt", titta även på Dalaman och Fethiye. Klart värt "besväret", om jag får säga.
Är ni flera som ska åka så finns det bra prisvärda resort att bo på, t.ex. Sunset Beach Club som ligger precis invid den långa fina Calisstranden. Här betalar man per HUS/LÄGENHET, inte per person.
Kan ni tänka er att bo nån km från havet så finns t.ex. Botanic Garden, med stort poolkomplex på området.

Lycka till!

EDIT: Visst ja; Priserna tror jag faktiskt är något LÄGRE i Bodrum än i Marmaris. Men som vanligt tjänar man på att undvika de värsta turistfällorna, var man än väljer att åka.
Senast redigerad av LasseBez den 2012-02-29 klockan 20:46.
Svara med citat

Gammal 2012-02-29, 21:26

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Smile
Tack Lasse för svar!

Jag har varit tre ggr i Marmaris o Icmeler i vuxen ålder, o jag gillar det för att det är lagom stort (Marmaris) o för närheten till Icmeler, som är en riktig liten pärla, enligt mig! :-)
Jag känner mig hemmastadd i Marmaris o hittar relativt bra - o ja, det känns som ett tryggt o bra resmål, o jag har en enorm längtan tillbaka!

Dock verkar ju Bodrum så enormt vackert med sina vita hus, o speciellt då Bitez som beskrivs som en sådan lugn, fin o barnvänlig ort.
Gumbet tittade jag också på först, men sen gick det bort eftersom det av resebolagen beskrivs som en "partyort", vilket inte är något för mig då jag reser med barn.

Men det är väl det man gör fel, dvs att lyssna för mkt på resebolagens beskrivningar. För även Marmaris o Alanya beskrivs ju som partyställen, o jag gillar ju dessa ställen ändå!

För mig är det även priset som styr, så just nu ligger valet mellan Marmaris o Bodrum-trakten - dock hoppas jag kunna se mig omkring mer i Turkiet på övriga orter när barnen är större/utflugna/när jag vunnit på lotto! :-D

Gammal 2012-02-29, 22:06

LasseBez

Nykomling
LasseBez är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Standard
Hej, det låter helt rätt.
På kvällen (och på dagarna på stora stranden i Gümbet) kan det vara väldigt hög musik och full fart på partygatan.

Vi var vid något tillfälle nere vid strandsträckan en kväll och hade med oss barn i åldern 6-12 år, och det var aldrig så att det var något problem med party egentligen. Men det finns mycket lugnare ställen.

Jag skulle kunna rekommendera några ställen jag bott på en bit norr om Bodrum, mellan Bodrum och flygplatsen i Milas (en kvart ifrån, inga flygplan som stör). Jättefin havsutsikt och bra pooler, mycket aktiviteter för barnen på området, men inte direktaccess till sandstrand (finns, men mer än 5-10 minuter att gå/åka).
Men jag vill inte bryta mot reklamreglerna här på forumet...

@Moderator: Får jag skriva här på forumet vilket bolag jag rekommenderar, som kan erbjuda dessa resort?
Svara med citat

Gammal 2012-03-03, 08:56

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
Lasse: tack återigen för tips!

Så; är det dunka-dunka över hela stranden i Gumbet hela dagen lång - eller hur kan det bäst beskrivas?
Som sagt; jag har ju besökt både Alanya o Marmaris, men inte märkt av nå't direkt party, eftersom man helt enkelt inte rör sig ute på de ställena o de tiderna med småbarn - MEN man vill ju gärna inte hamna på något ställe där det partajas hela dagarna, o det är fullt med högljudda ungdomar (oj, nu lät jag helt plötsligt väldigt gammal..!)..

Tack för tipsen ang boende, ska helt klart kolla upp det, men tror dessvärre att det är billigast för mig att boka charter via något av våra större bolag.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8