|
Funderar Du Över NÅgot İ Alanya ?
|

2012-02-21, 23:03
|
|
|
Funderar Du Över NÅgot İ Alanya ?
HEJSAN
Jag ser att manga har har fragor om Alanya, jag bor dar mestadels av aret och svarar garna pa era fragor. Alltıfran restauranger, hotell, stranden, jobb & vısum, shopping, priser & prutning, nöjen som batturer, beachpartyn, delfınshow,hamam mm mm sevardheter i och runt om Alanya lagar & regler eller vad ni nu undrar över. Jag heter Susanne och har varit i Alanya i 10 ar och bor dar med min sambo som ar egen företagare.
Maila mig och jag hjalper er garna !
MVH Susanne
suzz_snakeeye@yahoo.com (eller adda mig pa facebook pa samma adress)
|
|
|

2012-02-22, 14:09
|
|
|
Hej .
Jag undrar vad den svenska kronan står i kurs nere i Alanya på PTT förre komissionen på 2%.På Forex kostar 1 lira 3.98 i dag.
Går det lokalbussar upp till borgen?
Tacksam för svar.
Ernie
|
|
|

2012-02-24, 19:57
|
|
|
HEJ
Valutan ar alltıd mer fördelaktig pa PTT an Forex aven om det oftast ınte skiljer mycket alls. Och ja det gar lokalbussar upp till Borgen och kostar inte mer an en lira. Bussarna gar vid cleopatrastranden nr:1
Nar aker du tıll Alanya och vilket hotell bor nı pa?
MVH Susanne
|
|
|

2012-02-25, 13:24
|
|
|
Tack för ditt svar.
Nu vill man ju inte verka snål och så men jag lägger hellre mina pengar på en god middag i Turklandet än ger det till Forex ,men då måste jag veta kursen på PTT, kollar jag med forex så ligger den på 3,97 kollar jag på Yahoo finance så ligger den på 3,77 kan ju verka som en piss i Mississipi men va fan det blir 250 skr om jag växlar 4000 svkr,som jag då hellre lägger på en bra resturang i Turkiet.
Vi ska bo i centrum nära uppfarten till borgen fråga mig inte vad hotellet heter ,kanske Rose garden,Villa Rose eller något liknande vi kommer ner april-maj låter lite flumigt men jag tar jobbet med mig så jag är inte så noga på det och Örnita är en jävel på att boka prisvärda resor.
Det lät otroligt billigt att ta en Dolmus upp till borgen (nu lät jag ju snål igen) 1 Lira.Minns inte riktigt vad vi betalade från Oba men nog var det mer?
Har du besökt Delifinariumet?
Jag har läst deras hemsida men inte hört några personliga kommentarer om det.
Sen det gammla vanliga:En bra turkisk resturang i försäsong med genuin turkisk mat,gärna 2 exempel, en med turkisk vardagsmat och en med klass,där Alanyaborna själva går.
Har du någon blogg där du skriver om livet i Alanya?
Ernie
|
|
|

2012-03-06, 15:02
|
Reg.datum: mar 2012
Rykte: 0
|
För gamla?
Hej Susanne!
Vilken trevlig tråd.
Jag och två tjejer åker till Alanya 23-31 juli för en partyresa. Skulle gärna åka på någon utflykt eller dyl också. Har du något tips utöver hamam? Det är redan givet!
Sedan undrar jag lite över åldern på turisterna i Alanya vid den tiden? Är det mycket 17-18åringar eller hur ser det ut? Vi är 21 och det finns en noja att vi blir bland de äldre där, haha. Säg gärna att jag har fel!
|
|
|

2012-03-10, 23:43
|
|
|
Hej Ernie!
Om du gillar delfiner sa ar det ett jattetrevligt stalle ! Om du betalar extra kan du bada med dem oxa. Angaende turkiska Restauranger sa rekommenderar jag Comca och Flash, de ligger alldeles dar du bor. Billıgt och supergod mat !!!!!!!!!!!!
Och nej, jag har ingen blogg =)
|
|
|

2012-03-10, 23:48
|
|
|
Hej Absolutbet
Den tidpunkten ar Alanya fullt av turister och ni behöver inte ha aldersnoja !!!!!!!!!!! Kan rekommendera er Jeepsafari som fınns bade pa natten och dagen. Riktigt drag och ni far se typ allt =) Sen borde ni val aka pa en partybat och ga pa beachparty. Hör av er innan ni aker sa kan jag fixa till bra priser utan försaljningspaslag ! Ha sa roligt pa semestern !
|
|
|

2012-03-12, 13:24
|
|
|
Merhaba och tack för dina tips vi ska absolut prova resturangerna du rek.
Du har väl inte möjligtvis varit på Delfinariet?
Ska kosta 1000 skr att simma med dem,priset överlever jag,men va fan tänk om de inte gillar Ernie och gaddar ihoppa sig,man har väl inte mycket att sätta emot i det lägget.
Konstig undran men jag var på ett Zoo i Danmark för många år sedan med en manlig släktig som hade blivit krompolare med en stor jävla valros det var klappande,gossande och minns jag inte fel så hade gubben godis i fick till honom.Det såg hur mysigt ut som helst så lille Ernie ville ju också klappa honom,då fick han tuppjuck och skulle hugga Ernie, jag ger mig fan på att han ville dra ner mig i vattnet och äta upp mig eller något ännu värre .Nu vet jag ju att delfiner är klipska djur men kan man vara säker på att de gillar halvdanska,småfeta män ?
Ernie
|
|
|

2012-03-18, 21:31
|
Reg.datum: okt 2011
|
Mat i Alanya!
Hej.. Vi har varit i alanya 3 ggr mellan 2007-2011 och ska ner igen i Augusti.. Härligt ställe. Vi gillar (fin) mat,och har tidigare besökt en restaurang som heter Lokantasu som vi va väldigt nöjda med.. Vi undrar (jag och min fru) om det finns fler liknande restauranger i Alanya.. Har tidigare varit på typ Crazy horse i hamnen och dom har jätte bra mat och det har ju dom flesta restauranger där nere. Men den sista touchen saknas som dom har på Lokantasu...
Mvh Robert
|
|
|

2012-03-19, 15:34
|
Reg.datum: sep 2008
Rykte: 4
|
Kikar lite på ett hotell i Oba - kan du berätta lite mer om den delen av Alanya?
Hur är stranden? Finns det lika gott om restauranger som inne i själva stadskärnan av Alanya, eller bör man ta sig in till Alanya på kvällen?
Hur är det med dolmusar; går det med sådana mellan Oba o Alanya?
|

2012-03-19, 20:55
|
|
|
Hej Robert !
Ja ni har hittat en bra restaurant. Alla i hamnen ar ju lite battre tycker jag, sasom Kordon, Orange osv.... Men om jag ska rekommendera er ett stalle sa ar det en lokal fıskerestaurant med namnet BALİKÇIM som ligger vid fıskemarknaden. Tyvarr har de bytt kock sa maten ar inte som den en gang var men den ar fortfarande valdigt bra. Finns dock inte alkohol,och stallet ar lite spartanskt, men alla mina vanner har haft sina basta mat minnen fran Alanya darifran.
Hör av er om jag kan svara pa nagra andra fragor =)
Ha det bra !
|
|
|

2012-03-19, 21:04
|
|
|
Hej Maria.
Stranden ar stenigare i Oba, jag föredrar vastra sidan. Det finns massor av restauranger i Oba, en som jag brukar aka till sjalv ar MELANİ toppenbra mat, underhallnıng och otroligt frasht. Absolut frashaste toaletterna ı hela Alanya oxa =) De har shysst omgivning man sitter ovanpa vatten.
Det gar dolmusbussar hela tiden in till i Alanya fram till midnatt !
Om ni ınte har bokat hotell och inte bokar Oba kan jag rekommendera er Villa Sunflower !
|
|
|

2012-03-20, 19:08
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av susanne lindholm
Hej Maria.
Stranden ar stenigare i Oba, jag föredrar vastra sidan. Det finns massor av restauranger i Oba, en som jag brukar aka till sjalv ar MELANİ toppenbra mat, underhallnıng och otroligt frasht. Absolut frashaste toaletterna ı hela Alanya oxa =) De har shysst omgivning man sitter ovanpa vatten.
Det gar dolmusbussar hela tiden in till i Alanya fram till midnatt !
Om ni ınte har bokat hotell och inte bokar Oba kan jag rekommendera er Villa Sunflower !
|
Tack för svar!
Det lutar nog åt Oba ändå, mkt med anledning av bra pris på resan! :-)
Och om stranden i Oba är sisådär så är jag inte främmande för att ta en dolmus o åka bort till Kleopatra Beach - för visst går dolmusarna ända dit bortåt??
Är hela östra stranden stenig, eller just borta vid Oba?
Jag har varit i Alanya tidigare, men endast badat vid Kleopatra..
|

2012-03-26, 22:51
|
|
|
Packtips
Hej Susanne!
Önskar packningstips inför min Alanya resa nästa vecka.
Hur är vädret nu dag/kväll?
TackoHej
Eve
PS Mailadressen du uppgav funkar inte DS
|
|
|

2012-03-27, 01:21
|
Reg.datum: mar 2011
|
Hej!
Hej! Jag åker till Turkiet tillsammans med min pojkvän i sommar. Vi ska på på orient suite hotell, vet du något om det? Sen undrar jag om du har 2-3 st aktiviteter eller utflykter som du verkligen kan rekommendera. Vi är ett ungt par och gillar att ha kul och uppleva nya saker.
|
|
|

2012-03-29, 21:17
|
|
|
Hej Eve !
Vadret ar valdigt varierande, varma sköna dagar men vissa dagar lite svalt nar solen gar i moln. Risk för regnskurar och kvallarna ar svala. Ta med sommarklader och lıte varmare klader om vadret skulle blı dalıgt nagon dag. nagon tjock tröja eller en sommarjacka. Ha en riktıgt trevlıg semester, hoppas nı far mycket sol !
|
|
|

2012-03-29, 21:28
|
|
|
Hej Caroline
Det ar ett bra hotell !
Ni maste absolut aka till Dim Cay, jattemysıgt stalle, googla och titta ! battur ar mysigt och ni far se mycket av Alanya ! Hamam ar att rekommendera da det ar valdigt prısvart och skönt ! jeep safari ar mycket action och dar hamnar nı oxa pa dim cay dar nı far mıddag, nı far uppleva det gamla alanya och det ar en fartfylld upplevelse med =) Pa cleopatra stranden precıs vıd strand nr 1 kan nı ga ner ı droppstensgrottan för nagra lira och aven upp i borgen dar nı ser hela alanya garna ı solnedgang ! Kontakta mıg om nı vıll ha bra prıs utan mellanhander ! Oftast lagger resebolagen pa en massa och det ar ratt onödıgt.
Min mailadress ar : suzz_snakeeye@yahoo.com
Hör av dig om ni ar ıntresserade av nagot sarskılt, det fınns ju Quadsafarı och rafting och en massa andra saker !
Ha det sa bra !
MVH Susanne
|
|
|

2012-04-01, 20:46
|
|
Susanne: skulle du rekommendera Dim Cay om man har en 3-åring med sig i sällskapet? :-)
|

2012-04-02, 02:05
|
|
|
Tjena sussane, vi är några grabbar som ska iväg på en studentresa till alanya och jag undrar vars man kan få tag på alkohol drycker tänkte inte bara på öl då utan typ cider, vodka och liknande saker. Vad tror du att en drink på hotellet skulle kosta i lira?
Tacksam för svar!
|
|
|

2012-04-02, 16:54
|
Reg.datum: mar 2011
Rykte: 2
|
jag kanske kan svara också, alkohol finns i nästan alla små butiker som ligger lite här och var. Typ små kiosker där de säljer chips, läsk, badsaker, solglasögon och sånt där. Där finns också alkohol! Dock hittade inte vi någon god cider tyvärr. Men vodka fanns god, köpte sjuttisar för ungefär 100-120 kr styck. På hotellet vi bodde på köpte vi drinkar för ungefär 8-12 lira per drink. Riktigt billigt! Vet inte om det är så överallt men i alla fall där vi bodde
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|