ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-16, 19:01

ma.ar.el

Nykomling
ma.ar.el är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Standard Är Icmeler så mycket bättre än Side???
Vi har varit flertal gånger i Side och tycker jättemycket om det stället. Främst p.g.a att vi har barn och stranden i Side (den västra) är helt underbar, långgrund och fin sand att gå på. Nu funderar vi på Icmeler, har hört en del gott om den orten. Det vi är rädda för är just stranden. Vi vill hellre ligga på stranden när vi ha barn med oss, så de kan bygga sandslott och vada ut lite långsamt sådär i vattnet (med oss vuxna). Har hört att stranden i Icmeler är grovkornig och att vattnet är grumligare än i Side. Det känns inget kul att behöva gå med badtofflor på stranden och att vattnet är grumligt (smutsigt)... Finns det några positiva fördelar med Icmeler framför Side? Finns det basarer med kopior av t.ex kläder och väskor där? Är det lika billigt med märkeskopior som i Side (går det att pruta även i Icmeler)? Är maten dyrare i Icmeler eftersom det är en mindre ort? Skriv gärna era egna erfarenheter av Icmeler, så skulle jag bli glad!
Svara med citat

Gammal 2012-01-16, 19:36

Gäst

Standard svar
Icmeler ligger på gångavstånd till Marmaris,tar ca 25 minuter i lagom svensk takt längs med stranden inkl ett stopp för glass/öl till husse.
Stranden är hur bra som helst i Icmeler lite lugnare tempo typ side,Marmaris lite mer Alanya stuk,fest,tempo,och jobbiga turkar eller som de nu föredrar att kalla dem "kurder"!
Ha is i magen så får ni det kanon i i Icmeler.
<<<<g
Svara med citat

Gammal 2012-01-16, 19:53

ma.ar.el

Nykomling

Standard
Tack för svaret! Då lutar det nog mer åt Icmeler iaf. Var rädd för stranden som sagt var, vill ju att man kan gå barfota och strosa längs strandkanten så där som man brukar göra.
Svara med citat

Gammal 2012-01-16, 19:58

ma.ar.el

Nykomling

Standard
Jag tänkte passa på och fråga hur det är med priser på solstolar och parasoll på stranden i Icmeler. När vi var i Side bodde vi så bra att det ingick solstolar och parasoller på stranden från hotellets sida. Nu funderar vi på Blue Star Prince hotell (Fritidsresor). Där ifrån är det en bit till stranden. Vi brukar vara på stranden i stort sett hela dagen, men gör givetvis avbrott för lunch, mellanmål, glass, lite shopping e.t.c mellan varven, men behåller våra platser på stranden iaf (markerade med handduk och strandväskor). Är det dyrt med solstolar och parasoll? Skiljer det sig mycket från ställe till ställe? Finns det ngt bra ställe nära Blue Star Prince hotellet?
Svara med citat

Gammal 2012-01-16, 22:16

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979 är inte uppkopplad
Maria_1979s avatar

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 4

Standard
Jag har varit i Marmaris o Icmeler flera ggr med småbarn! Även de ggr vi har bott i Marmaris så har vi alltid åkt över 1-2 ggr till Icmeler för att bada, äta eller gå på marknaden.
Jag tycker att stranden i Icmeler är alldeles utmärkt, lagom långgrund o jag tycker att vattnet där är klart, o inte alls grumligt!
Blue Star Prince ligger alldeles vid stranden i princip (nåväl, ett stenkast därifrån), o det finns massor med matställen längs med hela strandpromenaden, samt även gatan upp mot hotellet.
Solstolar på stranden kostar ungefär detsamma överallt, ca 4-5 TL har jag för mig! Tror att det kan vara gratis på en del ställen, men då förväntar de sig att man beställer något att äta eller dricka istället...
Shopping finns det en hel del av, o missa för allt i världen inte den stora marknaden i Icmeler!
Ni kan även åka in till Marmaris med Dolmus eller taxibåt (Dolmus billigast, brukar kosta 2-3 TL), o där har ni den stora basaren samt även marknad en gång i veckan.

Jag tycker definitivt att ni ska prova Icmeler, jag tycker att det är en alldeles underbart vacker o mysig liten ort! :-)

Gammal 2012-01-18, 21:04

ma.ar.el

Nykomling

Standard
Tusen tack för svaret! Då blir det nog Icmeler i sommar... Har iofs hört att det är ganska lugnt där, inte så mkt att göra. Men det är väl å andra sidan därför man åker iväg för att njuta av semestern och ledigheten.
Svara med citat

Gammal 2012-01-19, 21:31

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
Låter som ett bra val, tycker jag! :-)

Vad är ni ute efter att göra på semestern då?
Olika båtutflykter finns det ju gott om, o massor med shopping har ni inne i Marmaris. Fler vattenland finns där också, om det lockar, samt uteställen.
Andra utflykter finns ju också såklart, även om det har blivit dåligt för min del hittills då jag alltid har rest med småbarn.

Annars så är det ju faktiskt, som du skrev, skönt att bara ta det lugnt på semestern också! :-)

Gammal 2012-01-20, 22:11

ma.ar.el

Nykomling

Standard
Ja, vi brukar ta det lugnt. Jag brukar ligga och läsa tidningar och böcker i solstolen och sambon brukar gå och bada i havet med vårt barn, de brukar gå små promenader längs stranden och leta snäckor eller sitta vid strandkanten och bygga sandslott (vilket jag hatar eftersom man blir så himla sandig så...). Jag kan iofs ligga i solstolen i flera timmar i sträck (hela dagen lång) medan det kryper i sambon och vårt barn, de kan inte ligga stilla för länge utan måste hitta på ngt at göra... Tur att vi gillar olika saker, vi brukar ju luncha och äta glass på uteserveringarna tillsammans iaf.

Finns det många ställen på stranden med gratis solstolar och parasoll fast man måste köpa dricka e.t.c av dem? Är man smart så köper man väl ett par läsk under dagen, men man får väl lämna solstolarna för kortare uppehåll (t.ex lunch på annat ställe längre bort)? Känns trist att äta på samma ställe hela dagen...

Varifrån någonstans i Icmeler går bussarna (dolmus) till Marmaris?
Kan man promenera in till Marmaris med mindre barn? Är det långt för dem att gå dit månntro? Tänkte att det känns trångt, varm och svettigt att sitta på en buss...

Vart hittar man den bästa shoppingen i Icmeler om man nu inte vill åka till Marmaris? Tänkte mest på kläder och väskor (typ kopior).

Är det dyrare i Icmeler med mat och shopping än i Marmaris?

Nu kommer jag nog inte på ngt mer för ikväll...
Svara med citat

Gammal 2012-01-21, 11:58

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
Ang gratis solstolar så kan jag inte riktigt svara på var de finns - stranden är ju rätt lång o varje "solstolsuthyrare" har ju en egen liten remsa, så det finns ju olika uthyrare längs med hela stranden!
Men jag har inte upplevt något problem med att lämna solstolen för att gå o äta, men oftast så blir det ju av den som man hyr solstolen av, eftersom det ofta ligger en restaurang alldeles ovanför stranden, som tillhör just den strandbiten (inte alltid).
Men har man väl hyrt en stol så har man ju den kvar hela dagen så länge man har sina grejer där :-)

Dolmusen startar någonstans inne i sta'n i Icmeler o sen går den ut längs med den större vägen in till Marmaris. Svårt att förklara, men fråga reseledarna när ni anländer. Annars så borde ni se själva när ni väl kommer ner, för man ser Dolmusar åka nästan hela tiden, de är små minibussar.
Det tar inte många minuter in till Marmaris, men annars så är taxibåt att rekommendera, de går nerifrån stranden, det står skyltar.
Jag har aldrig gått till fots mellan de båda orterna, men jag har hört lite olika bud på hur lång tid det kan ta.

Bästa shoppingen i Icmeler är helt klart marknaden en gång i veckan, men f.ö så är det ju inne i själva centrum. Svårt att förklara där också, exakt var.
Längs med ån i Icmeler så har det dock tidigare funnits en massa "basarstånd" med allt från kläder till kryddor, men jag hörde att de eventuellt har tagits bort!?
Dock finns det ju basarliknande affärer på andra ställen i Icmeler, men jag kan som sagt inte riktigt förklara var..

Jag har inte lagt märke till att det är dyrare i Icmeler än i Marmaris när vi har varit där (senast 2010).

Gammal 2012-01-21, 19:53

ma.ar.el

Nykomling

Standard
Jag undrar vad det finns för olika utflykter från Icmeler eller Marmaris? Är det säkert att åka med de inhemska resebolagen, kör de som galningar och saknas flytvästar i båtarna? Vi har hittills alltid åkt med resebolagets olika arrangemang (Fritidsresor) oavsett om vi har åkt till Thailand eller inom Europa. Känns tryggast så när man har småbarn med sig...
Svara med citat

Gammal 2012-01-22, 14:57

Gäst

Standard
Hej. Jag har varit i Side, Marmaris, Kusadasi och Icmeler. Min favorit är definitivt Marmaris. Gillade inte Side. Tyckte att man låg som packade sillar på stranden förutom den långt bort som man tog buss till. Vi tycker att Icmeler är ok men för oss som har 17-åringar är det lite mer drag i Marmaris. Stranden i Icmeler är helt ok, något bättre än Marmaris tycker jag. Det är nära till Marmaris, vi har åkt taxibåt massor av gånger.
Svara med citat

Gammal 2012-01-22, 20:24

ma.ar.el

Nykomling

Standard
Vad kostar taxibåt från Icmeler till Marmaris? Är det billigare än dolmusarna? Finns flytvästar till barn på taxibåtarna (ifall det skulle hända ngt)? Hur får man tag på taxibåt tillbaka sedan när man ska hem till Icmeler? Står det massa taxibåtar och väntar även i Marmaris?
Svara med citat

Gammal 2012-01-24, 20:02

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
Det finns flytvästar i taxibåtarna.
De avgår från några olika ställen längs med Marmaris långa strandpromenad, bl.a innifrån själva centrum, samt utanför Grand Azur (ett stort AI-hotell som både Fritidsresor o Apollo har med i sitt program, tror jag). Men det är bara att fråga, eller så står det skyltat längs med strandpromenaden varifrån den går.
Likadant i Icmeler.
Har för mig att den kostar ca 6 TL (eller var det 10??) - hur som haver så är det dyrare än dolmus, men väl värd resan iaf, så jag tycker att ni ska testa!

Ang utflykter så är det mig veterligen ingen större skillnad på resebolagens arrangerade utflykter än de "inhemska" - förutom att resebolagens oftast är något dyrare.

Gammal 2012-02-02, 23:17

Gäst

Exclamation Nedgång
Borgmästaren håller inte längre "sin hand" över Icmeler.Förra året las väldigt mycket ned
och många tänkte sluta för gott där.Två nya turistställen har tagit över och ännu ett är under uppbyggnad inför den här säsongen. Rekommenderar att ni provar Turunc istället!
Svara med citat

Gammal 2012-02-04, 09:12

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Borgmästaren håller inte längre "sin hand" över Icmeler.Förra året las väldigt mycket ned
och många tänkte sluta för gott där.Två nya turistställen har tagit över och ännu ett är under uppbyggnad inför den här säsongen. Rekommenderar att ni provar Turunc istället!
Vad menar du med att väldigt mkt lades ner; syftar du på restauranger, hotell...?
O vad menar du med att "två nya turistställen har tagit över"..??

Jag älskar Icmeler, så nu blev jag lite fundersam!!

Gammal 2012-02-12, 20:44

ma.ar.el

Nykomling

Standard
Hjälp, nu blir jag osäker då vi precis har fastnat för Icmeler med Fritidsresor... Har de börjat lägga ned restauranger och affärer där? Inget kul att åka dit isåfall. Vi vill ju inte åka till Marmaris VARJE dag... Någon som vet mer om det här? Kanske Fritidsresor kan berätta mer om detta, fast det kanske de inte vill eftersom de vill sälja resemålet, iaf tlll vilket pris som helst om närhar hotellplatser och flyg dit...
Svara med citat

Gammal 2012-02-13, 15:39

Floyd

Standard
Lugn och fin vattenkammad.
Icmeler lägger inte ner.
Vadå "borgmästare"?
Minns jag inte fel så är Turunc den lilla hålan väster om Icmeler där finns knappt någonting förutom en lång träbrygga, ett "matställe" och en värd som iofs var trevlig, som man kunde beställa av.Vi var där en hel dag,den dagen blev mycket dag tom fiskarna glodde på oss 4 svenne bananer.
Åk du till Icmeler ,om det nu mot förmodan skulle va så att stan är helt nermonterad så är det gångavstånd till Marmaris eller 5-7 min med Dolmus bussarna.
Har man snorrkar så är det helt rätt ställe att semestra på.

Lycka till.

Ernie
Svara med citat

Gammal 2012-02-13, 20:26

ma.ar.el

Nykomling

Standard
Tack Floyd för ditt lugnande svar... Vi har varit i Side massor av gånger i rad, vi älskar Turkiet för sol, bad, barnvänliga stränder, god mat och billiga priser. Och nu tänkte vi för en gångs skull bryta vår Side-tradition och åka till något annat ställe, nämligen Icmeler. Som du säger, tur att det finns hyfsat kort avstånd till Marmaris ifall det börjar bli nedlagt med restauranger och affärer i Icmeler... Vi kör nog på Icmeler ialla fall i sommar, troligtvis, annars blir det vår älskade Side...
Svara med citat

Gammal 2012-02-13, 21:06

Gäst Kurt

Standard Turunc
Jaha,då var det ett tag sen du var där förstår jag.
Numera är det utbyggt och en populär turistort.
Dessutom är ett nytt "turisthål" färdigbyggt i bukten innan Turunc.
Svara med citat

Gammal 2012-02-15, 14:38

Floyd

Standard
Icmeler är en liten by typ Sides stadskärna inte all så långsträckt som Side.Bebyggelsen består av låga byggnader max 4 vån tror jag det var,trafiken är ringa och lugn.Gatorna små och pittoreska,huvudgatan är kanske 400-500 meter med affärer och restauranger allt är väldigt lugnt och behagligt särskilt om ni har småsnorrk.
Ptt ligger uppe vid huvudleden som tar er in till Marmaris där ligger också marknaden men vilken dag den var minns bara min fru.
Stranden är typ Side fast kortare ,varning för inkastarna som bjuder på gratis solstolar accepterar ni stolarna så är dom på,på,på att ni ska beställa något men hade ni ändå tänkt beställa så är det helt okej,dom har lite trix för sig när man inte best.tillräckligt,av våra bekanta ville de ha 40 kr för ett glas iste men de gav med sig när vi började yla om polisen
Marmaris tar ni dolmus eller går längs med strandpromenade tar ca 30 min med barn och stopp för blodförtunnande medel, det är helt klart en trevlig promenad.
Stranden i Marmaris kan man hoppa över, inget i gemförelse med Icmeler.
I Marmaris finns ett stort utbud av affärer så stort att ni inte behöver mer.Nere i marinan ligger det riktigt bra restauranger där har vi i flera år ätit oxfile på en bädd av råstekt potatis och bea,ja,ja jag vet att det är svenne bannan mat men gott var det.Villa Rosa kanske det hette, är du intresserad kan jag återkomma efter att konsulterat hon med hjärnceller i familjen.
Strandpromenaden har en massa kul aktiviteter för barn i alla åldrar,själv höll jag på att brytta ryggen i en jättestudsmatta,nej det var inte jag som har hjärnceller.
Det går även taxi båtar mellan orterna vilket kan rek.väldigt behaglig resa på kvällen.
En båt tur är också nästan ett måste.Det är väldigt vackert med bergen(och så får ni ju se Turunc
Se upp för trafiken i Marmaris.

Ernie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8