ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-09, 14:53

Sankoo

Nykomling
Sankoo är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Rykte: 0

Standard Bila till ALANYA!
Tjena!
Vi är 2 tjejer som ska bila från Luleå (Norrbotten) till Tukiet Alanya till sommaren. Jag funderar på om någon har nå bra tips när vi ska bila, vad som är bra att tänka på? Har ni några bra tips?

Tacksam för tips! /Sandra
Svara med citat

Gammal 2012-01-09, 18:51

merhaba

Medlem
merhaba är inte uppkopplad
merhabas avatar

Reg.datum: dec 2009

Standard
Jag har aldrig gjort denna resa själv men har bekanta som tagit bilen ner ett par gånger under åren som gått. Har diskuterat lite kring detta med dem tidigare och fått följande råd angående resväg (förutsatt att ni vill bila direkt till Turkiet och har några delmål på vägen):

Sverige -> Tyskland (ta bilfärja från södra Sverige direkt till Tyskland.) -> Österrike (kör till södra delen av Tyskland och sen direkt över gränsen till Österrike.) -> Ungern -> Serbien -> Bulgarien -> Turkiet.

Denna resväg har de kommit fram till är den som är mest bekväm och snabbast med tanke på passkontroller och annat. De förslår även att inte spendera natten i Bulgarien p.g.a "vägrånare" som tydligen är rätt vanliga där utan se till att passera rakt igenom.

--------------------------------------------
MVH, Magnus
Turkietforum - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet.
Svara med citat

Gammal 2012-01-11, 19:38

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Försök hitta en bra reseplanerare på nätet, tex
ViaMichelin: driving directions, maps, traffic news, weather forecast, restaurants and hotel booking

Bila i europa - resefakta land för land

Ni kan även ta båt över från Nynäshamn till Polen och fortsätta neråt därifrån.

Har ni en bra bil, vad händer om den går sönder, kör ni båda två eller bara en person, har ni rätt körkort, har ni rätt försäkring mm.

Tar ni in på hotell på vägen ? Hoppas det, så ni inte sover i bilen, var rädda om er !
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 18:04

alanyapartyteam

Medlem
alanyapartyteam är inte uppkopplad
alanyapartyteams avatar

Reg.datum: jan 2009

Skicka ett meddelande via MSN till alanyapartyteam Skicka ett meddelande via Yahoo till alanyapartyteam Skicka ett meddelande via Skype™ till alanyapartyteam
Standard
hej ,har själv har bilat till turkiet 5 gånger från sverige ,just nu bor jag i alanya och det här året skall jag bila igen för jag skall köpa en ny bil och köra tillbax..det säkraste och besta sättet att bila (för mig ) att bila till italien (ancona) där har de båtar till grekland varje dag och minst 3 eller 4 olika båtar...jag bor på gotland på vintern så jag körde från oskarshamn till trelleborg båten går 11 på kvällen till rostock och då kan man sova på båten och vila sig från rostock kör jag via berlin upp till munchen och sen in i österrike via innsbruck in till italien och sen till ancona ..två pers och bil kostar runt 400 euro mer eller mindre båten tar 15 timmar och så kommer man till igoumenitsa det motorvägen från hamnen in till turkiet 600 km och nya fina vägar ...varför väljar jag denna vägen ? säkrast man kan vila och se mycket, ok det tar en dag längre men det e ju kul ... lycka till tjejer
Svara med citat

Gammal 2012-03-10, 11:21

Gäst

Standard Svar till Sandra och bila till Alanya
Tips nr 1
Serva bilen, se till att ni bra däck, reflexvästar (lag i vissa delar), extra säkringar osv som ni kan behöva på vägen och kolla upp bilförsäkringen och se till att ni skriver vem som ska köra bilen på försäkringen. Ha vanligt tfn abonnemang, ej kontantkort om något skulle hända. Kolla upp vilka tfn polisen har i de länder ni passerar om olyckan skulle vara framme.

Tips 2 Tänk på att det är många tullar och vägskatt som ska betalas. Växla till mindre valörer av euro. Missar ni köpa märkena som ska sitta på vindrutan, så man ser att ni betalat, kan det stå er dyrt. Får ni böter måste man betala direkt, inte som här i Sverige.

Tips 3. Ta stop pauser och sov inte vid vägkant/rast plats. Det finns "pirater". Försök att köra när det är ljust och tänkt på att det blir mörkare fortare ju längre ner ni kommer.

Tips 4. Stanna där det är folk, inte tomma bensinstn. Stanna inte om någon står och vevar och behöver hjälp, det kan vara falsk larm dvs att ni blir rånade istället.

Jag åkte bil ner för ett år sedan och det var en härlig resa OM man minns det positiva Vägarna är bra. Vägen över Bulgarien som jag åkte var då sämst, stora hål i vägen. I tunnlar kan det bli bäcksvart, då många av dem saknar lysrör. Passa på att tanka i Bulgarien innan ni lämnar, där är bensinen billigare. Och Serbien tyvärr vill jag helst glömma! Där hade vi mest turen att komma ifrån landet med livet fortfarande i behåll. Och polisen som vi då ringde i nöd, lade bara på luren, då de inte förstod engelska. Typiskt!!!!

Åk i slutet av maj - början av juni eller slutet av augusti - början av september om ni inte vill vänta i timmar på färjor och vid tullstationerna.
Mina jobbarkompisar har fått suttit i 5-8 timmar när det är värsta semester rusningen och alla ska ner i Europa eller hem till Sverige.
Ta tid på ER, det är inte en resa över dagen eller två.
Det fordras att ni är BRA bilförare båda två, så ni kan byta av varandra. Tänk på att trafiken neråt i Europa inte är som här i Sverige. Håll koll i alla bilspeglar, håll avstånd och jäkta inte, det är det inte värt.

Ta bilen om ni har en skapligt bil av nyare modell med aircon.! Det blir en resa för livet vill jag då ER lova! Glöm inte att ha pengar på kontot om något händer. För ska ni behöva bli bärgade vill de oftast ha betalt direkt. Bensinen är dyr här, och i europa. I Turkiet är den dyrare än här. PS det är garanterat billigare och flyga t/r

LYCKA TILL OCH HA EN TREVLIG RESA SÅ KANSKE VI SYNES I ALANYA I SOMMAR
// Camilla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8