Tips nr 1
Serva bilen, se till att ni bra däck, reflexvästar (lag i vissa delar), extra säkringar osv som ni kan behöva på vägen och kolla upp bilförsäkringen och se till att ni skriver vem som ska köra bilen på försäkringen. Ha vanligt tfn abonnemang, ej kontantkort om något skulle hända. Kolla upp vilka tfn polisen har i de länder ni passerar om olyckan skulle vara framme.
Tips 2 Tänk på att det är många tullar och vägskatt som ska betalas. Växla till mindre valörer av euro. Missar ni köpa märkena som ska sitta på vindrutan, så man ser att ni betalat, kan det stå er dyrt. Får ni böter måste man betala direkt, inte som här i Sverige.
Tips 3. Ta stop pauser och sov inte vid vägkant/rast plats. Det finns "pirater". Försök att köra när det är ljust och tänkt på att det blir mörkare fortare ju längre ner ni kommer.
Tips 4. Stanna där det är folk, inte tomma bensinstn. Stanna inte om någon står och vevar och behöver hjälp, det kan vara falsk larm dvs att ni blir rånade istället.
Jag åkte bil ner för ett år sedan och det var en härlig resa OM man minns det positiva

Vägarna är bra. Vägen över Bulgarien som jag åkte var då sämst, stora hål i vägen. I tunnlar kan det bli bäcksvart, då många av dem saknar lysrör. Passa på att tanka i Bulgarien innan ni lämnar, där är bensinen billigare. Och Serbien tyvärr vill jag helst glömma! Där hade vi mest turen att komma ifrån landet med livet fortfarande i behåll. Och polisen som vi då ringde i nöd, lade bara på luren, då de inte förstod engelska. Typiskt!!!!
Åk i slutet av maj - början av juni eller slutet av augusti - början av september om ni inte vill vänta i timmar på färjor och vid tullstationerna.
Mina jobbarkompisar har fått suttit i 5-8 timmar när det är värsta semester rusningen och alla ska ner i Europa eller hem till Sverige.
Ta tid på ER, det är inte en resa över dagen eller två.
Det fordras att ni är BRA bilförare båda två, så ni kan byta av varandra. Tänk på att trafiken neråt i Europa inte är som här i Sverige. Håll koll i alla bilspeglar, håll avstånd och jäkta inte, det är det inte värt.
Ta bilen om ni har en skapligt bil av nyare modell med aircon.! Det blir en resa för livet vill jag då ER lova! Glöm inte att ha pengar på kontot om något händer. För ska ni behöva bli bärgade vill de oftast ha betalt direkt. Bensinen är dyr här, och i europa. I Turkiet är den dyrare än här. PS det är garanterat billigare och flyga t/r
LYCKA TILL OCH HA EN TREVLIG RESA SÅ KANSKE VI SYNES I ALANYA I SOMMAR
// Camilla