ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-06, 23:57

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard Alanya vs Antalya
För er som har lite bättre koll på Turkiet och främst dessa orter: hur kommer det sig att just Alanya är så populärt bland svenskar?

Jag själv bor i Tyskland och här pratas det enbart om Antalya. Men jag minns gott och väl att i Sverige var det alltid Alanya-hit-och-Alanya-dit. Är det för att Alanya har fler "svenskvänliga" hotell och uteliv, eller finns det andra grunder?

Förresten, kan ju passa på att fråga: vilka resehandlingar behöver man som svensk för att komma in i landet? Räcker det med giltigt pass eller krävs det visum?

Alla svar och åsikter är välkomna
Senast redigerad av PeterSouth den 2012-01-07 klockan 00:05.
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 14:20

merhaba

Medlem
merhaba är inte uppkopplad
merhabas avatar

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard
En gissning från min sida är att Alanya är en mycket mindre stad än Antalya men som fortfarande erbjuder likvärdigt eller i vissa fall t.o.m bättre utbud. Det är således lättare att ta sig mellan disco, stränder, shopping & restauranger nästan oavsett vilket hotell man hamnar på. Passar oss Skandinaver som gillar att promenera.

När det gäller Tyskarna så var Side/Alanya deras populäraste resmål på 90-talet (massor med turkar som fortfarande talar flytande tyska på grund av detta). De har en tendens att alla samlas på samma ort under ett flertal år, sen när andra nationaliteter dyker upp så flyttar dom vidare (som i en flock utan egen vilja) till en annan ort. Tyskar verkar vilja umgås med andra Tyskar och tala Tyska när de är på semester, ungefär som hemma fast i värme (väldigt generaliserat nu men så upplever jag det) :P

Gällande visumfrågan så har du svenskt pass behövs inget mer, du får automatiskt ett 90-dagars visum när du anländer.

--------------------------------------------
MVH, Magnus
Turkietforum - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet.
Senast redigerad av merhaba den 2012-01-07 klockan 14:25.
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 15:34

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av merhaba Visa inlägg

Tyskar verkar vilja umgås med andra Tyskar och tala Tyska när de är på semester, ungefär som hemma fast i värme
Det stämmer bra! Tyskarna är allmänt lata när det gäller språk och vistas gärna i närheten av andra tyskar. Men det gäller även skandinaver. Nu har jag aldrig varit i Turkiet, men i Spanien och Bulgarien var svenskarna nästan alltid "hordade" i svenskvänliga miljöer och vistades bland andra svenskar.

Hursomhelst tackar jag för ditt svar och för informationen om visum!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8