ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-06, 14:36

duveethon

Nykomling
duveethon är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Rykte: 0

Standard hjälp! resa till turkiet!
hejhej!

nu har vi i vår familj bestämt att vi ska åka till turkiet under sommarlovet.
vi reser inte ofta så vi vet inga speciella "trick" på hur man får en billigare resa.
vi hade tänkt stanna där i 2 veckor, vet inte vilken sta än men något populärt ställe som tex alanya.
är det bättre om vi bokar nu, flera månader i förväg eller är sista minuten ett billigare alternativ?
vår familj består av sex personer. min man och jag, samt våra fyra barn mellan 5-16
Svara med citat

Gammal 2012-01-06, 15:51

vnyren

Medlem
vnyren är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Rykte: 2

Standard
Jag tycker det är svårt att hitta bra och billiga sistaminuten, de är sällan så billiga längre... Om man bokar nu ganska långt tid i förväg är det många bolag som har erbjudanden och kampanjer så på så sätt kan man få det lite billigare. Vi bokade jättetidigt, i september, och jag gick in och kollade och vår resa har blivit dyrare nu än den va då. Så man ska nog passa på att boka nu! Turkietresor.se har rabatter för barn under 17 år på många hotell, kan ju vara intressant för er som reser med barn. Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2012-01-06, 16:41

duveethon

Nykomling

Standard tack
tack för svar!

jag har bara en fråga till dig.. vi sökte precis en resa på turkietresor.se och det kom fram en bra resa till ett rimligt pris.. men saken är att det står att flyget landar i antalya men att hotellet ligger i side.. får vi då gratis bussresa från flygplatsen till side?
Senast redigerad av duveethon den 2012-01-06 klockan 17:02.
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 08:56

Gäst5

Standard
kOLLA på solresor också dom har rabartt till 22/1
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 09:48

Otto

Nykomling
Otto är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av duveethon Visa inlägg

tack för svar!

jag har bara en fråga till dig.. vi sökte precis en resa på turkietresor.se och det kom fram en bra resa till ett rimligt pris.. men saken är att det står att flyget landar i antalya men att hotellet ligger i side.. får vi då gratis bussresa från flygplatsen till side?

Bussresan ingår numera aldrig i resans pris, den får ni boka separat när ni bokar resan, kostar ett par hundra per person t/r. Alternativt kan ni ta taxi, kostar ungefär 30 euro till Side enkel resa, prisvärt och bra mycket smidigare.
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 11:49

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Om ni vill bo tillsammans, så kan ni komma billigare undan om ni hyr en lägenhet, där finns ju kök, micro, kaffekokare, diskmaskin, tvättmaskin mm

Kolla även flyg med Pegasus, Turkish Airlines, kolla även på momondo.com för att få idéer.

Från vilken flygplats i Sverige vill ni åka från och vilket avresedatum är det som gäller för er ?

Titta även på remålet Kusadasi, flyg till Izmir.

Jag har hyrde en 4 rummare, med 4 toa/badrum, kök och vardagsrum i öppen planlösning, ca 3000 kr /veckan (2010)
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 14:15

merhaba

Medlem
merhaba är inte uppkopplad
merhabas avatar

Reg.datum: dec 2009

Standard
Eftersom ni är såpass många och tänker stannar i 2 veckor så är defintivt det som Oneway säger ett alternativ ni ska kika på. Kolla på blocket efter lägenheter för 6 personer så hittar ni säkerligen flera alternativ som är både billigare och högre standard än de budgethotell resebolagen erbjuder.

Flyg är nog Turkish Airlines/Pegasus Airlines som gäller om ni inte kan flyga från Oslo för då är Norwegian ofta billigast. Jag brukar använda destination.se för att söka efter flyg, det blir samma bolag men oftast billigare än att boka på bolagens egna sidor.

--------------------------------------------
MVH, Magnus
Turkietforum - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet.
Senast redigerad av merhaba den 2012-01-07 klockan 14:22.
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 15:25

duveethon

Nykomling

Standard lägenhet
ja, vi kollade efter en lägenhet och det var då betydligt billigare... men lägenheten vi är intresserade av ligger i alanya och hur mycket jag än letar efter flyg till alanya från köpenhamn så kommer det inte fram något.. tips på bra sidor??
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 15:34

merhaba

Medlem
merhabas avatar

Standard
Direktflyg till Alanya kommer du ej finna då Alanya inte har någon flygplats. Den närmaste flygplatsen som finns är Gazipasa men den är tyvärr så liten att den inte kan ta emot större flygplan. De håller på att kika på olika förslag för att lösa detta men det har de å andra sidan hållt på med i 10 år nu. Nytt för i år är att en del mindre flyg från Skandinavien kommer flyga dit och bland annat tyrkieteksperten (http://www.tyrkieteksperten.dk) har flyg dit från Kastrup & Billund. Har de några flygtider som passar er så är det såklart lyxigt att kunna landa i Gazipasa.

Annars så flyger man normalt sett till Antalya och sedan har man transfer vis buss/taxi till Alanya därifrån. Flyg till Antalya från köpenhamn bör det finnas gott om, kika på www.destination.se eller www.momondo.se till Antalya.

MVH, Magnus
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 15:39

duveethon

Nykomling

Standard tack
tack så mycket! hur mycket kostar det att åka buss från flygplatsen till alanya?
ska kika på flygbiljetter!
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 15:43

merhaba

Medlem
merhabas avatar

Standard
Jag brukar använda mig av dessa för att boka in transfer i förskott:
http://www.alanyasemester.se/out/transfer

Det går såklart även att ta sig ut till stora vägen via taxi och sedan vidare med lokalbussar. Det blir troligen lite billigare men är kanske lite omständigt om man inte är van vid det och har fullt med väskor.

MVH, Magnus
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 20:52

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979 är inte uppkopplad
Maria_1979s avatar

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 4

Standard
Min erfarenhet är att under just sommarlovsperioden så är det ofta näst intill omöjligt att hitta en s.k sistaminuten - o särskilt inte till ett bra pris!
Så mitt tips är definitivt att boka i förväg.
Håll koll på priserna, kolla flera dagar i veckan. Åt vilket håll går priserna?
Håll utkik efter rabatter hos de stora charterbolagen.
Med ICA-kort har ni rabatt hos Fritidsresor o Ving. Med MedMera-kort har ni rabatt hos Apollo.
Just nu har samtliga stora bolag någon form av sommar-rabatt - gå in på deras hemsidor o kika!

Det lönar sig alltid att jämföra!

Gammal 2012-01-07, 22:52

duveethon

Nykomling

Standard
priset på flygbiljetter lutar åt 10 000kr ..
datumet vi vill åka på är 12/6-26/6
Svara med citat

Gammal 2012-01-08, 16:56

vnyren

Medlem
vnyren är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Rykte: 2

Standard
med turkietresor.se bokar du transfer samtidigt som du bokar resan. Transfern till Side är okej men till Alanya... det står att det ska ta cirka två timmar men det tog närmre fem för oss då vi skulle bo på det sista hotellet som de stannade vid i Alanya. Nazar har jag för mig att transfern ingår? Det gjorde den iaf förra året när jag kikade på resor. Annars är det nog så med alla bolag att man får boka det till!
Svara med citat

Gammal 2012-03-04, 14:29

Trissan

Standard Lägenhet att hyra i Turkiet.
Hej där, jag har själv rest en massa till Turkiet, till mitt älskade Marmaris. Det är billigare att resa ju tidigare du bokar, om du bokar redan nu kan du få en resa runt 2000kr/ person till Dalamans flygplats i sommar. Från Dalaman tar man sig antingen med Taxi eller med den billiga Havas bussen(flygbussen) från flygplatsen till bussstationen i Marmaris och sen vidare i Marmaris med Taxi eller de enkla dolmus bussarna.
Jag kan även hjälpa till med om ni skulle vara intresserade av att hyra lägenhet.
Mvh Trissan
Svara med citat

Gammal 2012-03-04, 16:36

Floyd

Standard
Jag är en sådan där tråkig charternisse,som bokar allt i förväg t.o.m diarren,inga överaskningar här inte.Men åker man med familjen så får det nog vara lite planerat,vem fan vill stå med ett par trötta ungar när man väl kommit till resemålet?
Jag vet att det låter sunkigt i backpackers öron men ungarna har alltid gått före allt annat.
Vi har själv trixat med att boka väldigt tidigt och på det sättet fått ner priset till en nivå som många undrat över.Men man måste vara uppdatterad via nätetet och verkligen vara på G,inte så sällan är det snabba beslut som gäller och då menar jag inte avresedatumet utan bokningen,som man oftast kan hoppa av.Men är ni 6 personer så är logistiken mer viktig,vi har alltid bara varit 4 pers.
Ex.Alanya 8 dagar 4* hotell 1800 kr 21 april/person.
Jag tror att ni ska leta strax innan loven eller efter,där sjunker priserna rejält.
Säg för allt i världen inte att ni ska resa till skola och liknande.
Jag har en del tipps men de lämpar sig inte här.
Lycka till.
Ernie
Svara med citat

Gammal 2012-03-05, 13:10

Gäst

Standard
Skulle absolut boka i förväg vid resa med 4 barn!!
2010 fanns det många billiga sista minuten,förra året steg priserna istället,så
med en så stor familj som er är väl inte alternativet "kanske sistaminuten blir billigast"
något att invänta.Det kan som sagt kosta mer än det smakar!
Något annat att beakta om man fixar och trixar själv är att ev. klagomål och försäkringar
inte gäller på samma sätt som charterresa.
Kolla Nazar,bra priser för familj!
Svara med citat

Gammal 2012-03-05, 14:38

ireolo1

Medlem
ireolo1 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 3

Standard
Mitt råd är, boka nu, så kan ni säkert komma billigare undan. Sista minuten i högsäsong, kan bli en dyrare resa, eftersom det är så många som vill åka då. Det kan t.o.m vara dyrare än ordinarie pris.

Gammal 2012-03-05, 20:33

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979 är inte uppkopplad
Maria_1979s avatar

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av ireolo1 Visa inlägg

Mitt råd är, boka nu, så kan ni säkert komma billigare undan. Sista minuten i högsäsong, kan bli en dyrare resa, eftersom det är så många som vill åka då. Det kan t.o.m vara dyrare än ordinarie pris.
Precis!
"Sista-minuten" är inte vad det en gång var - åtminstone inte under högsäsong!
Passa istället på att boka nu medans resebolagen har olika sommarlovs-rabatter o.dyl.

Men återigen; jämför, leta - o jämför igen!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8