ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-12-27, 15:14

LinsLus

Medlem
LinsLus är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Rykte: 0

Standard Alanya eller Marmaris?
Befinner mig i bokningsstadiet just nu! En mysig och lugn vecka i Turkiet i junimånad verkar det bli tillsammans med pojkvännen, vi är överens om all inclusive för att slippa tänka på pengar till mat (då vi är snåla studenter just nu).

Frågan är bara vilken stad som är bäst under junimånad? Alanya eller Marmaris?
Någon som har något att säga om hotellen Pasa Beach i Marmaris och Krizantem i Alanya?

Vi kör med ganska låg budget på resan och båda all inslusive-hotellen ligger på en totalkostnad mellan 5390-5630:-/person för en vecka (då inräktnat med transfer och flygmat). Klarar man sig på 1000-2000:- i fickpengar när man bor med all inclusive? (en veckas tid!)
Någon mat köper vi ju inte, det enda är väl kanske något i dryckesväg som vatten/öl/läsk på/med sig till stranden och eventuell smågrej med sig hem.

Tacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2011-12-31, 13:40

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Fick lite tips från Resegudien, kanske kan vara nåt för dig att kika på ?

Charter All inclusive Turkiet - Charterresor All inclusive Turkiet - Reseguiden
Svara med citat

Gammal 2011-12-31, 16:22

Oneway

Världsvan

Standard
Tripadvisor.

Krizantem Hotel (Alanya, Turkiet) - Hotell recensioner - TripAdvisor

Pasa Beach Hotel (Marmaris, Turkiet) - Hotell recensioner - TripAdvisor

Har ni egen strand, då är ju allt gratis, då brukar det finnas bar och lunch, allt ingår, ni behöver ej heller betala för solstolar.

Åker ni iväg till egen strand så kanske ni får betala för en buss, sen köpa öl, vatten, glass eller vad det kan vara, även vatten och solstol/parasoll.

Ingår AC och kassafack ?
Hoppas ni har en semesterförsäkring el liknande, om det skulle hända er nåt, så ni inte måste tänka på utlägg för läkarbesök, transport, mediciner mm.
Svara med citat

Gammal 2011-12-31, 16:25

Oneway

Världsvan

Standard
Glöm inte vaccin GlaxoSmithKline Twinrix - Twinrix Homepage
Svara med citat

Gammal 2011-12-31, 17:28

merhaba

Medlem
merhaba är inte uppkopplad
merhabas avatar

Reg.datum: dec 2009

Standard
Lite kluven, å ena sidan skulle jag rekommendera Alanya framför Marmaris då det är en större/mer levande stad med mer att göra/se. Men ska ni bo på All-Inclusive så hamnar ni utanför staden och lär inte se så mycket av det ändå så då kan ni lika gärna välja Marmaris.

--------------------------------------------
MVH, Magnus
Turkietforum - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet.
Svara med citat

Gammal 2012-01-01, 20:36

LinsLus

Medlem

Standard
Vi valde Marmaris efter en del sökande och resetips. DEt var flest svenskar som ansåg att hotellet var helt okej, dock slitna rum.. men hur mycket tid spenderar man där mer än att sova

Uppfattade som om stranden vid Pasa Beach (hotellet vi ska bo på) hade egen strand och vi kommer bo med all inclusive. Det måste betyda att solstolarna vid stranden ingår, annars undrar jag om det är tillåtet att plavera sig på stranden med enbart handduk/badmadrass som underlägg?

Vi har försäkringar och dylikt. Dock ska vi vaccinera oss!
Svara med citat

Gammal 2012-01-02, 05:07

Oneway

Världsvan

Standard
Ja solstolar och parasoll ingår på hotellet och jag har sett många gånger att det finns massor av luftmadrasser, badringar mm på hotellet som man låna, är väl andra hotellgäster som har lämnat kvar.

Sen brukar det även finnas delar av allmänna stränder där det är fritt att ha med sig egen madrass, handduk eller liknande, minns inte hur det är just i Marmaris.

Jag googlade lite och det finns en hel del att kika på Youtube om hotellet och stranden.

Vilket resebolag tänker ni åka med ? Apollo ?
Ett tips är att hitta presentkort, resecheckar för tex Apollo, då kan ni får ner kostnaden ännu mer.
Jag har köpt på Blocket, se exempel. (men köp skall ske personligen eller vid besök i butik hos resebolaget)
Apollo presentkort 1000:- | Skåne | Blocket

Vad mysigt att ha nåt att se fram emot, jag har bokat Bodrum i juli - Turkiet är fantastiskt.
Svara med citat

Gammal 2012-01-03, 22:07

LinsLus

Medlem

Standard
Jag vet bara om att vi har betalat varje gång vi varit i Alanya, för att ligga på stranden. Men om jag uppfattat det hela ska denna delen av stranden i Marmaris tillhöra hotellet.

Vi åker med Ving faktiskt, var billigare med just dem. När vi bokade låg priskillnaden runt 1000 lappen
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 20:58

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979 är inte uppkopplad
Maria_1979s avatar

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 4

Standard
Jag har aldrig varit med om att man får betala för att vara på stränderna i Turkiet, utan det är ju solstolarna som man betalar för.

1000-2000:- räcker definitivt i fickpengar om ni inte tänker göra några utsvävningar!

Hoppas ni får en trevlig resa, Marmaris är underbart!
Glöm inte att besöka grannorten Icmeler när ni är där!

Gammal 2012-01-08, 16:54

LinsLus

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Maria_1979 Visa inlägg

Jag har aldrig varit med om att man får betala för att vara på stränderna i Turkiet, utan det är ju solstolarna som man betalar för.

1000-2000:- räcker definitivt i fickpengar om ni inte tänker göra några utsvävningar!

Hoppas ni får en trevlig resa, Marmaris är underbart!
Glöm inte att besöka grannorten Icmeler när ni är där!

Vet du vad solstolarna kostar i Marmaris?
Vi har nog inga större planera på utflytker eller liknande, men Icmeler är ju ett måste, definitivt!
Svara med citat

Gammal 2012-01-12, 21:30

LinsLus

Medlem

Standard
Vi bkade faktiskt om vårat resmål till Bitez! Efter mycket om och men vore det faktiskt kul att pröva en annan stad.
Ungdomar idag, kan aldrig bestämma sig... *hehe*

Vill gärna höra om någon har något fint och bra att säga om Bitez? Första gången jag reser dit och första gången för min pojkvän att åka till Turkiet.
Har hört en mycket om att Bitez/Bodrum är fint, men hur ser det ut med shopping och eventuellt nöjesliv? (barer etc..)

Vad kostar det att hyra solstolar och parasoll på stranden? Detsamma som övriga Turkiet?
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 04:58

Oneway

Världsvan

Standard
Jag har också bokat Bitez till sommaren, skall bli kul med nytt resmål.
Hittade denna tråd här på forumet.

http://www.reseforum.se/forum/turkie...ya-2011-a.html
Svara med citat

Gammal 2012-01-14, 22:33

LinsLus

Medlem

Standard
Ja, verkligen jättekul!

Vågar man ta med sig systemkamera till turkiet/flyget osv, eller ska man köra med kompaktkameran? Har alltid annars haft kompaktkameran, men vill vekrligen få fina bilder, för jag misstänker att det finns en del att fotografera.. och då passar ju systemkameran bäst..
Svara med citat

Gammal 2012-01-15, 10:50

merhaba

Medlem
merhaba är inte uppkopplad
merhabas avatar

Reg.datum: dec 2009

Standard
Klart du ska ha med systemkameran, finns otroligt fina vyer i Turkiet att fotografera!

Tänk dock på att ha den i handbagaget, har läst om andra som blivit av med dyrbara kameror ur incheckat bagage (ej relaterat till Turkiet men generellt bör man ej ha värdesaker i ordinarie bagaget).

MVH, Magnus
Svara med citat

Gammal 2012-01-15, 13:17

LinsLus

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av merhaba Visa inlägg

Klart du ska ha med systemkameran, finns otroligt fina vyer i Turkiet att fotografera!

Tänk dock på att ha den i handbagaget, har läst om andra som blivit av med dyrbara kameror ur incheckat bagage (ej relaterat till Turkiet men generellt bör man ej ha värdesaker i ordinarie bagaget).

MVH, Magnus

Man får alltså ha systemkameran på flyget? I handbagaget eller som extra handbagage? Man vill ju gärna få väldigt fina bilder som sagt.

Hur förvarar man kameran som bäst? Vill ju inte bli av med den eller lämna den på hotellrummet och riskera att någon kanske tar den. Har hört riktigt otrevliga historier om folk som blivit av med kameror, pengar, laptops osv.
Inte för att Bodrum är någon stad där alla stjäl kanske, men man ska jag alltid vara beredd och inte utmana ödet att låta kameror ligga framme och öppet.
Jag vill ju kanske inte bära med mig kameran 24/7, men är det säkert att låsa in systemkameran i resväskan på hotellet (har kombinationslås på den och liknande)?
Svara med citat

Gammal 2012-01-15, 14:25

Oneway

Världsvan

Standard
Du får hyra en safetybox eller så kanske det ingår på erat AI hotell.
Jag hyr alltid, där jag förvarar, bankkort, pass, biljetter, smycken, laptop, mobilen osv.
Svara med citat

Gammal 2012-01-16, 22:20

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979 är inte uppkopplad
Maria_1979s avatar

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 4

Standard
Ska bli spännande att höra av er hur det var i Bitez/Bodrum sen - även jag skulle gärna vilja åka dit någongång framöver, men nu har jag bokat Marmaris i sommar igen!
Det verkar vara väldigt vackert kring Bodrum, framförallt med alla vita hus! :-)

Gammal 2012-02-02, 23:41

Gäst

Lightbulb Valuta
Vad man klarar sig på frågar du....beror ju också på hur kursen står.
Förra året fick du nästan dubbelt så mycket för SVKr än 2010,så kursen
är ju väl värd att kolla upp, valutaväxlaren.se

PS Rekommenderar Turunc med buss eller båt från Marmaris.Jättemysigt! DS
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8