|
|

2011-09-28, 00:46
|
|
|
Ensamresande kvinna????
Hej! Jag har varit på semester i turkiet flera gånger 2002,2003,2005 och 2008 men har aldrig ensam. Är det nån som har rest till turkiet ensam och har lust att berätta om sina erfarenheter av det, jag kanske ska tala om att jag är kvinna 40+ så därför är jag mest nyfiken på att få veta vad tjejer/kvinnor har för erfarenhet att resa själv. Är turkiet ett bra resmål eller har nån nåt annat förslag på resmål?
|
|
|

2011-09-28, 09:50
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 0
|
Hej.
Jag har rest själv till Turkiet, Tunisien och Thailand. Jag reser oftast med vänner, men ibland är det skönt att åka iväg själv..man gör vad man vill när man vill. Jag är oxå kvinna på 40+ och att resa till Turkiet själv upplevde jag inte som några problem. Visst, man kan bli lite uppvaktad av manlig personal på Hotellet då de ser att man reser själv. Men inte så pass att jag skulle avstå att resa. Tycker absolut du ska våga resa själv dit.
// lillan
|
|
|

2011-09-28, 09:58
|
Reg.datum: nov 2009
Rykte: 3
|
Spännande!
Har själv lärt mig att resa själv gör att man växer som människor och inser att man klarar en hel del trots allt  Jag har att själv aldrig rest själv utomlands, mer än att jag i unga dagar åkte flyg mellan Göteborg-Stockholm själv.
Det vanligaste tipsen är väl att försöka hålla dig borta från mörka gränder och tänka gärna till en gång extra innan ditt handlande.
Ha en trevlig resa!
|

2011-09-28, 23:01
|
|
|
Tack för svaren, kanske vågar jag resa själv har aldrig rest själv varken i sverige eller utomlands
|
|
|

2011-09-29, 00:08
|
|
|
Lillan 64, vilket hotell bodde du på när du reste till turkiet själv. Du skriver att du fick lite uppmärksamhet från personalen när de upptäckte att du reste själv men upplevde du det som jobbigt??? Kunde du röra dig ute utan att bli helt nersprungen av försäljare och inkastare vilket jag tyckt varit svårt även om vi varit flera när jag tidigare varit i turkiet, jag är inte intresserad av att bli uppvaktad av nån turk bara semester, sol och bad
|
|
|

2011-09-29, 07:16
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Jag har rest ensam till Turkiet flera gånger och tycker det finns skillnad att var ensam i Alanya mot tex Kusadasi, Istanbul mfl
Södra Turkiet tex Antalya, Alanya har en annan karaktär och där får man mer uppmärksamhet och det kan upplevas som lite tjatigare.
Men ingen har någonsin har gjort mig nåt illa, dom är egentligen bara väldigt gulliga som visar sitt intresse för en ensamresande och hittar man sin egen lilla restaurang, favoritplats på beachen och lär sig känna dem, så är man så omhändertagen.
Är i Alanya nu och det var 3 år sen sist, mäkta förvånad över att alla säljare, kypare mfl pratar svenska :-)
Men vi har rest hit i många år och dom har lärt sig vårat språk.
I Cesme, Alacati, där kan dom knappt engelska.
I Kusadasi, Izmir pratar dom bra engelska.
I dessa områden får man dock vara mer i fred, inte samma tjat på gatan av inkastare/försäljare.
Sen är det upp till en själv hur man vill bli bemött, att tänka på hur man klär sig, uppför sig.
Har dessa dagar sett europeiska damer på 50-60 år som badar topless, går halvnakna till barer/restauranger och jag tycker det är osmakligt.
Alltid trevligt att ta på sig en solklänning/sarong el liknande om man går och äter en lunch på strandbaren.
|
|
|

2011-09-29, 14:38
|
Reg.datum: maj 2009
|
Hej. Jag bodde på ett hotell som heter Park Side. Åkte med Nazar på en lucky 3 star. Så jag vet inte om det hör till deras ordinarie program. Det var inte alls så jobbigt med uppvaktningen, när de märkte att man inte var intresserad tappade de intresset. Ända stället där det var jobbiga försäljare var innan för murarna i gamla Side. Jag bara gick förbi och låtsades att jag inte hörde  De har aldrig "slitit" i mig. Tycker absolut du kan åka dit själv.
/ lillan
|
|
|

2011-09-29, 21:11
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej! Jag har varit på semester i turkiet flera gånger 2002,2003,2005 och 2008 men har aldrig ensam. Är det nån som har rest till turkiet ensam och har lust att berätta om sina erfarenheter av det, jag kanske ska tala om att jag är kvinna 40+ så därför är jag mest nyfiken på att få veta vad tjejer/kvinnor har för erfarenhet att resa själv. Är turkiet ett bra resmål eller har nån nåt annat förslag på resmål?
|
Hej
Jag har också varit i Turkiet många gånger men aldrig rest ensam. Imorgon åker jag för första gången i mitt 51-åriga liv ensam och det är till Alanya jag åker. Är borta en vecka. Berättar gärna om mina erfarenheter när jag kommit hem.
|
|
|

2011-09-30, 20:14
|
Reg.datum: sep 2008
Rykte: 4
|
Jag är kvinna på 30+ o har rest till Turkiet ensam med småbarn under fem år på raken.
Mitt "knep" är enkelt; många frågar var min man är, o jag säger helt sonika att han är hemma i Sverige o jobbar!
Då låter de en vara ifred - de flesta turkar är supertrevliga o artiga, men vid ett par tillfällen har jag nämnt att jag är singel, o då har de blivit uppvaktande på ett annat sätt.
Men över lag så har jag absolut inte upplevt det som något problem att resa ensam kvinna till Turkiet; på turistorterna skulle jag tro att de är vana vid allt från fulla, skräniga ungdomar till damer på 70+ som solar topless! :-D
Så i mina ögon så är det inte så många som höjer på ögonbrynen åt att man reser ensam kvinna, men precis som Oneway säger så beror det ju på hur man själv beter sig såklart!
Själv åker jag som sagt med barn, o jag har mött många trevliga turkar under våra semestrar, o framför allt är de barnvänliga! En del är mer påflugna än andra, men de allra flesta är oerhört artiga, o jag har aldrig upplevt att det har blivit obehagligt på något sätt.
|

2011-09-30, 22:24
|
|
|
Ensamresande
För att svara på rubriken:ensamresande kvinna
Det beror nog mycket på hur man är som person
och vad man tycker om att göra.Helt klart är det jobbigt att få
samma frågor överallt och dessutom lite trist att inte
ha någon att dela intrycken med.
Reser man med barnen är man inte direkt ensamresande och
inte ute vid samma tidpunkter.
|
|
|

2011-10-01, 16:35
|
|
Citat:
För att svara på rubriken:ensamresande kvinna
Det beror nog mycket på hur man är som person
och vad man tycker om att göra.Helt klart är det jobbigt att få
samma frågor överallt och dessutom lite trist att inte
ha någon att dela intrycken med.
Reser man med barnen är man inte direkt ensamresande och
inte ute vid samma tidpunkter.
|
Nej visst är man inte ensamresande när man reser med barn, men jag reser fortfarande ensam kvinna utan vuxet sällskap, o jag tänkte att mina erfarenheter kanske hade ett litet intresse hos trådstartaren trots allt! :-)
Vi brukar vara ute till ca 22 på kvällarna när vi är på semester, så jag vet inte om det är någon skillnad på tiderna då TS har tänkt att vara ute, men det beror ju helt på vad hon har tänkt att göra under semestern! Klubbar går jag inte på när jag reser, men vi rör oss däremot bland restauranger o shoppingstråk, o jag har aldrig upplevt att det är obehagligt på något vis i Turkiet.
Kanske skillnad om man rör sig ute sent om natten dock, samt är berusad - men det är väl sådant som man ska vara försiktig med var i världen man än befinner sig, speciellt om man är ensam.
Må så vara att man inte har någon att dela intrycken med när man reser ensam, men förhoppningsvis så är det ju självvalt, o ibland kan en ensamresa vara nog så uppiggande o erfarenhetsrik, o man möter dessutom många nya bekantskaper längs med resans gång :-)
|

2011-10-01, 19:04
|
Reg.datum: okt 2011
|
Precis vad jag undrade!
Har precis kommit hem från Alanya med resesällskap.
Vill väldigt gärna åka tillbaka. Är en självständig tjej som egentligen vill åka själv... för att bl a skriva och fundera lite.
Hur funkar det på kvällen? Man kan väl inte som ensam tjej gå på disko?
Restaurang kan man väl? eller?
Jag har bara rört mej i turistområdet längs stranden i Alanya.
Väldigt tacksam för tips och info!
|
|
|

2011-10-01, 21:11
|
|
|
Jag tror också att, som någon skrev, så beror det lite hur man är som person och vad man ska göra. Man lär ju få mer uppmärksamhet som ensam tjej/kvinna helt klart. Klart man kan gå på restaurang ensam, men återigen så lär man få lite mer uppmärksamhet av personalen där osv. Men det kanske inte bara är av ondo? Man lär ju känna mer folk och så.
Att gå på disco som ensam tjej skulle i alla fall aldrig jag göra. Det känns inte säkert, jag skulle aldrig lita på killarna där, ej heller säkerhetsvakter och polis.
Det gälller väl bara att ha lite sunt förnuft och inte vara för lättlurad (som många svenskar verkar vara där, hehe). Lycka till!
|
|
|

2011-10-02, 18:37
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky
Har precis kommit hem från Alanya med resesällskap.
Vill väldigt gärna åka tillbaka. Är en självständig tjej som egentligen vill åka själv... för att bl a skriva och fundera lite.
Hur funkar det på kvällen? Man kan väl inte som ensam tjej gå på disko?
Restaurang kan man väl? eller?
Jag har bara rört mej i turistområdet längs stranden i Alanya.
Väldigt tacksam för tips och info!
|
Att gå ut o äta ensammen är inga problem!
Diskotek kan jag dock inte uttala mig om!
Sen beror det väl säkert på vilken ålder man är i också.
Mot mig så har de allra flesta turkar varit både respektfulla o artiga - visst är det mer "på" än oss svenskar, men det är inte på något negativt sätt!
De är trevliga o nyfikna, o vill gärna prata! De brukar fråga hur länge man har varit där, om det är första gången i Turkiet, vilket hotell man bor på osv osv. Artiga, trevliga frågor.
Sen att de s.k inkastarna vid restaurangerna upplevs som påflugna, ja det är ju en annan sak! De försöker ju bara att få dig att äta på just deras restaurang!
Men väl inne på restauranger så är det ingen som har varit annat än artig o trevlig!
Jag ahr som sagt rest flera ggr till Turkiet ensam med 1-2 småbarn, men jag skulle utan problem kunna åka dit en vecka helt ensam, enbart för att få koppla av en smula på egen hand.
|

2011-10-02, 19:06
|
|
|
Varför detta behov av att kommentera andras inlägg hela tiden?
Detta är väl ett allmänt forum och ingen personlig blogg...
|
|
|

2011-10-02, 20:19
|
|
Citat:
|
Syftar du på mig?
Detta är ett forum, o då detta ämne ligger mig varmt om hjärtat så tar jag mig friheten att skriva mina erfarenheter kring ämnet.
Anledningen till att man kan citera inlägg är att det ska vara lättare att se vilket inlägg man svarar på.
Reglerna i forumet tillåter att man svarar flera ggr i en o samma tråd.
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Tyvärr kan jag inte rå för att mina svar stör dig.
|

2011-10-02, 21:41
|
Reg.datum: aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Maria_1979
Syftar du på mig?
Detta är ett forum, o då detta ämne ligger mig varmt om hjärtat så tar jag mig friheten att skriva mina erfarenheter kring ämnet.
Anledningen till att man kan citera inlägg är att det ska vara lättare att se vilket inlägg man svarar på.
Reglerna i forumet tillåter att man svarar flera ggr i en o samma tråd.
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Tyvärr kan jag inte rå för att mina svar stör dig.
|
Helt rätt Maria! Fortsätt du att dela med dig av dina erfarenheter! Även jag anser att det är detta som är vitsen med denna typ av forum! Jag och säkert många med mig uppskattar att läsa om andras reseerfarenheter. Det är nog därför de flesta av oss är här - hoppas jag  Och en resa innebär ju inte bara hur man tar sig från A till B, utan allt som man upplever både före, under resan och vad man kommer på efteråt!
Ha en trevlig kväll du också!
|
|
|

2011-10-02, 21:45
|
Reg.datum: aug 2008
|
Citat:
|
Jag kan inte se att Maria svarat på annat än de frågor som ställts och om du inte finner något intresse i svaren så låt då bli att läsa dem! Det här är ett forum där vitsen är att ta del av andras erfarenheter och dela med sig av sina egna. Passar det inte dig så håll dig härifrån!
|
|
|

2011-10-03, 13:38
|
|
|
Jag är inne och läser lite då och då på R.forum.
Som gäst skrev kan jag hålla med om att det blir
väldigt långa trådar ibland om någon skriver flera långa likvärdiga inlägg
om samma sak. Kul däremot att läsa inlägg från många olika personers
upplevelser.
Egen erfarenhet av ensamresande kvinnor är att många faktiskt vill
bli flörtade med.Är också skillnad på vart du reser.
Flirt/glada/trevliga/pratsamma ingår i jobbet.
På fullsatta ställen där du måste boka bord blir du lämnad mer ifred.
Arman
turk/svensk
|
|
|

2011-10-14, 11:55
|
Reg.datum: okt 2011
|
Hej!!!
Jag kom hem för 2 dagar sen och jag reste själv till turkiet...själv är jag inte så resvan, men det gick jättebra..jag var i Kemer och jag kan säga så här, Allt folk jag har träffat har varit trevlig och inte alls påflugen.Det beror nog lite som man är oxå själv som person...
Camilla
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|