ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-25, 03:14

Bysteedt

Nykomling
Bysteedt är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 0

Standard Besök av pojkvän från Turkiet ?
Hej! Jag har nu varit tillsammans med min pojkvän ett tag och han vill nu komma och hälsa på här i Sverige då jag varit där och hälsat på flera gånger. Men jag skulle behöva hjälp,jag vet inte hur jag ska börja? Måste jag åka ner till Turkiet och söka eller kan man göra allt ifrån Sverige? Eftersom jag bara jobbar extra än så länge så kommer det vara min mamma som betalar för honom och han ska stanna här 1-2 månader hade vi tänkt. Han har inte pass i Turkiet,måste han skaffa de före han får visum? Det känns som det kommer ta lång tid att fixa allt men det är de nog värt det tacksam för svar !!
Svara med citat

Gammal 2011-09-25, 13:05

Gäst

Standard
Du behöver inte åka dit; ni kan söka ändå. Pass måste han ha.

Här står det vad man behöver/hur det går till:

Sveriges ambassad Ankara - Visering för släkt/vänbesök
Svara med citat

Gammal 2011-09-25, 13:27

Gäst

Standard
Tack så mycket!! Vet du hur han söker pass,måste han göra det militära eller finns det något annat sätt?
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 20:37

Gäst

Standard
Jag vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar med turistvisa när man inte gjort militären. Det lättaste är väl kanske att maila ambassaden och fråga dem direkt?

Pass söker han hos polisen.

Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2011-09-27, 06:23

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Jag hade besök från Turkiet förra vintern och vi gick igenom allt enligt den länk som Gäst skickat dig om Ambassaden + att vi uppvisade redan bokad flygbiljett tur&retur.
Hon hade redan pass, sen tog det 1 vecka att få visumansökan beviljad.

Var noga med att ansökan är fullständig, om det saknas några papper, kanske man hamnar underst i högen och väntan blir extra lång.
Svara med citat

Gammal 2011-09-27, 12:39

sofffi

Nykomling
sofffi är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Smile Vet precis hur förvirrad du känner dig...
Hej..!
Jag och min pojkvänn har precis lämnat in papprena för hans turistvisum hos ambasaden i Ankara och väntar nu på svar. Det har inte varit lätt å man måste tänka till om man har fixat allt....

Alla andra har ju redan svarat på dina frågor. Jag var nere i Augusti och hade då med mig alla papprena från sverige men det går lika bra att du tar ut dem, fyller i dem och sen skickar ner dem till honom med typ express post.. då går det ju fort...!

Vi fixade min pojkvänns pass när jag var där nere i augusti. det var mycket lätt... Polisstationen och tror han fick det på ca 1 vecka...

Har för mig att om han inte gjort militären att han måste kunna bevisa att/när han ska göra den eller något sådant.. Men hör med ambassaden för att vara säker.. Det är bara att ringa dit och höra!!!

När papprena väl är inlämnade så fick iallefall vi först vänta 3 dagar sen var han tillbaka på ambassaden på en intervju och sen är det bara att vänta på svar ... (där är vi nu) det kan ta lite olika lång tid vad jag hört så oroa dig inte om de inte hör av sig inom bara 1 vecka...
Lycka till och hoppas verkligen du får hit din älskade...!

/sofie

Gammal 2011-09-28, 00:48

Gäst

Standard
Hej och tack för alla svaren, det känns som att jag fått lite klarhet iallafall. Han åker imorgon och söker pass sen åker jag ner med alla papper nästa onsdag och hoppas på det bästa. Åter igen tack för alla svar, nu hoppas jag verkligen att han får komma hit och att han kanske kan komma hit till jul och fira svensk julafton med oss

lycka till alla ni andra också som försöker få hit er kärlek!
Svara med citat

Gammal 2011-09-28, 20:12

sofffi

Nykomling

Standard Lycka till....
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej och tack för alla svaren, det känns som att jag fått lite klarhet iallafall. Han åker imorgon och söker pass sen åker jag ner med alla papper nästa onsdag och hoppas på det bästa. Åter igen tack för alla svar, nu hoppas jag verkligen att han får komma hit och att han kanske kan komma hit till jul och fira svensk julafton med oss

lycka till alla ni andra också som försöker få hit er kärlek!
Tack själv...! Känner min inte ensam i världen längre...!
Hör gärna av dig om hur det gick och om du lyckas få hit din älskade... Vart i Turkiet är han ifrån??.... Jag hoppas att få veta hur er framtid gick!!

All lycka till dig!

Gammal 2011-09-29, 09:36

Gäst

Standard
Han är från Sanliurfa men jobbar i Side under turistsäsongen
Jag skriver då jag vet mer. kram på er och lycka till !
Svara med citat

Gammal 2011-09-29, 10:20

A.C.A.B

Nykomling
A.C.A.B är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Standard
Till er tjejer som åker till turkiet på 1v semester o hittar en turk pojkvän o faller pladask..kan inte hålla mig för skratt...Ni vet väl att alla turkar som jobbar i turist orterna har en svensk tjej i varje stad i sverige.Så när ni sitter här hemma i svedala o längtar efter eran bergs turk,Så håller han på med alla andra fina svenska tjejer när dom är där på semester.Kan inte hålla mig för skratt igen,haha

Har jobbat 5 år i alanya o alla turkar jag lärde känna hade alla svenska flickvänner men inte bara 1 utan 3-5 var..

Men good luck folket...
Svara med citat

Gammal 2011-10-02, 17:24

Gäst

Standard
Hej! Han var och sökte pass förut i veckan och skulle få det nu till veckan. Jag åker ner nu på onsdag, Utan kompis för första gången

jag har nu skrivit på papperna från Migrationsverket, har med foton på oss, på mitt pass samt stämplar sen jag varit i Turkiet, min telefonräkning så dom ser att vi hållit kontakten, personbevis från Skatteverket, lönebesked både mitt och mammas, och en kompis till mig som har träffat han ska skriva ett rekomendationsberv. Är det något jag glömt ?
jag tänkte även på de här med familjebevis ska han skriva på det och skicka samtidigt även om vi inte har barn eller är gifta ? Och när ska man skicka in medicinsk reseförsäkring?

Hur går det för er andra ??
Svara med citat

Gammal 2011-10-02, 17:36

sofffi

Nykomling

Standard
Citat:

Hej! Han var och sökte pass förut i veckan och skulle få det nu till veckan. Jag åker ner nu på onsdag, Utan kompis för första gången

jag har nu skrivit på papperna från Migrationsverket, har med foton på oss, på mitt pass samt stämplar sen jag varit i Turkiet, min telefonräkning så dom ser att vi hållit kontakten, personbevis från Skatteverket, lönebesked både mitt och mammas, och en kompis till mig som har träffat han ska skriva ett rekomendationsberv. Är det något jag glömt ?
jag tänkte även på de här med familjebevis ska han skriva på det och skicka samtidigt även om vi inte har barn eller är gifta ? Och när ska man skicka in medicinsk reseförsäkring?

Hur går det för er andra ??
Hej! Gud va spännande nu är ni en bra bit påvägen...

Du verkar ha fixat alla papper som jag hade med mig ner...

Han måste fylla i familjebeviset med hans föräldrar och alla hans syskon.
Glöm inte pappret för Schengenviseringen som han också måste fylla i den glömde jag ta med mig och fick skriva ut där nere...

Reseförsäkringen måste fixas innan han åker till Ambassaden.. vet dok inte vart och hur man fixar den då min pojkvän gjorde det när jag hade åkt hem...

Vi väntar fortfarande på svar från Ambassaden men hoppas att det kommer snart.. Imorgon har det gått 1 vecka!

Lycka till med allt!!

Gammal 2011-10-03, 01:06

Gäst

Standard
Tack snälla du för dina snabba svar
Då måste jag fixa dom sista papperna imorgon, sen kanske man kan andas ut en stund
Vet du om man måste skriva exakta datum på när han ska resa hit och hem eller räcker det med månaden? Eftersom vi inte vet om han får komma så känns de onödigt att boka biljetter i förväg så de har vi inte gjort så jag vet ju inga datum än, men vi hade tänkt ungefär november till januari, då de är som kallast haha

Önskar dig all lycka och att din får komma hit snart
Svara med citat

Gammal 2011-10-04, 08:13

sofffi

Nykomling

Standard
Citat:

Tack snälla du för dina snabba svar
Då måste jag fixa dom sista papperna imorgon, sen kanske man kan andas ut en stund
Vet du om man måste skriva exakta datum på när han ska resa hit och hem eller räcker det med månaden? Eftersom vi inte vet om han får komma så känns de onödigt att boka biljetter i förväg så de har vi inte gjort så jag vet ju inga datum än, men vi hade tänkt ungefär november till januari, då de är som kallast haha

Önskar dig all lycka och att din får komma hit snart
Jag ringde faktiskt och frågade migrationsverket om datumet för jag blev helt förvirrad då vi inte heller bokat flyg ännu.. Men de sa att det inte alls behöver vara på dagen! Men att man gärna skriver ett datum... Men de behöver inte betyda att du måste resa in i landet just de datumet...
Har att göra med att man inte får söka förs 3 månader innan sa dem.
Vi har också skrivit november den 1:a och så fram till januari!!

Lycka till med allt...!! stå på er

Gammal 2011-10-06, 21:53

zandri

Standard
till Gäst:

du sa att din kille jobbar i side? vad heter han och vart jobbar han om man får fråga? jag jobbar nämligen i side som guide sen i januari så' kanske vet vem det är

lycka till alla! har själv nyss skaffat mig en pojkvän här nere, två månader innan jag måste åka hem - bra jobbat :/
Svara med citat

Gammal 2011-10-13, 00:14

Gäst

Standard
Hej har nyss kommit hem från Turkiet och nu väntar vi på svar. Vi var i Ankara på ambassaden där och dom ställde tusen onödiga frågor, dom skulle verkligen veta precis ALLT.. Men han sa att det gick bra, sen så pratade vi med en rådgivare också i Ankara på någonting som hette Metro innan vi lämnade in alla papper. Så nu är det bara att vänta på svar och hoppas att han får komma annars vet jag inte vad jag gör..
Tydligen skulle man visa att man hade 400 kr per dag vilket är ganska mycket pengar för 3 månader och eftersom jag bara jobbar extra så visste dom inte om pengarna jag kunde visa räckte, men min pojkvän lämnade in och visade hans pengar på banken också

Att säga namn känns lite för personligt för att skriva här, men ifall du vill veta kan du gärna skriva till mig på hotmail eller något "helenahbystedt@hotmail.com". Åh nej vad jobbigt.. Men hoppas att allt kommer funka mellan er endå !!
Svara med citat

Gammal 2011-10-14, 10:14

Millan77

Nykomling
Millan77 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Standard
Hej!!! nu har jag oxå hittat hit...Kom hem för 2 dar sen från min pojkvän i Turkiet ...Satt och läste på internet hur jag skulle göra med alla papper, så nu sitter jag bara och väntar på att få hem dom...Vill gärna ha kontakt med andra tjejer som har sina pojkvänner i Turkiet...

Camilla
Svara med citat

Gammal 2011-10-14, 19:43

Gäst

Standard Hej
Citat:
Ursprungligen postat av Millan77 Visa inlägg

Hej!!! nu har jag oxå hittat hit...Kom hem för 2 dar sen från min pojkvän i Turkiet ...Satt och läste på internet hur jag skulle göra med alla papper, så nu sitter jag bara och väntar på att få hem dom...Vill gärna ha kontakt med andra tjejer som har sina pojkvänner i Turkiet...

Camilla
Fick du knulla nått?
Svara med citat

Gammal 2011-10-14, 21:02

Gäst bysteedt

Standard
Oj då var vi ungefär i Turkiet ungefär samtidigt, jag åkte hem i onsdags vart i Turkiet bor din kille ? Önskar dig all lycka och hoppas att allt kommer att gå bra. Sitter förväntansfull och väntar på svar just nu!!! skulle vara jätte kul att prata med några som är i samma situation som en själv

P.S. Har glömt skriva mitt namn i varje inlägg så det är oftast jag som har skrivit som "gäst" dock var det inte jag som skrev den förra idiotiska kommentaren.

//bysteedt
Svara med citat

Gammal 2011-10-14, 21:59

Millan77

Nykomling
Millan77 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Standard
Han bor i Kemer...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8