|
|

2011-09-11, 14:27
|
|
|
Varför all inclusive?
Hej hej. Jag har en fundering! Varför väljer man all inclusive på sin semester? Tjänar man så mkt på det? Är det enbart av ekonomiska skäl? Själv hör jag till dom som aldrig skulle fundera på ai men har förstått att många väljer det. För min del är halva nöjet med utlandssemester att gå och strosa på kvällen, prova olika restauranger och maträtter. Väljer i princip alltid inhemska restauranger utan för mkt turister. Är det andra skäl utan ekonomiska som gör att ni väljer ai? Är endast nyfiken.
|
|
|

2011-09-11, 14:49
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Jag väljer inte heller AI, men en kollega på jobbet brukar göra det. Han säger att han skiter i priset, det handlar inte om det. När han är på semester så vill han bara kunna gå och ta en öl när han känner för det, äta när han känner för det och inte behöva tänka på att betala och sånt. Han vill ha det bekvämt och det är enda anledningen till AI.
Vissa ställen är det lika bra att ta AI på, Maldiverna till exempel eftersom varje ö där är ett hotell och det finns bara en resturang att välja på. I det läget är det billigare med AI än att betala för måltiderna separat.
|

2011-09-11, 16:34
|
|
|
Alltid AI
Väljer definitivt inte AI bara för att man skulle tjäna på de.
Tycker att de e fruktansvärt god mat och mycket att välja på, olika teman från dag till dag. Sen slipper man springa runt på stan och leta efter restauranger. Sen e de så jädra smidigt att kunna ta sig en öl eller grogg vid poolen och bara slippa bära på pengar. Sen fylls alltid kylskåpet på hotellet med vatten, fanta cola.
AI= inga bekymmer
|
|
|

2011-09-11, 17:33
|
Reg.datum: mar 2011
Rykte: 2
|
Vi ungdomar väljer det mest för spriten skulle jag tro.. haha! Tjänar massor på att ta AI. Och det är ju lättare att planera ekonomin innan, man behöver inte oroa sig för att pengarna tar slut så att man inte har råd med mat de sista dagarna!
|
|
|

2011-09-11, 20:00
|
|
|
När man har ett stressigt jobb hela året så har jag efter många års resande kommit på att bästa sättet att verkligen vila/koppla av och njuta är ett par veckor på ett fint hotell med bra service och AI .
Jag tar dock AI enbart på hotell med 5*. Där kan man variera maten i det oändliga och det finns alltid även a la carte restauranger (oftast flera olika typer) som serverar riktig gourmetmat som man annars har väldigt svårt att hitta på restaurangerna på turistorterna. Dessa resor är inte billiga men jag känner att jag får valuta för pengarna.
Kanske ska tillägga att jag är nykterist, så att jag väljer AI beror inte på att man kan dricka så mycket man vill.
|
|
|

2011-09-11, 20:06
|
Reg.datum: nov 2009
Rykte: 3
|
Vi väljer All Inclusive för att man kan lämna plånboken hemma + att priserna har stigit i Turkiet. Min Mamma och styvpappa älskar Efes och därför vill dom kunna häva i sig som dom aldrig tidigare har sett öl
Jag åkte första gången på All Inclusive förra året, Dogan Hotell och nu Augusti var vi iväg igen på Dogan med All Inclusive - hur bra som helst! Den som uppfann All Inclusive ska nobelpris för det
|

2011-09-11, 20:46
|
|
|
Spännande att höra hur folk tänker. Jag skulle aldrig någonsin välja AI. När jag öluffade mkt i Grekland på 80-talet så fanns massa små mysiga tavernor. I dag finns inte många kvar då det byggts AI-hotell på dessa orter och då finns ingen längre som vill äta på dessa små tavernor. Jag tycker det är urtråkigt för min del och skulle hellre stanna hemma än åka på AI-semester. Nyligen varit i Marmaris och Side och maten är ju hur billig som helst. Undrar om man kanske lurar sig själv ibland? Vi betalade 2000 för 1 vecka till Side per person. Min väninna åker om ett par veckor till motsvarande hotell. Hon betalar 5500 för 1 vecka med AI! Det finns ingen möjlighet att äta och dricka för 3500 på 1 vecka eller? Hon är dessutom ingen storkonsument av alkohol. Tur att alla är olika men jag lider med de som ej får gäster till sina restauranger längre.
|
|
|

2011-09-11, 22:17
|
|
Självklart är det tråkigt att restauranger får stänga för att fler hotell öppnar med All Inclusive men då skapas det även fler jobb, inte sant?
Visst, vi äter ute när vi är på All Inclusive-hotell men inte samma utsträckning när man har allt innanför hotellmurarna. Vi äter bara frukost, lunch och middag på hotellet och sedan går vi ut och äter runt 19.00-20.00 på en restaurang.
Det som jag tycker är skönt är att man får dricka hur mycket alkohol och läsk man vill utan att plånboken ska bli ledsen.
|

2011-09-12, 08:11
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Hur tänkte du nu? Menar du all personal på restaurangerna som tvingas lägga ner på grund av AI får nytt jobb på en sån anläggning. Tror inte det. Och om ni "bara" äter frukost, lunch och middaf på AI-anläggningen, vad orkar ni då stoppa i er när ni besöker den lokala tavernan/restaurangen? Personligen ser jag hellre att plånboken blir ledsen än att en hel bygd blir det.
|
|
|

2011-09-12, 09:41
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pellsson
Menar du all personal på restaurangerna som tvingas lägga ner på grund av AI får nytt jobb på en sån anläggning. Tror inte det.
|
Varför tror du inte det? Är väl fullt möjligt? Om ett hotell öppnar och måste nyanställa 30-40 personer, klart dom plockar ifrån den arbetslösa skaran.
Citat:
Ursprungligen postat av Pellsson
Och om ni "bara" äter frukost, lunch och middaf på AI-anläggningen, vad orkar ni då stoppa i er när ni besöker den lokala tavernan/restaurangen?
|
Vanligt mat som man brukar äta i Turkiet. Så har vi alltid gjort, det sista 3-4 dagarna äter vi ute på kvällen men frukost, lunch och middag på hotellet.
Men smaken är som baken, alla kan inte gilla All Inclusive
|

2011-09-12, 12:38
|
|
|
skälen kan vara många
AI är perfekt för oss som bara "vill vara" under en veckas semester!
Jag själv har ett handikapp som gör att jag inte kan fara runt och leta
olika matställen mm,så för mig mfl är valet självklart
|
|
|

2011-09-12, 18:40
|
|
|
Tycker också att AI är toppen! SKönt att slippa ha med plånbok överallt. Och massor med mat brukar det ju finnas. Och vi har provat mycket mer "inhemsk" mat när vi ätit på hotellets buffé än när vi varit ute och ätit på restaurang.
Visst är det tråkigt att AI tar över på övriga restaurangers bekostnad, men jag väljer ändå min egen bekvämlighet på semestern först och främst.
|
|
|

2011-09-12, 21:37
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Jag föredrar gärna AI om jag åker på resa i januari/februari, då är jag så vintertrött och tycker det är helmysigt att bara slappa och lapa sol.
Typ Thailand, Malaysia, Kap Verde.
Till Turkiet väljer jag aldrig AI, hyr alltid egen lägenhet/hus, reser runt och ser olika saker, även övernattning på andra orter, Turkiet har så oerhört spännande historia och vacker natur.
Ni som åker på AI i Turkiet, hur är vinerna på dessa ställen,
finns Angora, Kavak ? Eller är det husets vin, hemkört, importerat?
|
|
|

2011-09-13, 23:19
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Typ Thailand, Malaysia, Kap Verde.
|
Thailand har inte All Inclusive men dom hade det för några år sedan kommer jag ihåg, ett hotel med All Inclusive. Kap Verde har flera hotell och Malaysia ett hotell, ifall några men inte många.
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Ni som åker på AI i Turkiet, hur är vinerna på dessa ställen, finns Angora, Kavak ? Eller är det husets vin, hemkört, importerat?
|
De sorter du nämner känner jag inte igen men jag kan nämna att vin i Turkiet för All Inclusive håller inte samma kvalité som om du handlar på systembolaget.
Drickbart men inte lika gott är mitt svar
|

2011-09-13, 23:31
|
|
|
Rätt i fällan
Babar: Oneway fick dig rätt i fällan....men hon vet säkert att man kan betala extra
ifall man tar AI för kvaliteten på vin,haha ha
|
|
|

2011-09-14, 15:49
|
Reg.datum: dec 2006
Rykte: 0
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Tycker också att AI är toppen! SKönt att slippa ha med plånbok överallt. Och massor med mat brukar det ju finnas. Och vi har provat mycket mer "inhemsk" mat när vi ätit på hotellets buffé än när vi varit ute och ätit på restaurang.
Visst är det tråkigt att AI tar över på övriga restaurangers bekostnad, men jag väljer ändå min egen bekvämlighet på semestern först och främst.
|
Känns ju väldigt konstig inställning att "välja sin egen bekvämlighet på semestern först och främst" framför lokalbefolkningen. Hur skulle du tycker om folk kom till Sverige och turistade med den inställningen. Och tror turistorterna kommer fortsätta finnas på samma sätt om man bara tänker på sin egen bekvämlighet när man är där? När man är gäst som man faktiskt är när man är turist så känns det ju väldigt egocentriskt och ouppfostrat att enbart tänka på dig själv.
|

2011-09-14, 19:27
|
|
|
Ja, det kanske inte är alla som tänker på lokalbefolkningen. Jag tänker på hur det har blivit! Fanns ens all inclusive på 80- och 90-talet? Jag har öluffat en hel del och det kanske också försvinner om folk väljer ai för att ha det bekvämt och för att slippa ha plånbok.
|
|
|

2011-09-14, 20:33
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av black_betty
Känns ju väldigt konstig inställning att "välja sin egen bekvämlighet på semestern först och främst" framför lokalbefolkningen. Hur skulle du tycker om folk kom till Sverige och turistade med den inställningen. Och tror turistorterna kommer fortsätta finnas på samma sätt om man bara tänker på sin egen bekvämlighet när man är där? När man är gäst som man faktiskt är när man är turist så känns det ju väldigt egocentriskt och ouppfostrat att enbart tänka på dig själv.
|
Hmmm.... jag kanske uttryckte mig fel, men det är väl inte så konstigt att man tänker på vad som passar en själv och ens egen familj bäst när man väljer hur och var man ska resa? Jag menar givetvis inte att man ska uppträda ouppfostrat eller oartigt på nåt sätt när man är där.
Jag tror inte att utländska turister som åker till Sverige i första hand tänker på att stödja svensk turistnäring, de åker väl hit för att de tycker att de själva kan få ut så mycket som möjligt av sin egen semester, eller?
Och jag tror inte att jag är ensam om att tycka så, för hade alla bara inställningen att hjälpa och stödja lokalbefolkningen på sin semester, så borde ju de flesta charterresor i så fall gå till u-länder.
|
|
|

2011-09-15, 09:09
|
|
|
Nej, jag förstår verkligen inte folk som väljer AI. Skulle aldrig kunna resa på semester och stötta hur dessa jättekomplex förstör dels omgivningen och framförallt arbetstillfällen för ortsbefolkningen. Att dessa jättekomplex skapar arbetstillfällen är ju något ni intalar er själva för att inte få dåligt samvete. Vem som hellst förstår nog att några tjänster på AI hotellen aldrig kommer kunna ta emot alla som blir arbetslösa då restauranger, cafeer, barer mm får stänga igen.
Tycker man som människa har lite ansvar över sina val man gör och bör visa lite respekt mot sina medmänniskor.
Undrar förövrigt hur ni AI anhängare kommer tänka om 10 år då merparten av de turkiska turistorterna kommer bestå av endast jättehotell? Kommer inte alls vara lika mysigt längre då. Babar, du nämner att ni gärna går ut och äter några kvällar iaf, vart ska du gå när de lokalägda restaurangerna har fått stänga pga dåligt med gäster? Då får du vackert sitta på rumpan på din AI anläggning.
|
|
|

2011-09-15, 09:34
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Bra skrivet!
|
|
 |