|
Turkiet för 18 år till 50 år?
|

2011-08-14, 17:27
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 4
|
Turkiet för 18 år till 50 år?
Jag och maken har aldrig varit i Turkiet, men skulle gärna vilja åka dit med vår familj. Jag har tittat runt en massa, men tycker det är svårt att veta vad som kan passa för ungdomar som inte gillar disco eller pubar. Däremot så tycker de om att strosa o titta på vackra byggnader o äta på mysiga restauranger eller fika på kafé. Gärna något museibesök också. Det viktigaste är att det är avkopplande och lugnt och att det finns olika möjligheter till utflykter, gärna med båt som vi alla älskar att åka. Ingen gillar hög musik på stranden, utan föredrar att kunna ligga o läsa. Några av dem gillar även vattensporter, typ windsurfing o jetski, så det bör finnas i närheten. Det får absolut inte vara långgrunt. Mina fem "ungar" är 18-24 när vi ska åka.
Vi kanske inte kan täcka in alla önskemål, men om vi lyckas med några så är det ju bra  Det viktigaste av allt är ändå att vi får tillfälle att umgås utan en massa "måsten"
|
|
|

2011-08-14, 19:03
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av Katarina M
Jag och maken har aldrig varit i Turkiet, men skulle gärna vilja åka dit med vår familj. Jag har tittat runt en massa, men tycker det är svårt att veta vad som kan passa för ungdomar som inte gillar disco eller pubar. Däremot så tycker de om att strosa o titta på vackra byggnader o äta på mysiga restauranger eller fika på kafé. Gärna något museibesök också. Det viktigaste är att det är avkopplande och lugnt och att det finns olika möjligheter till utflykter, gärna med båt som vi alla älskar att åka. Ingen gillar hög musik på stranden, utan föredrar att kunna ligga o läsa. Några av dem gillar även vattensporter, typ windsurfing o jetski, så det bör finnas i närheten. Det får absolut inte vara långgrunt. Mina fem "ungar" är 18-24 när vi ska åka.
Vi kanske inte kan täcka in alla önskemål, men om vi lyckas med några så är det ju bra  Det viktigaste av allt är ändå att vi får tillfälle att umgås utan en massa "måsten" 
|
Finns många ställen att föreslå, Turkiet har mycket historia att se på och naturliga fenomen som inte finns i andra delar av världen.
Sen kan man välja vart man vill bada, äta, softa, man behöver inte vara mitt i röjet om man inte vill.
Men frågan är NÄR ni skall åka, pga väder och vilken publik det är för just den perioden.
Sen varierar transfertiden mycket beroende på vilken ort ni väljer.
Antar det är Kleopatrastranden i Alanya som inte är långgrund, det flesta stränder är det, sandstränder. För det mesta har jag bara dykt från båtar, man kan ju vara ute varje dag på havet, helt underbart vatten.
|
|
|

2011-08-14, 22:30
|
|
Hej Oneway!
Tack för svar. Vi hade tänkt åka i juni. Har läst lite om Kas och blev nyfiken. Kring Marmaris läste jag att man kan göra fina båtutflykter, men det kanske gäller för hela Turkiet?
|
|
|

2011-08-15, 07:31
|
|
Citat:
Hej Oneway!
Tack för svar. Vi hade tänkt åka i juni. Har läst lite om Kas och blev nyfiken. Kring Marmaris läste jag att man kan göra fina båtutflykter, men det kanske gäller för hela Turkiet?
|
Har glömt bort Kas, det är ju helt underbart, läste om det igen nu, där är det verkligen avkoppling och klippbadet är ju fantastiskt.
Flyger man till Antalya eller vilken flygplats blir det ?
Ja, båtutflykter finns det överallt, längs hela turkiska kusten.
Jag personligen gillar mest Kusadasi och Cesme, västkusten och båda orterna har båtutflykter dagligen och även över till Chios resp. Samos.
|
|
|

2011-08-16, 00:32
|
|
Hej igen! Enl det jag lyckats läsa mig till så kan man flyga antingen till Dalaman eller Antalya för vidare färd till Kas. Från Dalaman tar det 2,5 tim och från Antalya 3,5 tim.
Kusadasi har jag fått för mig är en storstad, men det kanske inte alls stämmer? Cesme har jag inte läst något om, men ska omedelbums söka på det
|
|
|

2011-08-16, 05:44
|
|
Citat:
Hej igen! Enl det jag lyckats läsa mig till så kan man flyga antingen till Dalaman eller Antalya för vidare färd till Kas. Från Dalaman tar det 2,5 tim och från Antalya 3,5 tim.
Kusadasi har jag fått för mig är en storstad, men det kanske inte alls stämmer? Cesme har jag inte läst något om, men ska omedelbums söka på det 
|
Jag har varit i Kusadasi 3 gånger och Cesme nu i sommar.
Cesme är lugnet själv, lite för lite för mig att göra, en enda gågata med affärer, men det finns utflykter, båtturer och Ilica Plaji som är en fantastisk strand. Alacati är mycket vackert. 1.5 tim transfer från Izmir.
Inte många européer, mest turkar som semestrar där.
Kusadasi är en pittoresk liten stad, blir hög puls på sommaren, men massor med fina stränder, Ladies Beach kan bli fullpackad, men det finns Long Beach, Paradise beach och hela Nationalparken som är fantastisk och nära till Adaland, Efesos, Virgin Mary, Sirince mm. 1 tim transfer, från Izmir
|
|
|

2011-08-16, 10:11
|
Reg.datum: sep 2008
|
Jag slår ett slag för Icmeler då, o dess grannort Marmaris. Icmeler är en lite mindre o lugnare ort, med trots detta så finns det ett gott utbud av restauranger o shopping, o vill man ha ett större utbud så tar det bara ca 10 min med dolmus, alternativt 30 min med taxibåt, över till Marmaris.
Båtutflykter finns det gott om, o vill "barnen" besöka vattenland så finns det flera stycken inne i Marmaris.
|

2011-08-17, 13:26
|
|
Tack snälla Maria för dina tips. Vi har läst på lite om Icmeler och Marmaris, men kände ändå inte riktigt att det var ställen för oss. Vi är mer nyfikna på Kas, Fethiye och Ölüdeniz. Om någon känner till dessa områden får ni gärna ge er upplevelse av dem. Vi funderar på att hyra bil under de två veckor vi planerar att vara i Turkiet och ha vår bas i Ölüdeniz för bad och båtutflykter. men vi har även tänkt oss att åka mot Kas och kanske göra några övernattningsstopp efter vägen om vi hittar några små enkla hotell/bed & breakfast som ligger fint till i någon by eller vid kusten. Alla tips mottages tacksamt
|
|
|

2011-08-17, 13:34
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Jag har varit i Kusadasi 3 gånger och Cesme nu i sommar.
Cesme är lugnet själv, lite för lite för mig att göra, en enda gågata med affärer, men det finns utflykter, båtturer och Ilica Plaji som är en fantastisk strand. Alacati är mycket vackert. 1.5 tim transfer från Izmir.
Inte många européer, mest turkar som semestrar där.
Kusadasi är en pittoresk liten stad, blir hög puls på sommaren, men massor med fina stränder, Ladies Beach kan bli fullpackad, men det finns Long Beach, Paradise beach och hela Nationalparken som är fantastisk och nära till Adaland, Efesos, Virgin Mary, Sirince mm. 1 tim transfer, från Izmir
|
Tack Oneway - det du beskrivit har vi kikat på och det verkar också intressant, men vi kom fram till att den här gången ska vi satsa på området mellan Kas och Ölüdeniz OM vi inte ångrar oss igen. Vi har en förmåga till det eftersom vi är så många viljor i familjen! Men igår när vi satt och läste allihop samtidigt för ovanlighetens skull så lät det ändå som om det blir Kas och den kustremsan! Stort tack ändå för dina tips
|
|
|

2011-08-18, 09:07
|
|
Låter trevligt med er planering, att upptäcka ett land utanför det stora turistställena är det som är roligast och mest givande.
Vissa ställen kan det vara tufft att köra bil, stora vägen mellan Cesme och Izmir ligger man gärna i 180-200 km/tim, med det finns flera filer att välja på !
Ni kanske kan ta flyget till Rhodos och båt över till Kas, då blir det trevligare transfer!
|
|
|

2011-08-18, 10:51
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Låter trevligt med er planering, att upptäcka ett land utanför det stora turistställena är det som är roligast och mest givande.
Vissa ställen kan det vara tufft att köra bil, stora vägen mellan Cesme och Izmir ligger man gärna i 180-200 km/tim, med det finns flera filer att välja på !
Ni kanske kan ta flyget till Rhodos och båt över till Kas, då blir det trevligare transfer!
|
Förslaget om att ta flyget till Rhodos var en intressant idé, det hade jag inte alls tänkt på. Ska absolut kolla upp det. Då blir det en båttur också och kanske några dagar på Rhodos. Det hela slutar väl med att vår 2 veckors-resa blir 4 veckor 
Jag håller med om att det är utanför de stora turistställena som det är mest givande, men när vi reser med våra ungdomar så vill de gärna ta del av lite vattensporter och andra aktiviteter, så vi brukar blanda boendet lite mellan olika typer av orter. Därför hyr vi alltid bil, så vi inte ska bli "fast" någonstans. Jag tror inte att bilkörningen ska vara något problem, vi har kört mycket i Europa och i USA. Men tack för tipset - alltid skönt att vara förberedd!
|
|
|

2011-10-04, 18:27
|
|
Har ni bokat något, är alla viljor överens :-)
Även jag kikar på nya resmål till juli 2012.
Som tex Bodrum, Fethiye eller Kas !
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|