ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-07-03, 21:16

Norsky

Medlem
Norsky är inte uppkopplad
Norskys avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till Norsky
Standard Priser Bodrum vs. Alanya 2011
Någon som kan berätta lite om priserna i Bodrum och Alanya.
Svara med citat

Gammal 2011-07-05, 19:14

metalic

Nykomling
metalic är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Standard
Bodrum är dyrare än övriga resemål i Turkiet. Det är mycket som skiljer sig i Bodrum jämfört med Alanya eller Antalya, Alanya anses dessutom vara ett ställe för bönder. Det går liksom inte jämföra Alanya med ett lyxort som Bodrum. Rika affärsmän och stora kända artister både inom Turkiet och internationellt väljer Bodrum som turistmål när de väljer att semestra i Turkiet. Staden har dessutom inte den störande mentaliteten hos butikssäljare som tigger efter pengar osv. Då Bodrum ligger i västkusten vilket betyder att det finns mindre icke-turkar som jobbar där alltså till skillnad från alanya, något som jag tycker att det är positivt då man slipper dessa ociviliserade som man alltid ser i Alanya eller Antalya.

Gällande priser så är det minst 5-10 kr dyrare jämfört med Alanya, En öl (50cl) på restaurang kostar runt mellan 30-35 kr.

Det är mina erfarenheter om Bodrum.

Kusadasi rekommenderas också!
Senast redigerad av metalic den 2011-07-05 klockan 19:50.
Svara med citat

Gammal 2011-07-08, 23:09

davkei

Medlem
davkei är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Nu befinner jag mig på Bodrum halvön, dock inte i Bodrum city utan i Turgutreis. Det är billigare än Side som jag var i förra året. Tyvärr kan jag inte svara på om Alanya är jämförelsevis i pris som Side. Men folk här är trevligare och inte lika gåpåiga som på sydkusten. Jag äter kebabrulle för 5 lira och kebab tallrik för 10 lira vilket är billigast hittills för min egna del. Shoppa verkar vara billigare också, jag handlar själv inte så mycket till mig. Nu vet jag inte om det ter sig över hela halvön, vi fundera på åka in till Bodrum City innan vi åker hem.
Svara med citat

Gammal 2011-07-22, 14:19

Gäst

Standard
håller med om att det är en helt annan klass i bodrum. hotell och liknande kan vara lite dyrare och annarlunda, det beror också på att det är en helt annan klass av människor. dessutom så består inte heller bodrum så mycket av säsongarbetare som kommer från östra turkiet och är i hopp om att hitta europeiska tjejer utan det består mest av lokalbefolkning som har varit gäst för mestadels istalbuls och turkiets mellan och högre klass av människor.
Svara med citat

Gammal 2011-07-24, 16:05

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979 är inte uppkopplad
Maria_1979s avatar

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 4

Standard
Hur är byarna runtomkring själva Bodrum?
Hur är priserna jämfört med Bodrum? Är det lugnt o skönt, eller är det mkt partyliv i de mindre byarna runt omkring (Gumbet, Bitez osv)?
Ni som har varit där; rekommenderar ni öht Bodrumhalvön med småbarn?

Gammal 2011-07-30, 02:47

Gäst

Standard
Hej!

Det människorna säger att Bodrum är dyrt och sånt så håller jag inte med. Det var nästan som Alanya kanske bara 5 kr dyrare.
Jag åkte första gången till Bodrum i år och var där i 10 dagar. Var i Rhodos i 2 dagar och 1 dag i Kos sen tog jag båten tillbaka till Bodrum igen och var i Bodrum i 1 vecka.

Jag och en vän bodde mitt i Gümbet. Hotellet heter Paloma hotell och det fanns nästan skandinaver (Mest Norska och Svenskar).
Jag och min vän betalade 70 lira per natt inkl. frukost. (Motsvarar: 300kr-350kr). Mycket billigare än Alanya.
Drycker (T.ex. Cola, vatten osv.) samma pris överallt i Turkiet.
Öl, sprit och vin på klubbarna var ganska billiga. Köpte en vodka-redbull för 18 lira (motsvarar 70kr-80kr)

Åkte ner till en klubb inne i Bodrum dit alla rika människor går. Kan säga att det var dyrt där. Men för mig spelade det ingen roll pga. att SEK var jätte högt i år. En vodka-redbull kostade runt 30 lira (Motsvarar 110kr-120kr, nästan samma pris som i Sverige.)

Maten var j*vligt billigt. Jag och min vän åt så mycket vi kunde. Vi fick nota på 55 lira (motsvarar 250kr-300kr, för 2 personer.)
Rekommenderar restaurangen Saray Zetas Restaaurant som ligger i Gümbet.
Detta restaurang är både för familjer med barn, par och gäng med vänner. Jätte trevliga personal och service. As goda mat också.

Vet ej vad jag ska berätta mer om. Det är bara fråga så besvarar jag.
Svara med citat

Gammal 2012-01-14, 15:11

LinsLus

Medlem
LinsLus är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Standard
Fråga till er som varit i Bodrum eller städerna runt om!

Vad kostar eventuellt vatten på flaska och solstolar på stranden? Är det dyrare än t.ex Alanya/Marmaris eller ligger det på samma prisnivå?

Jag och min pojkvän åker ner till Bitez i två veckor med AI i juni, för ett riktigt bra pris faktiskt. Hur mycket fickpengar behövs för två veckor när man bor med AI?
Vi har inga större planer på utflykter, mer än att kanske ta sig till Bodrum någon dag, eventuellt Gümbet någon kväll eller båttrip (möjligtvis inte alla tre, vi får se hur långt vår budget räcker..). Inget dock vi har bestämt oss för, men klart man är nyfiken när det gäller priserna!

Hur är shopping i Bitez? Dyrt? Hur mycket skall man pruta?
Jag tycker om att köpa hem någon souvenir eller möjligtvis något klädesplagg från Turkiet (har alltid gjort det varje resa). Men eftersom det verkar vara dyrare på Bodrum så undrar jag lite hur stor skillnaden är gällande shoppingen i Alanya etc?

Eftersom vi bor med AI (då menar jag riktigt stort AI med käk varannan timme nästan) så tror jag inte att det nödvändigtvis behövs SÅ mycket pengar, men kan man klara sig på ca 4000:- sammanlagt, dvs 2000:-/person? Tänker mest på eventuellt EN utflykt, någon drink, lite shopping och vatten på flaska/efes från supermarket..
Svara med citat

Gammal 2012-02-29, 21:28

LasseBez

Nykomling
LasseBez är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Standard
Hej,

Kan berätta att jag sommaren 2010 var i en by norr om Bodrum (Güvercinlik) och där åt jag en FEMRÄTTERS middag, inklusive ett glas vin, för 20 Turkiska Lira. Fantastiskt liten fiskeby, ca 20 minuters bilfärd norrut, med ett tiotal restauranger på rad utmed kajkanten.

Vi bodde i ett jättefint resort vid Tuzlasjön (Flamingo Country Club, med magnifik utsikt över solnedgångar i Egeiska havet) och tog dolmusen ner till Güvercinlik. När vi ätit klart fick vi veta att de hade hämt- och hemkörningsservice, som ingick i priset! Så de körde hem oss efteråt, helt gratis. Vi hade även kunnat ringa före, så hade de kommit med bil och hämtat oss också. Helt fantastiskt.

Så jag rekommenderar båda dessa med varm hand! (Den som vågar sig ännu längre "bort" kan söka sig till Bogazici by, som ligger närmare till Flamingo)

Så vill man leva billigt finns det betydligt smartare sätt att göra det på än att köpa AI, skulle jag vilja säga... nej, ut och upplev Turkiet, våga vägra AI!
Eller som de säger i hockey: "släpp sargen nu!"

I övrigt så gäller att importerad alkohol är dyrare än inhemsk. Men Efes hittar man nog till bra pris i stort sett överallt.
Den som gillar vin rekommenderar jag att hålla ögonen öppna efter Yakut Kavaklidere, ett fint rött sällskapsvin.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8