ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-05-26, 21:29

Johanna87

Smile Specifierad budget - Alanya
Hejsan.

Jag vet att det finns tusen trådar som behandlar hur mycket fickpengar man bör ha med sig till Alanya o.s.v men jag har inte riktigt hittat det jag söker. Jag har varit i Alanya fem gånger förr, senast -09, men får inte ihop min budget. När jag har varit där tidigare har jag klarat mig på 2500-3000 kr men när jag försöker räkna nu så kommer jag nästan inte under 3500. Så det jag undrar är om vi i den här tråden skulle kunna specifiera ungefär vad vi lägger våra pengar på i Alanya under en vecka? Exempelvis, 1000 kr på mat, 1500 på uteliv och liknande. Jag tänkte att det kan vara bra för många att få en uppfattning om hur mycket pengar man själv behöver ha med sig. Jag antar att priserna har stigit en del sedan jag var där också?

Jag har tyvärr ingen koll på hur jag har spenderat tidigare men lovar att uppdatera tråden efter hemkomsten i slutet av juni. Hoppas på att få lite hjälp av er så länge.
Svara med citat

Gammal 2011-05-27, 10:31

vnyren

Medlem
vnyren är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Rykte: 2

Standard
liran har ju sjunkit nu, när jag var där -09 så låg den på ungefär 5 kr, nu när jag kollade är den nere på 3,93! Så egentligen borde det ju bli lite billigare för oss svenskar. Jag åker dit i juni och har All inclusive, så min budget är ungefär 500 på mat, 1000 shopping (kläder och liknande) 1000 på uteliv och kanske om man vill göra något speciellt nån dag, sen 500 till övrigt, funderar eventuellt på att tatuera mig. Men det blir ju väldigt olika beroende på om man har all inclusive eller inte! då ingår ju både mat och viss alkohol. sen hur mycket man vill shoppa eller göra utflykter. När jag åker bort vill jag mest vila och ta det lugnt, så då blir det inte mycket pengar till utflykter.
Svara med citat

Gammal 2011-05-27, 11:06

Johanna87

Standard
Tack för svar.

Oj, så det är så väl med kursen just nu? Det låter utmärkt.
Såklart blir det annorlunda om man har all inclusive. för mig ingår bara frukost men i övrigt verkar det som att din budget skule kunna stämma även för mig då det inte blir så mycket utflykter.
Svara med citat

Gammal 2011-05-27, 16:30

Gäst

Standard Fickpengar
Vi är 6 stycken 18 åringar som åker till Alanya i Augusti. Vi kommer vara där två veckor (1/8-15/8) och få frukost på hotellet. Någon som har en aning på hur mycket fickpengar vi behöver ta med oss. Det är mest maten som jag undrar över.
Svara med citat

Gammal 2011-05-27, 17:35

Johanna87

Standard
Exakt samma sak som jag undrar över så tyvärr kan jag ju inte hjälpa till men hoppas att någon annan vänlig själ kan svara på ett ungefär.
Svara med citat

Gammal 2011-05-27, 18:06

vnyren

Medlem

Standard
oj, jag har tyvärr bara rest med all inclusive så jag kan nog inte svara på det.. men jag kan ge er en uppfattning om ungefär vad allt kostar. Att äta ute kostar ungefär 80-90 procent av vad det kostar här hemma, dock är det dyrare att äta vid hamnen och i de riktiga turiststråken. Tänk att man ofta betalar för utsikten också! En pizza kanske kostar 45-55 kr, kebab likaså. Att laga mat själva är ett tips, råvaror och sådant är väldigt billigt, gå till frukt- och grönsaksmarknaden och handla! Det finns ju supermarkets också såklart och allt är billigare än i sverige. Så det beror ju på hur mycket ni vill äta ute och hur mycket ni vill laga själva?? Det går att hitta billiga restauranger om man söker sig bort från turistområdena, MEN tänk på att inte äta på ett ställe där det är tomt på gäster- ofta finns det en anledning till varför det är tomt..
Svara med citat

Gammal 2011-05-27, 21:19

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Min flickvän och jag åker som sagt iväg till Dogan i tre veckor i Augusti med Ving och All Inclusive. Vi kommer att ha med oss ungefär 12000-15000 kronor och då undrar många säkert - varför så mycket?

När man åker nere vill man äta och ta en öl på Arlanda, kanske något mer. Man vill shoppa i Turkiet, man kanske inte alltid vill äta på hotellet. När man åker hem vill man äta på flygplatsen (Antalya) plus att vi handlar lite alkohol och godis ur airshop-katalogen. Plus att vi ska ta oss från Sundsvall-Arlanda med flyg ToR och sedan sova på hotell på Arlanda när vi landar på natten.

Gammal 2011-05-28, 05:39

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna87 Visa inlägg

Hejsan.

Jag vet att det finns tusen trådar som behandlar hur mycket fickpengar man bör ha med sig till Alanya o.s.v men jag har inte riktigt hittat det jag söker. Jag har varit i Alanya fem gånger förr, senast -09, men får inte ihop min budget. När jag har varit där tidigare har jag klarat mig på 2500-3000 kr men när jag försöker räkna nu så kommer jag nästan inte under 3500. Så det jag undrar är om vi i den här tråden skulle kunna specifiera ungefär vad vi lägger våra pengar på i Alanya under en vecka? Exempelvis, 1000 kr på mat, 1500 på uteliv och liknande. Jag tänkte att det kan vara bra för många att få en uppfattning om hur mycket pengar man själv behöver ha med sig. Jag antar att priserna har stigit en del sedan jag var där också?

Jag har tyvärr ingen koll på hur jag har spenderat tidigare men lovar att uppdatera tråden efter hemkomsten i slutet av juni. Hoppas på att få lite hjälp av er så länge.
Även om kursen är bättre kan jag gissa att allt blivit dyrare på 2 år sen du var där.
Äter du kebab på take away eller går på restaurang så blir ju prisskillnaden stor.
Du behöver väl frukost, solstol, vatten, lunch, vatten, middag, drinkar, vin, öl?, räkna upp vad du tror du köper på en dag. Sen kanske dolmus, eller taxi + shopping.

Jag själv räknar stort, 1000 kr om dan, då känner jag mig trygg. (jag är en annan åldersgrupp)
Svara med citat

Gammal 2011-05-29, 11:05

Mr Gecko

Standard Antalya
Antalyas flygplats är en av världens dyraste flygplatser. När vi skulle åka hem så tänkte vi äta där, 3 barn o 2 vuxna. Hamburgare, pommes o dricka. Kalaset gick på över 600 kr. Vet en gång när vi landade o jag tänkte köpa en cola precis där man hämtar bagaget. En liten colaburk 60 kr....!!! Ett tips till alla som ska åka från Antalyas flygplats är att äta före så slipper man ruinerad. Är man på semester så tycker jag att man inte ska snåla, vill man ha roligt o köpa kläder äta ute, vara på båtresa, åka taxi, dricka goda drinkar, vara på hamam m.m. så rekomenderar jag ca 6000-10000 kr i veckan /person.
Svara med citat

Gammal 2011-05-29, 11:10

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Gecko Visa inlägg

Antalyas flygplats är en av världens dyraste flygplatser. När vi skulle åka hem så tänkte vi äta där, 3 barn o 2 vuxna. Hamburgare, pommes o dricka. Kalaset gick på över 600 kr. Vet en gång när vi landade o jag tänkte köpa en cola precis där man hämtar bagaget. En liten colaburk 60 kr....!!!
Känner igen det där. När vi skulle åka hem från Turkiet förra året så åt flickvännen och jag varsin macka, hon tog en dricka och jag en öl. Vi tömde nästan hela plånboken på detta. Dyrt, oja.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr Gecko Visa inlägg

Ett tips till alla som ska åka från Antalyas flygplats är att äta före så slipper man ruinerad. Är man på semester så tycker jag att man inte ska snåla, vill man ha roligt o köpa kläder äta ute, vara på båtresa, åka taxi, dricka goda drinkar, vara på hamam m.m. så rekomenderar jag ca 6000-10000 kr i veckan /person.
Precis.

Turkiet är inte så billigt som det en gång var. Idag kostar saker och ting. Trots att min flickvän och jag åker på All Inclusive så har vi ändå nästan 15.000 kronor i kontanter för att vi vill shoppa, åka på båtresor och äta ute och inte bara på hotellet. Sen är vi borta tre veckor också.

Gammal 2011-05-29, 11:18

Gäst

Cool Håller fullständigt med,
Vi åkte hem för 2 veckor sedan och jag visste inte att det var så dyrt Jag köpte 2 stycken magnum glass och en mugg kaffe det kostade 12,44 euro då var euron= 8.93 så det blev drygt 111 kronor. Jag har nu lärt mej nått nytt och ska försöka hålla mig ifrån fika på den fpl
Svara med citat

Gammal 2011-05-29, 15:34

Mr Gecko

Nykomling
Mr Gecko är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Rykte: 0

Thumbs up
När vi är i Turkiet (2 vuxna, 1 barn) så brukar det gå ca 12000-15000 kr för en vecka. Vi gör frukost på hotellet o sen äter vi ute lunch o middag. Sen går man ju o småhandlar helta tiden, det ska vara glass, kaffe, drickor, öl, nått mellanmål m.m. Passa på o klipp er när ni kommer till Turkiet, kostar runt 100 lappen o bra blir det.
Svara med citat

Gammal 2011-06-01, 18:49

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979 är inte uppkopplad
Maria_1979s avatar

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 4

Standard
Jag är nyss hemkommen från Alanya, o för oss (en vuxen, en 7-åring o en 1-åring) så gick det åt ca 4000:- för en vecka.
Frukost hade vi redan bokat o betalat på hotellet, men resten åt vi ute.

Döner Kebab går att köpa mest överallt för 5 TL så lunch kommer man ganska så billigt undan med, om man nu vill det.
F.ö så tycker jag att det mesta har blivit dyrare.
Jag gillar att prova olika kebaber till middag, o de går på från 18 TL o uppåt.
Pasta kanske finns lite billigare, men inte mkt.

Shopping blev det också en del (inräknat i de 4000:-) men inte lika mkt som tidigare år eftersom jag upplever att priserna har stigit.
Observera att i min budget ingår det ingen alkohol, så om man föredrar att dricka en del sådan under semestern så går det säkerligen åt mer pengar!

Gammal 2011-06-01, 20:00

jerryr92

Nykomling
jerryr92 är inte uppkopplad

Standard
Det är så individuellt hur mycket man behöver i fickpengar. Jag personligen lyckas alltid göra av med för mycket pengar.

Hade med mig ca 6.000kr i fickpengar för en vecka förra året. Kalaset landade på ca 10.000kr istället. Då åt jag bara frukost på hotellet.

Själva resan gick på ca 6500kr då. Så totalt kostade det mig ca 16 000kr för en vecka i Alanya.
Svara med citat

Gammal 2011-06-01, 20:10

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
Håller med ovan; det är jättesvårt att säga hur mkt fickpengar som går åt; en del klarar sig på 3-4000:- medans andra gör av med 10 000:- eller mer!
Det beror ju helt på vilken ekonomi man har, samt vad man har för vanor på semestern!

Själv skulle jag säkerligen kunna göra av med mkt mer pengar, men jag är ensamstående med två barn, o jag är glad att vi öht har möjlighet att resa så pass "mycket" som vi gör, så därav räknar jag inte med att göra av med massor med penagr på resmålet heller.
Dock lever vi inte direkt snålt heller, men som jag skrev så beror det ju helt på vad för slags semester man har tänkt sig!
Ska du åka för att festa? Besöka en massa sevärdheter? Shoppa?
Eller är målet mest att komma iväg o sen klara dig på så lite som möjligt?
Isf räcker helt klart 3500-4000:- för en vecka!

Gammal 2011-06-02, 11:26

johanna87

Standard
Så fint att se hur många som har uppdaterat.

Målet är att ha en avslappnande semester med en del fest och de aktiviteter vi gör är gratis då så aktiviteter och shopping är ingenting jag tänker på. Har det blivit väldigt mycket dyrare sedan -09? Tänker nog mest på mat och dryck.
Svara med citat

Gammal 2011-06-02, 11:37

jerryr92

Nykomling
jerryr92 är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av johanna87 Visa inlägg

Så fint att se hur många som har uppdaterat.

Målet är att ha en avslappnande semester med en del fest och de aktiviteter vi gör är gratis då så aktiviteter och shopping är ingenting jag tänker på. Har det blivit väldigt mycket dyrare sedan -09? Tänker nog mest på mat och dryck.
Hej! Om vi säger så här, en cola, eller vilken annan läsk som helst för den delen vid poolen, är dyrare än t.ex. en öl. I alla fall vid mitt hotell där jag var. En öl kostar väl ca 15-25kr, kommer ej ihåg exakt. Ett glas cola fick jag betala runt 30 kr för.

Maten är väl inte så långt ifrån vad den kostar här hemma, tyvärr. Äter man i hamnen så får man betala lite mer, men det vet ju varenda själ. Betalade väl ca 150kr eller så för en pepparstek + en dricka.

Vet inte om jag varit till så stor hjälp, men annars är jag säker på att någon fyller i mina brister i infon.
Svara med citat

Gammal 2011-06-02, 14:42

Mr Gecko

Nykomling
Mr Gecko är inte uppkopplad

Standard
Ja det stämmer, det har blivit dyrare. När vi var till Marmaris förra året så kostar en pizza på hotellet 18 Lira, sen tillkommer dricka, en öl 4 Lira. Pizzorna på hotellet är ju betydligt mindre än det vi får hemma. En Magnus glass ca 30 kr. Så det blir ganska dyrt när vi är 5 personer(3 barn).
Vi brukar aldrig ta AI men har faktiskt nu börjat fundera på det....
Svara med citat

Gammal 2011-06-02, 14:49

vnyren

Medlem

Standard
oj, priset på pizzan där lät lite högt jämfört med när jag var nere 09 och 08. men jag kan dock tänka mig att det är dyrare på typ hotellen än vad det är om man äter på något ställe som kanske inte ligger i turiststråken. Men 4 lira för en öl är ju ändå billigt, särskilt nu när liran är nere på 4 kr, det blir ju bara 16 kr! Glass däremot har alltid varit dyrt, när vi var nere 08 betalade vi 30-40 kr för en glass, helt sjukt. jag tycker absolut att AI är bäst, då kan man väldigt enkelt planera budgeten och i längden blir det mycket billigare. Visst att det kanske är tråkigt att äta på hotellet jämt, men för plånboken är det det bästa! Jag åker ner om exakt en vecka, kan försöka avlägga en rapport när jag kommit hem!!
Svara med citat

Gammal 2011-06-02, 21:25

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979s avatar

Standard
S.k GB-glass (pinne, strut) finns att köpa från 0,30 TL, dvs mindre än 2:- eller vad det nu blir!
S.k kulglass får man dock betala ca 9-10 TL för, så det är lite dyrare.

Ett glas läsk kostar 3-4 TL, kanske är det dyrare på vissa hotell eller så (?) men vi testade en massa olika restauranger under vår vecka där o vi betalade aldrig över 4 TL för en läsk.

En kebabrätt eller liknande varmrätt kan man som sagt få från ca 17-18 TL - kanske ännu billigare skulle jag förmoda ifall man besöker en mer inhemsk restaurang.
Men visst har det blivit dyrare över lag i Turkiet om man jämför mot förra året, iaf i Alanya.
För ett par år sen så kunde jag äta en varmrätt för 11 TL o för barnen kunde de ha rätter för bara några lira på barnmenyn.
Nu hittade jag inget på barnmenyerna för under 9 TL - inte jättedyrt visserligen, men dyrare än tidigare år iaf...

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8