Citat:
Ursprungligen postat av Gäst mia
Vilken härlig berättelse Oneway!
Vad är det för maträtter du beskriver
och vad innehåller dem? Svenska namn?
Hinner inte ta vaccin hepatit A innan jag
åker så jag tar hemskt gärna emot tips på
god och vällagad mat (innehåll o svenska namn)
Törs nog inte äta kall mat utan vaccination??
//Mia
|
Idag kan du verkligen äta allt !
Det är så rent och fint och hårda regler på hygien !
Allt sköljs i rent vatten, sallad, grönsaker, meloner och glass är underbart, det man dock skall vara försiktig med är All Inclusivebufféer som stått länge om det är 40 gr varmt, själv köper jag inte heller musslor och sånt på stranden, men det kanske inte är nån fara heller.
Idag åt jag en utsökt sallad på en finare ställe i Stockholm, tjejen i kassan hade håret hängande och tog emot både pengar och plockade mat med händerna, det händer aldrig i Turkiet, där använder man handskar, man har hattar eller hårband och det är inte samma personer som plockar med mat som med pengar.
Köfte är köttbullar, men ät en äkta Köfte på lammkött, supergott
Adana Kebab är välkryddad Köfte, lite mer touch.
Chrimp Cassarole är räkor i lergryta, grytan kommer fräsande fram till bordet, så man äta i lugn och ro och maten håller sig varm.
Jag säger dock alltid till, inga strips på min tallrik i såfall ber jag mer Bulgur eller grönsaker.
Stripsen har kommit till på tallriken för dom tror väl att europeer skall ha det, det är inte turkiskt.
Irländare och engelsmän har varit i Kusadasi många år, så det är mycket betonat från deras kultur, skippa alla såna ställen, prova det helt turkiska köket.
PS Jag har superkänslig mage och mår toppen på varje resa i Turkiet, maten är underbar, slappna av och njut DS