ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-06-30, 08:50

ireolo1

Medlem
ireolo1 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 3

Standard Växling av valuta.
Vi åker till Turkiet den 22/7. Vilket är bäst, att växla hemma eller vänta och ta ut tills vi kommer ner?

Gammal 2010-06-30, 12:14

Gästen

Standard
Jag brukar alltid växla en liten summa innan jag åker så jag har lite första dagen och på flygplatsen osv, och sen ta ut pengar ur bankomaten på plats. Tänk på att du mest troligt kommer få betala ca 30kr för varje uttag, så ta ut pengar så få gånger som möjligt.
Svara med citat

Gammal 2010-06-30, 12:17

Dexter

Nykomling
Dexter är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Standard
Jag brukar alltid ta ut pengar på plats tycker det är smidigast. Oftast finn det bankomat på flygplatesen, så att du kan ta ut pengar direkt efter att du har landat. Med Maestro-kort behöver du oftast bara betala 10 kronor per uttag inte 30. Med VISA är det lite mer. Men det varierar naturligtvis litegrann beroende på vilken bank du har.
Svara med citat

Gammal 2010-06-30, 20:46

Börjesson

Medlem
Börjesson är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 0

Standard -
Själv brukar jag ta ut en del på flygplatsen hemma och sedan mer där nere om det skulle behövas Men tänk på att du helst inte ska ta ut på bankomater som sitter i små "lådor",utan ta ut på en automat som är kopplad till en bank. Nyss när jag var nere skulle jag ta ut pengar så kom det aldrig ut några! Fick lite panik(för det var ändå en del pengar jag tog ut) så direkt när jag kom till hotellet så ringde jag Fritidsresors Guide-online tjänst och fick då veta att sånt kunde hända om banken hade slut på pengar och man får tillbaka dom när de öpnnar igen!(som tur var!) Men om detta skulle hända dig föreslår jag dig att ta kontakt med banken eller t.ex. guide-online Tänkte bara tipsa för det är inte kul att få den känslan att man har förlorat x-antal pengar! Så ta ut på en bank,dessa små "lådor" är inte lika säkra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8