ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-25, 18:45

metalic

Nykomling
metalic är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Standard Istanbul, ingen fin stad.
Befinner mig just nu i Istanbul nämligen Turkiets största stad och jag det är första gången jag besöker denna stad och nämligen min sista gång. Jag fick höra av de flesta och man läser på andra ställen att Istanbul är en riktigt fin stad och väldigt charmig stad. Så är det verkligen inte! Staden är hur som helst inte som andra försöker beskriva det. Visst några byggnader och det finns historiska ställen man kan besöka när man är där men resten är skit.

Jag själv hade länge förväntningar att besöka Istanbul och hade förväntat mig mycket mer än det.

Istanbul är en stad där det inte finns några trafik regler och stadsplanering, alla kör som idioter och de kör även när det är rött. Alltså övergång ställen och att känna sig säker/trygg ute på gatorna är ingen garanti och det var väl det mesta som chockade mig när jag kom hit. Stadsplaneringen är riktig illa i Istanbul, staden är i stort sätt ned och uppförsbacke. I hela Istanbul finns inga papperskorgar så det är bara slänga sopor ute på gatorna. Inte heller någon bänk där man kan sitta och vila.

Det finns som sagt många negativa saker, jag kommer hur som helst inte på några positiva saker. Sen finns det ju turister som accepterar det som det är.

Staden kan se ut väldigt "fin" på bilder men i verkligheten är det inte så som man tror.

Ni som har plan på att besöka denna stad och vill få ut mer än det skit som finns i Istanbul bör tänka om.
Senast redigerad av metalic den 2010-05-25 klockan 19:08.
Svara med citat

Gammal 2010-05-25, 21:44

connye

Globetrotter
connye är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 2

Standard
Trist att du tycker det men vissa saker du beskrev hade du kunnat få reda på innan du åkte ifall du hade försökt.

Sen i Istanbul så går man inte utan alla i princip åker taxi eller bil dit dom ska.
Sen finns massa små kvarter som har rik historia men är inte det lättaste att hitta ifall man inte är intresserad man bör ha koll på det innan man åker dit.

Så att gnälla på hur dom byggt staden är lite små fjantigt imo.
Svara med citat

Gammal 2010-05-26, 02:58

metalic

Nykomling
metalic är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av connye Visa inlägg

Trist att du tycker det men vissa saker du beskrev hade du kunnat få reda på innan du åkte ifall du hade försökt.

Sen i Istanbul så går man inte utan alla i princip åker taxi eller bil dit dom ska.
Sen finns massa små kvarter som har rik historia men är inte det lättaste att hitta ifall man inte är intresserad man bör ha koll på det innan man åker dit.

Så att gnälla på hur dom byggt staden är lite små fjantigt imo.
Hur de byggt staden säger väl ingenting. De rika historiska och gamla byggnaderna som du nämner är ju byggda under bysantinska riket och det är dessa byggnader som gör att Istanbul kan se lite ut som europeisk stad, typ på Istiklal caddesi.

Som sagt hellre en by i Sverige än en skit stad som Istanbul.

De kan först och främst lära sig urbanisera staden och fixa trafiken.
Svara med citat

Gammal 2010-05-28, 06:19

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Tänk så olika man kan uppleva länder, städer och saker och ting.
Vi ser på saker med olika ögon, jag älskar Istanbul och längtar tillbaka till pulsen, gatorna, husen, atmosfären, där öst möter väst. Istanbul är vackert och inte vackert, men vilken stad är "fin" rakt igenom ?

Visst är turistbilder förfinade, men den här bilden ljuger verkligen inte !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg istanbul.jpg (96.6 KB, 6 visningar)
Svara med citat

Gammal 2010-07-06, 20:15

Taison

Standard Håller inte med
Synd att du fick den bilden utav Istanbul,
Jag har själv bott i Istanbul och skulle lätt kunna flytta dit igen.

Men som sagt man ser ju allt olika.
Att det är en dum trafik planering kan man väl hålla med om.
Men vad ska man göra med en stad som byggdes för många hundra år sedan?
Dom kvarterna var aldrig gjorda för bilar, eftersom att bilar inte fanns då.
Sen att ända försöka att trycka in en väg mellan husen är ingen lätt uppgift.

Var du någonting i dom nya områderna i Istanbul?
Väl planerat lugn trafik med mera.
Men dom områderna gjordes också för 5 år sedan.

Anledningen till varför det är svårt att hitta soptunnor på turist områderna är enkel.
Terrorister kom på att det är väldigt enkelt att lägga en bomb i soptunnorna som också kan skada en hel del människor. Men för det kan jag inte säga att det är smutsigt i Istanbul.
Rena och fina gator.
Jag kan nog inte få dig till att åka dit igen. Men jag tänkte mest bara ta chansen och säga min mening. Jag tycker verkligen om Istanbul, en stad som aldrig sover, charmen med dom gamla gatorna, man kan se någonting nytt varje dag. Och en fantasktisk vacker stad.

Inte att glömma är ju också att det är en stad som har runt 18 miljoner människor.. Det blir en del bilar.. Tänk er själva. Samla ihop Sverige, Norges, Finlands och Islands bilar på ett och samma ställe.
Plus att folkmängden ökade väldigt väldigt fort under 80-90 talet. Också en andledning till snabb planering, vilket kanske inte alltid blir den bästa.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8