|
Vädret i Turkiet i slutet av april/början av maj?
|

2010-03-03, 16:49
|
Reg.datum: sep 2008
Rykte: 4
|
Vädret i Turkiet i slutet av april/början av maj?
Har varit i Turkiet många ggr tidigare, men aldrig så pass tidigt på säsongen. Hur är vädret där nere i slutet av april/början av maj?
Tänkte åka ned med en 7-månaders bebis, så jag vill inte ha alltför varmt - men samtidigt vill vi ju kunna sola o bada (i poolen åtminstone!)!
Någon som kan ge mig råd? Tack! :-)
|
|
|

2010-03-03, 23:00
|
|
|
Hej 
Slutet av April, början av maj kan man inte va riktigt säker.
Självklart är vädret bra mycket bättre än hemma 
Men det är svårt att garantera toppenväder en hel veckan. Pooltemperaturen kan va ganska låg då de flesta(?) ej har uppvärmning förutom av solen.
Jag skulle nog vänta åtminstone ett par veckor in i Maj.
Fast kanske är jag som är lite känslig nu när jag bott där sen Maj 09 och gärna inte badar innan slutet av maj 
Tänk dock på att kvällar och nätter så pass tidigt kan bli rätt kyliga.
Annars är vädret helt underbart. Själv är jag i Sverige ett par veckor, men längtar "hem" och åker ner första veckan i April igen. GISSA om jag längtar
Hoppas ni får en underbar semester.
Vart ska ni bo?
|
|
|

2010-03-04, 04:22
|
Reg.datum: mar 2010
Rykte: 0
|
Det beror helt på vart ni ska åka nånstans. Ska ni till medelhavet kan du i stort sätt räkna med ett fint väder. mitten på april är det 26-30 gr, bra temp. Men det är kanske inte så mycket folk på stränderna. Åker ni till Egeiska havet kan vädret skifta lite, skulle hellre dit i maj då.
|
|
|

2010-03-12, 23:01
|
|
Tack för era svar!
Har inte bokat något ännu, utan tänkte ha is i magen o vänta tills billig resa dyker upp lite längre fram :-)
Är hemma o är föräldraledig just nu, så jag är rätt flexibel o kan i princip åka när som helst! Men har bestämt mig för att vänta till en bit in i maj iaf.
Är vädret fortf ostadigt i mitten av maj, eller är det "garanterat" soligt då iaf???
Vill helst inte riskera att det regnar medans vi är där, då väntar jag hellre med att åka.
Har varit i Marmaris de två senaste åren, men är mest sugen på att åka tillbaka till Alanya, alternativt Side i år - mkt pga den trista transferresan till Marmaris (kommer att resa med två små barn).
Men mkt beror också på priset, så det kan mkt väl bli Marmaris/Icmeler i år igen :-)
|
|
|

2010-03-12, 23:51
|
|
|
I mitten av maj är du ganska garanterad bra väder.
Jag var i Alanya Maj-Dec förra året, och det regnade ett par dagar första 2 veckorna, men sen såg jag inte regn fören sista veckan i September(plus hela veckan jag var hemma i Sverige på besök i Okt, haha)
Maj/Juni+Sept har perfekt väder när man reser med små barn, under högsäsongen är det lite för varmt tycker jag allt för att resa med små barn, en annan vill ju gärna leva i duschen då
|
|
|

2010-03-13, 10:52
|
Reg.datum: nov 2009
Rykte: 3
|
Jag var i Alanya Maj 2005 om jag inte minns fel. Vi åker den 22 Maj och var borta i två veckor. Det är faktiskt skönt väder, allt mellan 25-30 grader.
Jag upplevde det annars som att det ganska behagligt i vattnet, inte som i Augusti att vill man svalka sig så kan du inte bada, för det är ljummet i vattnet men i Maj är det skönt. På morgonen, när vi var nere i Maj så var det mycket dis mellan 08.00-10.00 men sen försvann det ganska snabbt och varmt blev det och inte moln på himlen så långt ögat kunde nå.
Det är väl samma väder som i Augusti, men svalare i luften och i vattnet om ni frågar mig. Går man ut i vattnet och det kanske är två meter djupt då är det kallt, riktigt kallt jämfört med i Augusti månad.
|
|
|

2010-03-13, 22:46
|
|
Tack igen för era svar - alltid bättre att höra efter med folk som har rest själva, än att förlita sig allt för mkt på informationen i resekatalogerna! :-D
|
|
|

2010-10-11, 16:37
|
|
|
Tänkte åka den 18 maj 2011 och undrar om det klassas som mitten av maj då det börjar bli varmt och kanske 22 grader i vattnet?????????? har jag fel?? vill helst åka en vecka innan men då har jag förstått att det är mer osäkert, vi är inga poolmänniskor utan bdar helst i havet. vad tror Ni som vet (jag har aldrig varit i Turkiet) skall bo på Side village nåt som har info om det???
|
|
|

2010-10-31, 14:43
|
Reg.datum: okt 2010
Rykte: 0
|
Citat:
Ursprungligen postat av Maria_1979
Har varit i Turkiet många ggr tidigare, men aldrig så pass tidigt på säsongen. Hur är vädret där nere i slutet av april/början av maj?
Tänkte åka ned med en 7-månaders bebis, så jag vill inte ha alltför varmt - men samtidigt vill vi ju kunna sola o bada (i poolen åtminstone!)!
Någon som kan ge mig råd? Tack! :-)
|
Vädret denna tid är alldeles underbart lagomt varmt och havet svalkar. Underbar grönska och mycket och vackra blommor.
|
|
|

2010-11-09, 22:02
|
|
Personligen skulle jag aldrig åka till Turkiet under April och fram till den 15-20 Maj, inte ens om jag vann en resa. Just för att vädret är det sämsta som går att tillgå i världen. Du får ha våtdräkt på dig när du ska bada, kallt som det är och varmt? Nja, ligger väl och pendlar runt +20, mulet var och varannan dag.
+ Mycket lite turister
+ Barer och restauranger är knappt öppna
+ Du får se det "riktiga" Turkiet som man får göra i Sverige under vårkanten när inga turister är här.
|

2010-11-09, 22:28
|
Reg.datum: mar 2010
|
Gillar man lugn o ro så är april/maj en bra period att åka till turkiet.
Vet iaf att agusti vägrar jag
|
|
|

2010-11-26, 23:35
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av connye
Vet iaf att agusti vägrar jag 
|
Vi åkte en gång i Augusti, mitten på Augusti och jag höll på att dö nästan! Dagarna spenderade jag i duschen på hotellrummet med att spola kallvatten över mig. Söker man värme, ja åk till Turkiet i Augusti så får ni uppleva hetta och lyckas man sola i 15-20 min utan avbrott så gör man det bra
Du skulle säkert precis som jag inte rekommendera barnfamiljer att åka i Augusti.
|

2010-12-13, 19:52
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Babar
Vi åkte en gång i Augusti, mitten på Augusti och jag höll på att dö nästan! Dagarna spenderade jag i duschen på hotellrummet med att spola kallvatten över mig. Söker man värme, ja åk till Turkiet i Augusti så får ni uppleva hetta och lyckas man sola i 15-20 min utan avbrott så gör man det bra
Du skulle säkert precis som jag inte rekommendera barnfamiljer att åka i Augusti.
|
Fast gillar man att sola o bada, o att spendera lata dagar vid havet o poolen så är det alldeles underbart att resa i augusti också!
Har varit i Turkiet två ggr i augusti, med barn, o vi hade det alldeles underbart; solade, badade o gottade oss i värmen.
Men gillar man inte värmen så är det klart att det är jobbigt - alla är vi olika!
Bör kanske tillägga att vi var i Turkiet i början av juni ett år också, o hade då en värmebölja på 40 grader under större delen av veckan även då - javisst får man hoppa i o ur poolen/havet, men å andra sidan så är det därför vi åker; för att få sola o bada! :-)
I år, då vi även då var iväg i början av juni så hade vi faktiskt ett par dagar då det var mulet, o även några få regnskurar - men det är ju fortfarande VARMT. Om än dock mer behagligt varmt än 40 grader!
Hade väl en 26-30 grader i skuggan under veckan som vi var där.
|
|
|

2010-12-13, 21:11
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Maria_1979
I år, då vi även då var iväg i början av juni så hade vi faktiskt ett par dagar då det var mulet, o även några få regnskurar - men det är ju fortfarande VARMT. Om än dock mer behagligt varmt än 40 grader!
Hade väl en 26-30 grader i skuggan under veckan som vi var där.
|
Låter som att vi var på samma ställe. Vi var också iväg, slutet på Maj och början på Juni. Mulet några dagar och lite regn och ändå väldigt VARMT.
Det som är så skönt med Turkiet, jämfört med Thailand är att åker du till Turkiet så får du sol till 100% vilket du inte kan garantera dig att få i Thailand under två veckor.
Jag har faktiskt aldrig varit om en regnskur i Turkiet, inte heller mulet, tjocka och gråa moln som vi har på sommaren här i Sverige.
Får tacka Gud för att placerade Turkiet där det nu finns och att vädret alltid är underbart där!
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|