ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-04, 16:27

Gäst

Standard Ensamresande ung tjej i Alanya
Hej!

Jag är en tjej på 21 år som funderar på att åka till Alanya. Hur är det att åka som ensam tjej? Är det jobbigt med tanke på hur killarna därnere är? Finns det några faror?

mvh
T
Svara med citat

Gammal 2010-02-04, 17:26

Gäst

Standard Njaa.
Skulle inte saga att det ar farligt, men det beror helt pa hur du beteer dig. Jag har rest ensam i Turkiet utan problem, men da har jag varit dar manga ganger innan och vet hur jag ska betee mig for att slippa alla efterhangsna typer som flyger pa dig. Och det gor dom om du inte sager ifran ordentligt.
Var inte lattlurad och tro inte pa vad dom sager, sa kommer du hitta manga nya kompisar och ha en otroligt trevlig tid. Turkiet ar mitt favoritland och turkar ar underbara-om du slipper trashet som hanger pa stranderna och raggar smatjejer som inte vet battre.
Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2010-02-04, 21:50

Gäst

Standard
Här håller jag med den föregående gästen. Är du naiv och godtrogen så kan du råka riktigt illa ut. Tro för all del inte att du kan umgås med killarna så som du gör i Sverige, Turkiska killar är inte kompisar med tjejer vad de än säger.

Det finns en hel del myter om Svenska tjejer som killarna verkligen tror på och det är en allmän uppfattning att Svenska kvinnor som reser utan sällskap är ute efter sex som de Svenska männen inte kan ge dem.

Bara att titta en kille rakt in i ögonen, prata med honom och vara allmänt trevlig kan uppfattas som att du stöter på honom. I övrigt så kan man väl säga att Turkiet är lika farligt/ofarligt som vilket annat land som helst. Man kan inte springa runt och fladdra med dyra kameror, massor av pengar eller tjocka guldhalsband i Sverige och tro att man får behålla sina ägodelar och det ska du inte göra i Turkiet heller. Tacka nej till hjälpsamma personer vid uttagsautomaten och undvi att bli ensam på mörka folktomma platser. Samma försiktighet och eftertanke som här hemma.

Det är inte Grekland i slutet av 70 talet precis, då man kunde glömma sin plånbok på en taverna och två greker hoppar på en motorcykel och sätter efter turistbussen för att lämna den upphittade väskan.
Svara med citat

Gammal 2010-02-09, 17:20

Gäst

Standard
Visst kan du vara kompis med turkiska killar, men ar du dar som turist och inte "kanner" landet kommer du inte hitta dom BRA turkiska killarna utan bara dom "charmiga" snygga killarna som har som jobb att flirta med sa manga tjejer som mojligt for att fa mer gaster till stallet dom jobbar pa.
En av mina basta vanner ar en turk, som jag motte pa en turistort for manga manga ar sedan och an idag ar ar han en av mina basta kompisar. Vi har aldrig nagonsin varit tillsammans utan alltid bara vänner, och han har alltid respekterat mig till 100 procent trots alla kulturkrockar som kan uppsta. Sa att saga att man inte kan vara van med en turk ar fel, daremot ska man vara extremt misstanksam och redan fran forsta sekunden visa att du inte tar nagon skit och inte tanker acceptera att dom forsoker ragga pa dig, "aga" dig osv.
Du maste vara stark och sjalvstandig, helt enkelt.
Svara med citat

Gammal 2010-02-17, 14:41

Gäst

Smile
Som de andra skriver så håller jag också med.

Ingen fara att resa själv om du har lite vett i skallen.
Men som de också sa, lita inte på killarna för lätt, undvik gå själv på konstiga/folktomma ställen, och var riktigt försiktig med väldigt hjälpsamma personer, dom har oftast något i kikarn.
Annars kommer du nog bara ha en rolig tid.
Själv bor jag i Alanya med min fästman(som är livrädd för att lämna mig ensam), men jag har vart i alanya varje år de senaste 8 åren, så jag vet hur man ska bete sig för att slippa de falska Lycka till och njut av din resa!
Svara med citat

Gammal 2010-03-04, 06:13

dislike_vanity

Medlem
dislike_vanity är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till dislike_vanity
Standard
Vilka fantastiska kommentarer!

Själv skulle jag inte resa dit ensam, men om du är en bestämd typ och kan säga "Nej" utan att få dåligt samvete är det att rekommendera. Annars finns det en stor möjlighet att du hamnar hos en charmig kille...

Det är som en slags syndrom att vara kär i en kille där nere...efter hemresan förstår du vad jag menar...Var försiktig bara!
Svara med citat

Gammal 2010-03-04, 11:36

Gäst

Standard Iofs..
Jag tror inte det spelar så stor roll om du är ensam eller med 10 kompisar, faller du får någon så gör du det helt enkelt
Och tjejer, jag säger inte att ni ska hata killarna och vara rädda för dom.. ni FÅR flörta med dom, men var beredda på att det blir "Seni seviyorum askim, I have never felt like this before, I want you to meet my family, blablabla" ganska snabbt. Och då menar jag efter typ 2 dagar. Ibland redan samma dag.
Ta det med en nypa salt och låt honom veta att du kommer åka hem och fortsätta ditt liv som vanligt, utan honom. Många tycker det är skönt att slippa ljuga och säga att dom saknar dig så mycket sen när du åkt!
Svara med citat

Gammal 2010-03-04, 19:27

Gäst

Standard
och sen finns det ju faktiskt de killar som BLIR kära på riktigt väldigt fort..
Fast pratar dom om att träffa familjen efter 2 dagar så bör man väl kanske börja fundera, haha
Själv föll jag för min fästman efter 2 min, inte tvärtom. Han visade inget intresse alls, det var jag som fick ta de första stegen, men idag över 1,5 år senare är vi förlovade, giftemål inom en framtid, och bor tillsammans i Alanya.

Men livet är inte en dans på rosor med ett förhållande med en turkisk man.
All saknad, alla resor, svartsjuka, oro.. först när man kännt varandra ett tag och kan bo tillsammans så blir livet lättare

Lycka till !
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 11:14

Paula

Nykomling
Paula är inte uppkopplad
Paulas avatar

Reg.datum: okt 2009

Skicka ett meddelande via MSN till Paula
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej!

Jag är en tjej på 21 år som funderar på att åka till Alanya. Hur är det att åka som ensam tjej? Är det jobbigt med tanke på hur killarna därnere är? Finns det några faror?

mvh
T
Hejsan!
Jag var i Turkiet (Alanya) i höstas själv, åkte två veckor med vänner men sedan stannade jag själv i två veckor också. Nu åker jag i april igen och blir borta två månader, själv. Det finns faror, men som ensam tjej finns det faror överallt! Killarna kan vara jobbiga men man lär sig hantera dom, har du planerat att bo på ett och samma hotell? Jag lärde känna några på mitt hotell och dom hjälpte mig så att jag kom till rätt ställen på ett säkert sätt, med taxi osv. När hade du tänkt åka? Är du där när jag är där så ses jag gärna
Mvh Paula (23år)
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 15:41

Gäst

Standard
Paula, hur kommer det sig att du ska åka ner själv i 2 månader och så tidigt som i mitten av april? Nyfiken!
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 15:53

Paula

Nykomling
Paula är inte uppkopplad
Paulas avatar

Standard
Jag är bara timanställd på mitt jobb just nu och det finns gott om jobb i sommar, tänkte därför passa på att åka två månader innan sommaren då det finns mindre att göra på jobbet Sen tycker jag det är härligare när det är lite lungt och inte sådär jätte, jätte varmt.
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 15:59

Paula

Nykomling
Paula är inte uppkopplad
Paulas avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Paula Visa inlägg

Jag är bara timanställd på mitt jobb just nu och det finns gott om jobb i sommar, tänkte därför passa på att åka två månader innan sommaren då det finns mindre att göra på jobbet Sen tycker jag det är härligare när det är lite lungt och inte sådär jätte, jätte varmt.
Glömde svara på varför jag åker själv...
Jo jag föredrar att åka själv, inga krav från ngn, ingen press och man får vara totalt självständig. Åker man själv så har man mer tid att träffa massa nytt, intressant folk också.
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 20:42

Gäst

Standard
Härligt, förstår dig helt och hållet.
Jag hade lätt också rest själv till Turkiet om man känner sig hemma där
Vart där många gånger?
Skönt som du säger att bara ha sig själv att anpassa sig efter.
Jag tänkte mest om det var så du hade en turk där nere ;P
Svara med citat

Gammal 2010-03-13, 11:56

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Min uppfattning är, min personliga uppfattning om jag får säga så.

Unga tjejer mellan 18-25 år åker ner till Turkiet för att supa och ha sex i en vecka eller två. Är det som ordspråket säger "det som händer där, stannar där"?

Jag har aldrig varit i Turkiet ensam eller åkt med kompisar enbart för att supa mig full och leta reda på tjejer som jag kan ligga med. Skulle inte heller kunna ligga med en tjej som jag har träffat på krogen i kanske en timme och sedan knata hem och bara gasa och inte tänka på konsekvenserna efteråt som kan bli.

Jag kan tänka mig, att ska man resa som ung svensk tjej till Turkiet så måste man säkert vara väldigt mogen och veta vad man ger sig in på. Som någon sa ovan. Det är inte som att umgås att med svenska killar utan en turkisk kille har bara siffran sex i huvudet, han är brunstig som tjur helt enkelt.
Svara med citat

Gammal 2010-03-13, 12:54

Paula

Nykomling
Paula är inte uppkopplad
Paulas avatar

Standard
Intressant uppfattning, den stämmer säkert i vissa fall, dock inte alla. Bygger din uppfattning på något speciellt eller är det bara fördommar?

Tycker det är lite fel att du jämför turkiska killar med djur, men det är bara min uppfattning.
Senast redigerad av Paula den 2010-03-13 klockan 12:56.
Svara med citat

Gammal 2010-03-13, 13:37

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Paula Visa inlägg

Bygger din uppfattning på något speciellt eller är det bara fördommar?
Erfarenheter och upplevelser bygger jag mitt påstående på.
Svara med citat

Gammal 2010-03-13, 23:38

Gäst

Standard
Alla är inte idioter även om många rykten säger så.

Men bara för att man åker till Alanya så betyder det ju faktiskt inte att man åker för att verken supa eller ligga runt?

Jag har åkt till Alanya varje år sen jag var 14(är nu 23) och har då aldrig legat runt eller supt mig full. Och träffade min fästman först år 2008, och visst var hans jobb att "flörta med alla tjejer", och i viss mån är det fortfarande så. Men det betyder ju inte att dom är svin som ligger med allt och alla, även turkiska killar har känslor, hjärtan och bra liv.
Att deras jobb sen går ut på att fånga så många turisters uppmärksamhet som möjligt är väl inte så konstigt, speciellt i turistorter där de faktiskt lever på turisterna och att jobba högsäsong för att sedan klara sig på dessa löner även lågsäsongen då mång av dom inte ens har ett jobb.
Svara med citat

Gammal 2010-03-13, 23:44

Maria_1979

Globetrotter
Maria_1979 är inte uppkopplad
Maria_1979s avatar

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 4

Standard
Jag har rest till Turkiet flera ggr ensam med min lilla son (jag är ensamstående med honom) o det har aldrig varit några problem!
Dock är jag i 30-års åldern, o alla turkiska män tror att jag är gift, eftersom jag har sonen med - så istället för att ragga upp mig så frågar de var min man/sonens pappa är! De har lite svårt att förstå att en kvinna reser ensam med ett barn - det är iaf min uppfattning!

Det är väl en del som har försökt sig på att "ragga upp" mig, men jag är ganska så bra på att vara bestämd o säga nej!

Mitt tips är att säga att du har en kille/man - det funkar iaf bra för mig :-)
Svara med citat

Gammal 2010-06-24, 13:55

Elake Måns

Talking Bump
Skulle tro att det är betydligt farligare för en svensk flicka/kvinna att vistas i turkbebodda stadsdelar i Sverige än att resa runt i Turkiet.

Så får vi se hur länge detta får stå kvar.
Svara med citat

Gammal 2010-08-29, 15:54

Anna1234!

Wink 21 år, jobba i alanya
Hej!

Jag är nog lite sent ute med tanke på när jag ser datumet när denna tråden startade.

Men jag kan like gärna ge det ett försök och se om någon kan svara

Jag var nere i Alanya nu i juni och jag brutalt föll för stället helt och hållet. Jag är själv 21 år och är jätte sugen på att dra dit ner och jobba själv. Min fråga är mer hur jag ska gå tillväga med jobb, bostad m.m. Om det fortfarande är så att någon annan tjej där ute eller så som själv vill dra dit ner så kanske vi kan samåka? Skulle vara hur skönt som helst att slippa Sverige ett tag nu och Alanya skulle jag lätt tänka mig och att jobb i eller på någon annan varm plats.

Hör av dig som är intresserad: awa.wallin@gmail.com

Simma lugnt
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8