ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-01, 18:43

Irène

Medlem
Irène är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 0

Standard Hur lång säsong?
Finns det någon med koll på hur lång säsongen är i Turkiet? Är det "lönt" tex att åka ner på höstlovet? Jag tänker då på värme i vattnet och luften. Vi snorklar gärna, var åker man då?
Svara med citat

Gammal 2010-01-01, 23:14

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 1

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Irène Visa inlägg

Finns det någon med koll på hur lång säsongen är i Turkiet? Är det "lönt" tex att åka ner på höstlovet?
Säsongen sträcker sig Maj-Augusti (högsäsong). Varmt och skönt. Sedan börjar det att dala mer och mer. Har faktiskt aldrig varit i Turkiet på hösten, slutet på Oktober och början på November som du tänker på. Vädret är väl detsamma kan jag tänka mig, lite kyligare och mer moln.

Citat:

Jag tänker då på värme i vattnet och luften. Vi snorklar gärna, var åker man då?
Skulle gissa på att tempen ligger på mellan 20-25 under Oktober och början på November och vattnet detsamma.

Snorkling i Turkiet? Hmm. Jag skulle vilja rekommendera Side, den östra sidan. Simma ut en bit från stranden så har du fina små rev som ligger där ute.

Gammal 2010-01-02, 21:10

Gäst

Standard
Jag har själv bott i Turkiet och jag kan varmt rekommendera att åka ner efter högsäsong. Personligen tycker jag att det är helt underbart i september och oktober. Man kan utan problem ligga på stranden och även bada i oktober. Det är fortfarande varmt i både luft och vatten. Det bästa är även att det inte är lika mycket folk överallt. Helt perfekt!
Svara med citat

Gammal 2010-01-02, 21:49

Irène

Medlem
Irène är inte uppkopplad

Standard
Tack för era svar. Det är ett sånt där mellanläge för 20 grader i vattnet när man snorklar är så där. Det behöver vara något varmare.
Svara med citat

Gammal 2010-01-04, 14:52

A&M&S

Nykomling
A&M&S är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Post höstlov är nog lite sent
Vi har precis bokat resa till slutet av september/början av oktober. Alla resebyråer vi har varit i kontakt med säger att det är ok. till mitten av oktober men sen svalnar det av...
Svara med citat

Gammal 2010-01-06, 12:55

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 1

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Citat:

Tack för era svar. Det är ett sånt där mellanläge för 20 grader i vattnet när man snorklar är så där. Det behöver vara något varmare.
Nu har jag sagt helt fel, förlåt!

När jag pratade om snorkling så var det Alanya och den östra stranden och inte Side. Kom på det i efterhand.

Jag var iväg Maj 2004, slutet på Maj, 25 Maj i två veckor tillsammans med min familj och då snorklade jag där. Simmar man ut en bit så är det kallt i vattnet och samma om du väljer att dyka ner en meter eller två, då krymper lungorna ihop av kylan. Men det är fint att snorkla där i alla fall.

Side vet jag inte riktigt. Det är ju långgrunt överallt, både vid den västra stranden och östra stranden. Min flickvän och jag låg vid den östra stranden när vi var där Augusti 2005 och den sätter jag fem plus på. Väldigt lite folk och en restaurang om jag inte såg fel. Långgrunt och en ljus sand. Väldigt skönt.

Gammal 2010-01-06, 17:06

Gäst

Standard
Man kan ha tur med vädret i slutet av okt början på nov men jag skulle inte chansa. Vattnet är ju varmt fortfarande men hösten kommer den tiden och det kan bli skyfall och ner till ca 16 grader då, om vädret är ok så måste man ändå räkna med varm kofta och jeans morgnar och kvällar. Slutet på sept början av okt är den bästa tiden där och vattnet är ca 28 gr medan lufftempen ligger på ca 30-33, visst det kan ju vara lite moln någon dag och t.o.m regn men det hör till undantagen. På höstlovet är Cypern bäst eller ännu hellre Egypten (Hurgadha, Sharm el shiek, El gouna) Inte Medelhavskusten. de kalla ökenvindarna har inte börjat blåsa ännu i början på nov. Egypeten är soligt och fint på vintern men det blåres jättekallt från öknen i dec, jan och feb. Kanarieöarna är ju jättefint på höstlovet också
Svara med citat

Gammal 2010-01-06, 17:10

Gäst

Standard
Kan tillägga att det bästa snorkelstället är Egypten, men vet inte riktigt var det är bäst, kolla beskrivningarna av de olika ortena.
Svara med citat

Gammal 2010-01-06, 18:44

Irène

Medlem
Irène är inte uppkopplad

Standard
Tack för alla svar. Egypten var vi i v.8 2009 så det tycker vi att vi kan. Det jag är ute efter är värme och helst snorkling men inte så lång flygresa eftersom vi bara reser för en vecka. Cypern låter ju lite lockande. Ska finnas snorklingsställe också. Höstlovet är v.44 precis innan allhelgona så risken är väl att det börjar kyla av lite varstans då.
Svara med citat

Gammal 2010-01-06, 19:25

Gäst

Standard
Visst hösten kommer även till östra medelhavet i okt men Cypern brukar vara varmare och finare än Turkiet i slutet av okt. Cypern är ju en ö så det brukar blåsa undan där mycket bättre och om du jämför klimattabeller så är temperaturena i nov på Cypern likadana som turkiettempen i okt. Cypern är mitt favoritställe alla kategorier men jag behöver åka på vintern och då är det närmsta vettiga någon av Kanarieöarna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8