ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-12, 20:47

mrmcgarry

Nykomling
mrmcgarry är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Rykte: 0

Standard Resa med järnväg i Turkiet
Kan någon informera om hur pass mycket av de största & viktigaste rutterna mellan storstäderna i Tu. som trafikeras med järnväg?
Finns det tex linjer från Kayseri österut till Diyarbakir och Mardin. Finns linjer upp till Svarta Havet - Trabzon ?

Hur är priserna med tåg, är det ett billigt färdmedel tex jämfört med busstrafiken ? - eller dyrare ?

Är det någon som har erfarenhet av att resa genom hela landet med tåg ?

Slutligen, hur lång tid tar det ungefär per tex 20 mil?

Tacksam för svar.
Svara med citat

Gammal 2009-07-13, 10:40

Gäst

Standard Åk buss!!
Glöm det där med tåg! Har för mig att det bara finns en järnvägslinje i Turkiet. Om jag inte minns fel går den mellan Istanbul och Ankara. Jag har däremot åkt mycket buss, Antalya - Istanbul, Antalya - Bodrum, Antalya - Izmir m. m. Det finns flera olika bussbolag som trafikerar olika rutter. Om du inte åker för långt österut så är vägarna breda och fina. Servicen är super, de serverar vatten, kaffe, te, cola, bullar, kakor... Och det ingår i biljettpriset. Antalya - Bodrum tar åtta timmar och kostade den sjunde juni 2009 33 lira. Alltså inte dyrt heller. Moderna fina bussar. Inte lika bekvämt som tåg kanske men de gör en del sträcka-på-benen-stopp efter vägen, så det går allt bra.
Svara med citat

Gammal 2009-07-13, 11:01

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 7

Standard
Enligt den här sidan finns det fler tåglinjer än Istanbul-Ankara men det står också att buss oftast går snabbast.

Turkish State Railways hemsida hittas här.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8