ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-06-09, 17:43

Gäst

Standard Får man köpa alkohol på taxfree om man åker till Turkiet?
Vi fick hem vår taxfree-broschyr från Fritidsresor idag och det stod lite "luddigt" om taxfree reglerna. Om man åker till EU-land får man ju ta med mycket mer alkohol än om man åker till t.ex Turkiet som är utom EU. Eller??? Annars vore det ju trevligt att kunna köpa med sig lite flaskor till hemresan färdigt och klart, eftersom en del priser var låga...
Svara med citat

Gammal 2009-06-09, 18:17

Martin Persson

Nykomling
Martin Persson är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till Martin Persson
Thumbs up Alkohol Turkiet
Självklart får du köpa alkohol på flyget ner till Turkiet, men du kanske inte får köpa så mycket som du skulle ha fått göra till ett EU-land. Flyger du med TUIfly Nordic gäller dessa regler. OBS! Texten är hämtad ifrån deras Tax-Free sida!

EU-länder: Bulgarien (jan 2007), Rumänien (jan 2007), Cypern, Estland, Lettland, Litauen, Malta, Polen, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Ungern, Belgien, Tyskland, Frankrike, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Danmark, Irland, Storbritannien, Grekland, Spanien (ej Kanarieöarna), Portugal, Österrike, Finland och Sverige.

Alkohol: 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin) 4 liter vin och 16 liter starköl.

Trevlig Resa!
Senast redigerad av Martin Persson den 2009-06-09 klockan 18:21.
Svara med citat

Gammal 2009-06-09, 19:56

Gäst

Standard
Tack för snabbt svar! Ja, vi reser med TUI FlyNordic (Fritidsresor). Det var som jag misstänkte då... D.v.s det var inte mycket man kan få beställa till hemresan. Tänkte mest på "spritdrycken" 1L.
Svara med citat

Gammal 2009-06-09, 20:19

Tommy.sth

Medlem
Tommy.sth är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard Sprit...
Det ju bara handla sprit i Turkiet i vilken affär som helst.

Sen går du förbi tullen hemma i Sverige.

Har aldrig blivit stoppad ;-)

//Tommy.sth
Svara med citat

Gammal 2009-06-10, 12:43

Gäst

Standard
Jag vill helst inte köpa någon "konstig" inhemsk sprit, utan hålla mig till kända märken. Och då antar jag att den är mycket dyrare även i vanliga butiker i Turkiet. Vi ska till Side, och där har jag hört att det har blivit dyrt.
Svara med citat

Gammal 2009-06-13, 02:18

Gäst

Standard Konstig
Hallå!

Konstig sprit!?

Ta reda på vad en flaska sprit kostar tillverkaren (nu kommer svaret)
så finner Du att tillverkningspriset är så lågt att det inte lönar sig att fuska!

DÄREMOT kanske man skall vara mer försiktig när det gäller vin!
Svara med citat

Gammal 2009-06-13, 07:13

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Importerat till Turkiet är dyrt i Turkiet.
Gillar man wisky, cognac, likör från märken som importerade till Turkiet skall man
absolut köpa det på flygplatsen/flighten ner.
Jag köper alltid 2 liter wisky, en går åt på plats, den andra åker med hem i resväskan.

Jag däremot dricker Raki och köper det på plats, blandar med iskross och vatten, väldigt
gott, svalt och smakrik anisdryck.
Finns även bra viner på plats, till bra peng.
Ölen köper man billigast i butik, min favorit, Efes
Svara med citat

Gammal 2012-05-01, 11:07

Gäst

Standard Sprit!!
Vi blev stoppade av tullen på kastrup i juni förra sommaren kl 03,40 på morgonen.Vi hade köpt ett par bag in boxar på flyget och hade dem i ryggsäcken. Som tur var så var tullaren på gott danskt humör så det var lungt.
Svara med citat

Gammal 2012-05-01, 11:41

Bumpen

Medlem
Bumpen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Standard
Själv så har jag varit utomlands 16 ggr sedan 1988. Om man nu inte räknar våra grannländer i norden
Och endast blivit stoppad i tullen en gång, Tror att dom inte är ute efter oss små smugglare av några flaskor extra alkohol. Så man ska ha en * otur om man åker dit.
Svara med citat

Gammal 2012-05-01, 16:21

Gäst

Standard
Jisses, 16 ggr på 25 år, ja ja, det beror väl på vad man menar, vi har väl varit utomlands, då menar jag utanför europa, ett tjugotal ggr på de senaste 20 åren, skulle vi räkna de länder innom EU så hamnar vi nog på ett trettiotal, vi reser minst två ggr per år.
Svara med citat

Gammal 2012-05-01, 21:49

aakrov

Medlem
aakrov är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Standard Taxfree
Man får ju givetvis köpa och beställa hur mycket man vill av parfym sprit och cigaretter.. tullen är ju obefintlig i Antalya.. sen säger väl ens egna samvete att man kanske inte handlar ihjäl sig...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8