ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-05-06, 19:12

Ilonaa

Medlem
Ilonaa är inte uppkopplad
Ilonaas avatar

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Talking Alanya - tips på utflykter mottages
Det lutar åt att jag och sambon åker ner till Alanya två veckor i början av september. Vi har kollat runt på en massa resmål och vägt fördelar och nackdelar med dem alla, men nu känns det som att vi nästan bestämt oss för Alanya och en tvåveckors semester.

Vi har kollat runt på lite hotell och fastnade för Hotell Boulevard som DeTur har. Någon som bott där och har något att säga om de?

Har även lite frågor om vad man ska hitta på under sin vistelse i Alanya. Tips på utflykter mottages gärna! Så, är det nåt man absolut inte får missa? Låt oss veta!

(Kan ju tillägga att både jag och sambon är i 20-års åldern!)
Svara med citat

Gammal 2009-05-07, 10:18

Ilonaa

Medlem
Ilonaa är inte uppkopplad
Ilonaas avatar

Reg.datum: mar 2008

Standard
Några tips måste ni väl sitta inne med?
Svara med citat

Gammal 2009-05-14, 12:47

Gäst

Standard Tips
Jag skall själv till Alanya 3:dje ggr på 2 år nu i augusti (2 veckor)och jag har tips som jag tror att ni skulle uppskatta.Kostar inte heller mer än lite mat eller dryck . Men det blir en underbar upplevelse. Om du är intresserad så kan du skriva till belindaone@hotmail.com så berättar jag lite mer och kan skicka bilder från stället
Svara med citat

Gammal 2009-05-15, 22:52

EvaB

Nykomling
EvaB är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Standard Pamukkale!
Första gången vi var i Turkiet tog vi en tur upp i bergen till Pamukkale. Vet inte hur det är nu men då fick man bada i de otroliga kalkstensbassängerna som bildats längs med kanten på ett berg. Vackert och annorlunda!

Nära Pamukkale finns också Cleopatras bad som är som en stor pool bildat av en naturlig källa där det är som att bada i mineralvatten. Det är en märklig känsla att bada i vatten som bubblar på det sättet. Varmt och skönt var det också! Omgivningarna är vackra och i bassängen ligger det fullt med gamla (?) pelare och lämningar som för tankarna till romarriket. För övrigt finns en gammal romersk ruin i området.

Vi åkte en tvådagarstur med en lokal arrangör för en bråkdel av det pris som resebyrån tar och då ingick också övernattning med underhållning av magdansöser till middagen samt ett besök i en mattfabrik.

Det var en kul och minnesvärd färd som finns kvar i minnet många år senare! De där dagarna vid stranden var såklart också härliga - välj Cleopatrastranden - men det är utfärder likt denna man kommer ihåg mest efteråt.

Om man vill åka på kortare utfärder så finns det en massa "piratbåtar" som åker runt i bukten utanför, spelar hög musik och ger er möjlighet att se kusten utifrån också. Har inte provat dessa själv men det finns hur många sådana som helst så de är säkert också populära. Bra om man bara vill bada och ha det gott på sin semester men inte vill tillbringa all tid på stranden.

I övrigt har vi inte hittat någon annan utflykt som har tilltalat oss men det finns ju ett antal att välja på i charterarrangörernas utbud.

Oavsett vilken utfärd ni gör (om de inte är med er resbyrå) så glöm inte att pruta! Mycket!
Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2009-05-24, 22:39

ellabella

Nykomling
ellabella är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard Dim Cay och Dim Magarasi
En kortare utflykt, upp längs floden. Dim Magarasi är en enorm grotta med droppstensformationer och vacker ljussättning. Fantastiskt skönt en het dag! Dim Cay ligger just nedströms den stora kraftverksdammen och är ett pärlband av restauranger som låter kunderna äta antingen vid bord som står ute i vattnet, på små flottar eller uppe i luften. Glöm inte badkläderna, det är otroligt uppfriskande med svalt bergsvatten!

Vi hyrde taxi både hit och upp till borgen inne i Alanya, och fick riktigt trevliga, personliga guidningar. Mitt tips är att ni frågar flera olika om priser, det kan skilja mycket. Och välj en chaufför som känns sympatisk och trevlig, det är värt mycket!
Svara med citat

Gammal 2010-05-10, 11:08

Belinda

Standard Vägen till Pamukkale
Jag skall till Alanya nu på söndag och meningen är att vi skall äntligen ta oss till Pamukkale.
Nu är det så att jag är väldig höjdrädd och vill veta hur vägarna är till Pamukkale.
Min rädsla kommer då jag sitter i bil-buss och ser att det är långt ner till marken.
Att vara uppe på Taurus bergen skrämmer mig inte ,endast eventuella slingrande vägar vid bergs kanten
Ni som tagit er dit kan väl berätta mig lite om hur resan dit är
Tack : Belinda
Svara med citat

Gammal 2010-05-11, 23:28

Josolofine86

Standard hej
Citat:
Ursprungligen postat av Ilonaa Visa inlägg

Det lutar åt att jag och sambon åker ner till Alanya två veckor i början av september. Vi har kollat runt på en massa resmål och vägt fördelar och nackdelar med dem alla, men nu känns det som att vi nästan bestämt oss för Alanya och en tvåveckors semester.

Vi har kollat runt på lite hotell och fastnade för Hotell Boulevard som DeTur har. Någon som bott där och har något att säga om de?

Har även lite frågor om vad man ska hitta på under sin vistelse i Alanya. Tips på utflykter mottages gärna! Så, är det nåt man absolut inte får missa? Låt oss veta!

(Kan ju tillägga att både jag och sambon är i 20-års åldern!)

hej tycker ni ska åka till dimcay...du kan googla de och kolla in det
Svara med citat

Gammal 2010-05-12, 10:08

jenn21

Nykomling
jenn21 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard
Åker också till Alanya om ca 2. veckor! Blir en sista minuten resa dit, 2v. blir man borta. Är också nyfiken på utflykter, mm, tips på vad man göra i Turkiet; antalya/analya trakten. Har även sett att man kan åka "parasuits" /"paradiving" (?) men att man hoppar ("flyger") från berg då? typ från tillräckligt hög höjd.. Nån som gjort det tidigare i Turkiet, och vet vad det kostar? Behöver man tidigare erfarenhet, eller lär man sig säkerhet och sånt, på plats? Någon som vet?
Alla tips på övriga aktiviteter mottages gärna!
Svara med citat

Gammal 2010-05-18, 13:35

DeeY

Nykomling
DeeY är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jenn21 Visa inlägg

Åker också till Alanya om ca 2. veckor! Blir en sista minuten resa dit, 2v. blir man borta. Är också nyfiken på utflykter, mm, tips på vad man göra i Turkiet; antalya/analya trakten. Har även sett att man kan åka "parasuits" /"paradiving" (?) men att man hoppar ("flyger") från berg då? typ från tillräckligt hög höjd.. Nån som gjort det tidigare i Turkiet, och vet vad det kostar? Behöver man tidigare erfarenhet, eller lär man sig säkerhet och sånt, på plats? Någon som vet?
Alla tips på övriga aktiviteter mottages gärna!
Bara ni går längs gatorna så kommer ni bli frågade av hur många turkar som helst om ni vill köpa utflykter/aktiviteter som dom säljer.
Så det är bara att välja.
På kleopatrastranden (där jag bor, vet inte så mkt om hur östra stranden är) så finns det alla möjliga aktiviteter som dom säljer, paradiving som du själv sa, vattenscooter, trampebåt, bananbåt, ja allt möjligt haha.
Parasuits och paradiving kostar runt 300-400 kr. Det är många som gör det, så bara fråga någon..
Annars tycker jag absolut att ni ska åka Piratbåt, det är hur kul som helst!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8