ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-04-07, 17:49

Gäst

Standard Var i Turkiet ska vi åka?
Vi är ett par som vill ta en sista-minuten-resa i juli till Turkiet.

Var ska man åka om man vill komma till vacker och njutningsfull plats, gärna vid havet?
Vi vill också komplettera med att se kultur, mat, folket, historia mm.

Under julimånad: hur ligger flygpriserna, cirka? Hur mycket kostar budgetboende?
Måltider och dryck?

Hur mycket pengar ska man ha med sig?

Var ska vi leta för att hitta billigt flyg?

vad ska man tänka på om man är ute efter god matupplevelse?

Ska man boka boende hemifrån eller på plats?

Tacksam för de svar ni kan ge oss.

Marie&Ronald
Svara med citat

Gammal 2009-04-07, 20:26

kassem

Nykomling
kassem är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 0

Standard
Hej

Själv har jag varit i Alanya och skulle verkligen rekommendera det.
Boka allt innan helst charter. Har åkt för ca 4000kr två veckor med Hotel sista minuten.
Maten är mycket bara i Alanya finns mycket bra utbud. Man behöver ca 300kr per person om dagen sen är det hur ni vill leva…….
Mycket att handla där tänk på det och pruta mycket över 50 %

Mvh
Svara med citat

Gammal 2009-04-08, 09:52

Gäst

Standard
Konya tycker jag var kanon. Stekhet som tusan. Dansande dervischer, moskéer äkta folkliv och billigt. Melonerna kostade 3 kr och téet nästan gratis. Svårt dock att hitta öl och konjak.
Svara med citat

Gammal 2009-04-08, 11:02

Gäst

Thumbs up Alanya
ALANYA!Bäst i Turkiet
Svara med citat

Gammal 2009-04-08, 12:24

Gäst

Standard
Konya riktigt riktig bra och billigt. Alanya sämst. Så sjaskigt så turistiskt och dyrt.
Svara med citat

Gammal 2009-04-08, 19:49

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Vill ni leva som en turist och i anpassade områden, där allt är så europeiskt det kan bli och en slant dyrare så är Alanya bäst, vill ni se mer real Turkey, så åk ut i landet, som ovanstående skrev, Konya mm.

Men havet lockar samtidigt, ta lite av en kombinationsresa.
Icmeler och samtidigt Pamukkale, det är en bra kombination.
Icmeler - En mysig och trevlig turiststad i Turkiet
Svara med citat

Gammal 2009-04-08, 19:52

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Standard
Men glöm inte....kolla vilken transfertid det är ! !

Antalyas flygplats gäller om ni skall till Alanya
Dalaman gäller om ni skall till Icmeler och Marmaris
Själv flyger jag till Izmir i sommar och skall bo i Kusadasi ( vid grekiska Samos )
Svara med citat

Gammal 2009-04-08, 20:18

Ola

Standard Kemer kanske?
Hej

Jag har inte själv varit i Turkiet men har varit med om att utveckla en ny resesajt som hjälper folk med just ert problem, att ha ett par önskemål men inte veta hur man ska hitta rätt bland alla destinationer. Så jag har under ett års tid kommit i kontakt med väldigt många destinationer i världen. Tycker att Kemer i Turkiet låter som ett bra alternativ. Stränder, vacker natur att vandra i och mycket restauranger.

Behöver ni fler alternativ kolla in på reseoraklet.se och se vad som passar er.

Hoppas jag var till någon hjälp.
Svara med citat

Gammal 2009-04-08, 22:23

fileoscar

Medlem
fileoscar är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Standard
Alanya har för all del blivit turistiskt. Var där 1991 och sedan 2004 och det hade onekligen hänt en hel del på den fronten under tiden. Men ändå tycker jag det är en stad med charm. Man kan inte ta ifrån den dess underbara läge nära Taurusbergen och med den magnifika borgen på klippan mitt i staden. Stranden - särskilt Cleopatra (den som ligger väster om borgen) - är också toppen. Tröttnar man på stadsvimlet har man en magnifik nationalpark, Dimschai, bara några km upp i bergen. Här kan man sitta mitt i floden och käka nygrillad forell. Och vill man åka lite längre så finns kulturen på relativt nära håll. Ett tips är att åka "Blå vägen" österut mot Anamur - en slingrig serpentinväg med himmelsk utsikt. Maten i Turkiet är som andra nämnt bra. Själv gillar jag särskilt de Ottomanska grytorna. Har också varit i Kemer - en annan fin stad. Då var den väldigt ny som turistmål. Idag lär ryssarna ha tagit över i stor utsträckning. Minns särskilt känslan av att ligga på stranden och titta på snön som lyste vit på bergstopparna. Häftigt! Så är det nog inte i juli. Själv skulle jag aldrig åka till Turkiet i perioden juni-aug. Gillar inte den 40-gradiga hettan utan föredrar september-oktobor då det dessutom är lugnare. Men smaken och tåligheten är ju personlig....
Svara med citat

Gammal 2009-04-09, 17:00

Feliice

Globetrotter
Feliice är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till Feliice
Standard
Har spenderat två säsonger nere i alanya och är nu påväg ner för min tredje ...

alanya låter som att det kanske inte är riktigt vad ni är ute efter ...men kanske side vore något eller varför inte Cesme, jag har själv aldrig varit där men det ser otroligt ut ! Nära till izmir också om man vill ha lite storstadsliv någon dag !

antalya är ju ett annat alternativ ...

hoppas ni hittar något bra och får en bra semester !!

Gammal 2009-04-12, 22:07

Gäst

Smile hej
jag skulle rekomendera datca, ganska lungt ställe god mat. kultur & historia hittaru där oxå... det är inte lika dyrt som alanya heller.. passar veldig bra för plåmboken.. tips boka allt innan ni åker..
Svara med citat

Gammal 2009-07-31, 00:38

Gäst

Wink festa i alanya!
vi är två tjejer som drar den 22 augusti, park hotel i alanya. några andra som ska dit ; )?

/ A & M
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8