Hej,
Jag ser att det är rätt många som undrar över vad det kostar och hur saker och ting fungerar nu.
Var i Alanya 2 veckor här nu 25/6-08 och jag tänkte jag ska dela med mig lite av mina erfarenheter jag fick när jag var där!
Vad ska jag ha för valuta med mig och var ska jag växla?
Det räcker gått och väl med att ta med 2€ per person när du åker till Turkiet, dom Eurona kommer du troligen använda till att köpa vatten eller en läsk på bussens minibar. Transferresan till hotellen tar ju ett par timmar.
Resten av pengarna tar du helt enkelt med svensk krona och växlar i staden, då gärna på PTT som är Turkiets postkontor där du ofta får den bästa kursen. Kan dock vara värt att kolla på de lokala växlingskontoren där kursen tom vara bättre än PTT! PTT kan ibland vara lite svåra att hitta. Bästa kursen jag fick var runt 21, vilket är riktigt bra. PTT tar en avgift för att växla, dom privata gör inte det.
Lira är den bästa valutan!!!
Vad kostar det?
I butik:
Flaska 50cl vatten - 0,50 Lira ibland 1 Lira
5 liter vatten - 2-3 Lira
Öl 50cl flaska, Efes - 2,25 Lira
Istanblue Vodka 0,7L - 25 Lira
Absolut Vodka 0,7L - 65 Lira
Limpa bröd - 0,2 Lira
Ostskivor á 10pack - 3-4 Lira
På restaurang:
Pizza (alla kör samma bottenplatta=trist) - 10-14 Lira
Omelett - 5 Lira
Kötträtt ex Argentinastek - 24 Lira
Öl, Efes - 3-10 Lira
Döner Kebab - 1,5-10 Lira
Turkisk köttgryta - 15 Lira
Vatten 50cl - 1 Lira
Coca Cola/Fanta - 2,5 Lira
Att gå in på ett diskotek/bar kostar oftast ingenting, däremot så kommer en öl att kosta 10 Lira jämfört med 3 Lira som man kan få det för på vissa restauranger. Drinkar är självklart mycket dyrare på dom kända ställena som Bistro Bellman, The Doors osv.
Ska du hitta en billig restaurang så får du leta lite mer bland dom gator där turister inte rör sig så mycket och framförallt där det sitter mycket Turkar, fast menyn är inte alltid på engelska då.
Personligen tröttnade jag snabbt på all pommes som nästan serverades till varje rätt.
Måste även säga att jag är besviken på det turkiska köket då jag tyckte det smakade nästan likadant på varenda ställe samt att det var samma saker på menyn, dock med vissa undantag. Fast det är ju bara mitt tycke... hade kanske för höga förhoppningar.
Tän även på att Filét Mignon inte kanske är samma som i Sverige. Fick jag reda på när vi åt på Josefs Platz som skulle vara såååå bra, men fick total sågning av mig! Finns bättre än det! Överpriser också... sorry att jag är så negativ nu men det var så jag upplevde de.
5-10% dricks ger man alltid.
Det roliga är att jag frågade min reskompis vad bästa maten var under resan så svarade han MacDonalds!!! Ledsen och säga det så håller jag med. Turkiska turistköket imponerar inte enligt oss tydligen. En meny på donken kostar ca: 9 Lira.
Vad göra i Alanya?
Förrutom att ligga och pressa i solen och bada vid stranden eller poolen så finns det massor med badbåtar man kan ta. Har för mig dom kosta runt 50 Lira eller nåt... jag och min kompis lyckades dock bli blåsta då försäljaren vid en av 30-tal liknande butiker i Alanya lurade i oss att vi skulle få se delfiner, hoppas från klippor osv. givetvis så fick vi inte göra något av det!
Räkna heller inte med att få ta med egen dryck, inte ens vatten!! Det tog dom snabbt ifrån alla på båten och man tvingades köpa vatten ombord för hutlösa priser. Var rätt kul när dom skulle rycka vattnet från ryssarna... dom va inte glada!
Annars så var det härligt och slippa strandens sand och kunna hoppa i vattnet direkt! Stränderna är väldigt grovkorniga så det kan vara svårt att gå på den, samt att det kan vara mycket stenigt.
Pruta till dig ett BRA pris och lita inte ett dugg på försäljarna. Du får bada samt att dom bjuder på lite underhållning och mat.
Sen att ta en taxi upp till borgen är sevärt. Vi åkte aldrig nån taxi i Alanya utan vi promenerade istället vid muren och kom en bit, så det räckte

Svettigt värre... haha.
Shopping är ju alltid skoj, du kan fynda massa olika kopior av märkeskläder och annat krimskrams. Skinn och guld är ju annat. Men det här vet ju alla...
En annan utflykt man bör göra är att åka till Pamukkele. Det är ett fantastiskt berg som på nåt sätt är helt vitt pga olika naturorsaker blivit så, och så blir man 10 år yngre av vattnet som finns där. Ska tydligen vara vetenskapligt bevisat. Finns även gamla romerska ruiner där, bla en gigantisk teater. GRYMT! Får ej missas.
Köp en 2-dagarsutflykt via en turkisk resebyrå istället för resebolagens tur som oftast är 1 dag... 8 timmar ditresa, 2-3 timmar på Pamukkele och sen 8 timmar tillbakaresa = jobbigt.
Glöm inte badkläder så du kan bada i vattnet, finns en speciel pool eftersom man inte får bada i kratrarna längre pga att berget har slitits efter alla dessa år. Att bada kostar 20 Lira.
Även en varning för matbufferna som serveras på vägen, det är tyvärr ingen höjdarmat. Ta gärna med mackor så du inte går hungrig om du är det minsta kräsen.
Vi betalade ca 550kr för detta hos Fritidsresor.
Hoppas det här kan hjälpa lite grann iallafall.