ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-07-19, 23:31

Mrd

Medlem
Mrd är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till Mrd
Talking Priser i Turkiet och lite annat!! Baserat på Alanya
Hej,

Jag ser att det är rätt många som undrar över vad det kostar och hur saker och ting fungerar nu.
Var i Alanya 2 veckor här nu 25/6-08 och jag tänkte jag ska dela med mig lite av mina erfarenheter jag fick när jag var där!

Vad ska jag ha för valuta med mig och var ska jag växla?

Det räcker gått och väl med att ta med 2€ per person när du åker till Turkiet, dom Eurona kommer du troligen använda till att köpa vatten eller en läsk på bussens minibar. Transferresan till hotellen tar ju ett par timmar.
Resten av pengarna tar du helt enkelt med svensk krona och växlar i staden, då gärna på PTT som är Turkiets postkontor där du ofta får den bästa kursen. Kan dock vara värt att kolla på de lokala växlingskontoren där kursen tom vara bättre än PTT! PTT kan ibland vara lite svåra att hitta. Bästa kursen jag fick var runt 21, vilket är riktigt bra. PTT tar en avgift för att växla, dom privata gör inte det.
Lira är den bästa valutan!!!

Vad kostar det?

I butik:
Flaska 50cl vatten - 0,50 Lira ibland 1 Lira
5 liter vatten - 2-3 Lira
Öl 50cl flaska, Efes - 2,25 Lira
Istanblue Vodka 0,7L - 25 Lira
Absolut Vodka 0,7L - 65 Lira
Limpa bröd - 0,2 Lira
Ostskivor á 10pack - 3-4 Lira

På restaurang:
Pizza (alla kör samma bottenplatta=trist) - 10-14 Lira
Omelett - 5 Lira
Kötträtt ex Argentinastek - 24 Lira
Öl, Efes - 3-10 Lira
Döner Kebab - 1,5-10 Lira
Turkisk köttgryta - 15 Lira
Vatten 50cl - 1 Lira
Coca Cola/Fanta - 2,5 Lira

Att gå in på ett diskotek/bar kostar oftast ingenting, däremot så kommer en öl att kosta 10 Lira jämfört med 3 Lira som man kan få det för på vissa restauranger. Drinkar är självklart mycket dyrare på dom kända ställena som Bistro Bellman, The Doors osv.

Ska du hitta en billig restaurang så får du leta lite mer bland dom gator där turister inte rör sig så mycket och framförallt där det sitter mycket Turkar, fast menyn är inte alltid på engelska då.
Personligen tröttnade jag snabbt på all pommes som nästan serverades till varje rätt.
Måste även säga att jag är besviken på det turkiska köket då jag tyckte det smakade nästan likadant på varenda ställe samt att det var samma saker på menyn, dock med vissa undantag. Fast det är ju bara mitt tycke... hade kanske för höga förhoppningar.
Tän även på att Filét Mignon inte kanske är samma som i Sverige. Fick jag reda på när vi åt på Josefs Platz som skulle vara såååå bra, men fick total sågning av mig! Finns bättre än det! Överpriser också... sorry att jag är så negativ nu men det var så jag upplevde de.
5-10% dricks ger man alltid.

Det roliga är att jag frågade min reskompis vad bästa maten var under resan så svarade han MacDonalds!!! Ledsen och säga det så håller jag med. Turkiska turistköket imponerar inte enligt oss tydligen. En meny på donken kostar ca: 9 Lira.

Vad göra i Alanya?

Förrutom att ligga och pressa i solen och bada vid stranden eller poolen så finns det massor med badbåtar man kan ta. Har för mig dom kosta runt 50 Lira eller nåt... jag och min kompis lyckades dock bli blåsta då försäljaren vid en av 30-tal liknande butiker i Alanya lurade i oss att vi skulle få se delfiner, hoppas från klippor osv. givetvis så fick vi inte göra något av det!
Räkna heller inte med att få ta med egen dryck, inte ens vatten!! Det tog dom snabbt ifrån alla på båten och man tvingades köpa vatten ombord för hutlösa priser. Var rätt kul när dom skulle rycka vattnet från ryssarna... dom va inte glada!
Annars så var det härligt och slippa strandens sand och kunna hoppa i vattnet direkt! Stränderna är väldigt grovkorniga så det kan vara svårt att gå på den, samt att det kan vara mycket stenigt.
Pruta till dig ett BRA pris och lita inte ett dugg på försäljarna. Du får bada samt att dom bjuder på lite underhållning och mat.

Sen att ta en taxi upp till borgen är sevärt. Vi åkte aldrig nån taxi i Alanya utan vi promenerade istället vid muren och kom en bit, så det räckte Svettigt värre... haha.

Shopping är ju alltid skoj, du kan fynda massa olika kopior av märkeskläder och annat krimskrams. Skinn och guld är ju annat. Men det här vet ju alla...

En annan utflykt man bör göra är att åka till Pamukkele. Det är ett fantastiskt berg som på nåt sätt är helt vitt pga olika naturorsaker blivit så, och så blir man 10 år yngre av vattnet som finns där. Ska tydligen vara vetenskapligt bevisat. Finns även gamla romerska ruiner där, bla en gigantisk teater. GRYMT! Får ej missas.
Köp en 2-dagarsutflykt via en turkisk resebyrå istället för resebolagens tur som oftast är 1 dag... 8 timmar ditresa, 2-3 timmar på Pamukkele och sen 8 timmar tillbakaresa = jobbigt.
Glöm inte badkläder så du kan bada i vattnet, finns en speciel pool eftersom man inte får bada i kratrarna längre pga att berget har slitits efter alla dessa år. Att bada kostar 20 Lira.
Även en varning för matbufferna som serveras på vägen, det är tyvärr ingen höjdarmat. Ta gärna med mackor så du inte går hungrig om du är det minsta kräsen.
Vi betalade ca 550kr för detta hos Fritidsresor.

Hoppas det här kan hjälpa lite grann iallafall.
Svara med citat

Gammal 2008-07-19, 23:53

CharterNisse

Globetrotter
CharterNisse är inte uppkopplad
CharterNisses avatar

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 4

Standard Kanon !
Äntligen lite färska prisuppgifter, och de kom som en skänk från ovan !
Vi skall dit snart så det är ju kanon att veta lite mer om prisläget.
Tackar !
Svara med citat

Gammal 2008-07-20, 13:46

Gäst

Standard Turkisk mat
Att äta internationell mat i Turkiet är kanske inte någon hit men vem vill göra det? Ja, den typiska turisten förstås ;o) Våga dig på de otroligt goda turkiska rätterna istället. De är underbara!!!
Svara med citat

Gammal 2008-07-20, 21:22

Gäst

Standard
Den turkiska maten på "turistresturangerna" är ingen turkisk mat enligt mig, oftast ganska smaklös tyvärr..

Ska man äta riktigt turkisk mat, och den är verkligen SUPER (då förstår man varför turkiska köket är så högt rankat i världen!) ska man gå till de lokala resturangerna där turkarna själva äter, långt från centrum och hamnen.. Upp på smågator och leta, där hittar man dom!
Svara med citat

Gammal 2008-07-20, 21:41

Mrd

Medlem
Mrd är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Att äta internationell mat i Turkiet är kanske inte någon hit men vem vill göra det? Ja, den typiska turisten förstås ;o) Våga dig på de otroligt goda turkiska rätterna istället. De är underbara!!!
Det är realiteten i Alanya
Käkade även på en "äkta" turkrestaurang, helt OK men man måste variera lite. Är ju en simpel turist från Sverige... klarar inte inhemsk mat för länge
Svara med citat

Gammal 2008-07-20, 21:59

Gäst

Standard
håller med dig om i princip allting, priserna, maten..

Och ja, vissa båtresor tar hyffsade priser för dricka, själv har jag aldrig varit med om att dom tar ifrån en drickan, men ska man åka på båttur så ska man höra efter med dom som säljer båtreserna om det är fri dricka med, (cola, fanta, vatten, sprite), 50 lira är riktigt dyrt om det är styckpris, det ska normalt ligga på 20 lira.

Delfiner är ingen garanti, dom kommer väldigt sällan.
Man får längre inte hoppa från klippan och gå igenom gråttan då en person dog av att hoppa därifrån förra året, så det är riktigt fel av säljaren att säga så.
Svara med citat

Gammal 2008-07-21, 08:50

Xtender

Globetrotter
Xtender är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Skicka ett meddelande via MSN till Xtender
Standard
Tack Mrd
Det verkar som om priserna är ungefär som förra året. Min son som ska åka ner med oss i mitten av Augusti vill köpa lite ED Hardy kläder och jag mitt dumma fån sa att vänta tills vi kommer till Alanya för där finns dom, jag har för mig att jag såg dessa redan förra året men nu börjar jag att bli lite osäker på om så var fallet finns det eller finns det inte ED Hardy kläder i Alyna om det finns har någon en aning om priset ungefär.
Svara med citat

Gammal 2008-07-21, 10:31

Gäst

Standard Ang ED Hardy
Hej..kom precis hem från Alanya i går morse och håller med om allting skrivet hittills i denna "tråd". Ang din fråga om ED Hardy kläder så såg vi de på flera ställen. Jag har dock ingen prisuppgift på dessa. Men som vänligt när det gäller plagiat kolla noga sömmar mm samt att säljarna inte byter ut ditt prövade exemplar mot något annat när de ska lägga i påsen . Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2008-07-21, 10:37

Mrd

Medlem
Mrd är inte uppkopplad

Standard
Citat:

håller med dig om i princip allting, priserna, maten..

Och ja, vissa båtresor tar hyffsade priser för dricka, själv har jag aldrig varit med om att dom tar ifrån en drickan, men ska man åka på båttur så ska man höra efter med dom som säljer båtreserna om det är fri dricka med, (cola, fanta, vatten, sprite), 50 lira är riktigt dyrt om det är styckpris, det ska normalt ligga på 20 lira.

Delfiner är ingen garanti, dom kommer väldigt sällan.
Man får längre inte hoppa från klippan och gå igenom gråttan då en person dog av att hoppa därifrån förra året, så det är riktigt fel av säljaren att säga så.

Så här i efterhand så blir jag osäker på om priset verkligen var 50 ytl styck... kanske var för 2 pers
Svara med citat

Gammal 2008-07-21, 10:50

Xtender

Globetrotter

Standard
Citat:

Hej..kom precis hem från Alanya i går morse och håller med om allting skrivet hittills i denna "tråd". Ang din fråga om ED Hardy kläder så såg vi de på flera ställen. Jag har dock ingen prisuppgift på dessa. Men som vänligt när det gäller plagiat kolla noga sömmar mm samt att säljarna inte byter ut ditt prövade exemplar mot något annat när de ska lägga i påsen . Trevlig resa!
Det var roligt att höra att jag inte ljugit för grabben
Jodå jag brukar ha rätt bra kolla på sakerna som handlas därnere den 13/8 åker jag dit för åtonnde gången så lite koll hoppas jag att jag har fått
Svara med citat

Gammal 2008-07-21, 11:27

LindaPinda

Nykomling
LindaPinda är inte uppkopplad

Standard Ed Hardy
Ang Ed Hardy kläder så finns det nog massor, var det mest populära märket förra året i alla fall. Ska ner i Okt och då ska massa Ed Hardy inhandlas
Köpte en tröja till sambon förra året, en med dragkedja hela vägen...köpte den sent på kvällen/natten så var inte så pigg på att pruta men tror jag fick den för ca 250 kr...men glöm inte att pruta för de börjar på ganska hög summa.

Kommer annars inte ihåg vad de kläderna gick på men det var i alla fall det märket som kostade mest där nere, dom sa det själva oxå där att det var det märket som var mest poppis.
Svara med citat

Gammal 2008-07-21, 11:37

Xtender

Globetrotter

Standard
Låter superbra för när vi var där förra året såg jag en del Ed Hardy själv men jag var för lat för att handla skjöt det framför mig hela tiden sen sista dagen var det så jävla varmt så jag orkade inte ens prova så det blev ingenting men i år ska jag ta mig i kragen och handla en del både till mig själv och till grabben
Svara med citat

Gammal 2008-07-21, 13:16

CharterNisse

Globetrotter
CharterNisses avatar

Standard Riktig kvalitet ?
Jag har varit i turkiet många gånger, men aldrig köpt riktiga kläder, alltså icke kopior. Vad kostar till exempel ett par riktiga Levis jeans osv ?
Är så trött på saker som går sönder i tvätten eller tappar färg och lossnar i sömarna.

Nu börjar det dra i hop sig, för 14/8 kl 18:45 lyfter planet från Landvetter för direkttransport till turkiet och Alanya !
Någon mer som skall ner då ?
Svara med citat

Gammal 2008-07-21, 13:22

Xtender

Globetrotter

Standard
Jag köper nästan bara kläder på quicksilver där kostar ett par jeans ca 100 lira men då är det inga kopior utan riktig vara det ligger en butik alldeles brevid PTT. jag tror att T- shirten kostar ca 20-40 lira vilket får anses vara billigt då samma tshirt kostar ca 400 kr här hemma. Jag har också lessnat på de dåliga tröjjorna som man får jag har de senaste åren endast köpt college tröjjor då jag anser att det endast är de som håller hyffsat i kvalite.
Jag åker den 13/8 20:15 också ifrån Landvetter.
Svara med citat

Gammal 2008-07-21, 14:34

heltpuckad

Nykomling
heltpuckad är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av CharterNisse Visa inlägg

Jag har varit i turkiet många gånger, men aldrig köpt riktiga kläder, alltså icke kopior. Vad kostar till exempel ett par riktiga Levis jeans osv ?
Är så trött på saker som går sönder i tvätten eller tappar färg och lossnar i sömarna.

Nu börjar det dra i hop sig, för 14/8 kl 18:45 lyfter planet från Landvetter för direkttransport till turkiet och Alanya !
Någon mer som skall ner då ?
jag håller med! tappar färg, går sönder och KRYMPER två stlk! :O

har ingen aning om va de riktiga exemplaren kostar, tyvärr
jag åker 16/8 från landvetter
hur länge är du bosatt i alanya?
vilket resebolag?
Svara med citat

Gammal 2008-07-26, 20:12

CharterNisse

Globetrotter
CharterNisses avatar

Standard Ving resebolag
Citat:
Ursprungligen postat av heltpuckad Visa inlägg

jag håller med! tappar färg, går sönder och KRYMPER två stlk! :O

har ingen aning om va de riktiga exemplaren kostar, tyvärr
jag åker 16/8 från landvetter
hur länge är du bosatt i alanya?
vilket resebolag?
Ving äker vi med och blir där i 2 veckor. Kommer inte i håg vad hotellet heter, men det ligger visst lite utanför stan mitt i mellan västra och östra sidan.
Svara med citat

Gammal 2008-07-26, 21:29

Gäst

Standard
finns det veg. mat i turkiet? blir man lurad som vegetarian i alanya?
Svara med citat

Gammal 2008-07-26, 23:20

heltpuckad

Nykomling
heltpuckad är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av CharterNisse Visa inlägg

Ving äker vi med och blir där i 2 veckor. Kommer inte i håg vad hotellet heter, men det ligger visst lite utanför stan mitt i mellan västra och östra sidan.
ving här med (: har inte åkt med dom tidigare, har du? något att tillägga om dom?

nu är det bara 20 dagar kvar för mig
Svara med citat

Gammal 2008-07-27, 07:51

Xtender

Globetrotter

Standard
Har åkte med ving de senaste 7 gångerna till Alnaya och har inget negativt alls att säga om deras resor. Iår provar vi för första gången Fritidsresor eftersom vi ville bo på Blue Village Pascha Bay men blir jag inte nöjd med deras arrangemang så återvänder jag lätt till Vingresor.
Svara med citat

Gammal 2008-07-27, 12:41

CharterNisse

Globetrotter
CharterNisses avatar

Standard Ving är ok
Citat:
Ursprungligen postat av heltpuckad Visa inlägg

ving här med (: har inte åkt med dom tidigare, har du? något att tillägga om dom?

nu är det bara 20 dagar kvar för mig
Jag har åkt med ving förr och har inget negativt att tillägga, men så är jag ju inte direkt urtypen för svensk charterturist som åker med på alla utflykter och bor på något bolagsägt resortgetto och stannar där hela semestern efter som "det finns allt där".
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8