ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-25, 18:14

ModerJord

Standard Turkiet - militärdiktaturens turism
hur kan man med gott samvete resa till turkiet?

stötta inte militärdiktaturen som förtrycker över 25 miljoner kurder, krigsförande land mot irak och förnekar att de dödat 1.5 miljoner kristna i början av 1900-talet !

Herregud, vi är ju svenskar! Ska vi med demokratiska värderingar börja resa till nordkorea, Iran och Kina också?

Tänk på att när ni ligger i er sköna solstol i västra Turkiet så skjuts fattiga kurder i östra Turkiet för att de har "olagliga" namn, för att de inte får tala sitt språk och för att de vägrar vara turkar!

Tänk på att ni som kommer ifrån ett kristet land besöker ett land som dödade 1.5 miljoner kristna år 1915 och fortfarande förnekar detta och fängslar alla som ens säger ordet "folkmord"!

Ha en skön semester i Turkiet!

Gör inte följande under er semester:

* Fråga inte om Turkiet begått folkmord mot armenier/greker, du kommer fängslas och torteras i häktet!

* NÄMN inte ens ordet Kurdistan, du vill ju inte blanda solbrännan med blåmärken i en kall cell.

* Skratta INTE åt alla Kemal Ataturk statyer, du kommer bli misshandlad på öppen gata.
Svara med citat

Gammal 2008-06-25, 22:07

LoveIbiza

Medlem
LoveIbiza är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 5

Standard
Men man stöttar ju inte allt det där bara för man åker dit på semester och njuter!?

Om de nu dödade så pass många kristna i början av 1900-talet. Det är ju det förflutna. Ska jag inte åka dit bara för att de gjorde något för längelängelängesedan som jag eller någon annan inte kan ändra på!? Och bara pg.a att svenskar kommer ifrån ett kristet land så betyder det inte att alla har samma religion i Sverige. Eller hur?
Varför skulle man inte kunna resa med gott samvete till Turkiet bara pg.a allt det där, det är ju inte turisterna som gör någoting! Vi stöttar ingeting genom att bara åka dit på våran semester.

Jag förstår inte iheller varför du säger att man inte får fråga om det, varför skulle de gripa en för att man är nyfiken kring vad som har hänt?
Men jag måste dock hålla med om att man inte ska skratta åt statyn (eller någon staty överhuvudtaget), känns lite respektlöst.
Jag vill inte verka arg, men förstår inte alls varför du tycker man stöttar det bara för man som en oskyldig turist åker dit.
Senast redigerad av LoveIbiza den 2008-07-02 klockan 17:00.
Svara med citat

Gammal 2008-06-26, 10:01

Gäst

Standard
Militärdiktatur??? Jo, du. Det hade vi här i början av 80-talet... Tala med kurderna i Turkiet (inte flyktingarna i Europa!) ska du få höra vad man tycker om PKK och terroraktioner m m. Det krävs två för att träta! Har bott i Turkiet i 10 år och har frågat om allt jag vill veta. Ingen har fängslat mig ännu... Var har du fått din "information" ifrån?
Svara med citat

Gammal 2008-06-26, 12:06

Gurkburk

Medlem
Gurkburk är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av ModerJord Visa inlägg

stötta inte militärdiktaturen som förtrycker över 25 miljoner kurder, krigsförande land mot irak och förnekar att de dödat 1.5 miljoner kristna i början av 1900-talet !
Men herregud, vad är det för trams du nu fått dig itutat? Turkiet är sannerligen ingen militärdiktatur, man har ett demokratiskt valt parlament och regering. Att militären vid tillfälle fått gå in och säkerställa den turkiska sekulariteten är något som välkomnats av majoriteten turkar.

Det finns mellan 27-37 miljoner kurder, uppdelade mellan Turkiet, Irak, Iran och Syrien, samt i Armenien. Fötrycker Turkiet alla dom? Du skall inte lyssna enbart på alla gaphalsar i Sverige typ Kurdo Baksi och annat löst folk, dom allra flesta har varit eller är sympatisörer eller medlemmar av den internationellt terroriststämplade organistationen PKK och pratar enbart i egen sak. Hela deras existens i västvärlden hänger ju på att dom måste uppbåda så mycket sympati som möjligt för sin sak.

Turkiet för inte krig mot Irak, annat än i din skalle. Och detta "folkmord" är av tvivelaktig karaktär. Glöm inte att det pågick ett världskrig under perioden. Läs Jonas Linderholms avhandling om bl a det för assyrier centrala året 1915. Då påstods att ca en halv miljon människor skulle ha "mördats" av turkarna. Linderholm och andra fann att antalet assyrier i området (inklusive syrianerna som dagens assyrier räknar in i leden) ganska samstämmigt uppskattades till drygt två hundra tusen år 1914, såväl av de osmanska myndigheterna som utomstående bedömare (missionärer, brittiska och franska diplomater). En halv miljon döda blir då absurt. Lär dig din historia!

Citat:

Herregud, vi är ju svenskar! Ska vi med demokratiska värderingar börja resa till nordkorea, Iran och Kina också?
Demokratiska värderingar? Det skulle du inte känna igen om det så hoppade upp och bet dig i arslet. Du låter mer som en som förläst sig på kommunistiska pamfletter.

Citat:

Tänk på att när ni ligger i er sköna solstol i västra Turkiet så skjuts fattiga kurder i östra Turkiet för att de har "olagliga" namn, för att de inte får tala sitt språk och för att de vägrar vara turkar!
Jag hoppas att du, när du ligger och pöser i din egen självgodhet, också ägnar en tanke åt alla moder- och faderlösa barn, stympade åldringar, föräldrar som förlorat sina barn mfl i kurdiska terrorattacker. För PKK är terrorister, om det har undgått dig. Och det du säger är rena lögnerna!

Citat:

Tänk på att ni som kommer ifrån ett kristet land besöker ett land som dödade 1.5 miljoner kristna år 1915 och fortfarande förnekar detta och fängslar alla som ens säger ordet "folkmord"!
Trams och rena lögner, jag anser att du genom ditt inlägg har begått ett lagbrott som betecknas "hets mot folkgrupp" och funderar på att polisanmäla dig.

Citat:

Ha en skön semester i Turkiet!
Jag bor här på heltid, vilket sannolikt gör mig ännu mer avskyvärd i dina grumliga ögon. Inget av vad du ljuger ihop i ditt inlägg stämmer med verkligheten, du svartmålar ett helt land och ett helt folk.

Citat:

Gör inte följande under er semester:

* Fråga inte om Turkiet begått folkmord mot armenier/greker, du kommer fängslas och torteras i häktet!

* NÄMN inte ens ordet Kurdistan, du vill ju inte blanda solbrännan med blåmärken i en kall cell.

* Skratta INTE åt alla Kemal Ataturk statyer, du kommer bli misshandlad på öppen gata.
Lögn, förtal och våldsamma överdrifter. Polisanmälan nästa!
Svara med citat

Gammal 2008-06-26, 19:43

CharterNisse

Globetrotter
CharterNisse är inte uppkopplad
CharterNisses avatar

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 5

Standard Dödat kristna......
Jaha...kanske det ja, men hur många har inte dödats i kristendomens namn ?
I mina ögon är inte mänskligheten skapt för att leva fredligt sida vid sida.
Så länge revirtänkande, patriotism och religiös övertygelse finns kommer ingen varaktig fred att råda mellan oss, oavsett etnicitet religion eller livsåskådning.
Svara med citat

Gammal 2008-06-26, 20:03

Gäst

Standard
Jag åker till Turkiet därför att jag gillar stränderna, maten och folket. Jagtror också att jag genom att resa till Turkiet bidrar till att Turkiet fortsätter att utveckals som öppen demokrati. Jag påverkar det Turkiska folkets ekonomi positivt (åtminstone de som bor på sydkusten för det är dit jag åker), jag tror också att jag hjälper till när det gäller kvinnors möjlighetet att tjäna egna pengar. Jag kan faktiskt bara komma på bra saker med mitt Turistande i Turkiet förutom då att flygresan påverkar miljön negativt men i gengäld har jag sålt min bil och reser numera kommunalt. Att överge Turkiet vore kanske att döma folket till muslimsk fundamentalism i framtiden för fattiga slutna muslimska länder tenderar att gå den vägen. Jag låter heller inte bli att resa till Tyskland för att tyskarna utrotade Judar, Jehovas vittnen och Zigenare. att stafffa ett helt lands befolkning för historiska händelser och ledares maktmissbruk ligger inte för mig för det leder aldrig till något gott.
Svara med citat

Gammal 2008-07-02, 16:15

Sur Turkiet-invandrare

Angry Moderjord
Hur kan någon ha vilselett dig så totalt om Turkiet? Det är ett vacker land, underbara människor och man ser verkligen hur de kämpar för att alla ska få det bättre. Kemal Ataturk var väl den som startade hela proseduren för att införa demokrati. Och jag förstår inte varför man ska skratta åt styerna? Skrattar man åt stayer i Sverige nu för tiden, jag trodde att statyer var konst? Men jag kan väl gå ner och göra det och jag lär inte vara blåslagen efteråt heller.
Jag reste hit på semester i 11 år innan jag flyttade ner, och det gjorde jag bara för att jag trivs bättre här än i Sverige nu för tiden.
Du skriver att vi kommer från ett kristet land, hur kristet är det att låta flyktingar komma till Sverige under förhoppningar att de ska få arbete och ett bra hem när de blir satta på ett flyktingläger upp till 8 personer i ett litet skyffe ett par år sedan blir utvisade.
Hur kristet är det att låta sina infödda svälta och bo på gatan? Här får folk tak över huvudet och mat.
Jag tycker du ska gå till biblioteket och läsa på om Turkiet för du är väl så insnöad att du klarar inte av att söka rätt på info över nätet, jag är förvånad att du är såpass upplyst att du vet om att datorer finns.
Svara med citat

Gammal 2009-05-29, 19:28

Gäst

Smile VA TÖNTIGT
Hej på dig..

Sluta att vara så töntig, det som hände på 1900 talet med de"kristna "kan nu varande turkar inte ta på sig skulden för. Hur många muslimer har inte dött tills nu.
Kriget i Bosnien tex. Serberna ( kristna ) mördade en massa bosnier ( muslimer ).

Sedan kurdfrågan, Om PKK lägger ner sin löjliga strid skulle allt vara bättre.
Både turkar och kurder hetsar upp sig i helt onödan.

Ledarna är bara ute efter makt och styre, ingen bryr sig om en Kurdistan. Turkar är patrioter, de ger sig aldrig frivilligt. Att kurderna inte får prata sitt språk är bara skit snack.
Turkist tv har en speciell kanal som sänder bara på kurdiska. Sedan är det bra om du uppdaterar dig själv innan du börjar kritiserar saker. Kurdiska namn är tillåtna i Turkiet.

Kurd frågan i Turkiet kommer inte att förändras över en natt, men det har gått framåt även om det har varit ett litet steg från den turkiska sidan.

Take a chill pill.
Svara med citat

Gammal 2009-06-05, 17:12

Gäst

Standard
Ja man får ju hoppas att du aldrig heller har varit i Thailand. Vilket också är ett land dit många turister åker..
Hur var det med oss svenskar föresten... Samerna? Har dom fått ett eget land? Har dom fått gå i en skola där dom har fått prata sitt egna språk?
Tyskland handlar du kanske din alkohol därifrån i mellan åt? Vilket innebär att du stödjer ett land som dödade massvis med judar under andra världskriget.
Tror nog dom flesta länderna har någon slags hemsk historia. Så även turkiet.
Nått jag inte tycker man ska glömma är att Republiken Turkiet byggdes 1920. Det är ett ganska nytt land. Ataturk vill att alla i landet skulle prata samma språk för att kunna stärka landet. Landet fick religons frihet. Vilket det fortfarande har. Men precis som vi svenskar så är vi lite skeptiska till en annan religon är våran egen.
Är ju inte direkt att någon hurrar hemma i Sverige om det ska byggas en moske.
Samerna hemma i sverige har på senare tid fått tv kanaler på sitt egna språk.
Samma med kurderna. Finns kanaler på kurdiska. Allt må kanske inte gå så snabbt. Men inte heller rom byggdes på en dag.

Tycker absolut att man ska åka ner till Turkiet. För det är helt underbara människor som bor här nere. Väldig gästvänliga och dom flesta gör allt för att hjälpa dig när du är här nere.
Så länge du respekterar dom som människor så gör dom detsamma.
Svara med citat

Gammal 2009-06-13, 02:39

Gäst

Angry Kristna
Moderjord, var faan är du vurpen någonstans?

Mord på kristna...???

Här får du ett gapskratt...!

Hur många liv har de "kristna" tagit?

Stavas i hundratals miljoner så håll käft och förkovra dig!
Svara med citat

Gammal 2009-06-22, 12:31

Gäst

Smile ...
Jag åkte till alanya i somras och vi gick in i en butik och började kolla på kläderna var där nog ett litet tag sen kom hon som ägde butiken och började prata med oss riktig trevlig var hon, men sen frågade hon vart vi kom ifrån vi sa svergie men hon sa" hur kan ni vara från svergie erat hår är svart ögonen också"?
sen sa vi vi är från irak och det första ordet hon sa var FRÅN KURDISTAN?
man hörde på hennes röst att hon blev arg.
men vi sa direkt nejnej från irak.
då blev hon lite lugnare sen såg hon att vi hade korshalsbandet då sa hon är ni kristna?
då sa vi aa.
hon blev lite otrevlig vid slutet, jag hatar sånna människor hur kan man göra så men vi köpte inget från deras affär fastän hon bad om ursäkt flera ggr fast vi visste att hon inte menade det.

om ni undrar hur vi kunde turkiska var tack vare min pappa som har bott i turkiet
Svara med citat

Gammal 2009-06-22, 12:32

Gäst

Smile mmm
Jag åkte till alanya i somras och vi gick in i en butik och började kolla på kläderna var där nog ett litet tag sen kom hon som ägde butiken och började prata med oss riktig trevlig var hon, men sen frågade hon vart vi kom ifrån vi sa svergie men hon sa" hur kan ni vara från svergie erat hår är svart ögonen också"?
då blev hon lite lugnare sen såg hon att vi hade korshalsbandet då sa hon är ni kristna?
då sa vi aa.
hon blev lite otrevlig vid slutet, jag hatar sånna människor hur kan man göra så men vi köpte inget från deras affär fastän hon bad om ursäkt flera ggr fast vi visste att hon inte menade det.

om ni undrar hur vi kunde turkiska var tack vare min pappa som har bott i turkiet
Svara med citat

Gammal 2009-06-23, 13:52

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

då sa vi aa.

Jag är inte turk men jag vet att Turkiet välkomnar med öppna famnar alla nationaliteter förutom syrianer/assyrier, kurder och armenier samt islamister.

och jag tycker det är rätt åt er eftersom ni kan inte uppföra er som civiliserad.
Svara med citat

Gammal 2011-11-15, 18:17

Gäst

Standard Fast vilka är det som vet egentligen?
Ni som svarar, är ni kurder från Turkiet?

Ni har ingen kunskap alls om hur det är att VARA kurd i Turkiet. Det är dessutom känt bland både turkar och kurder att förtycket sker alldeles öppet. Detta vet vi som kommer därifrån, oavsett om man är turk eller kurd.

Att som svensk bo i turkiet har ingenting att göra med att veta vad som är sanning eller ej. Blinda och lurade är ni allihopa. Och visst fan stöttar ni ett land som förtycker flera miljoner människor pga deras etnictet. , genom att åka tid och sola och bada. De tjänar ju massor med pengar på er. Ni är så fullständigt blåsta.

Det är inte mycket ni förstår om världens lidande.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8