ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-05-06, 00:28

r_o_n

Medlem
r_o_n är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Standard Att flyga med SAS till Turkiet (Fritidsresor)
Ingen vidare upplevelse. Fritidsresor gör en stor grej att man får mat ombord, att det ingår...

Flygresan till och från Turkiet var den bedrövligaste flygning jag varit med på. Har åkt utomlands med flyg 1-2 gånger/år sedan 1994 och aldrig så dåligt som nu.

Maten dit var tre skivor kall potatis med en kötbulle i form och storlek som en prinskorv. Till detta en msk röra bestående av youghurt äpple och kanel. Allt var kallt och skitäckligt.
På vägen hem var det ännu sämre, det gick faktiskt. En röra/smet/kladd, ung två matskedar, som smakade av kikärtor och något obestämbart (en del ungar ombord tyckte det var en äcklig potatismos). Till detta något som liknande en halv blöt cigarr....tror detta var förrätten, kall, förståss. Till huvudrätt denna dag, en liten bit kyckling (max 100g) med konstig krydda, till etta en sallad bestående enbart av gul, röd och grön paprika i konsistens som den varit fryst. Detta serverades kallt. Till efterrätt, hackad apelsin med hackad grape, toppat med en vindruva. Vindruvan var god, allt annat smakade skit (eller vad jag tror att skit smakar som). Till denna mat serverades drycken ca. 20 minuter efter maten. Så den bullen man åt till vindruvan blev aningens torr. Men de kompenserade och spran ut med det de kallade för "kaffe" ett par minuter efter. En tsk pulverkaffe/liter vatten var nog blandningsförhållandet.

Ovanpå detta så satt man ToR med en stjärtmotor i varje öra (lät des som) i en aldrig sinande toalettkö. Det enda som avbröt denna kö var flugvärdinnornas skramlande med sina vagnar in och ur pentryt man satt bredvid

Aldrig mer SAS i synnerhet inte med Fritidsresor. Efter förfrågan till SAS så skylle de på fritidsresor gällande palceringar och gissa vilka Fritidsresor skyller på?

Ok, att man åker på att sitta på dålig plasts i en riktning, men alla är medvetna om att dessa raderna (på detta lilla plan) är de sämsta på hela planet. Lustigt nog satt vi ca. 10 här på rad 30-32 som alla hade köpt enbart flygstol. Detta var enl. Fritidsresors kundtjänst ett "sammanträffande", fan trot???

Vi beställde vår resa redan i nov. -07 Förstår inte varför FRitidsresor inte premierar de som är ute tidigt, borde vara bra för dem...
Svara med citat

Gammal 2008-05-07, 18:58

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Då kontrar jag med ett bra förslag till er inför nästa resa.

Jag flög med Turkish airlines i helgen, Stockholm - Istanbul.
Jag är mäkta imponerad av maten på flyget, hur bra som helst.
Vi blev serverade rejält med varm mat - kyckling, god potatisgratäng, salladmix, 2 frallor, tomater, gurka, 2 sorters ost, 2 paket med salta kex, chokladmousse, vatten kaffe/te mm.
Det smakade dessutom väldigt bra ! ! (riktiga bestick, ej plast)
Det går även bra att förbeställa Glutenfri mat eller vegetariskt.

Sen film, international musik, spel, hörlurar mm.

Kanonflight !
Svara med citat

Gammal 2008-05-10, 17:04

Lisa200

Medlem
Lisa200 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Skicka ett meddelande via MSN till Lisa200
Standard
Tycker din hoistoria later lite konsigt. Fritidsresor flyger ju ENBART med sitt eget bolag TUI Fly.
Och mat INGAR INTE pa kortdistansflygningar.

I ovrgt sa far man ju vara beredd pa att flygmaten generellt inte ar den basta. Sa ar det bara och det ar ju inte enbart SAS som har dalig mat
Svara med citat

Gammal 2008-05-10, 19:52

Gäst

Standard
Fritidsresor flyger inte enbart med sina egna plan. Vi åker till Turkiet i sommar och ska åka med ett turkiskt plan. De köper in vissa avgångar från andra bolag. Om man flyger från Köpenhamn serveras måltider utan kostnad. MVH Susanne
Svara med citat

Gammal 2008-05-10, 20:42

r_o_n

Medlem
r_o_n är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa200 Visa inlägg

Tycker din hoistoria later lite konsigt. Fritidsresor flyger ju ENBART med sitt eget bolag TUI Fly.
Och mat INGAR INTE pa kortdistansflygningar.

I övrigt sa far man ju vara beredd pa att flygmaten generellt inte ar den basta. Sa ar det bara och det ar ju inte enbart SAS som har dalig mat
Nu ska du kanske inte leka besserweiser...
Visst, men så dålig mat som det var nu har jag nog aldrig råkat ut för, inte ens när jag flög till Bulgarien -95 med "Balkan Air".

Du måste lära dig lite mer om Fritidsresor, deras egna flygplan räcker inte till alla rutter. Så Fritidsresor flyger med annat än sina egna. Dessutom så serveras det visst (kall) mat, så nu har du lärt dig något nytt.

Vad har jag för anledning att ljuga & hitta på då?

Jag har åkt tidigare både med Fritidsresor och även då inhyrda SAS-plan. Då köpte vi till "buisnees class" (ej att förväxla med inrikesflygets riktiga "buisness class"). Då satt vi längst fram, hade fri (och obegränsat med) dryck, varm mat och bättre benutrymme samt att ett draperi drogs för efter ung. rad 5. Men detta kostade 150kr/person och gällde bägge riktningarna. De flesta flyg har detta och det kommer vi att köpa till på alla kommande resor.

Jag anser mig vara ganska resvan, har åkt utomlands (där flyg ingår) 1-2 gånger om året de senaste 20 åren.
Flyget (ToR) på vår resa är reklamerat hos Fritidsresor och går de inte med på kompensation går jag vidare med ärendet.
Senast redigerad av r_o_n den 2008-05-10 klockan 20:45.
Svara med citat

Gammal 2008-05-10, 20:47

r_o_n

Medlem
r_o_n är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Fritidsresor flyger inte enbart med sina egna plan. Vi åker till Turkiet i sommar och ska åka med ett turkiskt plan. De köper in vissa avgångar från andra bolag. Om man flyger från Köpenhamn serveras måltider utan kostnad. MVH Susanne
Är det "Turkish Air"? För vad jag hört så ska de vara bra, har iaf bra rykte på internationella flygningar.
Att de sedan störtar lite för ofta på inrikes är en annan sak.

(skojar bara, sista meningen)
Svara med citat

Gammal 2008-05-12, 22:34

Lisa200

Medlem
Lisa200 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Skicka ett meddelande via MSN till Lisa200
Standard
jag ar ingen bessewisser och ar den forsta att erkanna att jag har fel och jag har har till halften fel.. de sammarbetar med andra flygbolag
angende maten ombord har du fel...
detta har jag hamtat fran hemsidan:

"Måltid ombord - TUIfly Nordic
Måltider ombord ingår i resans pris på alla längre flygningar som till Thailand, Kambodja, Isla de Margarita, Maldiverna, Mauritius och Florida.

Däremot väljer du själv om du vill äta på våra kortare flygningar inom Europa, till Nordafrika, Förenade Arabemiraten och Kanarieöarna.
Önskar du måltid, bokas denna direkt vid bokning. Priset kan variera mellan de olika flygbolagen. För de flesta charterbolag är pris tur och returresa:
Vuxen: cirka 160:-
Barn: cirka 80:- (2-11 år) Barn serveras en speciell barnmeny.
Har du inte beställt vid bokningstillfället kan du kontakta din researrangör som hjälper dig att lägga till måltid i din bokning. Går ej att boka senare än två arbetsdagar innan avresan.

Avresa från Köpenhamn: Reser du med TUIfly Nordic (BLX) är måltiden ombord kostnadsfri på samtliga flygningar.

önskas speciell mat (vegetarisk etc) måste detta förbeställas senast två veckor före avresan."

Sa flog du inte fran Kopenhamn sa har jag ratt.... Och flog du fran Kopenhamn, ber jag om ursakt.. Jag har ocksa rest en hel del i mitt liv och i 90% av fallen jag akt charter har jag akt ed Fritidsresor.
Svara med citat

Gammal 2008-05-13, 07:53

r_o_n

Medlem
r_o_n är inte uppkopplad

Standard
Jag flög från Köpenhamn och jag fick "måltid" ombord.
Dessutom, oavsett vad du skriver så gjorde jag resan och vet vad jag fick och inte fick...
Senast redigerad av r_o_n den 2008-05-13 klockan 07:58.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8