|
Bilresa till Turkiet i Sommar
|

2008-04-12, 14:13
|
Reg.datum: apr 2008
Rykte: 0
|
Bilresa till Turkiet i Sommar
Ja, jag tänker ev ta bilen till Turkiet i sommar. Är det någon som har gett sig in i ett sådant galet projekt? Tips och erfarenheter uppskattas. Jag planerar åka i början av juli och skulle någon vara intresserad av att lifta med en bit är det inte helt omöjligt.
|
|
|

2008-04-12, 15:46
|
Reg.datum: mar 2008
|
Har inte bilat ner till Turkiet. Bara till andra europeiska länder. Hoppas det går bra ändå. Nu vet jag inte alls hur du har tänkt dig. Om du mestadels vill köra bil (samt sova), och sedan tillbringa så mycket tid som möjligt i Turkiet. Kan tipsa om följande saker (om du vill se mer av omgivningen, utöver synen från bilrutan):
1) Kör inte raka vägen ner. Ofta kan man göra en avstickare till någon intressant plats längs vägen. För att ta ett exempel, du kör genom Polen. Då kan du göra en avstickare till Auschwith eller kanske Krakow, om det skulle intressera dig. Naturligtvis fungerar även andra länder/platser under resans gång. Det skulle ju självklart även förlänga bilresan till Turkiet, med en dag eller 2. Men ofta värt det.
2). Om du har möjlighet i samband med bensträckare/matpauser: så låt bli att stanna vid vägkrogar och rastplatser. Åk istället åka till en stad, så kan du ta en promenad i de centrala delarna av staden och äta på en resturang där. Det ger ofta en större upplevelse och är betydligt mer intressantare.
|
|
|

2008-04-21, 09:22
|
|
|
HH
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlad
Ja, jag tänker ev ta bilen till Turkiet i sommar. Är det någon som har gett sig in i ett sådant galet projekt? Tips och erfarenheter uppskattas. Jag planerar åka i början av juli och skulle någon vara intresserad av att lifta med en bit är det inte helt omöjligt.
|
Hej. har ssjälv åkt ner till bilen flera gånger.
Jag har åkte ner till turklandet genom österrike, croatien, serbien, bulgarien, men jag har även åkt genom hela italien ner till birindisi och tagit båten till grekland och därifrån till turkiet..
det gäller att vara försiktig, var uppmärksam när du befinner dig i länder som bulgarien,rumänien,serbien, där blåser dom alla turister på bilvägarna.
|
|
|

2008-04-29, 23:12
|
Reg.datum: mar 2008
|
Haha vilken rolig idé =)
|
|
|

2008-05-08, 12:34
|
Reg.datum: apr 2008
|
TAck för era svar o roliga kommentarer. Bilresan är lagd på is i år men kommer att bli av nästa sommar istället.
|
|
|

2008-05-08, 23:08
|
|
|
Citat:
|
Jag brukar åka bil till turkiet då och då, ska du åka igenom länder som: Bulgarien, serbien, rumänien borde du vara försiktig och undvika att åka när det har blivigt mörkt ute.
Sen när du väl kommer in i turkiet är det inga problem, vägarna är softa och du stöter aldrig på problem.
Det kan hända att du får stanna med bilen någonstans och då brukar det alltid komma fram gubbar med sina hästar och fråga om du har vatten, haha, händer mig varje år!
Du kommer säkert också bli erbjuden Te vart du än är xD Äkta te folk.
Var inte rädd för gästvänligheten, många tror att folk försöker göra något, men det är bara så som folket är där nere.
Men, skaffa air.C annars kommer du Dö. haha
|
|
|

2008-06-08, 00:08
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej. har ssjälv åkt ner till bilen flera gånger.
Jag har åkte ner till turklandet genom österrike, croatien, serbien, bulgarien, men jag har även åkt genom hela italien ner till birindisi och tagit båten till grekland och därifrån till turkiet..
det gäller att vara försiktig, var uppmärksam när du befinner dig i länder som bulgarien,rumänien,serbien, där blåser dom alla turister på bilvägarna.
|
ifrån vilken stad tog du båten ifrån grekland till turkiet????
ska ner själv i år för första gången
|
|
|

2009-02-25, 01:07
|
|
|
Bil till Turkiet
finns det någon som kan berätta för mig från vilken stad i italien tar man färjan till Turkiet och vad kostar det? är det svårt med tullen och så om man har svensk bil? Måste man stå som ägare för bilen??
|
|
|

2009-02-25, 10:03
|
Reg.datum: maj 2007
|
Hei du. Her kan du lese om fergeselskapet og priser. Alt er på svensk. Lykke til
Marmara Lines
|
|
|

2009-02-25, 12:38
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av idarnor
Hei du. Her kan du lese om fergeselskapet og priser. Alt er på svensk. Lykke til
Marmara Lines
|
tack så hemskt mycket du har varit till stor hjälp.
|
|
|

2009-02-25, 19:48
|
Reg.datum: jan 2009
|
från ancona eller venezia kan du åka båt till turkiet har åkt två gånger och ska åka nu i april igen marmara line e skitt dyrt det kostar upp till 800 euro med bil och 2 passag..och det tar 3 dar då e det bara frukost som ingår..åkte två gånger med det ska inte göra mera..jag åkte sist från ancona till grekland vilket tog 15 timmar och 250 euro med bil..sen körde jag genom grekland till turkiet skönt och fint upplevelse hela vägen dit..åk aldrig genom bulgarien eller romanien de e bara banditer tom deras poliser man måste bara muta de..fast detfinns i turkiet oxo men stor delen tog slut i turkiet...du skall till tyskland kör till nunberg munchen sen in i Österrike till innsbruck efter det in i italien verona bologna sen ancona ..lycka till
|
|
|

2009-04-28, 16:49
|
|
|
Tredje gången med bil till Turkiet 2009
Hej,
ja jag har bilat ner till Turkiet 3 gånger sedan 2005. I år blir det min tredje körning till Turkiet via Tyskland, Österrike, Ungern, Serbien, Bulgarien och vidare in till Turkiet.
Tänka på inna resan:
Skaffa grönt kort, den behöver du i bl.a Serbien och Turkiet.
Se till att köpa dina vinjetter (skatt för att köra på motorvägarna i de länder som kräver detta). Ha med dig mindre valörer Euron för att betala dessa.
Håll dig till trafikreglerna, kör INTE för fort! Det är bättre att komma några timmar senare än att få problem med polisen, eller värre krocka.
Farligaste sträckan är strax innan Belgrad och efter Belgrad. Hålll avstånd till bilarna och var beredd på att tvärnita närsom helst utan förvarning. Varje år som jag har kört har jag varit mycket nära att köra på någon bakifrån. Detta trots att jag håller bra avstånd. Det kommer bilar och byter fil från höger och vänster som om att det är nåt TV spel.
Vägarna:
Vägarna håller en höga standard fram till den serbiska gränsen. De är lite vägarbeten på vissa ställen i Serbien och "ibland" så är det varningsskyltar för detta.
Mellan Belgrad, Nis och den Bulgariska gränsen kan standarden vara lite si så där. Ta det lugnt bara, försök att ta dig genom Serbien under dagen. Det tar ca 6 till 10 timmar beroende på trafik och köer vid gränserna.
Undvik att komma till gränsen mellan, Ungern och Serbien, samt Serbien och Bulgarien mellan Fredag och söndag. Alla resenärer från Tyskland till Turkiet åker oftast på en fredag för att komma fram innan semestern börjar. Räkna med ca 2-3 timmar väntetid vid gränserna som jag nämnde ovan om du kommer dit en fredag, lördag eller söndag.
Förra året åkte vi ( två bilar ) från Wien tilll centrala Bulgarien kl 05:00 på morgonen. Vi var framme i centrala Bulgarien ca kl 19:30. Det fanns en del trafik och köer mellan Serbien och Bulgarien. Vägen runt Sofia är ganska kass. Värmen och den tunga trafiken har misshandlat asfalten och hålen syns knappt. Jag hoppas att detta har fixats till sommaren 2009 men kan inte garrantera detta. Har du GPS, kör genom Sofia istället. Det tar nästan lika lång tid att köra genom stan som det gör om du skall köra runt på de dåliga vägarna.
Motorväg skall finnas mellan Sofia och gränsen mellan Bulgarien och Turkiet. Återigen vill jag trycka på detta med hastighetsreglerna i Bulgarien. har du otur, kan du bli stoppad av en "jobbig" polis.
TIPS:
Boka dina biljetter (om du tänker ta färjan över Helsingborg-Helsingör eller Rödby-Puttgarden) på nätet. Det är lite smidigare när du kommer fram till terminalen.
Hoppas att detta hjälpte. Har du frågor om något annat så kan du skriva in detta här på sidan så skall jag försöka hjäpa dig.
MVH
HH
|
|
|

2009-04-30, 18:32
|
|
|
Lifta
Citat:
|
Jag liftar, gärna en lång bit. Blir det många "pisspauser"? Gillar nämligen att häva i mig öl och ta en grogg då o då. Kan vi stanna till och "bunkra" i Polen. Jag kan guida om jag inte somnar.
|
|
|

2009-05-07, 15:14
|
|
|
Bila till Iran
VI ska bila ner till Iran andra veckan i juni. vi kommer att ta samma väg som beskrivet i förra inlägget, tyskland österrike ungern serbien bulgarien turkiet sedan kommer vi åka vidare till Iran. även vi letar efter ngn annan med liknande planere att åka med, eftersom självklart blir det mer skoj när man är fler.
Vid intresse maila mig : farinaz88@hotmail.com
|
|
|

2009-06-02, 23:54
|
|
|
beskrivning
Citat:
Hej,
ja jag har bilat ner till Turkiet 3 gånger sedan 2005. I år blir det min tredje körning till Turkiet via Tyskland, Österrike, Ungern, Serbien, Bulgarien och vidare in till Turkiet.
Tänka på inna resan:
Skaffa grönt kort, den behöver du i bl.a Serbien och Turkiet.
Se till att köpa dina vinjetter (skatt för att köra på motorvägarna i de länder som kräver detta). Ha med dig mindre valörer Euron för att betala dessa.
Håll dig till trafikreglerna, kör INTE för fort! Det är bättre att komma några timmar senare än att få problem med polisen, eller värre krocka.
Farligaste sträckan är strax innan Belgrad och efter Belgrad. Hålll avstånd till bilarna och var beredd på att tvärnita närsom helst utan förvarning. Varje år som jag har kört har jag varit mycket nära att köra på någon bakifrån. Detta trots att jag håller bra avstånd. Det kommer bilar och byter fil från höger och vänster som om att det är nåt TV spel.
Vägarna:
Vägarna håller en höga standard fram till den serbiska gränsen. De är lite vägarbeten på vissa ställen i Serbien och "ibland" så är det varningsskyltar för detta.
Mellan Belgrad, Nis och den Bulgariska gränsen kan standarden vara lite si så där. Ta det lugnt bara, försök att ta dig genom Serbien under dagen. Det tar ca 6 till 10 timmar beroende på trafik och köer vid gränserna.
Undvik att komma till gränsen mellan, Ungern och Serbien, samt Serbien och Bulgarien mellan Fredag och söndag. Alla resenärer från Tyskland till Turkiet åker oftast på en fredag för att komma fram innan semestern börjar. Räkna med ca 2-3 timmar väntetid vid gränserna som jag nämnde ovan om du kommer dit en fredag, lördag eller söndag.
Förra året åkte vi ( två bilar ) från Wien tilll centrala Bulgarien kl 05:00 på morgonen. Vi var framme i centrala Bulgarien ca kl 19:30. Det fanns en del trafik och köer mellan Serbien och Bulgarien. Vägen runt Sofia är ganska kass. Värmen och den tunga trafiken har misshandlat asfalten och hålen syns knappt. Jag hoppas att detta har fixats till sommaren 2009 men kan inte garrantera detta. Har du GPS, kör genom Sofia istället. Det tar nästan lika lång tid att köra genom stan som det gör om du skall köra runt på de dåliga vägarna.
Motorväg skall finnas mellan Sofia och gränsen mellan Bulgarien och Turkiet. Återigen vill jag trycka på detta med hastighetsreglerna i Bulgarien. har du otur, kan du bli stoppad av en "jobbig" polis.
TIPS:
Boka dina biljetter (om du tänker ta färjan över Helsingborg-Helsingör eller Rödby-Puttgarden) på nätet. Det är lite smidigare när du kommer fram till terminalen.
Hoppas att detta hjälpte. Har du frågor om något annat så kan du skriva in detta här på sidan så skall jag försöka hjäpa dig.
MVH
HH
|
Tjena jag åker också bil till turkiet i sommar nu om 1 vecka har åkt tidigare men minns inte städerna man åkte igenom har du lust att skriva alla städer inte länder man åker igenom ?
|
|
|

2009-06-04, 10:26
|
|
|
Citat:
ifrån vilken stad tog du båten ifrån grekland till turkiet????
ska ner själv i år för första gången
|
Athen till Izmir går färjan.
|
|
|

2009-06-13, 13:34
|
|
|
Har varit med en tjuvollycka i tyrkiet
Hej jag har åkt till libanon med bil i flera år i 8 år och har åkt genom polen, slovakien ,ungern,serbien ,bulgarien , tyrkiet ,syrien ,libanon . Och tyskland , östericke,,kroatien ,serbien ,kroatien,grekland ,tyrkiet , syrien ,libanon .Och tyskland,österrike,italien,färjan till grekland ,tyrkiet.......alla länder har eget problem men det är inte så svårt men att åka genom bulgarien måste du vara bereddddd att ha med dig 10x10 euro för att ge till bulgariska poliser när de stoppar dig när de ser att du har uttlänsk bil skylt jag hade en saab som har automatisk tända billycktor det går inte att släcka de på dagarna och jag fick stoppas i ca en timme för att förklara till en polis att det går inte och släcka men till slut gav jag upp och gav han 10 euro för att kunna fortsätta min resa .. sen i tyrkiet hann jag inte till hotellet efter som de hade fel på deras datorsystem på gränsen så fick vi vänta där i 5timmar så blev jag tvungen att stanna i en stor och rik rastplats som hade benzin macke med stor restauran och massor med bilar och folk runt omkring med vakter och massor med bevaknings kamror så fort jag somnade med min familj i en halv timme attackerades jag av sjuvar och min bils rutor krossades ....... oj vad hemsk .... men jag vill glömma saken men en läxa lär man sig och jag ska åka igen på sommaren om en vecka och jag önskar att träffa nån som åker samma väg ..... om det är nån som åker kan ni svara på detta jag ska åka genom ....slovenien kroatien serbien makedonien grekland ....det har jag gjort förra året och den var bästa resa...
|
|
|

2009-06-13, 17:30
|
Reg.datum: mar 2009
|
Citat:
Hej jag har åkt till libanon med bil i flera år i 8 år och har åkt genom polen, slovakien ,ungern,serbien ,bulgarien , tyrkiet ,syrien ,libanon . Och tyskland , östericke,,kroatien ,serbien ,kroatien,grekland ,tyrkiet , syrien ,libanon .Och tyskland,österrike,italien,färjan till grekland ,tyrkiet.......alla länder har eget problem men det är inte så svårt men att åka genom bulgarien måste du vara bereddddd att ha med dig 10x10 euro för att ge till bulgariska poliser när de stoppar dig när de ser att du har uttlänsk bil skylt jag hade en saab som har automatisk tända billycktor det går inte att släcka de på dagarna och jag fick stoppas i ca en timme för att förklara till en polis att det går inte och släcka men till slut gav jag upp och gav han 10 euro för att kunna fortsätta min resa .. sen i tyrkiet hann jag inte till hotellet efter som de hade fel på deras datorsystem på gränsen så fick vi vänta där i 5timmar så blev jag tvungen att stanna i en stor och rik rastplats som hade benzin macke med stor restauran och massor med bilar och folk runt omkring med vakter och massor med bevaknings kamror så fort jag somnade med min familj i en halv timme attackerades jag av sjuvar och min bils rutor krossades ....... oj vad hemsk .... men jag vill glömma saken men en läxa lär man sig och jag ska åka igen på sommaren om en vecka och jag önskar att träffa nån som åker samma väg ..... om det är nån som åker kan ni svara på detta jag ska åka genom ....slovenien kroatien serbien makedonien grekland ....det har jag gjort förra året och den var bästa resa...
|
När var det du drömde om detta händelse? Du kan först och främst lära dig svenska och lära dig stava. Vi vet helt enkelt vad du är ute efter, (provocera turkiet) du är inte ensam om det, det finns andra som till och med öppnat trådar att turkiet är en militärdiktatur.
Du är välkommen tillbaks när du åtminstone lärt dig svenska och när din dröm historia har blivit verklig.
|
|
|

2009-06-13, 22:31
|
|
|
Ljug lite bättre
Citat:
|
Shit låter riktig som acation film typ Transporter 3?
Hur lång tid tog det för dig att komma på den värdelösa och påhittade historian lilla vän?
Först och främst så tror jag knappt på att någon blir rånad framför alla övervakningskameror och att du var bevakad med massor poliser omkring dig och helt plötslig bli rånad.
Så ljug lite bättre så man kan ta dig på allvar
|
|
|

2009-06-13, 22:40
|
|
|
tjuvolyckor i turkiet
lyssna här, det räcker bara med att du slår upp sånt på nätet . riktiga tidningar som du kanske borde börja läsa i och där så kommer du att upptäcka att det har även hänt mord i samband med tjuvolyckor i turkiet jag själv har inte hängt ut turkiet i någon politisk klischeé utan du verkar inte kunna tänka längre än dina tår:-)
du kan kontackta svenska-konsulat i istanbul och fråga , det har hänt mig 2006 och du kan även fråga om andra olyckor av samma slag.
som du kanske vet så är detta en sida där ALLA kan dela med sig av sina erfarenheter så om du vill SÅ visst gör samma mistag och se för dig själv vem vet då kanske du lär dig nånting:P
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|