|
|

2008-02-05, 08:25
|
|
|
Turkiet i augusti
Vi har bokat resa till Alanya i augusti. Vi som åker är 2 familjer med barn där barnen är 2,4,5,10 och 12 år gamla. Jag undrar nu om vi tagit oss vatten över huvudet vad gäller vädret? Är det för hett för framförallt de små barnen i augusti?
|
|
|

2008-02-05, 10:41
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 0
|
varmt i augusti
HEJ!
Vi har varit i Turkiet både maj, juni, augusti, september och oktober.
Bästa tiden vad det gällde vädret och värmen om man inte vill ha det för hett är maj, första halvan av juni, september och oktober.
Jag har en vän som var en vecka efter midsommar förra året, de kunde knappast vara på stranden för det var så hett, Juli och augusti kan det faktiskt bli uppåt 40 grader i skuggan. Vi reste med våra barn för många år sedan i slutet av juni början på juli, det fanns ingen luftkonditionering på rummet då, vi visste inte så mycket hade aldrig varit utomlands förut. Men oj vad hett det var. I 35 graders värme satt vi på balkongen mitt i natten för det var så varmt, det var omöjligt att sova.
Idag är ju dock hotellen mera anpassade för barnfamiljer och överallt är de ju AC på rummen, även om man får betala extra för det. OM ni inte betalat er resa än och har möjlighet skulle jag i allla fall råda er att åka från mitten av maj till mitten av juni, hela september fram till mitten av oktober. I och för sig jag kan ju inte lova att det inte är för hett då, eller att detta års sommar i Turkiet också blir hett utan kanske helt acceptabla temperaturer men detta är vår erfarenhet och lite goda råd till er som barnfamilj.
Turkiet är annars ett jättefint land att semestra i, barnen är välkomna nästan överallt, maten är god, vädret ganska pålitligt om man vill ha sol, så hoppas ni får en härlig semester när ni än väljer att åka.
Eva
|
|
|

2008-02-05, 11:29
|
|
|
Som fast boende i Turkiet brukar vi kalla augusti månad lite av en pestens månad, det är olidligt.. Även för oss som bor där och vrs kropp anpassat sig efter temperaturen är det hemskt i just Augusti... Över 40 grader är inte alls ovanligt utan hör tvärtom till vanligheten, sanden på stränderna är brännhet, vattnet -knappt så det svalkar.
De flesta hotel har ju AC men när man går ut ifrån sitt svala rum blir det om möjligt ännu hetare..
Jag själv gör inte mycket i augusti månad, blir mest att man sitter hemma med ac på eller ligger i en pool hela dagarna!
|
|
|

2008-02-07, 20:19
|
Reg.datum: feb 2008
|
Alltid Aug
Hej!
Vi brukar alltid åka 2-3 veckor i början av Aug. Jag älskar hetta, min sambo däremot är inte riktigt lika öfrtjust, men tycker det är OK när det finns AC lite här o där. Båttur är alltid skönt också. Förra gången vi åkte hade vi barn med oss på 2 resp 3,5 år (+ några tonåringar), och det var inga som helst problem. Det är riktigt varmt, men bara man tänker på kepsar, mycket dricka och att man gå in på rummet med AC en stund varje dag så är det super! Vi åker i aug i år igen! :-)
|
|
|

2008-02-24, 11:04
|
|
|
Varmt
Hej!
Reser ofta till Alanya då vi periodvis bor där, men undviker alltid juli,augusti då det är alldeles för varm och då är vi ändå väldig glada för värme.
Hälsningar Anette
|
|
|

2008-03-06, 02:04
|
|
|
helt perfekt att åka då....sjålv blir det blue village pascha bay , 2 första veckorna i sept
|
|
|

2008-03-06, 18:46
|
Reg.datum: okt 2006
|
I juli & aug blev det att ligga hemma o slappa framför AC:n .. så fort man satte foten utanför dörren, svettades man ! Jobbet var en pina,,även fast jag jobbade kvällstid utomhus !
Hade 56 grader i ett par dagar förra året, underbart underbart ! puuh.
Ser inte fram emot Juli och Aug i år ..
|

2008-04-08, 08:55
|
|
|
Tja
Citat:
Ursprungligen postat av Linnea73
Hej!
Vi brukar alltid åka 2-3 veckor i början av Aug. Jag älskar hetta, min sambo däremot är inte riktigt lika öfrtjust, men tycker det är OK när det finns AC lite här o där. Båttur är alltid skönt också. Förra gången vi åkte hade vi barn med oss på 2 resp 3,5 år (+ några tonåringar), och det var inga som helst problem. Det är riktigt varmt, men bara man tänker på kepsar, mycket dricka och att man gå in på rummet med AC en stund varje dag så är det super! Vi åker i aug i år igen! :-)
|
Underbart ska till Marmaris i Turkiet i två veckor i Aug- Sept.. har aldrig varit där men låter bra att det är varmt för jag älskar värmen!!/ Ulrika
|
|
|

2008-04-08, 19:11
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Om ni bokat lägenhet, kolla om det finns AC i hela lägenheten och inte bara i sovrummet.
Det är hett !
|
|
|

2008-05-01, 00:23
|
|
|
Hej (vädret i alanya)
I agusti månad i alanya så är det rätt så varmt 30-35 grader eller mer...
|
|
|

2010-03-01, 17:57
|
|
|
!!
Har vart i Turkiet i Agusti det är jätte varm helt olidigt, så ska rekomendera att åka i juni och i slutet av maj som alla andra har sagt.
|
|
|

2010-03-03, 19:02
|
Reg.datum: sep 2008
Rykte: 4
|
Jag har varit i Turkiet med min son tre gånger, varav två ggr i augusti. Han var då 3 resp. 4 år gammal - o visst var det HETT; 35-40 grader, men jag kan inte påstå att han led av det!
Vi var ju dock vid poolen (eller på stranden) hela dagarna, så han bodde ju i princip i vattnet, han älskar att bada!
Sen är ju AC på rummet ett tips, samt att dricka mkt. men jag har som sagt aldrig märkt att min son har lidit utav värmen.
Själv älskar jag när det är riktigt varmt! :-D
Förra året, då han var 5 år, så var vi ner i början av juni, o då kom det en värmebölja på 40 grader just den veckan vi var där - så det kan vara varmt även då!
Ni som har åkt i början av maj; hur varmt är det då ca? Är det värt att åka då, ifall man är ute efter sol o bad (i poolen)?
Har en bebis med i år, så jag känner att jag gärna hoppar över de allra varmaste månaderna - men man vill ju ändå vara garanterad sol o någorlunda värme...!
|
|
|

2010-03-03, 22:56
|
|
|
Jag skulle nog vänta lite längre in i Maj för att vara säker på att ha sol och badvänligt väder hela veckan  Man vet ju aldrig.. om man nu verkligen är ute efter sol och bad hela veckan, annars är ju vädret helt underbart i Maj, fast kyliga kvällar och nätter.
Är lite som att spela på lotto ang. början av Maj skulle jag vilja påstå
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|